Elämän värittömyys ilman narsistia - mistä iloa?

Imblue

Narsisti tarjoilee uhrilleen omituisen paradoksin: ensin hän räväyttää taivaallesi kaikki elämän värit, kunnes pyyhkii ne yhtäkkisen kylmästi pois. Sama kuvio toistuu loputtomiin narsistin kanssa suhteen edetessä. Täydellisen harmauden ja kylmyyden jälkeen narsisti maalaakin taas maailmaasi kaiken sen ihanan, mihin alussa uskoit, ja näitä värien kyllästämiä hetkiä janoat ja kaipaat. Ne tuntuvat niin hyvältä, että värien rippeitä taas saadessasi olet valmis unohtamaan kaikki edelliset harmaat jaksot.

Oletetaan, että olet tiedostanut tämän kuvion hyvin. Harmailla kausilla vannot, että tämä oli tässä. Tämänkin jälkeen tulee vielä monia uusia harmaita sekä värien kyllästämiä jaksoja, mutta pikkuhiljaa hyvätkin hetketkin alkavat tuottamaan ahdistusta, koska tiedät, että se on taas vain hetkellistä. Elämäsi on tätä, ja et meinaa päästä pois.

Oletetaan, että nyt tällä viimeisimmällä harmaalla kaudella tekemäsi päätös suhteen lopettamisesta pitää. Enää et lämpenisi, vaikka narsisti maalaisi kullalla ja hopealla. Ehkä viimein jopa pääset irralleen. Tai ehkä narsisti hylkäsikin sinut tällä kertaa oma-aloitteisesti keskittyessään muihin/uusiin lähteisiin.

Nyt elämässäsi on pelkästään harmaus. Miten sitä voi kestää? Miten mikään enää alkaa tuntumaan miltään? Vaikka narsistin kanssa oli pääosin epävarmuutta ja huonoa oloa, ne hyvät hetket olivat jotain niin suurta, että kun kerran sait kokea niitä, mikään "tavallinen" ei tunnu enää miltään. Miten kukaan toinen mies voisi koskaan tuntua hyvältä? Narsistin koukku oli tässä tapauksessa pitkälti seksuaalinen: miten sellaisen intohimon ja taivaallisuuden jälkeen kukaan muu voi tuntua miltään. Narsistini on myös syntisen komea. Muutuin tavallaan itsekin lähdettä kaipaavaksi narsistiksi. Miehen viesti kesken työpäivän toi ihanan täyttymyksen, ja jaksoi taas. Kaipaan miehen hyväksyntää kuin narsisti lähdettään.

Suhteemme on mennyt alun huumavaiheen jälkeen uskomatonta vuoristorataa: välillä olen narsistille unelmien täyttymys ja tuleva vaimo, välillä täysin yhdentekevä ja kiinnostamaton. Miehellä on muitakin naisia, tästä olen melko varma. Silti minä vain roikun mukana täysin narsistin mielen ailahtelujen armoilla. Tämä kaikki maalaa minusta kuvaa, josta en haluaisi itseäni tunnistaa, mutta minä se olen.

Toisaalta uskon, että jos voisin muuttua narsistin ulkoa ohjautuvasta sätkynukesta takaisin sisältä päin ohjautuvaksi, voisin hiljalleen taas löytää kestäviä värejä elämääni. Toisaalta, kun on kokenut jotain noin upeaa(kin), miten voisi tyytyä enää vähempään. Ehkä meissä narsistin uhreissa on jokin pieni vamma, jonka takia kaipaamme elämäämme jonkinlaista nuorallatanssia, ja narsisti tarjoaa meille tämän tutun kuvion, jossa osaamme olla. Toisaalta ennen narsistia olin kuvitellut olevani melko ehyt, mutta ehkä narsisti paljastikin minulle omat sisäiset vammani.

Harmi vaan, että vaikka järki tajuaa, sydän ja tunne janoaa. Tuntuu, että edessä on pelkkää harmautta ilman narsistia. Silti narsistin kanssa olo on pääsääntöisesti huonompi kuin koskaan ennen, ja haluan tästä eroon. Nyt pelkään ja samalla toivon olevani narsistin hylkäämä, koska itse en tunnu sitä päätöstä pystyväni tekemään. Ja silti, silti odotan vain puhelimen kilahdusta. Minä säälittävä olento.

Miten saatte minkään enää tuntumaan miltään ilman narsistin vuoristorataa? Ilman niitä huippuja..

16

156

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Noora86

      Hei, aivan samassa tilanteessa,kuin omasta elämästäni mistä kirjoitit..

    • 151525

      Uskon että narsisti on hyvin haitallinen ajatus ko. asian ajattelijallekin, koska se on 100% tuomitseva ja mustamaalaava. Sillä tuomitaan joku 100% täysin pahaksi. Et voi ajatella koko käsitettä olematta huonolla tuulella. Kaikissa on "hyviä ja huonoja" puolia jotka tulevat ajoittain esille.

      Keskity omiin vahvuuksiisi. Opettele tarkkailemaan omaa mieltäsi. Ota tietoisesti irtiotto tietyksi ajaksi tuosta henkilöstä, esim. kuukausi.

      • Imblue

        Päinvastoin, ymmärrys narsismista auttaa irtautumaan, koska sitä kautta ymmärtää, ettei toinen pahuuttaan ole sellainen. Hänellä on omat henkiset ristinsä kannettavaan, kuten minullakin omani. Toisaalta myös ymmärtää, ettei kuvio tule häiriön takia muuttumaan. Valitettavasti en häntä pysty auttamaan, eikä hänkään minua.

        Toisaalta ei ole edes väliä, onko kyseessä persoonallisuushäiriö vai ei. Jos olo on huono, suhde on haitallinen vähintäänkin minulle, kenties myös hänelle.


      • colourless

        Aloittajan kirjoitus on kuin kopio minun elämästäni ja totta myös tuo, etteihän narsku pahuuttaan aiheuta kenellekään pahaa oloa, ei itselleen eikä toisille, jos hän tiedostaisi oman käyttäytymisensä, hän ei olisi narsku. Hän pelaa sitä peliä, mihin hänelle on kortit annettu, hän on paha, mutta ei ymmärrä sitä itse. Meidän on vain itse ymmärrettävä pysyä poissa hänen vaikutuspiiristään.
        Ei narskusta pääse eroon kuukaudessa, ei edes vuodessa, hänen kanssaan suhde ei ole normaali parisuhde, se suhde on verrattavissa huumeeseen, josta vierotusoireet kestävät pitkän.


    • Aloittaja_kerrot

      Aloittaja kerrot elämästäsi kun narsisti on on ja off.

      Koetko jotain näistä oireista ja jos niin mitä?
      https://www.is.fi/seksi-parisuhde/art-2000005000157.html
      1. Tunnet olevasi viallinen
      2. Et enää hahmota rajojasi
      3. Hän puskee sinusta esiin huonoimmat puolesi
      4. Jäät keskusteluissa jatkuvasti toiseksi
      5. Alat matkia narsistia
      6. Kärsit posttraumaattisesta stressireaktiosta
      7. Tunnet olosi yksinäiseksi

      Jos koet joitain tai kaikkia noista niin oletko ajatellut minkä hinnan loppujen lopuksi olet valmis maksamaan suhteestasi ihmiseen joka ei ole sitä miltä näytää vaan vain tyhjä ihmisen kuoret.

      • RauhallistaIltaa

        Edellämainitut asiat ja se että jos löydät itsesi tilanteesta missä sinulla on pasmat sekaisin tai että joudut mielessäsi niin ristiriitaiseen tilanteeseen että päässä jyllää ajatusten pyörremyrsky. Silloin tiedät että ahaa! Tässä kanssakäymisessä ei ole nyt kaikki kohdillaan, ja johtuipa se sitten minusta tai hänestä, niin minun on nyt otettava pitkä tauko näistä yhteisistä hommista - vedottava vaikka yllättävään sairastumiseen, että pääsee dilemmasta pois.


    • Tunne_

      Tunne jonka tunnet ei ole lähtöisin narsistista vaan elät sitä yksin ja lämmität sillä teitä molempia. Narsisti on kylmä kuin kala ja on pelkkä hyväksikäyttäjä.
      Mitä narsisti haluaa sinulta?
      Tiedäthän että narsisti ei elä parisuhdetta vaan vain luo sellaisen kuvan että muka elää. Narsisti elää hyväksikäyttösuhdetta ja hän on se hyväksikäyttäjä. Rahaa? Mainetta? Asuntoa? Sinun ihmissuhteitasi? Jotain etua (työpaikka lähellä sinun asuntoasi tms.)? Edustatko hänelle ns, normaaliutta? Jotain hän kuppaa sinusta jos kerran on narsisti.

      Seksin voit unohtaa että hän sitä sinulta haluaisi. Narsisti tekee jokaisesta hyväksikäyttökappaleestaan johon on iskeytynyt seksuaalisuutta hyväksikäyttäen samanlaisen. Samat jutut kaikille. Jos hän oppii jotain uutta josta pitää niin hän tekee sen kaikkien urhiensa kanssa...

      Toivon että me kaikki ketkä olemme narsisteihin sotkeentuneet pääsemme heistä eroon.

    • Mistä_iloa

      Mistä iloa? Vastaus kysymykseen.
      Ilon etsimiseen ei tarvitse käyttää mitään mystisiä menetelmiä.

      Ehdotan että menet aikaan ennen narsistia. Jos aika ennen narsistia oli jostain syystä ei niin hyvää ja koet että narsisti on ikäänkuin tullut paikkaamaan jotain mitä sinulta puuttui silloin, niin ehdotan että käyt sisälläsi läpi sitä aikakautta ja pohdiskelet mikä silloin oli huonosti ja miten olisi kannattanut ehkä toimia. Vai tuntuuko että tarvitsit ihan välttämättä juuri narsistin tuolloin?
      Mene myös kauvemmas menneisyyteesi ja mieti aikoja jolloin sinulla ollut tavoitteita tulevaisuudellesi. Mitä ne tavoitteet ovat olleet? Mitä tekisit jos voisit mennä ajassa taaksepäin?
      Ilouutinen on, että kaikki se mikä ei ihan suoraan riipu nuoruuden biologiasta, on mahdollista vieläkin. Ainakin osa siitä.
      Itse olen vieä keski-iän jälkeen lähtenyt toteuttamaan ihan käsittämättömiltä tuntuvia juttuja, tehnyt vihdoinkin todeksi asioita, joista olin jo luopunut koska kuvittelin olevani liian vanha.
      Toivon että voit tehdä samoin ja lähteä toteuttamaan omia unelmiasi, suuriakin.
      Mikä on tärkeintä, niin se, että kun alat unelmoida toteutumattomista unelmista joita nyt lähdet toteuttamaan, niin niissä ei saa olla narsistilla mitään osaa.
      Tee suunnitelma narsistin hylkäämiseksi, ja jos siihen tarvitsee aikaa vuosia, käytä siihen vuosia. Pääasia on, että näet edessäsi unelmasi elämän, jota ei sinua kuppaava narsisti ole häiritsemässä ja riistämässä. Jossa sinun ihmisarvoasi ei poljeta kuraan.
      Nosta itsesi. Vedä lippu korkealle ja katse eteenpäin.

      • Anonyymi

        Kiitos vastauksesta, tässä oli paljon ajateltavaa. Kunpa vielä pystyisi lopettamaan haikailun ja jahkailun, että jospa kaikelle olisikin hyvä selitys, ja vika olisi kuitenkin jotenkin itsessäni, että miksi tämä on tämmöistä. Mutta kyllä se vaan nyt täytyy pysyä päätöksessä, niin ehkä onnellisuus vielä löytyy.

        Voimia kaikille muillekin saman tyylisessä tilanteessa olevalle. En itse ajattele narsistin olevan paha. Hän vain toimii oman tunne-elämänsä mukaan. Ehkä hän jopa ajattelee kaikkien muidenkin olevan samanlaisia kuin hän, eihän hän muunlaista olemisen tapaa tiedä eikä varmaan voi kuvitellakaan. Siksi hän ei tajuakaan ehkä aiheuttamaansa pahaa.


        t. Imblue eli ap


    • Anonyymi

      Täällä on ihan hyviä kommentteja. Tärkeintä on tajuta, että sinulla ei ole ikinä ollut mitään suhdetta. Narsisti teeskentelee kaiken alusta loppuu ja on parisuhderikollinen, silloin kun kyse on intiimistä läheisestä ihmissuhteesta. Narsisti tajuaa erittäin hyvin että hän on paha ja hänellä on oikeus siihen koska sinä olet sellainen kuin olet. Halveksittava. Narsistit ei kiusaa eikä hyväksikäytä kaikkia ihmisiä, eikä narsisti ole sosiaalisesti osaamaton, päinvastoin. Kaltaisiinsa he eivät useinmiten koske, koska tunnistavat samanlaisen ja tyhjää ihmistä ei voi enää kaivertaa tyhjiin.

      Jotta osaa manipuloida ihmisiä pitää olla erinomainen kyky lukea muiden ihmisten tunteita ja eleitä, jotta niitä pysyy vahingoittamaan hyvinkin pienillä eleillä. Narsisti nimenomaan valitsee uhrinsa ja käyttää siihen taitojaan, eikä käyttötarkoituksesi ole muu kuin uhri, siksi sinut voi myös hylätä helposti koska narssitilla ei missään vaiheessa ole ollut mitään tunteita sinua kohtaan. Olet lelu, jonka voi heittää pois kun käyt pitkästyttäväksi eikä sinusta enää irtoa enempää tuskaa joka on narsistin lemmenjuoma, katsoa kun kärsit. Ne on narsistin suurin nautinto. Narsistista ei mikään ole nautinnollisempaa kuin ottaa elämän iloinen ihminen kynsiinsä ja sammuttaa elämänjano sellaisen silmistä ja vaihtaa sen loputtomaan tuskaan. Kun se on tehty tarvitsee narsisti uuden ihmisen jonka elämänjanon saa tukahdutettua. Narsisti palaa vain jos alat voida paremmin ja kokee saavansa uuden haasteen tuhota sinut.

      • Anonyymi

        Höpön höpön. Aivan kuin tällä narskulla ei ole muuta tarkoitusta ihmissuhteessaan kuin "tuhota" toinen henkilö. Mitä se tuhoaminen sitten pitääkään sisällään näillä katkerilla jätetyillä naisilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpön höpön. Aivan kuin tällä narskulla ei ole muuta tarkoitusta ihmissuhteessaan kuin "tuhota" toinen henkilö. Mitä se tuhoaminen sitten pitääkään sisällään näillä katkerilla jätetyillä naisilla.

        Katkerat, ehkä jopa itse narsistiset naiset, jotka leikkivät toisilla ihmisillä. Muistan hyvin sen kuinka eräs päivysti tietyllä pyörätiellä kotinsa ja kauppansa välisessä maastossa. Tärkeintä oli esitellä itseään ja koukuttaa ihmisiä tempuillaan, silloin oli niin monta ottajaa, että ehkä sekosi laskuissaankin. Faceen päivitti, kuinka tuli kymmeniä tarjouksia illanviettoon sillä aikaa kun kuvaili parvekekuviaan. Vaikka kuinka tarjoili itseään, niin silti katkeroitui, kun ei tarpeeksi iso kala käynytkään pyydykseen. Että kaikkea sitä aikuinen jo kypsässä iässä oleva empaattinen viitsiikin tehdä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpön höpön. Aivan kuin tällä narskulla ei ole muuta tarkoitusta ihmissuhteessaan kuin "tuhota" toinen henkilö. Mitä se tuhoaminen sitten pitääkään sisällään näillä katkerilla jätetyillä naisilla.

        Älähän nyt ärhentele vaikka sattuukin. Koita vaan kestää että tulet tällä palstalla lasketuksi täysin arvottomaksi ihmiseksi parisuhteen kannalta, kun teikäläisistä ei siihen nyt vain ole.
        Eiköhän vielä löydy naisia jotka eivät ole tämän palstan oppia lukeneet ettei sinun ole tarvis heittäytyä jokeen tms.


    • Anonyymi

      Ahaa. Tuoltako juoksuapinasta tuntuu, hetken tai kaksi kaiken jälkeen. Tai no ehkä riippuu persoonasta. Ihmisestä ja ympäristötekijöistä.

      Oma narsistikokemukseni tai kaksi on vierestä, ilman pari suhdetta ja valtavan kuplan ulkopuoleta. Ei työpaikkaa, ei samaa kotia. Pelkkä vihulainen kuplassaan, ympärillään juoksutettavia idiootteja.
      Juoksutin takasin ja vedin naruja joita halusin. Ei samaa kotia tai työpaikkaa, jossa olisi riippuvuus suhde johonkin, missä pitäisi olla.

      Vastakkain kaksi persoonallisuushäiriötä ja ihmiset molemille märkiä rättejä, jotka heitetään pois, kun ei enään tarvita. Kaksi samanlaista, mutta kuitenkin erilaista sodassa keskenään....

      Kymmenen vuotta myöhemmin, juoksuapinat yrittävät sotkea, näkivät ilmoittivat ja tekivät, yrittivät.
      Mutta me kuljemme jo eri teitä, vahvempina ja vanhempina. Balanssissa jota ei märkä rätti sotke tyhmyydellään. Sillä me päätämme itse, koska varpaillemme astutaan niin pahasti. Että vanhat kaunat revitään auki........


      Sinä odotat soittoa.
      Sinua jumaloidaan.
      Ja lyödään alas.
      Miksi.

      Elämää eletään hetkissä.
      Alkoholisti lupaa ja toisena hetkenä vajoaa.

      Oletko sinä tarpeeksi vahva ja tasapainoinen elääksesi narsistin kanssa tasapainoisessa liitossa ja balanssissa kaverin kanssa, joka persoonan muista tekijöistä riippuen on valmis romahtamaan pienenkin vastoin käymisen edessä-

      Oletko valmis koulimaan ja kouluttamaan narsistia niin, kuin toinen yhtä vahvasti persoonallisuushäiriöinen voi.

      Vai oletko vain riippuvainen.

      Elä hetki itsesi kanssa. Elätkl muita vai itseäsi varten. Paskassa voi seistä ja siinä kasvaa hyvin, mut kuka sitä hajua vuosia kestää liikkumatta mihinkään odottaen, et kyllä se paska ravitsee.

      Ota askel, mene ulos lenkille, kävele pitkään ja näe maailman kauneus.

      Elämää eletään lopulta vain hetkissä, kesti se 2 tai 105 vuotta.

      • Anonyymi

        "Mutta me kuljemme jo eri teitä, vahvempina ja vanhempina. Balanssissa jota ei märkä rätti sotke tyhmyydellään."
        Jos on todella narsisti niin balanssinsa on pelkkää näytelmää. Todellisuudessa todellakin pienikin häiriö saa sen pois tolaltaan. Balanssit on ihan muualla.
        "Oletko sinä tarpeeksi vahva ja tasapainoinen elääksesi narsistin kanssa tasapainoisessa liitossa ja balanssissa kaverin kanssa, joka persoonan muista tekijöistä riippuen on valmis romahtamaan pienenkin vastoin käymisen edessä-"
        Edelleen haaveilet balanssista ja tasapainosta. Tiedän että narsistilla on suhteita joissa toinen on niin lysyssä (tai molemmat?) että oleminen on sellaista todella jäykkää ja ilman vivahteita. Mielestäni tunteiden hyytyminen pysähtyneeseen tilaan on ihan muuta kuin tasapainoisuus.
        Tuossa nyt puhe siitä mistä puute. Nostetaan ylös piirre josta voidaan ehkä uneksia.
        Tuntevat onnelliset ihmiset myös nauravat ja iloitsevat tasapainoissaan eikä sitä tarvitse hakemalla hakea ja itseään siinä kokea mitenkään erityisen vahvaksi.
        "Oletko valmis koulimaan ja kouluttamaan narsistia niin, kuin toinen yhtä vahvasti persoonallisuushäiriöinen voi."
        Ja missä kiitos tuosta kaikesta? Mieluiten terve aikuinen ihminen kasvattaa lapsia tai huolehtii työkseen sairaista. Toisen aikuisen kouliminen kuulostaa joltain sellaiselta mihin aikaansa vain haaskaa.
        Narsisti tulee vanhemmiten ovelammaksi toki, mutta henkistä kypsymistä siinä mielessä että sitä voisi viisaudeksi kutsua ei narsistin korvien välissä ole. Olen tutkinut tarkkaan.

        Kenelle sinä yrität esittää jotain muuta kuin on totta ja miksi? Etsitkö itseäsi kun olet hukkunut?

        Ei narahda enää


      • Anonyymi

        "Oma narsistikokemukseni tai kaksi on vierestä, ilman pari suhdetta ja valtavan kuplan ulkopuoleta. Ei työpaikkaa, ei samaa kotia. Pelkkä vihulainen kuplassaan, ympärillään juoksutettavia idiootteja.
        Juoksutin takasin ja vedin naruja joita halusin. Ei samaa kotia tai työpaikkaa, jossa olisi riippuvuus suhde johonkin, missä pitäisi olla."
        Kelasin hetken tuotakin.
        Te kuitenkin jossain suhteessa. Suhde on siis mikä? Sinulla hallussa jotain josta narsisti saa jotain lähdettä tai varmistelee että on saatavissa jos on tarvis.
        Mitä itse saat tuosta? Nimittelyoikeuden ja voit kuvitella olevasi jonkun ihmisläjän yläpuolella? Elämäsi ilman tuota harhaa on mitä? Mitä sinulta puuttuu?
        Kyllä, narsistilla on noita joiden sätkynukke hän on. Hän on sätkynukke koska nuo naruista vetelijät ovat käytännössä hänelle tärkeitä auttamisen kohteita. Narsistihan kerää lähdettä myös siitä että auttaa toisia pyytettömästi. Hän saa siitä gloriaa ja pyhimyskehän päänsä päälle.
        Se on todella tärkeä lähteen lajityyppi narsistille.
        Naruista vetelijät ovat narsistin lähteitä siinä kuin muutkin.
        Huomaa sinä naruista vetelijä että sinä itse olet siellä toisessa päässä vetelemässä typerää narsistia naruistasi, joihin naruihisi olet jostain syystä jäänyt kiinni. Vielä kuvittelet olevasi balanssissa koska sinä riiput narun päässä ja narsisti sen toisessa päässä.
        Saat balanssintunnetta naruistasi. Minä en iki maailamassa tahtoisi enää narsistiin minkään sortin ohuttakaan lankaa.

        Ei narahda enää


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      2746
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe