Pohjolan kevät

Anonyymi

Auringon suutelot heräämään sai
uinuvat korret ja kukkivan maan.
Henkäys kevään loi kahleista vedet
rinnan riemusta linnutkin laulelemaan.

Kevättuulet on metsissä ravistelleet
joka notkoon nyt ylsivät tuulet.
Rumat risut ja turhuudet karistuneet
niin raikkaat on alut uudet.

Meren lahtiin puroset solisten kuohuu
joka uoman huuhtoen voimallaan.
Sinitaivaalla lokkien siivet noin kaartuu
syöksyy sukellukseen huimaavaan!

Blåkvitter

46

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Joskus tuttu kirjoittaja toi palstalle hyvän kevätrunon:

      Kevät tuli, lumi suli,
      puro sanoi puli-puli.puli jne.

      • Voi vittujen kevät! Kirjoittanut Eino Leino.


    • Anonyymi

      Onko täällä enään Lintujen seuraamista? Ennen se oli uutta : Joka saikin paljon Katsojia - Oli vaki linnunpesät joita seurasimme Sääkset , ainakin minun aloitteet .
      Nyt Pohjolaankin on tänävuonna saatu Pääsiäiseksi etelä-Suomeen Muutamaan pesään -- Jo ! Laittakaahan Linkki , niin hoomaatte, kuinka hauskaa on yhdessä katsella pesätapahtumiakin !

      U.M

    • Anonyymi

      Joo, muistan sen runon, ei vaan ole kuulunut tutusta palstanikkarista sanaakaan. Joskus tuntuu kuin palstan sielu olisi poissa, näin poliittisena keväänä.

      Toivoaisi hänellä olevan kaikki hyvin, ehkä sentään lukee kaiken uutuuden keskellä palstaakin.

      Terveiset laitan hänelle!

      aloittaja

    • Niin ihana on Tamara Lund'in laulamana venäjäksi tuo Rakastan elämää!
      Toivottavasti ei sensuuri taas poista linkkiä, kun poisti tuku tuku lampaitani, vaikka oli tekstiä mukana siinäkin.

      https://www.deezer.com/fr/album/340563

    • Anonyymi

      Pakko ottaa uusiksi, vasta tässä on kokonaisuudessan venäjäksi tuo kaunis laulu Tamaran laulamana! En voi verratakaan sitä Kauko Käyhkön örisevään ääneen, sorri nyt!

      https://www.youtube.com/watch?v=hfcgGhBbF7I

      😎

    • Anonyymi

      Kummallinen musiikkilinkkien jakaja.
      Jos ei ole mitään taitoa kertoa edes kevään heräämisestä omin sanoin, voi jättää nuo linkitkin jakamatta.
      Luulisi tuon ikäisellä olevan jotain sanottavaakin ilman iänikusia linkkejä
      musiikkilinkin voi laittaa musiikista puhuttaessa.
      Koskahan tuo oppii?

      • Anonyymi

        Älä marise, etkö huomaa kuinka tyhmä olet,
        moitit kaikkia muita palstalaisia, ittesi nostat mahtavaksi, hah,
        olet naurettava,

        musiikki linkit on mukava piriste moneenki juttuun,


      • Enköhän kirjoittanut avauksen runoa jo omin sanoin?

        On niin monta eri tunteiden kanavaa, ----

        runot, laulut ja kuvailmaisut!
        Laajennuhan itse vaan!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä marise, etkö huomaa kuinka tyhmä olet,
        moitit kaikkia muita palstalaisia, ittesi nostat mahtavaksi, hah,
        olet naurettava,

        musiikki linkit on mukava piriste moneenki juttuun,

        jaa kuka se itseään nostaa, kerrohan kun tunnet ja tiedät


      • Anonyymi
        sini.sirkku kirjoitti:

        Enköhän kirjoittanut avauksen runoa jo omin sanoin?

        On niin monta eri tunteiden kanavaa, ----

        runot, laulut ja kuvailmaisut!
        Laajennuhan itse vaan!

        Kovin on laihat sanat ja just sinun tasoasi.
        Valitan kun en voi sitäkään ihailla! NYYH.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovin on laihat sanat ja just sinun tasoasi.
        Valitan kun en voi sitäkään ihailla! NYYH.

        Enhän minä sinun tai kenenkään ihailun vuokse kirjoittanut , en sellaista tarvitse ollenkaan.
        Koin itse nuo näkymät, jään sulamiset,..metsän havuntuoksun ja tuulen riepottelun, ehkä omaa kevätriemuani siinä vain ilmensinkin.
        Minun elämäni tarkoitus ei olekaan saada sinun tunnekylmyyttäsi heräämään, minulle riittää oma kykyni luonnosta haltioitua.

        Ehkä löytäisi Khalim Gibramin runoudesta itsellesi herätteitä.

        sini.sirkku


      • Anonyymi kirjoitti:

        Enhän minä sinun tai kenenkään ihailun vuokse kirjoittanut , en sellaista tarvitse ollenkaan.
        Koin itse nuo näkymät, jään sulamiset,..metsän havuntuoksun ja tuulen riepottelun, ehkä omaa kevätriemuani siinä vain ilmensinkin.
        Minun elämäni tarkoitus ei olekaan saada sinun tunnekylmyyttäsi heräämään, minulle riittää oma kykyni luonnosta haltioitua.

        Ehkä löytäisi Khalim Gibramin runoudesta itsellesi herätteitä.

        sini.sirkku

        Uskon, että taiteellisten, luovien ja innostuvien ihmisten moittijat eivät osaa nauttia ympäröivästä luonnon kauneudesta. He eivät pysty sisäistämään kauniita ilmaisuja, eivät kykene tunteman iloa lintujen laulusta, puron solinasta eivät ymmärrä taiteen eri muotoja. Heidän mielikuvituksensa on köyhää.

        Onnen he kokevat ilkeillä sanoillaan, he istuvat kuin sammakot kuralätäkössä ja kurnuttavat tunne-elämän köyhyyttä.

        Oli ihanaa nyt illalla seurata kahden balettia harrastavan pikkuvieraani ilmeitä ja vastata heidän kysymyksiinsä kun esittelin heille minimaailmaani.

        Tyttöjen silmät seurasivat tarkkana kun kerroin kuinka olen ideoinut ja toteuttanut nukkejen ja nukketalojen teon eri vaiheitä. Vasta lukemaan oppinut pikkutyttö tavasi uusimman nukketaloni seinältä talon nimen, joka ei ollut ihan helppo. Ilo onnistumisesta näkyi ujona hymynä. Kiitokset kannustivat sen näkyi tytön innostumisessa tietää enempi huonekaluista ja pikkuastioista ja kuinka niitä teen.

        Vanhempi tytöistä kertoi harrastavansa myös keramiikan tekoa.

        Uskonpa tytöjen nukkumaan mennessään keskustelevan näkemästään. Ehkäpä pystyin antamaan heille pienen kipnän.

        Onneksi me olemme jo siinä iässä, että itsetuntoamme ei enää ilkeät ilmaisut muserra.

        Mutta, minkälaista palautetta mahtavat ilkeät isoäidit antaa omille lapsenlapsilleen. Tukahduttavatko ehkäpä arvosteluillaan lasten luovuuden.

        Pitääpä kirjoittaa kevät runo, mutta nyt en jaksa. Rantasaunakausi tuli avattua, raukasee.


      • Anonyymi

        Höh, pahantahtoisia isoäitejä ei ole olemassakaan.

        Itse kyllä arvotellaan isoäitejä ilkeiksi.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Uskon, että taiteellisten, luovien ja innostuvien ihmisten moittijat eivät osaa nauttia ympäröivästä luonnon kauneudesta. He eivät pysty sisäistämään kauniita ilmaisuja, eivät kykene tunteman iloa lintujen laulusta, puron solinasta eivät ymmärrä taiteen eri muotoja. Heidän mielikuvituksensa on köyhää.

        Onnen he kokevat ilkeillä sanoillaan, he istuvat kuin sammakot kuralätäkössä ja kurnuttavat tunne-elämän köyhyyttä.

        Oli ihanaa nyt illalla seurata kahden balettia harrastavan pikkuvieraani ilmeitä ja vastata heidän kysymyksiinsä kun esittelin heille minimaailmaani.

        Tyttöjen silmät seurasivat tarkkana kun kerroin kuinka olen ideoinut ja toteuttanut nukkejen ja nukketalojen teon eri vaiheitä. Vasta lukemaan oppinut pikkutyttö tavasi uusimman nukketaloni seinältä talon nimen, joka ei ollut ihan helppo. Ilo onnistumisesta näkyi ujona hymynä. Kiitokset kannustivat sen näkyi tytön innostumisessa tietää enempi huonekaluista ja pikkuastioista ja kuinka niitä teen.

        Vanhempi tytöistä kertoi harrastavansa myös keramiikan tekoa.

        Uskonpa tytöjen nukkumaan mennessään keskustelevan näkemästään. Ehkäpä pystyin antamaan heille pienen kipnän.

        Onneksi me olemme jo siinä iässä, että itsetuntoamme ei enää ilkeät ilmaisut muserra.

        Mutta, minkälaista palautetta mahtavat ilkeät isoäidit antaa omille lapsenlapsilleen. Tukahduttavatko ehkäpä arvosteluillaan lasten luovuuden.

        Pitääpä kirjoittaa kevät runo, mutta nyt en jaksa. Rantasaunakausi tuli avattua, raukasee.

        Montako lastenlasta on korppiksella ja oletko ihana isoäiti ? Millä kielellä puhuit pienten tyttöjen kanssa, ymmärsivätkö kökkö englantiasi ? Söivätkö mielellään vanhentuneita parsojasi ? Veitkö sen nukkehökkelin mökille kun kerrot mökillä olleesi eilisen päivän ja illan ? Taisit nähd unta balettia ja keramiikkaa harrastavista tytöistä. Omhan tuollainen satuilu luovuutta jonkun mielestä. Samalla tuli sinun taas takarivin mummot lytättyä.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Uskon, että taiteellisten, luovien ja innostuvien ihmisten moittijat eivät osaa nauttia ympäröivästä luonnon kauneudesta. He eivät pysty sisäistämään kauniita ilmaisuja, eivät kykene tunteman iloa lintujen laulusta, puron solinasta eivät ymmärrä taiteen eri muotoja. Heidän mielikuvituksensa on köyhää.

        Onnen he kokevat ilkeillä sanoillaan, he istuvat kuin sammakot kuralätäkössä ja kurnuttavat tunne-elämän köyhyyttä.

        Oli ihanaa nyt illalla seurata kahden balettia harrastavan pikkuvieraani ilmeitä ja vastata heidän kysymyksiinsä kun esittelin heille minimaailmaani.

        Tyttöjen silmät seurasivat tarkkana kun kerroin kuinka olen ideoinut ja toteuttanut nukkejen ja nukketalojen teon eri vaiheitä. Vasta lukemaan oppinut pikkutyttö tavasi uusimman nukketaloni seinältä talon nimen, joka ei ollut ihan helppo. Ilo onnistumisesta näkyi ujona hymynä. Kiitokset kannustivat sen näkyi tytön innostumisessa tietää enempi huonekaluista ja pikkuastioista ja kuinka niitä teen.

        Vanhempi tytöistä kertoi harrastavansa myös keramiikan tekoa.

        Uskonpa tytöjen nukkumaan mennessään keskustelevan näkemästään. Ehkäpä pystyin antamaan heille pienen kipnän.

        Onneksi me olemme jo siinä iässä, että itsetuntoamme ei enää ilkeät ilmaisut muserra.

        Mutta, minkälaista palautetta mahtavat ilkeät isoäidit antaa omille lapsenlapsilleen. Tukahduttavatko ehkäpä arvosteluillaan lasten luovuuden.

        Pitääpä kirjoittaa kevät runo, mutta nyt en jaksa. Rantasaunakausi tuli avattua, raukasee.

        näyttää herkulliselta, vielä kun veistelisi ohuita savulammas siivuja, ja madinoituja porkkanoita kylkee, niin olisi näyttävän näköisiä
        nrjj


      • Anonyymi kirjoitti:

        Montako lastenlasta on korppiksella ja oletko ihana isoäiti ? Millä kielellä puhuit pienten tyttöjen kanssa, ymmärsivätkö kökkö englantiasi ? Söivätkö mielellään vanhentuneita parsojasi ? Veitkö sen nukkehökkelin mökille kun kerrot mökillä olleesi eilisen päivän ja illan ? Taisit nähd unta balettia ja keramiikkaa harrastavista tytöistä. Omhan tuollainen satuilu luovuutta jonkun mielestä. Samalla tuli sinun taas takarivin mummot lytättyä.

        Olet kuvaamani isoäiti. Kommenttisi on
        ilkeältä ihmiseltä, en tiedä onko sinulla jälkipolvea ja jos on heitä käy sääliksi.

        En lytännyt muita isoäitejä kuin sinut, jonka tiedän olevan katkeroitunut, yksinäinen, lkeä, viestisi toistavat samaa kaavaa.

        Sinulla on mielikuvitusta, mutta se on likainen.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        Olet kuvaamani isoäiti. Kommenttisi on
        ilkeältä ihmiseltä, en tiedä onko sinulla jälkipolvea ja jos on heitä käy sääliksi.

        En lytännyt muita isoäitejä kuin sinut, jonka tiedän olevan katkeroitunut, yksinäinen, lkeä, viestisi toistavat samaa kaavaa.

        Sinulla on mielikuvitusta, mutta se on likainen.

        Onko hän isoäitisi?


      • Anonyymi kirjoitti:

        näyttää herkulliselta, vielä kun veistelisi ohuita savulammas siivuja, ja madinoituja porkkanoita kylkee, niin olisi näyttävän näköisiä
        nrjj

        Moikka Henriij ja kaunista toista pääsiäispäivää sinulle😊.

        Marinoidut porkkanat kuulostaa hyviltä. Oletko kokeillut lihan kanssa kaneliporkkanoita? Lampaan lihasta en ole ikään välittänyt. Kohta on pilkkijän polun jäljet järven jäänpinnalta huvenneet. Kohta Nuas vapautuu jäistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Enhän minä sinun tai kenenkään ihailun vuokse kirjoittanut , en sellaista tarvitse ollenkaan.
        Koin itse nuo näkymät, jään sulamiset,..metsän havuntuoksun ja tuulen riepottelun, ehkä omaa kevätriemuani siinä vain ilmensinkin.
        Minun elämäni tarkoitus ei olekaan saada sinun tunnekylmyyttäsi heräämään, minulle riittää oma kykyni luonnosta haltioitua.

        Ehkä löytäisi Khalim Gibramin runoudesta itsellesi herätteitä.

        sini.sirkku

        Ketä on Khalim Gibram?


    • Anonyymi

      Jostakin pelmahti ilkeä noita
      hillitä kiukkusi höyryjä koita

      Suonsilmän huuruja korvista suusta
      korppista seuraa ei välitä muusta

      Haisevaa hammasta suussaan pitää
      siitä ne rumat aatokset itää

      Aika on noitien liidellä pois
      kevät niin kaunis taas olla vois

      • Olipas osuvasti kirjoitettu. Katkeruuden ja kateuden tilitys.

        Pääsiäsesi tuntuu menneen putkeen.


    • Anonyymi

      Keväästä täällä on puhuttu jo kymmenen vuotta sitten. Selailin arkistoja ja löysin suunnattomasti hyvää tekstiä tuolta yli kymmenen vuotta sitten kirjoitetuista ja ettei selailuni olisi jäänyt vain omaan tietooni, kerro löytäneeni runoketjuja joita täällä voisi edelleenkin olla. Onko kirjoittajia?

      Yllä luin etteivät kaikki ymmärrä taidetta, tai eivät näe muiden lailla, siis tässä kevättä 10 vuoden takaa.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/5449993/heraatko-sina-kevaaseen

      • On totta, että kaikki ei näe kevättä ilolla ei taiteen eri lajeja taiteena.

        Luin linkittämäsi ketjun vuodelta 2008. Tuohon ketjuun kirjoittajat kirjoittanevat jo plus 80-palstalla ja osa on lopettanut.

        Taisin olla noihin aikoihin lähdössä Hollannin kevääseen. Ensimmäisen matkani Hollantiin tein keväällä 2007, jolloin tutustuen kauniiseen Keukenhofin kukkapuistoon, joka sijaitsee 10-kilometriä (Heemstedestä) kotoamme etelään Lissen kylässä. Tänä pääsiäisenä paikallisille esitettiin pyyntö olla menemättä puistoon, koska se on ylikansoitettu pääsiäisturisteilla.

        Ottaisin toki osaa jos joku (ei anonyymi) runoketjun pistäisi pystyyn ja kaikki saisi kirjoittaa hyvillä mielin kevään ja kesän iloista.


      • Anonyymi
        korppis kirjoitti:

        On totta, että kaikki ei näe kevättä ilolla ei taiteen eri lajeja taiteena.

        Luin linkittämäsi ketjun vuodelta 2008. Tuohon ketjuun kirjoittajat kirjoittanevat jo plus 80-palstalla ja osa on lopettanut.

        Taisin olla noihin aikoihin lähdössä Hollannin kevääseen. Ensimmäisen matkani Hollantiin tein keväällä 2007, jolloin tutustuen kauniiseen Keukenhofin kukkapuistoon, joka sijaitsee 10-kilometriä (Heemstedestä) kotoamme etelään Lissen kylässä. Tänä pääsiäisenä paikallisille esitettiin pyyntö olla menemättä puistoon, koska se on ylikansoitettu pääsiäisturisteilla.

        Ottaisin toki osaa jos joku (ei anonyymi) runoketjun pistäisi pystyyn ja kaikki saisi kirjoittaa hyvillä mielin kevään ja kesän iloista.

        "Ottaisin toki osaa jos joku (ei anonyymi) runoketjun pistäisi pystyyn ja kaikki saisi kirjoittaa hyvillä mielin kevään ja kesän iloista."
        Tarvitsetko sinä "runoketjun" voidaksesi kirjoittaa kevään ja kesän iloista?! Voihan niistä kirjoittaa nytkin, aihe (kevät) on ajankohtainen ja keskustelupalstoilla yleensä KESKUSTELLAAN ajankohtaisista ja myös aina ajankohtaisista aiheista, esmes taiteista.

        " On totta, että kaikki ei näe kevättä ilolla ei taiteen eri lajeja taiteena."
        No joo... voihan se olla niinkin, mutta on myös niin, että harva meistä "kevään ilolla näkevistä" ilakoi päästämällä ontuvan runoratsunsa keskustelupalstalle teutaroimaan ja laukkaamaan.

        Olen nyt yli viikon ajan liikkunut tavallista enemmän luonnossa koska minulla on koira hoidossa ja teemme vähintään 3, useimmiten 4 lenkkiä päivittäin, kilometrejä kertyy keskimäärin 10 joka päivä. Keväästä olemme molemmat iloinneet, koirakin välillä pysähtyy ihan vain katselemaan, haistelemaan ilmaa ja kuuntelemaan lintujen laulua. Lintujen laulun kuuntelemisensa tiedän siitä, että aina kun kuuluu joku tavanomaisen 'taustamusiikin' paljouden seasta erottuva ja selvästi poikkeava linnun ääni, koira pysähtyy ja selvästi kuuntelee ja etsii katseellaan (ja kirsullaan) laulajaa.
        Olemme nähneet kukkia, perhosia, sammakoita, kyykäärmeitä, joutuneet kiertämään lumien sulamisesta johtuvia tulva-alueita joissa erilaisia vesilintuja ja kiertäessämme löytäneet uusia mielenkiintoisia paikkoja, vanhoja maakellareita ja kivijalkoja ja niiden liepeiltä ihmisten aikoinaan tuomia sipuli- ym. kasveja jne..
        Ilman koiraa olen käynyt parilla 'lintujärvellä' ja toisella ihmettelin miksei ollut samanlainen valtava meteli kuin aiempina vuosina, sitten huomasin sen johtuvan naurulokkien pienestä määrästä, missähän ne olivat.

        Keväästä voi iloita monin tavoin, mutta jos vain suinkin pystyy niin kannattaa mennä ja kokea se 'livenä', ilolla tai ilman iloa, ihan vain tässä ja nyt meiningillä.

        bessie-


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Ottaisin toki osaa jos joku (ei anonyymi) runoketjun pistäisi pystyyn ja kaikki saisi kirjoittaa hyvillä mielin kevään ja kesän iloista."
        Tarvitsetko sinä "runoketjun" voidaksesi kirjoittaa kevään ja kesän iloista?! Voihan niistä kirjoittaa nytkin, aihe (kevät) on ajankohtainen ja keskustelupalstoilla yleensä KESKUSTELLAAN ajankohtaisista ja myös aina ajankohtaisista aiheista, esmes taiteista.

        " On totta, että kaikki ei näe kevättä ilolla ei taiteen eri lajeja taiteena."
        No joo... voihan se olla niinkin, mutta on myös niin, että harva meistä "kevään ilolla näkevistä" ilakoi päästämällä ontuvan runoratsunsa keskustelupalstalle teutaroimaan ja laukkaamaan.

        Olen nyt yli viikon ajan liikkunut tavallista enemmän luonnossa koska minulla on koira hoidossa ja teemme vähintään 3, useimmiten 4 lenkkiä päivittäin, kilometrejä kertyy keskimäärin 10 joka päivä. Keväästä olemme molemmat iloinneet, koirakin välillä pysähtyy ihan vain katselemaan, haistelemaan ilmaa ja kuuntelemaan lintujen laulua. Lintujen laulun kuuntelemisensa tiedän siitä, että aina kun kuuluu joku tavanomaisen 'taustamusiikin' paljouden seasta erottuva ja selvästi poikkeava linnun ääni, koira pysähtyy ja selvästi kuuntelee ja etsii katseellaan (ja kirsullaan) laulajaa.
        Olemme nähneet kukkia, perhosia, sammakoita, kyykäärmeitä, joutuneet kiertämään lumien sulamisesta johtuvia tulva-alueita joissa erilaisia vesilintuja ja kiertäessämme löytäneet uusia mielenkiintoisia paikkoja, vanhoja maakellareita ja kivijalkoja ja niiden liepeiltä ihmisten aikoinaan tuomia sipuli- ym. kasveja jne..
        Ilman koiraa olen käynyt parilla 'lintujärvellä' ja toisella ihmettelin miksei ollut samanlainen valtava meteli kuin aiempina vuosina, sitten huomasin sen johtuvan naurulokkien pienestä määrästä, missähän ne olivat.

        Keväästä voi iloita monin tavoin, mutta jos vain suinkin pystyy niin kannattaa mennä ja kokea se 'livenä', ilolla tai ilman iloa, ihan vain tässä ja nyt meiningillä.

        bessie-

        Bessie...Oletko lukenut koko ketjun kaikki kommentit?

        Jos vastasit vain lukemaasi minun kommenttiin, jää kokonaiskuva ketjun kulusta hahmottumatta. Alku oli hyvä, mutta sitten kuten tiedät mukaan tuli pyh..happamia ihminen ja ketju lopahti ilkeilyksi.

        Nyt kun talviajan itetaide jää tänne kaupunkikotiin vietän yleensä päivät luonnossa, katselen kun järven jääreuna sulaa ja vesi lähestyy rantaani. Joutsenet, lokit saapuvat suliin niemen poukamiin. Lehtiharavan alta hyppää sammakko ja tikka hakkaa puuta lähi männikössä. Lintujen viserrys on äänekästä. Perhonen lentää kahvikuppini viereen laiturilla ja ensimmäiset kevään kukat pilkistävät haravoidun ruohikon seasta. Se on kevät korvessa. Ensi viikolla lämpömittarilukemat kohoavat liki kahteenkymppiin, silloin voin makoilla laiturisohvalla ja ihastella rantakoivujen silmujen vihertymistä, lepän urpujen kasvua ja savun nousua saunan piipusta.

        En tarvitse kotieläintä näyttämään missä puussa lintu laulaa kun se laulaa siinä rannan isossa haavassa. Kohta minua ympäröi sorsapoikueet. Kannon nokille ilmestyy kukkapotteja ja keramiikkamaahisia.


      • korpikirjailija kirjoitti:

        Bessie...Oletko lukenut koko ketjun kaikki kommentit?

        Jos vastasit vain lukemaasi minun kommenttiin, jää kokonaiskuva ketjun kulusta hahmottumatta. Alku oli hyvä, mutta sitten kuten tiedät mukaan tuli pyh..happamia ihminen ja ketju lopahti ilkeilyksi.

        Nyt kun talviajan itetaide jää tänne kaupunkikotiin vietän yleensä päivät luonnossa, katselen kun järven jääreuna sulaa ja vesi lähestyy rantaani. Joutsenet, lokit saapuvat suliin niemen poukamiin. Lehtiharavan alta hyppää sammakko ja tikka hakkaa puuta lähi männikössä. Lintujen viserrys on äänekästä. Perhonen lentää kahvikuppini viereen laiturilla ja ensimmäiset kevään kukat pilkistävät haravoidun ruohikon seasta. Se on kevät korvessa. Ensi viikolla lämpömittarilukemat kohoavat liki kahteenkymppiin, silloin voin makoilla laiturisohvalla ja ihastella rantakoivujen silmujen vihertymistä, lepän urpujen kasvua ja savun nousua saunan piipusta.

        En tarvitse kotieläintä näyttämään missä puussa lintu laulaa kun se laulaa siinä rannan isossa haavassa. Kohta minua ympäröi sorsapoikueet. Kannon nokille ilmestyy kukkapotteja ja keramiikkamaahisia.

        Ps. yli kahdenkymmenen vuoden kokemuksella elän neljässä vuodenajassa lähellä luontoa täysillä mukana tunteilla kussakin erikseen.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Ps. yli kahdenkymmenen vuoden kokemuksella elän neljässä vuodenajassa lähellä luontoa täysillä mukana tunteilla kussakin erikseen.

        muist heittää katiska laiturilt, simmottos sit vaa niin hän o pian ahvenia täynnä
        nrjj


      • Anonyymi kirjoitti:

        muist heittää katiska laiturilt, simmottos sit vaa niin hän o pian ahvenia täynnä
        nrjj

        Hää muistaa, mutta ensin on veden noustavamökin viereiseen kalaisaan kaislikoon 🌞


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Ps. yli kahdenkymmenen vuoden kokemuksella elän neljässä vuodenajassa lähellä luontoa täysillä mukana tunteilla kussakin erikseen.

        Eihän tuo koira minulle lintuja näytä, mahtaako edes nähdä niitä senkään vertaa kuin minä, kuono maassa kun enimmäkseen mennä touhottaa. Se kuitenkin melkein poikkeuksetta reagoi pysähtymällä ja kuonon/katseen vaihteeksi ylös suuntaamalla, selvästi puita ja pensaita tarkkailemalla oikeastaan joka kerta kun jonkun linnun ääni joko voimakkuudellaan tai muuten selvästi erottuu muista.
        Oravia se ei varmaan huomaisi ellen minä niitä sille näyttäisi, ihmeen hyvin osaa kyllä sitten katsoa sormella osoittamaani suuntaan ja oitis äkkää ihan paikoillaan pysyvän ja puunrungon värisen oravan.


      • Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

        Ps. yli kahdenkymmenen vuoden kokemuksella elän neljässä vuodenajassa lähellä luontoa täysillä mukana tunteilla kussakin erikseen.

        Yli 70 v on luonnosta nautittu ja vaellettu Lapissa ja koko Suomen luonnonpuistoissa. Ei rajoitu johonkin mökkiplänttiin luonnon tuntemus ja kokemukset.


    • Anonyymi

      Minäkin olin vastatullut yhteisöön 2008-2009, silloin oli Tulenlieskat runopalstan sieluna. Miten viehätyin minäkin pikkurunoista, enimmäkseen luonnon ja elämän ylistystä, joka kohotti ja ravitsikin mieltä arjessa.
      Tuoksuvatun nimenkin muistan sanataiturina, jonka pitkät kirjoitukset olivat tunneherkkuuden leimaamia omakohtaisia kokemuksia.

      @ Oi, anna sä henkäys keväinen, kyky siivin kevein liitää
      ja ylitse rämeen ja karikkojen puhtaan vapaana ylitse kiitää,...

      • Anonyymi

        Frederiikka toi runoilun mukaan, kun nettikirjoittelu oli vasta oraalla. Ruuneperi tuli mukaan aika alussa innostuneena runojen tuottajana, ja pian lainasimme lempirunoilijoittemme värssyjä tuoden niitäkin luettavaksi.
        Meitä oli pieni joukko, mutta mielestäni värikkäämpi, sillä mukana oli kansainvälisyyttä ja eri ikäluokkia,
        Kirjoittelun luonne on muuttunut kovasti siitä ajasta, jota jotkut alkuperäisestä joukosta eivät ole enää todistamassa. Silloin emme tienneet rekisteröinnistä mitään, vaan ilmapiiri oli leppeän hyväntahtoinen.

        Unohtumatonta tekstiä naapurin Hunkszilta: *Tunteet myrskynä mylvii, puuskia paistaa jotain kaunista ennustaa. Mistä löytäisin itselleni taifuunin silmän minne rakkauden tuskan voin upottaa*.


      • Anonyymi

        Hyvä runo naapurilta.


      • Anonyymi

        Maajussi keväällä kusta pellolle heittää,
        kauniin maan paskalla peittää.

        Lähtee siitä karmea lemu ja keväinen henkäys,
        joka taajamaneidon siivilleen nostaa ja unelmiin kantaa.


    • Kukkiva tölli.

      • Anonyymi

        Lyhyesti ja ytimekkäästi ilmaistu keväisen mielen maiseman ... seisonta. - Nm. Hörähdys


    • Anonyymi

      PItäis lailla kieltää luonnon raiskaaminen noilla keramiikaksi kutsutuilla rumiluksilla ja mötiköillä.

      • Anonyymi

        jassoo haittako hän teirän pesimist jollaki taval

        nrjjj


      • Anonyymi

        Upeiden keramiikkalehtien arvostelijalle:

        Hah hah hah harmittaako
        tän kylän ämmät teitä?
        Kun et samaan itse pysty
        etkä kiinni saa sinä meitä!

        Iloiset terveiset eräs posliinimaalari!


    • Anonyymi

      Iloiset kabanossipalat
      uiskentelivat ihan kuin kalat.
      Seassa purjon ja paprikan
      valkosipulin ja persiljan.

      Porkkanan kiekotkin lystiä pitää
      parsan nuppuset väriä lisää.
      Soppa on tähteistä Pääsiäisen
      näkkärin kera sen nielaisen.

      Just tiina

    • Anonyymi

      Pohjola herää kevääseen, kun talonpoika aloittaa viljelysmaidensa lannoittamisen levittämällä sontaloiden kuset ja paskat pelloille. Niin on tehtävä, koska maa ei petosta salli.

      Siinä tuoksussa on voimakas runollinen inspiraatio. Herättää varsinkin monet vihreät yliopistoneitokaiset.

      • Kyllä yliopiston nestoritkin nuuhkaisevat ratin takana ohi ajaessaan. Tulisi vaan vielä kesäisiä näkymiä tytöt haravoimassa heinäpellolla, voisi poiketa tervehtimäänkin.


      • Anonyymi
        Parland kirjoitti:

        Kyllä yliopiston nestoritkin nuuhkaisevat ratin takana ohi ajaessaan. Tulisi vaan vielä kesäisiä näkymiä tytöt haravoimassa heinäpellolla, voisi poiketa tervehtimäänkin.

        MEitä on haravoimassa ja kukkia istuttelenassa kotipihoilla kesäisen kevyissä vaatteissa. Vappuna laitan yo-lakin pihatöihin....tule moikkaamaan ja simalle ! 🥂🎈🎉👗


      • Anonyymi kirjoitti:

        MEitä on haravoimassa ja kukkia istuttelenassa kotipihoilla kesäisen kevyissä vaatteissa. Vappuna laitan yo-lakin pihatöihin....tule moikkaamaan ja simalle ! 🥂🎈🎉👗

        Saatanpa pistäytyä ihailemaan noin viehättäviä harvoijia, ja tuoda tippaleipiä ja orvokkeja tuliaisina arvon daameille!


    • Anonyymi

      Kevään visertelyjä puskat tulvillaan, kun aurinko saa oksien arat silmutkin kuroittumaan valoa kohti. Kyllä romantiikkakin herää hymyillen kevääseen!

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1332
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1255
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1150
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1032
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      996
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      995
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      8
      974
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      962
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      961
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      960
    Aihe