Kiljun teko

Olen täysi suomalainen vaikka minun nimeni on suomali.
Eli tein tossa jokunen päivä sitten kiljua 2L Limukka pulloon ja tein korkkiin reiän että hiilidioksidi pääsee pois ja aamullakin menin katsomaan niin oli tullut reiästä jotain ruskeeta mönjää onko kilju vielä juotavaa ja mitä mönjä oli.

8

103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HelppoaHalpaa

      Ilmeisesti kiljusi on lähtenyt sen verran äkkiä käymään että mönjät on tursunut ulos. Ei haittaa.

      Oma ohjeeni on:
      1. Osta litra mehua ja tuorehiivakuutio (50 g).
      2. Laita hiiva paloina mehupurkkiin.
      3. Odota 2 vrk. Korkkia ei tarvitse.
      4. Juo!

      Toimii hyvin, tulee n. 5-prosenttista humalan vahvuuden ja maun mukaan. Makukin on miellyttävä. Olen tehnyt näin kaksi kertaa ja kolmas kilju käy nytkin!

      • Kiitos että vastasit ja laitoit sinun ohjeesi ja koitan niitäkin. Nyt menen maistamaan kiljua sen verran kauan käynyt


      • Anonyymi

        Mitäkähän mehu mahtaa toimia? Pitääkö olla appelsiinia tai muuta sitrushedelmää vai käykö kaikki?


      • Anonyymi

        Minä olen tehny kiljun 25 l pöntössä noin 10 l kerralla. Kyllä minun mielestä kiljukin pitää tehdä vesi lukolla varustetussa viinin teko pöntössä ja mahdollisimman puhtaasti. Noin 40 asteiseksi lämmitetyyn veteen neljä palaa leivonta hiivaa, jotkut laittaa viisikin palaa. puoli kiloa riisiä ja ei kun kansi vesilukkoineen päälle. Noin puolen tunnin kuluttua alkaa vesilukko pulahdella. Kilju on valmista noin viikossa ja kun vesilukko ei enää pulahtele. Sitten viet kiljupönttösi kymään tilaan noin kahdeksi päiväksi, ei kuitenkaan niin kylmään, että kilju jäätyy. Pullota kilju sitten minä olen pullottanut lapolla, siksi, ettei pulloihin menisi sakoja. Olen sekoittanut valmiiseen kylmään kiljuun noin 10 litran satsiin kaksi pulloa tiiviste mehua ja yhden sitruuna tuubin. Tämä siksi, että kiljusta tulee näin viinin näköistä ja jopa viinille maistuvaa. Korostaisin vielä sitä jäähdytys aikaa, koska kiljusta tulee silloin kirkkaampaa kun sakat laskeutuu pohjaan ja lapolla pullotat siksi, ettei pönttöä tarvitse sitten kallistella eikä sakat lähde nousemaan kirkkaan kiljun sekaan. OLen onnistunut valmistamaan kiljua jota ei juuri eroita viinin maustya eikä väristä. Se tässä vaan on haitta kun kiljun teko ei kiinnosta siks kun se on nyt luallista!! Hyviä Juomapäiviä!!


    • Anonyymi

      Takapihalla maakuopas tynnyri pulputtaa ihkua simaa. Koht hanast valuttaa pari dessii ja eikun nassuun, saapi nähä, lentääkö rspa pyllyst

      • No mimmoista oli


    • Anonyymi

      25 litraa kuumaa vettä.
      1 Kilo maltaita.
      3 pakettia turbohiivaa.
      3-4 Kg hienoa sokeria
      Käyntiaika noi 8-10 vuorokautta.

      Tein sulle kotiviinin maltahista vain.
      Hiivalla ja sokerilla käyntihin sen sain.
      On viikon kuluttua juomakelpoista.
      Sitten krapulakin aika melkopista.
      Jee,jee,jee mä juomaan meen.

    • Anonyymi

      Somelina kirjoituskeni shaattaa joshkus läikhyä . -. anthakee armoa .. kiithi hik

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6629
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4283
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2700
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1588
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1084
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe