Kuinka voin viestittää olevani ujo

12vpoikaa

Olen 7lk poika ja olen aika ujo. Puhun aika hiljaa melkeimpä jopa mumisen muille kun en halua puhua kovaa. Olen kuullut kun luokkalaiseni ovat puhuneet selkäni takana että kuinka vammasesta mumisemisestani ei saa selvää mutta en kehtaa mennä sanomaan heille että olen ujo.
Miten pystyisin viestittämään heille käytökselläni ujouteni esim olen kuullut että ujot eivät puhuessaan jollekulle katso heitä silmiin joten jos käännän katseeni sivulle heille puhuessani niin tajuavatko he että olen ujo. Kiva jos joku voi auttaa

4

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ujous on vain yksi nimitys sosiaalisiin tilanteisiin varovaisesti reagoimiselle. Toinen nimitys olisi introverttiys taikka sisäänpäinvetäytyvyys, jonka vastakohtana on luonteeltaan ulospäinsuuntautuvuus eli ekstroverttiys.

      Ujous voi olla opittu ominaisuus, mutta luultavasti se on ainakin jossain määrin synnynäinen.

      Kaikilla yllämainituilla määritelmillä tarkoitetaan, että henkilöllä on keskimääräistä enemmän haasteita sosiaalisessa ympäristössä kontaktien luomisen vaikeuden kautta. Äärimmäisessä tapauksessa sosiaaliset vaikeudet luokitellaan autismiksi ja lievemmässä, tietyllä tavalla suuntautuneessa tapauksessa asbergerismiksi.

      Ujoudesta ei sinänsä tarvitse kenelläkään sanoa mitään, sillä jokainen ymmärtää olevansa tekemisissä ujon ihmisen kanssa kun on sellaisen kanssa tekemisissä. Olet siis jo viestittänyt olevasi ujo, mutta selkäsi takana puhutaan siitä huolimatta. Tämä on ongelma sinulle.

      Ongelma voidaan ratkaista usealla tavalla, esimerkiksi pakottaa muut olemaan puhumatta selkäsi takana, mutta se ratkaisu toisi helpotuksen ainoastaan parin kouluvuoden ajaksi. Toinen tapa olisi lisätä koko yhteiskunnan tietoisuutta ujoista ihmisistä ja heidän erityistarpeistaan, mutta luultavasti tämä keino ei toimisi, vaan pikemminkin nostaisi ujot ihmiset enemmän esiin, mitä he eivät halua.

      On kuitenkin olemassa keino, että opettelet vähitellen mukautumaan sosiaalisiin tilanteisiin. En tarkoita kaiken omaksumista heti, mutta pienin askelin. Vähitellen totuttelemalla sosiaalisiin tilanteisiin, ja itseilmaisuun sellaisissa, pääsee eroon suuresta ahdistuskuormasta ja saa lopulta tyydytystä sosiaalisista tilanteista itsestään.

      Eristäytyminen ja erillään oleminen tuntuu luonnollisesti vaikealta, mutta eristäytyminen johtuu siitä, että se tuntuu kaikesta huolimatta paremmalta kuin muiden kanssa oleminen.

      Mitä puhumiseen ja muuhun ilmaisuun tulee, voi sellaista opetella ja harjoitella. Myöskään terapian saaminen ei pitäisi olla mahdotonta, joten voisit yrittää puhua terveydenhoitajalle taikka koululääkärille asiasta.

    • Olen niin harmissani ja pahoillani sun puolesta!Ei välttämättä mikään auta,kun ei voi kai mitään ujo-tekstiä laittaaa otsaan tai paitaan tai,jos laittais,niin auttaisiko se muka?
      Mumiseva puhe voi herättää agressioita ihmisissä ihan missä vaan tilanteessa.Itselläni oli joskus sairaalassa tilanne,että psykiatri mumisi ja olin itse potilaana alakynnessä niin siitä repesin,että jos sä edes puhuisit ääneen ja toisaalta tuntuu,että maksan tästä virheestä vieläkin.
      Sitä vaan,että niillä on paha olo,ja se ei ole oikein,mutta sulla on tulevaisuus,toivon niinmjossain paikassa,jossa saat olla ja toteuttaa elämääsi.
      Mulla on paikka ,jossa psykiatri pilkkaa mua ja mietin yhä onko se mun oma syy??
      Ei niitä kanssaopiskelijoita välttämättä pysty ohjailemaan ,että tulevaisuus on se mihin panostat,tsemppiä sulle.Jos susta tulee psykiatri,joka mumisee,niin anna anteeksi potilaalle ,joka vahingossa kuittailee,älä kanna kaunaa.
      Me ollaan kaikki vajanaisia,sinä minä ja muutama psykiatri ja tosi moni psykiatrinen hoitaja.

    • Anonyymi

      Pikku seläntakana puhuminen on ihan tavallista, ja ei sitä kannata niin vakavasti ottaa! Huumorilla vain jos voit. Ei kannata toivoa että kaikki ymmärtäisivät sinua, varsinkaan teidän iässänne. Vaikka onkin ujo, niin ei se tarkoita että aina pitäisi olla. Anna vain äänesi kuulua kovemmin! Rykäise vaikka ensin ja kajauta vastaus isoon ääneen! Kaverisi saattavat jopa luulla että puhut hiljaa siksi että tavallaan "kiusaat" heitä siten etteivät he kuule, ja joutuvat pinnistelemään että kuulevat. Kannattaisi ehkä harjoitella puhumista isommalla äänellä. Itsekin puhun kuulemma epäselväsi, mutta en itse tajua sitä. Joskus harjoittelin esitelmän tekoa puhumalla sen monta kertaa videolle, aina uudestaan, vähän parantaen sitä ja muistilappuani esitelmästä joka kerran jälkeen, ja sitten videota katsoessani huomasin etten itsekään saa välillä selvää puheestani!

    • Anonyymi

      Tuli vaan mieleeni vielä,että jos oikeasti haluat kertoa kaikille olevasi ujo,niin kysy luokanohjaajalta ti terkkarilta voidaanko järjestää joku ujous-tapahtuma,jossa juteltaisiin ujoudesta ja voisit ilmoittautua vaikka tapahtuman vireilletekeväksi voimaksi ja ujoksi, en tiedä onko mahdollista tai auttaisiko joku tällainen ujous-tapahtuma.Et varmasti ole ainoa ujo.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3120
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2111
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1885
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      72
      1587
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1346
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe