Auton PAINO ratkaisee, kuinka suuri KULUTUS on !

Haans.seA

Tässä nk. autoilun luonnonlaissa nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että 1 tonnin auto kuluttaa 7 litraa sadalla, 1,5 tonnin auto 10 litraa sadalla ja 2 tonnin auto (2000 kg ja suurempi) noin 15 litraa sadalla, kun puhumme bensiiniatoista.

Diiselversiossa parempi hyötysuhde avittaa noita kulutuslukemia 1-1,5 litraa alemmas.

Koska fysiikan lakeja on vaikea uhmata, on autoteollisuus turvautunut vippaskonsteihin. Yksi suurimpia huijauksia oli aiempi EU-päästömittausmenetelmä, josta jäivätkin sitten kiinni ja mm. WV tuomittiin jenkkilässä peräti 11 miljardin euron korvauksiin. Firma maksoi korvaukset surutta ja perii niitä nyt uusien hinnoissa teiltä takaisin. Myös muut valmistajat jäivät jekutuksesta kiinni ja tästä syystä EU-päästömittaus, jossa kulutuksia ilmaistaan kuluttajalle tarkoituksen hämäävinä grammoina, on sekin puoleksi palturia.

https://www.hs.fi/autot/art-2000006065426.html
""autonvalmistajat Euroopassa ovat pahoissa ongelmissa lainsäädännän ja päästötavoitteiden kanssa""

Vaikeuksia tulee siis MANIPULOINNIN kanssa, kun kylmät luvut tuli alussa jo mainittua. Yksi keskeisimpiä manipulointikeinoja on sähkömoottoreiden lisääminen autoihin.

31

249

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vainTeoriassaNoin

      No huhuu kuinka teoria kusee taas kerran.

      • Haans.seA

        Muistan, kuinka Herrliinin Sanomissa (hesari) mm. BMW mainosti 5-sarjan autonsa kulutuslukemiksi oikein hs etusivulla 3,6 litraa sadalla (perustui siihen jallitus eu-mittaukseen).
        Mainos oli täyttä HUIJJAUSTA eikä niitä kolmeen vuoteen enää ole näkynytkää, ainoatakaan.

        Sillä jos pitäisi paikkansa, kannattaisi todellakin mainostaa "!!!

        On toki muitakin manipulointikeinoja saada luvut näyttämään paremmilta mutta niistä myöhemmin tarkemmin.


      • Anonyymi
        Haans.seA kirjoitti:

        Muistan, kuinka Herrliinin Sanomissa (hesari) mm. BMW mainosti 5-sarjan autonsa kulutuslukemiksi oikein hs etusivulla 3,6 litraa sadalla (perustui siihen jallitus eu-mittaukseen).
        Mainos oli täyttä HUIJJAUSTA eikä niitä kolmeen vuoteen enää ole näkynytkää, ainoatakaan.

        Sillä jos pitäisi paikkansa, kannattaisi todellakin mainostaa "!!!

        On toki muitakin manipulointikeinoja saada luvut näyttämään paremmilta mutta niistä myöhemmin tarkemmin.

        Uusin huijjaus on HYBRIDI

        https://www.hs.fi/autot/art-2000006172011.html

        >>Sähkö- ja hybridiautojen varjossa markkinoille tulee entistä ahnaammin bensaa polttavia loistoautoja
        Ilmastotalkoiden keskellä autonvalmistajat toimivat kuin lääkäri, joka tarjoaa syöpäpotilaalle lääkkeeksi entistä myrkyllisempiä savukkeita<<

        Kerrankin herrliinin sanomie toimittaja puhuu asiaa. Tässä ei nyt totisesti olla ilmastoa suojelemassa minkä otsikon alla "hybridejä" myydään.

        Näyttää siltä, että kapitalistit ovat vain jälleen kerran vetäneet "oikeasta narusta" myyntiä vauhdittaakseen !!!

        Ja muista;: TYÖSUHDEAUTOILIJA RUOKAILEE JOKA PÄIVÄ SINUN PÖYDÄSSÄ


    • hei-meitä-huijataan

      Aloittaja on kyllä oikeassa kulutuksen suhteen. Fysiikan lakeja on vaikea syrjäyttää. Toki täytyy huomata, että ajan saatossa moottoreiden hyötysuhteet ovat parantuneet, eli nykyautot kulkee vähemmällä kuin esim. 60-luvun hyssykärryt. Kulutuslukemien vääristely on asia erikseen.

      • totta.sepuhui

        Lämpövoimakoneiden teoreettinen hyötysuhde on tarkasti laskettu jo 50-luvulla se se pyörii sielä 40%:n kieppeillä bensakoneilla ja diiselillä muutaman prosenttiyksikön suurempi. Tämä perustuu muistikuvaan opiskeluajoilta tosin mutta noita tuonaikaisia laskelmia ei ole kumottu, ne olivat ovat edelleen, tarkkoja ja oikeita.
        Ja jo 70-luvulle tultaessa oli kulutuslukemat saatu hilattua pikkuautoissa sille minimitasolle, josta ei ollut juuri alas menemistä. Saksalainen opel kadett, jota "frysboxiksikin" kutsuttiin, oli juuri tällainen, litran moottorilla ja sillä saattoi päästä alle 7 litran satasella.

        Tänään vastaanvan kokoisen (moottori) ajokin kulutus on suurempi suuresta painosta johtuen. Grammat kulutuksisa on kuluttajien tietoisuuden suunnitelmallista sekoittamista. Litrat sadalla on vertailukelpoisia läpi vuosikymmenten.

        Tekniikan aikausilehdet voivat vahvistaa avaajan tiedot oikeiksi.


      • Anonyymi
        totta.sepuhui kirjoitti:

        Lämpövoimakoneiden teoreettinen hyötysuhde on tarkasti laskettu jo 50-luvulla se se pyörii sielä 40%:n kieppeillä bensakoneilla ja diiselillä muutaman prosenttiyksikön suurempi. Tämä perustuu muistikuvaan opiskeluajoilta tosin mutta noita tuonaikaisia laskelmia ei ole kumottu, ne olivat ovat edelleen, tarkkoja ja oikeita.
        Ja jo 70-luvulle tultaessa oli kulutuslukemat saatu hilattua pikkuautoissa sille minimitasolle, josta ei ollut juuri alas menemistä. Saksalainen opel kadett, jota "frysboxiksikin" kutsuttiin, oli juuri tällainen, litran moottorilla ja sillä saattoi päästä alle 7 litran satasella.

        Tänään vastaanvan kokoisen (moottori) ajokin kulutus on suurempi suuresta painosta johtuen. Grammat kulutuksisa on kuluttajien tietoisuuden suunnitelmallista sekoittamista. Litrat sadalla on vertailukelpoisia läpi vuosikymmenten.

        Tekniikan aikausilehdet voivat vahvistaa avaajan tiedot oikeiksi.

        On vielä yksi keino sumuttaa: TIETOKONEOHJELMAT

        Sitä ne mersulla yritti, kun 2 tonnisen möhkäleen kulutuksia pitää sievistellä

        https://www.kauppalehti.fi/uutiset/paastohuijaus-paisuu-daimler-joutuu-vetamaan-takaisin-60-000-mersun-katumaasturia-saksassa/eb902edc-3858-4629-941d-597ad59f5220


      • Anonyymi

        Hyötysuhde parantunut huomattavasti, kulutus tippunut ja silti tehot nousseet 2-3-kertaisiksi.


    • melkoSuoraviivaista

      Voimansiirron välitykset, ilmanvastus, renkaat, moottoritekniikka jne.... ja lisää lukematon määrä asioita jotka vaikuttavat asiaan. Kannattaisi varmasti aloittajan lopettaa noin yksinkertaistetut fysiikan lakien tulkinta.

    • Toyota-hybrid

      Paino ei todellakaan ole ainoa (tai edes merkittävin) kulutukseen vaikuttava asia. Hybridi tai sähköautossa se vakuttaa vielä vähemmän, kun (iso)osa jarrutusenergiasta saadaan talteen.

      Lisäksi nuo lukemat ovat aivan liian korkeita, oma lähes 1500kg autoni ei ole kesällä vienyt yli 4l/100km yhdelläkään tankkauksella.

      • Totuutta

        Taas tuli höpöjuttua , kyllä paino on suuri syy kulutukseen vaikka jarruenergiaa kerätään talteen, mutta polttoaineella se vauhti on kumminkin kelattu ja ei 1500 kg auto kulje ilman lataussähkö lisää 4 litralla sataa kilometriä tämä on mielipiteeni..


      • Ajan_Toyotalla
        Totuutta kirjoitti:

        Taas tuli höpöjuttua , kyllä paino on suuri syy kulutukseen vaikka jarruenergiaa kerätään talteen, mutta polttoaineella se vauhti on kumminkin kelattu ja ei 1500 kg auto kulje ilman lataussähkö lisää 4 litralla sataa kilometriä tämä on mielipiteeni..

        Unohditko sähkön osuuden vauhdin kelauksessa. Sen ymmärtää että saksalaisten 48V kevythybridien energia ei riitä auton liikuttamiseksi mihinkään vaikka auttaa se vähän liikkeellelähdössä. Toyotassa sähkön vaikutuksen todella tuntee ja sen voi havaita myös tankatessa.


      • Anonyymi

        > Paino ei todellakaan ole ainoa (tai edes merkittävin) kulutukseen vaikuttava asia.

        Paino on merkittävin kulutukseen vaikuttava asia kaupunkiajossa.

        Polttoainetta kuluu
        - renkaiden vierintävastuksen voittamiseen
        - ilmanvastuksen voittamiseen
        - kiihdytyksiin

        Renkaiden vierintävastus (voima) on vakio, mutta vierintävastuksen voittamiseen tarvittava teho on, tietenkin, nopeuden ja voiman tulo. Eli tehontarve kasvaa lineaarisesti nopeuden kasvaessa. Tyypillisellä noin 1300 kg autolla vierintävastuksen aiheuttama tehontarve on noin 5 kW kahdeksankympin vauhdissa. Jonniin verran tämä tietty vaihtelee - ei rengastesteissä syyttä suotta arvioida tekijää nimeltä vierintävastus!

        Ilmanvastus (voima) riippuu auton koosta (poikkipinta-ala), ilmanvastuskertoimesta ja ajonopeudesta. Vastusvoiman ja nopeuden suhde on neliöllinen ts. nopeus tuplaksi -> vastusvoima nelinkertainen. Sitten tulee lisäbonus: ilmanvastuksesta aiheutuva tehontarve on vastusvoima x nopeus eli tehontarve onkin nopeuden kolmanteen potenssiin verrannollinen.

        Normi hlöautolla ilmanvastuksen voittamiseen kuluu 80 km/h marssivauhdilla 5 kW. Eli puntit on vierintävastuksen ja ilmanvastuksen osalta tasan tällä nopeudella.

        Alle 80 nopeuksissa ilmanvastuksen merkitys romahtaa (se potenssiin 3), joten kulutus määräytyy hyvin pitkälti vierintävastuksen mukaan. Vierintävastus taas riippuu renkaiden ominaisuuksista ja auton painosta. Lisäbonuksena kaupunkiajossa autoa joudutaan kiihdyttämään toistuvasti ja sehän syö sitä enemmän energiaa/polttoainetta, mitä painavampi auto on kyseessä.

        Aikalailla tämä siis menee niin, että alle 80 nopeuksilla ja/tai kaupunkiajossa kulutuksen määrää ensisijaisesti auton paino. Kevyt auto = taloudellinen auto.

        Lisäbonuksena painavaan autoon pitää laittaa tehokkaampi moottori, jollaisella kylmä- ja tyhmäkäyntikulutuskin tuppaa olemaan isompi ja hitaassa köröttelyssä vaivaa myös moottorin toimiminen hyvin pienellä kuormalla = huonolla hyötysuhteella. Lopputulos on tyyliin pikkuauto 6,5 ja iso 9 l/100 km.

        Yli 80 vaihdeissa taasen ilmanvastuksen merkitys nousee suuremmaksi kuin vierintävastuksen. Nyt töpöperäinen pikkuauto, jonka ilmanvastuskerroin on huono, voi kuluttaa enemmän kuin 300 kg painavampi, mutta virtaviivaisempi farkku/sedan.

        TM testeissäkin on osa ns. kaupunkiautoista löynyt pöytään 9 l/100 km kulutuslukemat moottoritienopeuksissa. Yleensä homma menee niinpäin, että moottoritiekulutus on pienempi tai enintään yhtäsuuri kun kaupunkiajon kulutus. Yli 8 l/100 kulutuslukemat ovat nykyään harvinaisia auton koosta riippumatta. Ja tämän rajan siis muutama hyvin pienikokoinen auto on kyennyt ylittämään.


      • Anonyymi

        Ihmisten paino noussut melkoisesti 60-70-luvulta. Pitäiskö ihmisillekin laittaa haittavero ylipainosta.


    • Llk

      Painavampi auto tarvitsee enemmän energiaa kun kiihdydetään. Autolla ajo on hiljennyksiä, pysähdyksiä ja nopeuden nostoa. Joku diesel hybridikin on kannattavampi kuin bensa koska dieselillä saadaan parempi hyötysuhde ja pienempi kulutus eli se painavan hybridin liikkuminen ja kiihtyminen dieselin voimalla säästää polttoainetta.

      Onhan tämä dieseleille keksitty käyttövoimavero niin naurettava, ymmärtäisin
      bensaautojen korkeamman käyttövoimaveron koska bensaa tarvitsee enemmän huonomman hyötysuhteen ja moottorin luonteen johdosta.

    • Anonyymi

      > Onhan tämä dieseleille keksitty käyttövoimavero niin naurettava, ymmärtäisin
      bensaautojen korkeamman käyttövoimaveron koska bensaa tarvitsee enemmän huonomman hyötysuhteen ja moottorin luonteen johdosta.

      Nokilekan omistajilla ei totisesti järki päätä pakota. Nokilekan kulutusetu johtuu osittain siitäkin, että litrassa dieseliä on enemmän energiaa (noin 10 kWh) kuin litrassa bensaa (9 kWh/l).

      Toisaalta litrasta dieseliä syntyy enemmän saasteita (CO2, NOx, hiukkaset) kuin litrasta bensaa.

      Dieseliä käytetään kuljetuskalustossa ja kilpailukyvyn vuoksi litrahinta täytyy pitää matalampiana kuin bensan litrahinta. Jottei kaikki henkilöautoilijat vaihtaisi saastuttavampaan vaihtoehtoon, on pitänyt tuota polttoaineen hinta-alea kompensoida käyttövoimaverolla.

      • Anonyymi

        Dieselauton ylivoimahan perustuu tekniikkaan ja sen kykyyn hyödyntää polttoaineessa olevaan energiaa. Kuten myös kyky pitää päästöt kurissa. Tässä bensa-autot ovat auttamattomasti jäljessä dieseleitä. Ovat aina olleet hyötykäytön osalta ja nykyisin myös päästöjen osalta viimeistenkin osalta Euro6:n tullessa voimaan eli syksyn 2014 jälkeen valmistetuissa autoissa.

        Eihän kukaan järkevä polta polttoainetta huvikseen ämpärissä, jolloin nuo päästötkin vapautuisivat vapaasti ilmaan. Et kai sinäkään, vaikka tuollaista hömppää kirjoitatkin? Vai mitä tarkoitit tuolla kommentillasi:
        ’Toisaalta litrasta dieseliä syntyy enemmän saasteita (CO2, NOx, hiukkaset) kuin litrasta bensaa.’


      • Anonyymi

        Dieselin käyttövoimaverohan on olemassa nimenomaan siksi, että paljon ajavat eivät siirtyisi saastuttavampiin bensa-autoihin.
        Kun nyt osa dieselin verosta maksetaan kiinteänä verona, niin mitä enemmän kilometrejä ajaa, niin sitä enemmän siitä hyötyy. Jos kaikki verot olisivat pumppuhinnassa, niin diesel olisi hieman kalliimpaa kuin bensa. Riski olisi, että moni paljonajava yksityishenkilö siirtyisi bensa-autoihin. Se lisäisi merkittävästi päästöjä.

        Nythän siirtymistä on tapahtunut voimakkaan propagandan ja asiattoman pelottelun vuoksi bensa-autoihin, joka näkyy selvästi päästöjen kasvuna. Nykyisetkin päästötavoitteet ovat mahdottomia saavuttaa tämän vuoksi, saati tulevien yhä kiristyvien tavoitteiden saavuttaminen. Näinhän ei voi jatkua, bensa-autojen osuutta on vähennettävä jatkossa ja näinhän onkin tapahtumassa vähitellen , kun tilanteeseen on havahduttu.

        Hassuinta tuossa käyttövoimaverottamisessa on, että se koskee myös sähköautoja ja kaikkia muita voimanlähteitä, mutta ei eniten päästöjä tuottavia bensa-autoja. Noissahan ei voi perustella käyttövoimaveroa samoilla kriteereillä kuin dieselautojen osalta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselin käyttövoimaverohan on olemassa nimenomaan siksi, että paljon ajavat eivät siirtyisi saastuttavampiin bensa-autoihin.
        Kun nyt osa dieselin verosta maksetaan kiinteänä verona, niin mitä enemmän kilometrejä ajaa, niin sitä enemmän siitä hyötyy. Jos kaikki verot olisivat pumppuhinnassa, niin diesel olisi hieman kalliimpaa kuin bensa. Riski olisi, että moni paljonajava yksityishenkilö siirtyisi bensa-autoihin. Se lisäisi merkittävästi päästöjä.

        Nythän siirtymistä on tapahtunut voimakkaan propagandan ja asiattoman pelottelun vuoksi bensa-autoihin, joka näkyy selvästi päästöjen kasvuna. Nykyisetkin päästötavoitteet ovat mahdottomia saavuttaa tämän vuoksi, saati tulevien yhä kiristyvien tavoitteiden saavuttaminen. Näinhän ei voi jatkua, bensa-autojen osuutta on vähennettävä jatkossa ja näinhän onkin tapahtumassa vähitellen , kun tilanteeseen on havahduttu.

        Hassuinta tuossa käyttövoimaverottamisessa on, että se koskee myös sähköautoja ja kaikkia muita voimanlähteitä, mutta ei eniten päästöjä tuottavia bensa-autoja. Noissahan ei voi perustella käyttövoimaveroa samoilla kriteereillä kuin dieselautojen osalta.

        Dieselin verottaminen on paikallaan, koska tyypillisellä noki lekalla sallitut päästöt ovat kolminkertaiset bansaköyttöiseen autoon verrattuina ja tehdasvarusteisenakinm nokilekat tuppaavat ylittämään päästörajansa kuusinkertaisesti. Moderni Euro6 päästönormin nokileka tuottaa yhtä paljon typen oksideja kuin 40 tonnin kuorma-auto. Kuorma-autokin toimii dieselillä, mutta siinä on oikeasti toimiva pakokaasujen puhdistustekniikka.

        Bensakoneiden katalysaattorien käyttöönotto puhdisti kaupunkien ilmaa. Nokilekojen päästömääräyksillä ei pienintäkään vaikutusta!

        Vaikka raskaan liikenteen päästöt ovat vähentyneen, niin oli suunnaton virhe tuijottaa pelkästään pientä eroa CO2 päästöissä ja suosia sen vuoksi dieselsaatuttimilla varustettuja henkilöautoja. Näiden päästöt ovat yhä 90-luvun tasoa ja autojen määrän kasvu on pitänyt NOx yms. saastemäärät ennallaan, vaikka raskas kalusto puhdistuikin.

        Nyt surkeus vain pahenee, kun Suomee rahdataan näitä ongelmajätteitä sivistysmaista, missä saatepommien pääsyä kaupunkien keskustoihin rajoitetaan. Suomalaiset nokipaavot vielä ensi töikseen tukkivat NOx päästöjä vähentävän EGR-ventiilin, "rautakankituunaavat" hiukkassuodattiman ja lopuksi yrittävät kohentaa laiskan kalisijansa kulua lastuttamalla sen. Siten onkin päästöt 30 kertaa sallittua ja 100 kertaa bensakäyttöistä autoa suuremmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselin verottaminen on paikallaan, koska tyypillisellä noki lekalla sallitut päästöt ovat kolminkertaiset bansaköyttöiseen autoon verrattuina ja tehdasvarusteisenakinm nokilekat tuppaavat ylittämään päästörajansa kuusinkertaisesti. Moderni Euro6 päästönormin nokileka tuottaa yhtä paljon typen oksideja kuin 40 tonnin kuorma-auto. Kuorma-autokin toimii dieselillä, mutta siinä on oikeasti toimiva pakokaasujen puhdistustekniikka.

        Bensakoneiden katalysaattorien käyttöönotto puhdisti kaupunkien ilmaa. Nokilekojen päästömääräyksillä ei pienintäkään vaikutusta!

        Vaikka raskaan liikenteen päästöt ovat vähentyneen, niin oli suunnaton virhe tuijottaa pelkästään pientä eroa CO2 päästöissä ja suosia sen vuoksi dieselsaatuttimilla varustettuja henkilöautoja. Näiden päästöt ovat yhä 90-luvun tasoa ja autojen määrän kasvu on pitänyt NOx yms. saastemäärät ennallaan, vaikka raskas kalusto puhdistuikin.

        Nyt surkeus vain pahenee, kun Suomee rahdataan näitä ongelmajätteitä sivistysmaista, missä saatepommien pääsyä kaupunkien keskustoihin rajoitetaan. Suomalaiset nokipaavot vielä ensi töikseen tukkivat NOx päästöjä vähentävän EGR-ventiilin, "rautakankituunaavat" hiukkassuodattiman ja lopuksi yrittävät kohentaa laiskan kalisijansa kulua lastuttamalla sen. Siten onkin päästöt 30 kertaa sallittua ja 100 kertaa bensakäyttöistä autoa suuremmat.

        Höpö höpö.
        Uudet euro6-dieselit ovat huomattavasti vähäpäästöisempiä kuin vastaavat bensa-autot. Asian voit tarkistaa helposti kuuklkelilla mitkä ovat sallitut korkeimmat päästöarvot millekin päästölle Euro6-luokituksessa.
        Euro6 tuli voimaan syyskuussa2014.
        Bensa-autojen hiilidioksidipäästöt ovat merkistä riippuen jotain 20-50% korkeammat kuin vastaavan dieselin. Sallittu häkäpäästörajakin Euro6:ssa on bensa-autoille kaksi kertaa korkeampi kuin dieselautoille eli 1mg vs 0,5mg.
        Euro6-dieselauton typenoksidiraja on karvan verran suurempi kuin vastaavan bensa-auton eli 0,08 vs 0,06 mg. Ero on käytännössä olematon.

        Pienhiukkasten osalta dieseleissä ongelma poistui jo 2009, kun hiukkasloukku tuli tuolloin pakolliseksi. Suorasuihkutusbensamoottoreissa se tuli pakolliseksi vasta viime vuonna, joten nekään ei enää pilaa ilmaa.

        Tottakai katalysaattorit aikanaan puhdistivat kaupunki-ilmaa. Bensa-auton päästöthän olivat karmeat ennen katalysaattoreita. Onneksi katalysaattori tuli pakolliseksi jo 90-luvun alussa ja nykyisin katalysaattorittomia saastepommeja ei enää juuri ole.

        Se tietysti on huono juttu, että Suomeen tuodaan juuri nyt runsaasti vanhempia dieselautoja, jotka eivät ole Euro6-tasoisia. Ovat ne kuitenkin selvästi uudempia kuin suomalaisten autot keskimäärin, joten nekin nuorentavat autokantaa ja sitä myöden vähentävät liikenteen päästöjäkin. Ja ilmastomuutosta aiheuttavien kasvihuonekaasujen osalta niidenkin päästöt ovat vastaavia bensa-autoja selvästi vähäisemmät. Pahempihan päästöjen kannalta olisi, jos nuokin tuotavat autot olisivat bensa-autoja,
        Parempi tietysti olisi, että noiden tilalle hankittaisiin uusi dieselauto, mutta se ei taida taloudellisesti olla mahdollista käytännössä. Tuskin vaihtoehtona on jokin suunnilleen vastaavanhintainen alle litran bensamoottorinen halpiskansanauto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dieselin verottaminen on paikallaan, koska tyypillisellä noki lekalla sallitut päästöt ovat kolminkertaiset bansaköyttöiseen autoon verrattuina ja tehdasvarusteisenakinm nokilekat tuppaavat ylittämään päästörajansa kuusinkertaisesti. Moderni Euro6 päästönormin nokileka tuottaa yhtä paljon typen oksideja kuin 40 tonnin kuorma-auto. Kuorma-autokin toimii dieselillä, mutta siinä on oikeasti toimiva pakokaasujen puhdistustekniikka.

        Bensakoneiden katalysaattorien käyttöönotto puhdisti kaupunkien ilmaa. Nokilekojen päästömääräyksillä ei pienintäkään vaikutusta!

        Vaikka raskaan liikenteen päästöt ovat vähentyneen, niin oli suunnaton virhe tuijottaa pelkästään pientä eroa CO2 päästöissä ja suosia sen vuoksi dieselsaatuttimilla varustettuja henkilöautoja. Näiden päästöt ovat yhä 90-luvun tasoa ja autojen määrän kasvu on pitänyt NOx yms. saastemäärät ennallaan, vaikka raskas kalusto puhdistuikin.

        Nyt surkeus vain pahenee, kun Suomee rahdataan näitä ongelmajätteitä sivistysmaista, missä saatepommien pääsyä kaupunkien keskustoihin rajoitetaan. Suomalaiset nokipaavot vielä ensi töikseen tukkivat NOx päästöjä vähentävän EGR-ventiilin, "rautakankituunaavat" hiukkassuodattiman ja lopuksi yrittävät kohentaa laiskan kalisijansa kulua lastuttamalla sen. Siten onkin päästöt 30 kertaa sallittua ja 100 kertaa bensakäyttöistä autoa suuremmat.

        Kovasti sinulla näyttää tuo asennepuoli estävän faktojen omaksumisen. Mistä lie noin vääristynyt ja epäterve asenne dieseleitä kohtaan johtuukaan. Faktaa on joka paikka täynnä kaikkien vapaasti luettavissa, mutta kun ei, niin ei.


      • Anonyymi

        Kummallista kun päättäjillä ei ole tietoa dieselin saasteettomuudesta kun juuri dieselit kielletään, eikä bensa-autoja.


    • Anonyymi

      Uusissa bensa-turbokoneissa on parempi hyötysuhde, kuin vanhoissa vaparikoneissa. Toki dieleleissä on edelleen hiukan parempi, mutta ero on kaventunut.

      • Anonyymi

        Bensaturbo pitää olla kooltaan pienempi että hyötyä saadaan verrattuna vapaasti hengittävään.

        Edelleen erot on aika pieniä, vaihtelevassa ajossa bensaturbo kulutus saattaa yllättää.


    • Anonyymi

      Älkää unohtako että bensa syö paljon ennen kuin moottorin lämpötila on normaali. Eli kesähelteelläkin moottori rikastaa seosta jonkun aikaa, jokainen starttaus jäähtyneellä koneella ja kulutus on korkeampi.

      Ympäri vuoden suomessa normaalia pätkäajoa 100km, 5L wltp kulutus muuttuu helposti 10L kaupunki kulutukseen. Eikä usein riitäkään jos laskette tankkauksista.

      Useimmat uskottelee ja valehtelee itselleen kun autojen kulutuksista foorumeilla kertovat.

      Harva kertoo pätkäajojen kulutuksen ja vielä talvella koska lukemat on niin isot siihen tasavauhtiseen 100km ajoon startista.

      • Anonyymi

        Dieselit kylmäkäynnistyksessä tupruttaa järjettömästi mustaa savua, vaikea hengittääkin linja-autojen lähellä talvella, ei ihme että niistä halutaan päästä eroon.


    • Anonyymi

      Ympäristön suojelu on päivän sana. Millään muulla tuskin vääristellään ja valehdellaan kuin tekaistulla luonnonsuojelulla.
      Esimerkkejä.
      1.Raumalla paperitehdas päästää mereen jotain saastaa melko usein. Meri on silloin maitokahvin väristä, pahan hajuista ja vaahtoaa niinkuin olisi pesuainetta seassa.
      Samaan aikaan ympäristöpellet on innoissaan että saivat aikaan kiellon, että pienestä huviveneestäkään ei saa päästä wc- jätteitä mereen, ei tipan tippaa. Onko tekopyhää?

      2. Tuttava osti ja remontoi vanhan talon maaseudulla. Vesi wc.n takia piti rakentaa kalliit systeemit estämään jätteiden pääseminen luontoon.
      Ei auttanut selitys että eikö tällainen jo olemassa oleva kevyempi järjestelmä riittäisi kun yhdessä ilmansuunnassa on tie ja kolmessa pelto joka lannoitetaan ja on jo kauan lannoitettu ajamalla sinne tonneittain sianpaskaa. Onko tekopyhää.

      Samasta syystä epäilen että onkohan autoteollisuus sanonut mitä ajoneuvojen saasteista mitataan ja mihin ei puututa, nyt on nämä nykyiset saasteet että saadaan bensa-autobuumi päälle, ja sitten kun juuri kellään ei enää ole dieselhenkilöautoja, keksitään alkaa rankaisemaan jostain bensiiniautolle tyypillisemmästä saasteesta.

      Raskaalla polttoöljyllä kulkevat laivathan määrättiin rakentamaan miljoonien arvoiset rikkipesurit, ja ympäristöpellet röyhistelee nyt rintojaan että nyt se pesty rikki voidaan tuoda maihin käsiteltäväksi.
      Joo, niin voidaan, mutta ei tarvitse eli pakkoa ei ole eli käytäntö on tällähetkellä se että kalliilla pesurilla pestään rikki pakokaasusta, mutta se pumpataan mereen.

      Ympäristönsuojelu on monelta osin pelkkää kusetusta, mutta hyvä myyntivaltti tyhmälle kansalle.

      • Anonyymi

        Ehkäpä alkavat pian maksaa siitä rikistä kun käy suola-akkuihin tai ainakin pääsevät eroon ilmaiseksi.


    • Nykyautot ovat yhä painavampia, mikä väistämättä näkyy myös kulutuksessa etenkin kaupunkiajossa, missä auton suurta massaa pitää jatkuvasti hidastella ja kiihdytellä rivakastikin.

      Maantie- ja moottoritieajossa vaikuttaa myös nykyautojen kasvanut otsapinta-ala. Autot eivät enää ole kapeahkoja matalia sukkuloita, vaan korkeita ja leveitä "mukamaastureita", joiden leveät renkaat ja suurentunut maavara myös osaltaan lisäävät käytännön kulutuslukemia.

      • Anonyymi

        Eikös pisaramainen pitäisi olla edullisin malli, siinähän on iso keula. Rumia ainakin möhkäle keulat.


    • Anonyymi

      Sähköauton kulutus on 0 litraa sadalla. Sähköauto painaa jonkin verran enemmän kuin vastaava polttomoottoriauto, mutta sähkömoottorin hyötysuhde on niin paljon parempi kuin polttomoottorin, että sähköauto todellakin etenee huomattavasti vähemmällä energialla. Lisäksi sähköautossa energiaa voidaan ottaa vauhtia hidastettaesssa talteen, joten sähköauton energiatehokkuus edelleen paranee verrattuna polttomoottoriin.

      Joten olet väärässä, pelkkä paino ei ratkaise.

      • Kevyenä sähköauto olisi taloudellisempi kuin vastaava sähköauto raskaampana. Sähköauto ei kumoa fysiikan lakeja.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe