Monet kristityt sanovat kuulleensa Jumalan puhuvan tai he kertovat siitä, miten Jumala tai Jeesus on ilmestynyt heille. Kun heiltä kysytään, millä tavalla Jumala puhui (mitä kieltä, mikä murre, mikä äänen sävy ja volyymi, jne.) niin he eivät osaa vastata. Jotkut ovat kuvanneet Jeesusta jollakin tavalla, kun väittävät nähneensä hänet fyysisenä olentona. Useimmiten Jumalan puhe ja ilmestyminen kuvataan kuitenkin hyvin epämääräisellä tavalla, niin että siitä ei ota Erkkikään selvää.
Monet kristityt ovat kertoneet minulle nähneensä Jeesuksen tai Jumalan puhuvan heille niin kuin ihminen puhuu toiselle ihmiselle. En ole uskonut heidän todistustaan, mutta en toisaalta tuominnutkaan epätodeksi heidän väitteitään: en ole sanonut heitä valehtelijoiksi. Olen yleensä kuunnellut todistukset väitetystä Jeesuksen näkemisestä ja Jumalan kanssa puhumisesta, minkä jälkeen olen arvioinut kuulemaani omassa mielessäni ja sydämeni ajatuksissa.
En ole ollut kertaakaan täysin vakuuttunut siitä, että kyse olisi todellisesta Jumalan puheesta ja Jeesuksen ilmestymisestä. Sitä vastoin useimmat tapaukset ovat vaikuttaneet minusta epätosilta, mutta onko kyse tarkoituksellisesta valehtelusta vai aistiharhasta tai mielisairaudesta: sitä en osaa sanoa. En pidä kovin todennäköisenä sitä, että Jeesus näyttäytyisi valituille uskoville, mutta ei kaikille.
Olen kuullut monien kristittyjen todistuksia siitä, miten he ovat käyneet taivaassa ja/tai helvetissä. Jumala tai Herran enkeli on temmannut heidät pois maan päältä ja kuljettanut heitä läpi avaruuden valoa nopeammin, minkä jälkeen he ovat päässeet käymään Jumalan taivaassa, paratiisissa. Sitten heille on näytetty mahdollisesti vielä helvetti, jossa tuomitut kärsivät jo nyt ikuista tuskaa. En usko, että nämä kertomukset ovat tosia. Ovatko ne valhetta vai eivät: en tiedä. Voivat olla aistiharhoja, unia tai mielisairaan ihmisen sepitelmiä. Tuskin totta kuitenkaan.
Miten Jumala puhuu Raamatussa? Hän puhuu lähettämiensä enkelien tai palvelijoidensa kautta: profeettojen, Jeesuksen ja apostolien suun kautta. Jumala puhuu vain muutaman kerran siten, että hänen palvelijansa ja todistajansa kuulee hänen äänensä fyysisin korvin. Yksi tällainen tapaus on se, kun Jumala sanoi taivaasta Jeesuksen saaman kasteen jälkeen: Tämä on minun rakas poikani, kuulkaa häntä! Toinen kohta on Ilmestysvuorella, jolloin valitut opetuslapset näkivät Jeesuksen kirkastettuna. Sitten on kenties joitakin Vanhan testamentin kohtia, joista ei voida kuitenkaan aina päätellä sitä, kuuliko profeetta Jumalan äänen fyysisin korvin vai oliko se Jumalan puhetta hänen ajatuksilleen, mieliinsä ja sydämeensä.
Monien nykyään elävien kokema Jumalan puhe on nimenomaan Pyhän Hengen puhetta heidän ajatuksilleen, mielelleen ja sydämeensä. Se ei ole fyysisin korvin kuultavaa puhetta.
Sitten on todistuksia siitä, miten Jumala puhuu tavalla tai toisella, mutta sitä ei aina huomata. Hän voi puhua elämänkokemusten, johdatuksen ja monien muiden seikkojen kautta. Hän voi todistaa itsestään luotujen olentojen ja maailman kautta: niiden ihmeellisyys todistaa Jumalan voimasta, viisaudesta ja taidosta, kun hän on ne luonut ja saa ne tekemään ihmeellisiä asioita. Luonnon monimutkaisuus ja lajien runsaus on monien kristittyjen mielestä todistus Jumalasta sekä luomisesta. Osa uskovista pitää totena evoluutioteorian, vaikka uskovat luomiseen. Evoluutioteoriaan uskominen ei siten kumoa uskoa Jumalaan ja luomiseen.
Jumala ei siis näytä puhuvan kovin usein omalla suullaan siten, että hänen äänensä kuullaan fyysisillä korvilla. Kun Jumala puhui Uudessa testamentissa ja todisti Jeesuksesta, niin sekin oli puhetta, jota epäuskoiset saattoivat pitää ukkosen jylinänä sen sijaan, että olisivat kuulleet selvää puhetta arameankielellä. Miksi Jumala ei anna äänensä kuulua useammin taivaasta, niin että häneen voitaisiin uskoa ja totella hänen poikaansa Jeesusta? Miksi hän puhuu lähes aina ja melkein ilman poikkeusta uskovien lähettien - enkeleiden ja profeettojen ja tosiuskovien - suun kautta? Eikö ihmisten olisi helpompi uskoa ja totella Jumalaa, jos he kuulisivat hänen äänensä yliluonnollisella tavalla, ilman välikäsiä?
Nyt herää kysymys: onko Jumala todella puhunut profeettojen, Jeesuksen ja apostolien kautta? Onko Jumala puhunut myöhemmin eläneiden uskovien kautta? Miksi pitäisi uskoa sokeasti siihen, että Jumala puhuu jonkun kautta, kun hän niin sanoo? Miksi pitäisi uskoa, että hän on puhunut palvelijoidensa kautta ja heille Raamatussa? Siksikö, että se lukee Raamatussa? Miksi Raamatun pitäisi olla kokonaan virheetöntä ja erehtymätöntä Jumalan sanaa, kun se ei aivan satavarmasti sitä ole? Miten voit luottaa siihen, että Jumala puhuu siellä ylipäätään yhtään mitään? Et tuntenut profeettoja, Jeesusta etkä apostoleja. Et Raamatun kirjoittajia, jotka puhuivat heistä. Miksi siis luotat näihin kirjoituksiin ja uskot niiden sokeasti olevan kokonaan totuus?
Miten Jumala puhuu
16
<50
Vastaukset
Yksikään jumala ei ole puhunut kenellekään missään eikä koskaan. Jos joku väittää, että on kuullut tai kuulee ääniä päänsä sisällä, niin syynä on liian monta valvottua yötä tai vakava mielisairaus.
Usein sellaiset, jotka kuulevat ääniä päässään ovat myös syylistyneet henkirikokseen tai ovat liittyneet vapaaehtoisesti johonkin uskonnoliseen lahkoon kaltaistensa sekopäiden joukkoon.- Adventisti
Se, että joku sanoo Jumalan tai Pyhän hengen puhuneen hänelle, pitää ottaa kielikuvana tai symbolisena tapahtumana. Jeesus ei puhu kenellekään. Hän on Raamatun mukaan sanonut, ettei hän ilmesty kenellekään ennen kuin hän saapuu pilvissä niin, että kaikki saavat hänet nähdä. Jumala taas on sanonut, ettei kukaan voi nähdä häntä kuolematta, joten Jumalakaan ei ole voinut ilmestyä kenellekään elossa olevalle. En usko että itse Jumala tai Jeesus kenellekään ilmestyisi mutta enkelit jotka ovat Jumalan sanansaattajia, voivat olla ilmestyneet ihmisille. Ja näytmovat sitten erikseen mutta niissä ei ole aito oikea Jumala tai Jeesus. Helvettiä kun ei ole vielä tällä hetkellä olemassa, niin kukaan ei ole voinut sielläkään käydä. Pyhästä hengestä taas Raamattu kirjoittaa, ettei se toimi niin, että joku voisi sen nähdä tai kuulla sen vaan Pyhän hengen näkee ja kuulee seuraamalla sen tekemisiä, kuten tuulen kanssa myös on.
Ihmiset, jotka väittävät nähneensä Jeesuksen, Jumala tai Pyhän hengen hakevat vain huomiota ja kuuntelevat vain oman lihansa ääntä luullen sitä joksikin edellä mainituksi. Jos joku sanoo Pyhän hengen puhuneen hänelle, niin kyseessä ei ole ollut Pyhä henki vaan kertoja vain uskottele itselleen niin. Ääni on ollut kertojan omatuntoa vastaava tai hänen oma lihansa.
Mutta kaiken tuon kirjoitettuani sanon, että minä olen kuullut jonkun Jumalan edustajan äänen neuvovan minua. Ääni oli kirkas ja selkeä mutta sitä ei kuullut kukaan ympärilläni oleva. Se antoi minulle neuvon, joka pelasti minut suurelta ongelmalta, joka tuli lopulta vaikuttamaan positiivisesti koko elämääni. Äänellä ei ollut sukupuolta mutta se oli selvä ja voimakas ääni. Mistä tiedän, että kyse ei ollut omassa päässäni kuviteltu ääni? Siitä, että minä en olisi pystynyt ennustamaan sitä, mitä tuo ääni sanoi. Ja ennustus toteutui sataprosenttisesti. Enkä minä ole koskaan sitä ennen kuullut mitään tuollaisia ääniä enkä sen jälkeenkään. En päässäni enkä muutoinkaan.
Enkä usko, että kyseessä olisi ollut Saatanan ääni, sillä tuo tapahtuma vaikutti elämäni tuleviin tapahtumiin vielä vuosia eteenpäin mitä hienoimmilla tavoilla, joista useat liittyivät ihmisten auttamiseen ja avun saamiseen sekä evankeliumin julistamiseen ja Jumalan ihmeiden todistamiseen.- turhapuhe
"Mutta kaiken tuon kirjoitettuani sanon, että minä olen kuullut jonkun Jumalan edustajan äänen neuvovan minua. "
Se ääni oli siis kirkas ja selkeä. Oliko se miehen vai naisen ääni? Pystyitkö määrittelemään puhujan sukupuolta?
Mitä kieltä se ääni puhui? Oliko puhe murretta vai kirjakieltä?
Koska puhe oli "selkeää", niin se muodostui selvästi äännetyistä sanoista ja nämä muodostivat sanoman. Miten hyvin muistat sen puheen? Oliko siinä paljon sanoja?
Missä tilanteessa kuulit tuon puheen? Olitko yksin? Oliko taustaääniä tai häiritseviä tekijöitä?
Oletko kärsinyt mielenterveyden häiriöistä kuten psykoosista tai harhoista? Älä nyt ota tätä itseesi, mutta valitettavasti monet Jumalan puhetta kuulleista ovat kärsineet psykoosista tai muista vakavista mielenterveyden häiriöistä ja usein juuri äänien kuulemisen aikana. Sinun ei tarvitse vastata tähän kysymykseen, mutta otin sen esille muita lukijoita ajatellen. Tiedän kokemuksistani seurakunnan sisällä, että tämä on totta: ääniä kuulevat ovat usein psyykesairaita tai heillä on psyykepotilaan historiaa taustalla.- pakottaja
G4G kirjoitti:
Se ääni oli siis kirkas ja selkeä. Oliko se miehen vai naisen ääni? Pystyitkö määrittelemään puhujan sukupuolta?
Koska puhe oli "selkeää", niin se muodostui selvästi äännetyistä sanoista ja nämä muodostivat sanoman. Miten hyvin muistat sen puheen? Oliko siinä paljon sanoja?
Missä tilanteessa kuulit tuon puheen? Olitko yksin? Oliko taustaääniä tai häiritseviä tekijöitä?
Oletko kärsinyt mielenterveyden häiriöistä kuten psykoosista tai harhoista? Älä nyt ota tätä itseesi, mutta valitettavasti monet Jumalan puhetta kuulleista ovat kärsineet psykoosista tai muista vakavista mielenterveyden häiriöistä ja usein juuri äänien kuulemisen aikana. Sinun ei tarvitse vastata tähän kysymykseen, mutta otin sen esille muita lukijoita ajatellen. Tiedän kokemuksistani seurakunnan sisällä, että tämä on totta: ääniä kuulevat ovat usein psyykesairaita tai heillä on psyykepotilaan historiaa taustalla.Oliko Daavid psyykkisesti sairas kuningas ?
