Kuka väistää? Purjevene tuuli vasemmalta ohitetaan. Ohittava purjevene tuuli oikealta. Ei kisa. Missä tämä sääntö on?
Kukavaistaa
20
268
Vastaukset
- Nooooopee
Nopeampi vene väistää AINA.
- Paketsu
Ei väistä nopeampi aina. Mutta ohittaessa kyllä ohittava väistää.
- Ei_kolarii
Eivätkö nämä veneet kohtaa jos tuuli toisella vasemmalta ja toisella oikealta?
- nimierkki
ei jos ne menee myötäseen
Purjealusten väistämissäännöt perustuvat tuuleen. Se alus väistää, jonka vasemmalla puolella tuuli on.
Jos tuuli puhaltaa kahden aluksen samalta puolelta, tuulen puolella oleva alus väistää suojan puolella olevaa alusta.
Jos kohtaustilanteessa ei voida päätellä, onko tuuli toisen veneen vasemmalla vai oikealla puolella. oman veneen tuulenpuoli ratkaisee.. Vaikka toinen kohdattava alus olisi tuulen puolella omaan alukseen nähden, on väistettävä, jos tuuli on selvästi oman aluksen vasemmalla puolella.
Koomikot ja muut arvailijat sitten erikseen.- Lex_Marinus
Kyllä näin on, tähän on vielä lisättävä että aluksen sijainti väylällä voi myös olla ratkaiseva seikka väistämisvelvollisuutta päätettäessä tai syyllisyyttä todettaessa. Turvaväylillä on, kuten tieliikenteessäkin, voimassa oikeanpuoleinen liikenne.
Meriteiden 13. sääntö:
13 sääntö
Ohitus
a) Sen estämättä, mitä tämän osaston säännöissä muutoin on määrätty, jokaisen aluksen, joka ohittaa toista alusta, on väistettävä ohitettavaa alusta.
Ja edellä se 12. sääntö määrittelee styyra-paara väistösuhteen. Eli 13. sääntö kumoaa 12. säännön. Ohittaja väistää.
Ehkä olen väärässä, mutta ei tulisi mieleenkään ajaa myötäisellä styyralla paaraveneen peräpeiliin.
Kilpapurjehdussäännöissä ei ole yleistä ohitussääntöä, vaan muutama erityinen ohitustilanne määritellään erikseen. Myötäisellä ohitus ei niihin kuulu, vaan paara väistää ohittavaa styyraa.
- Viisaamp
Kyllä ohittava vene väistää
- Mastovajapäällikkö
Kulkujärjestys vesillä:
1. kisaa ajava, liputon pursi
2. laatupursi, suomalainen valmiste
3. laatupursi, ruotsalaisvalmiste
4. Merikarhu -vene
5. pursilipullinen vene
6. kauppalipullinen vene
7. Dufour
8. Hanse
9. Jeanneau
10. Bavaria
11. Loppuunseilatut vanhat paskat - Kukaaneitieda
Tuntuu siltä että on kahdenlaista näkemystä. Kuka tietäisi asian oikeasti? Keneen asiasta voisi ottaa yhteyttä?
- Joakim1
On väärä ja oikea näkemys. Oikea on, että ohittava väistää, mutta aina ei ole selvää onko kyseessä ohitustilanne vai ei.
Trafista voit kysyä, jos et usko. Trafi näyttää uudistaneen sivujaan ja sieltä ei enää löydy sääntöjen yksinkertaustettua esitystä. - se.totuus
Finlex tietää ja laki määrää kumpi väistää:
https://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1977/19770030#idp447209072
ei lain sisältöä saa tietoonsa kysymällä henkilöltä X, vaan katsomalla itse lakikirjasta, Edilexistä, tai Finlexistä.
- 12-1
Molemmat tekevät etukäteen kaikkensa ettei väistämissääntöjä tarvita. Se on kummankin velvollisuus. Mitä vähemmän joutuu väistötilanteisiin, sitä parempi veneilijä.
Ohituksessa ohittaja väistää. Ongelmana on tietenkin osoittaa, että ohittaja tulee ohitussektorista. Styyra paara ei vaikuta ohittajan velvollisuuksiin.- 13_2
Jos tekee jotain, ettei väistämissääntöjä tarvita, on jo tarvinnut niitä.
- Anonyymi
Jo väistämissääntöjen pohtiminen näin melkein off season tilanteessa luo tarpeen väistämissääntöihin, jos tällainen pilkunviilaus sallitaan lankalauantaina...?
- Anonyymi
Käytännössä:
Purjevene ei väistä. Koskaan. Ketään.
Koska: Purjehtija pitää kynsin hampain kiinni siitä että purjevene on hankalasti ohjailtavissa ja käyttäytyy arvaamattomasti. Ja on tämän takia oikeutettu polkemaan kaikkien muiden oikeuksia.- Anonyymi
Olkoon ohjailtavissa tai ei, mutta purjehtiminen on kuitenkin ylivoimaisesti hienoin tapa liikkua vesillä, joten väistäköön muut purjevenettä jo silkasta kunnioituksesta.
- Anonyymi
Ei voi polkea "muiden oikeuksia" koska laisäädännöllä on säädetty, ettei " muilla" ole heidän kuvittelemiaan oikeulsia.
- Anonyymi
Hei purje-penat, väistän teitä aina. Yleensä jopa metrin päästä 40 solmun nopeudella.
HAHAHA! HOI!- Anonyymi
Mikäs trollikohtaus sinulle nyt on iskenyt? Hakeudu hyvä ihminen nopeasti hoitoon. Olet vaarallinen itsellesi ja ympäristöllesi.
T. Satunnainen tarkkailija
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2422621Miehille kysymys
Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse791985Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101898Onko telepatia totta
Epäilen että minulla ja eräällä henkilöllä on vahva telepatia yhteys. Jos ajattelen jotain hän julkaisee aiheesta jotaki831357- 671315
Missä Kaisa Lepola, siellä filunki ja sekasotku
Näin se taas nähtiin, ajolähtöjen taakse on joka kerta jääneet savuavat rauniot, oli työpaikka mikä tahansa.171238TTK:sta tippunut Arja Koriseva teki erityisen teon kyynelsilmin: "Mä olen ihan järjettömän..."
Kiitos tuhannesti Tanssii Tähtien Kanssa -tansseistanne, Arja Koriseva ja Valtteri Palin! Lue lisää: https://www.suomi161098Nainen, olen niin pettynyt
Ehkä se tästä vielä paremmaksi muuttuu. Yritän itseäni parantaa ja antaa itse itselleni terapiaa, mutta eihän se mitään901090- 71943
Haluaisin jo
Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos42934