Daavidin virsi.
Psalmi 110:1 Herra sanoi minun herralleni:
"Istu minun oikealle puolelleni,
kunnes minä panen sinun vihollisesi
sinun jalkojesi astinlaudaksi". pakottaja kirjoitti:
Oliko Daavid psyykkisesti sairas kuningas ?
Daavidin virsi.
Psalmi 110:1 Herra sanoi minun herralleni:
"Istu minun oikealle puolelleni,
kunnes minä panen sinun vihollisesi
sinun jalkojesi astinlaudaksi".En tiedä. En tunne Daavidia. En tiedä edes sitä, onko hän ollut olemassa vai ei. On vaikea tehdä psyykkistä arvioita henkilöstä, jota ei tunne ja joka on kuollut tuhansia vuosia sitten, jos on yleensä koskaan elänyt.
Mitä luulit saavuttavasi tuolla kysymyksellä?- Adventisti
G4G kirjoitti:
Oletko kärsinyt mielenterveyden häiriöistä kuten psykoosista tai harhoista? Älä nyt ota tätä itseesi, mutta valitettavasti monet Jumalan puhetta kuulleista ovat kärsineet psykoosista tai muista vakavista mielenterveyden häiriöistä ja usein juuri äänien kuulemisen aikana. Sinun ei tarvitse vastata tähän kysymykseen, mutta otin sen esille muita lukijoita ajatellen. Tiedän kokemuksistani seurakunnan sisällä, että tämä on totta: ääniä kuulevat ovat usein psyykesairaita tai heillä on psyykepotilaan historiaa taustalla.Ymmärrän toki skeptisyytesi. En minäkään uskoisi, ellei sitä olisi omalla kohdallani tapahtunut. Tämä tapahtui vuoden 2012 huhtikuussa. Päivämääränkin voisin yrittää haarukoida tarkemmin mutta sillä ei liene merkitystä.
Luulisi, että sellainen asia jäisi mieleen, että oliko kyseessä mies- vai naisääni mutta minä olin niin kuin puulla päähän lyöty tuosta tapahtumasta. En valitettavasti tajunnut painaa mieleeni tuota seikkaa. Ilmeisesti ääni ei sitten selkeästi kuulostanut niin selvästi mieheltä tai naiselta, että olisi pöllämystykseltäni kiinnittänyt siihen huomiota.
Minulla oli aikomuksena ottaa loparit silloisesta työpaikastani. HR-vastaavalla oli kiire. Juttelin hänen kanssaan ensin muista asioista. Juuri kun minun piti sanoa hänelle, että otan lopputilin, hän kääntyi ja samaan aikaan kuulin äänen puhuvan minulle hyvin lyhyesti vain muutaman sanan. Jos HR-vastaava olisi nähnyt naamani samaan aikaan, hän olisi varmasti kysynyt minulta onko kaikki nyt hyvin, sillä suuni loksahti auki ja ensin vähän pelästyin tuota ääntä vaikkei se ollut pelottava. Jämähdin siihen paikalle hänen kävellessään pois. Seisoin paikallani jonkun aikaakin tuon jälkeen kunnen oikein voinut ymmärtää mistä oli kyse. Muistan kun kävelin sen jälkeen portaita alas omaan toimipisteeseeni ja jalat tuntuivat heikoilta. Olo oli ihmettelevä mutta samaan aikaan levollinen ja rauhallinen.
En ensin tajunnut mistä oli kyse. Kun istuin tietokoneeni ääreen, jäin miettimään tapahtunutta. Sen seuraukset paljastuivat minulle vasta elokuun kohdalla ja siitä eteenpäin mutta minulla oli siinä istuessani hyvä olla. Muistan ajatelleeni, että tämän täytyi olla taivaallinen tapahtuma ja ilo valtasi mieleni. Koko loppupäivän minulla oli innostunut ja rauhallinen ja hyvä olla. En halunnut enää sanoa itseäni irti. Irtisanoutuminen olisi johtunut siitä, etten uskonut kykeneväni niin vaativiin hommiin ja tarjolla olisi ollut houkuttelevampikin vaihtoehto. Myöhemmin huomasin, että pystyin tekemään työtäni ja työhöni oltiin tyytyväisiä.
Jälkeen päin kun elämä on koetellut minua ja olen pelännyt, että menetän uskoni, tuo tapahtuma on antanut minulle lohtua, toivoa ja varmuuden siitä, että Jumala on olemassa ja että hän pitää minusta huolta.
En halua sanoa sitä, mitä tuo ääni sanoi minulle, ettei minua tunnistettaisi siitä tällä palstalla. Sanat olivat kirjakieltä ja ihan tavallisia sanoja. En tosin itse olisi ilmaissut asiaa noilla sanoilla. Muistan kyllä jokaisen sanan ulkoa. Lauseessa oli kymmenen sanaa.
Taustalla ei ollut ääniä vaan tuo tila, jossa tämä tapahtui, oli hiljainen aulatila, jossa oli äänieristyslevyjä. Kaikuakaan ei ollut. Minun lisäkseni aulassa oli vain tuo HR-vastaava.
Ei ole taustalla harhoja eikä psykoosia. Eikä muitakaan mielenterveydellisiä sairauksia. Ainoa tiedossa ollut sairaus tuolloin oli muutama kuukausi sitten leikattu olkapää, jonka lääkitys oli loppunut jo aikoja sitten mutta jonka toipuminen oli vielä kuntoutusvaiheessa. Adventisti kirjoitti:
Ymmärrän toki skeptisyytesi. En minäkään uskoisi, ellei sitä olisi omalla kohdallani tapahtunut. Tämä tapahtui vuoden 2012 huhtikuussa. Päivämääränkin voisin yrittää haarukoida tarkemmin mutta sillä ei liene merkitystä.
Luulisi, että sellainen asia jäisi mieleen, että oliko kyseessä mies- vai naisääni mutta minä olin niin kuin puulla päähän lyöty tuosta tapahtumasta. En valitettavasti tajunnut painaa mieleeni tuota seikkaa. Ilmeisesti ääni ei sitten selkeästi kuulostanut niin selvästi mieheltä tai naiselta, että olisi pöllämystykseltäni kiinnittänyt siihen huomiota.
Minulla oli aikomuksena ottaa loparit silloisesta työpaikastani. HR-vastaavalla oli kiire. Juttelin hänen kanssaan ensin muista asioista. Juuri kun minun piti sanoa hänelle, että otan lopputilin, hän kääntyi ja samaan aikaan kuulin äänen puhuvan minulle hyvin lyhyesti vain muutaman sanan. Jos HR-vastaava olisi nähnyt naamani samaan aikaan, hän olisi varmasti kysynyt minulta onko kaikki nyt hyvin, sillä suuni loksahti auki ja ensin vähän pelästyin tuota ääntä vaikkei se ollut pelottava. Jämähdin siihen paikalle hänen kävellessään pois. Seisoin paikallani jonkun aikaakin tuon jälkeen kunnen oikein voinut ymmärtää mistä oli kyse. Muistan kun kävelin sen jälkeen portaita alas omaan toimipisteeseeni ja jalat tuntuivat heikoilta. Olo oli ihmettelevä mutta samaan aikaan levollinen ja rauhallinen.
En ensin tajunnut mistä oli kyse. Kun istuin tietokoneeni ääreen, jäin miettimään tapahtunutta. Sen seuraukset paljastuivat minulle vasta elokuun kohdalla ja siitä eteenpäin mutta minulla oli siinä istuessani hyvä olla. Muistan ajatelleeni, että tämän täytyi olla taivaallinen tapahtuma ja ilo valtasi mieleni. Koko loppupäivän minulla oli innostunut ja rauhallinen ja hyvä olla. En halunnut enää sanoa itseäni irti. Irtisanoutuminen olisi johtunut siitä, etten uskonut kykeneväni niin vaativiin hommiin ja tarjolla olisi ollut houkuttelevampikin vaihtoehto. Myöhemmin huomasin, että pystyin tekemään työtäni ja työhöni oltiin tyytyväisiä.
Jälkeen päin kun elämä on koetellut minua ja olen pelännyt, että menetän uskoni, tuo tapahtuma on antanut minulle lohtua, toivoa ja varmuuden siitä, että Jumala on olemassa ja että hän pitää minusta huolta.
En halua sanoa sitä, mitä tuo ääni sanoi minulle, ettei minua tunnistettaisi siitä tällä palstalla. Sanat olivat kirjakieltä ja ihan tavallisia sanoja. En tosin itse olisi ilmaissut asiaa noilla sanoilla. Muistan kyllä jokaisen sanan ulkoa. Lauseessa oli kymmenen sanaa.
Taustalla ei ollut ääniä vaan tuo tila, jossa tämä tapahtui, oli hiljainen aulatila, jossa oli äänieristyslevyjä. Kaikuakaan ei ollut. Minun lisäkseni aulassa oli vain tuo HR-vastaava.
Ei ole taustalla harhoja eikä psykoosia. Eikä muitakaan mielenterveydellisiä sairauksia. Ainoa tiedossa ollut sairaus tuolloin oli muutama kuukausi sitten leikattu olkapää, jonka lääkitys oli loppunut jo aikoja sitten mutta jonka toipuminen oli vielä kuntoutusvaiheessa.Kiitos vastauksestasi!
Skeptisyys on mielestäni erittäin hyvä asia ja voi suojella ihmistä monelta pahalta.
En voi tietää sitä, mikä on totuus sinun tapauksessasi. Voi olla, että Jumala puhui sinulle; voi olla, että kyse oli aistiharhasta ja oman mielesi tuotoksesta. Mahdotonta tuollaista on ulkopuolisen arvioida ja sanoa varmasti oikea "tuomio".
Pidän siis mahdollisena sen, että Jumala puhuu ja vaikuttaa ihmisten elämässä, mutta pidän mahdollisena myös sen, että kaikelle sellaiselle on olemassa luonnollinen selitys eikä Jumalaa ole edes olemassa. Koska en tiedä, niin en usko enkä ota kantaa. En ala arvailla.
Lienee melko yleistä kristittyjen keskuudessa, että he pitävät uskoaan Jumalan vaikuttamana, koska ovat kokeneet jotakin mielestään yliluonnollista (johdatusta tms.) ja se vahvistaa heidän uskoaan tai voi olla jopa sen suurin tai tärkein peruste! Pitäisin silti Raamatun kirjoituksia tärkeimpänä uskon perusteena ja jos ne eivät vaikuta tutkimisen jälkeen totuudellisilta, niin sitten pitäisi kyseenalaistaa oman uskon vaikuttaja ja lähde: onko se Raamatun ilmoittama Jumala vai jokin tai joku muu?- Adventisti
G4G kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi!
Skeptisyys on mielestäni erittäin hyvä asia ja voi suojella ihmistä monelta pahalta.
En voi tietää sitä, mikä on totuus sinun tapauksessasi. Voi olla, että Jumala puhui sinulle; voi olla, että kyse oli aistiharhasta ja oman mielesi tuotoksesta. Mahdotonta tuollaista on ulkopuolisen arvioida ja sanoa varmasti oikea "tuomio".
Pidän siis mahdollisena sen, että Jumala puhuu ja vaikuttaa ihmisten elämässä, mutta pidän mahdollisena myös sen, että kaikelle sellaiselle on olemassa luonnollinen selitys eikä Jumalaa ole edes olemassa. Koska en tiedä, niin en usko enkä ota kantaa. En ala arvailla.
Lienee melko yleistä kristittyjen keskuudessa, että he pitävät uskoaan Jumalan vaikuttamana, koska ovat kokeneet jotakin mielestään yliluonnollista (johdatusta tms.) ja se vahvistaa heidän uskoaan tai voi olla jopa sen suurin tai tärkein peruste! Pitäisin silti Raamatun kirjoituksia tärkeimpänä uskon perusteena ja jos ne eivät vaikuta tutkimisen jälkeen totuudellisilta, niin sitten pitäisi kyseenalaistaa oman uskon vaikuttaja ja lähde: onko se Raamatun ilmoittama Jumala vai jokin tai joku muu?Minä en pidä tuota puhetta Jumalan itsensä puheena. Enkä Jeesuksen enkä Pyhän hengenkään. Mutta ymmärrän asian niin, että puhe tuli jumalallisesta lähteestä ja jumalallisesta syystä. Minun ymmärtämykseni ei riitä kertomaan kuka äänen aiheutti. Joka tapauksessa ajattelen, että kyseessä oli Jumalan sanansaattaja, sillä hedelmistään puu tunnetaan.
- röyhkeä
Tämä on toinen kerta,kun yritän selittää "hurahtanaille"..siis sun pää,missä korvat,nenä,simmut..on ok?En halua loukata,mutta mitä siellä keskiössä tapahtuu? Oletko lesta,m0rmooni,jeho,??? Oletko ottanut waffempaan yhteyttä,millaisissa kaveri porukoissa liikustelet,käytätkö ,alkoholia,huumeita,koska!!!!!
- Jopi48
Job.13:17 Kuulkaa tarkasti minun puhettani, ja mitä minä lausun korvienne kuullen. Kuurot ei siis kuule.
- Anonyymi
Raamatussa toistuvasti ukkosta sanotaan jumalan ääneksi. Onhan se jylhää ja pelottavaakin. Palvotte siis hankaussähköä, hassut.
- Anonyymi
Hankaussähköä kipinöitä munissa...
- Anonyymi
Eiköhän se Jumala puhu ihan samalla tavalla kuin muutkin ihmiset. Jokainen omalla murteellaan.
- Anonyymi
Tässä esimerkki jumalan puheesta:
https://youtu.be/hg3q2zelTkI
Jumala puhuu tässä väkevästi tyypillistä selkeää sanomaansa evankelistan välityksellä. Siinä on kaikki se, mitä jumala osaa ihmisten kautta ilmaista. - Anonyymi
2Moos.19:19 Ja pasunan ääni koveni kovenemistaan. Mooses puhui, ja Jumala vastasi hänelle jylinällä. Kirjoitetaan: pasuunan. 1Sam.7:10 Sillä kun Samuelin uhratessa polttouhria filistealaiset lähestyivät käydäkseen taisteluun Israelia vastaan, niin sinä päivänä Herra jylisi kovalla ukkosen jylinällä filistealaisia vastaan ja saattoi heidät hämminkiin, niin että Israel voitti heidät.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump muka öljyn takia Venezuelaan? Pelkää mustamaalausta
Kertokaapa mistä tuollainen uutisankka on saanut alkunsta? Näyttäkääpä ne alkuperäiset lähteet, minä en löytänyt mitään21918229Kun Arman Alizad puolusti hiihtäjä Vilma Nissilää sanomalla
"älä välitä sekopäistä Vilma", ja kun siitä kerrottiin täällä, niin sekopäinen mukasuvaitsevainen teki siitä valituksen903885Lataus pakkaskelissä
En olisi koskaan ostanut sähköautoa jos olisin tajunnut että ne eivät lataa pakkasissa suurteholatauksella vaan istut tu552322Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?
Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv241992Martinalta vahva viesti
"Suuret unelmat venyttävät sinua, pelottavat vähän ja vievät mukavuusalueen ulkopuolelle. Juuri siellä kasvu tapahtuu. J2871582Temutatko ?
Ostatko kiinalaisista verkkokaupoista halpaa tavaraa tai vaatteita ja miksi? Siksi että on kiva ostaa kun halvalla saa?1691553Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?
Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?711543Akateemikko Martti Koskenniemi vertaa Trumpia Putiniin
"-Suomalaisena on syytä olla huolissaan siitä, että Yhdysvallat näin vahvistaa 1800-luvun alkupuolella julistamansa etup1661466Jos mies olet oikeasti...?
Kiinnostunut... Pyydä mut kunnolla treffeille ja laita itsesi likoon. En voi antaa sydäntä jos sinä olet epävarma ja eh1301446Esko Eerikäinen paljastaa järkyttävän muiston lapsuudesta - Isä löytyi alastomana slummista
Esko Eerikäisen tausta on monikulttuurinen, hän muutti vain 10-vuotiaana yksin kotoaan Kolumbiasta isovanhempiensa luo S141344