Palvelupakkoruotsi on täysin epäonnistunut - palveluun se ei kelpaa, muuhunkaan sitä ei käytetä

Soininvaara kiteytti muutama vuosi sitten hyvin:

"RKP on kuitenkin omilla toimillaan osoittanut, ettei pakkoruotsilla ole todellisuudessa edes sen mielestä asemaa perustuslaillisten palveluiden turvaamisessa. Ehkä olisi aika miettiä parempia ratkaisuja ja luopua kalliista pakkoruotsista ---"

Jaska täydensi blogissaan:

"Pakkoruotsitetuista suomenkielisistä alle prosentti saavuttaa edes tyydyttävän taitotason ruotsin kielessä. --- Pakkoruotsissa häviävät kaikki: suomenkieliset opiskelevat turhaan kieltä, jota 2/3 heistä ei laske kahden tärkeimmän vieraan kielen joukkoon. Ruotsinkielisille valehdellaan päin naamaa, vaikka olisi ehdottoman tärkeää kertoa heille, että heidän täytyy itse palvella toisiaan. Jokainen valheessa eletty vuosi tuo vääjäämättä lähemmäksi sen hetken, jonka jälkeen on tunnustettava, ettei ruotsinkielisiä palveluja voida todellisuudessa enää ylläpitää."

24

98

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Soininvaara ehdotti myös, että tehdään aito kartoitus siitä, kuinka paljon pakkoruotsia oikeasti tarvitaan ja käytetään... Ei ole tehty, ei.

      • Anonyymi

        Erittäin hyvä ehdotus.


      • Anonyymi

        Miksei kartoitusta ole jo tehty?


    • Anonyymi

      Turha kuvitella että esim. työllisyysaste saataisiin kohoamaan 75%:iin kun näinkään yksinkertaista asiaa kun pakkoruotsia ei saada poistettua, puhumattakaan vaikeammista asioista!

    • Anonyymi

      Pakkoruotsi on tolkkutesti - jollei edes sitä saada poistettua, päättäjiltä on turha odottaa järkevää politiikkaa muutenkaan...

      • Anonyymi

        Skolsvenskan är för de flesta ungdomarna ett sätt att bekanta sig med det ena nationalspråket och dess nativa talare. För en verkligen liten och mångproblematisk minoritet kan det te sig som en "tolkkutesti".
        Har man så skralt med "tolkku" att skolsvenskan blir ett problem är prognosen usel och klassificeringen blir "äärifenno" som närmast är dyrt problem avfall.


      • Anonyymi

        Kieliaktiivin viesteissä on usein juuri tolkku kadonnut. Vaaditaan monipuolista kielten opetusta, sitten pelkkää englantia, sitten halutaan 2. vieras kieli pois, sitten halutaan Suomi yksikieliseksi, sitten yritetään estää työnantajia määrittelemästä kielivaatimuksia... tolkkua tästä ei hevillä saa, mitä kieliaktiivi oikein vaatii.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kieliaktiivin viesteissä on usein juuri tolkku kadonnut. Vaaditaan monipuolista kielten opetusta, sitten pelkkää englantia, sitten halutaan 2. vieras kieli pois, sitten halutaan Suomi yksikieliseksi, sitten yritetään estää työnantajia määrittelemästä kielivaatimuksia... tolkkua tästä ei hevillä saa, mitä kieliaktiivi oikein vaatii.

        Pakkoruotsi pois, sitä vaaditaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Skolsvenskan är för de flesta ungdomarna ett sätt att bekanta sig med det ena nationalspråket och dess nativa talare. För en verkligen liten och mångproblematisk minoritet kan det te sig som en "tolkkutesti".
        Har man så skralt med "tolkku" att skolsvenskan blir ett problem är prognosen usel och klassificeringen blir "äärifenno" som närmast är dyrt problem avfall.

        Ei koulujen pakkoruotsilla "tutustuta", kyllä enemmistöllä (yli 95%) ja vähemmistöllä (alle 5%) on kaksi muuta vahvempaa kieltä tutustumiseen: suomi ja englanti.


    • Anonyymi

      Jossei pakkoruotsin kaltaista kallista resurssisyöppöä saada poistetuksi, ei saada mitään suurempiakaan järkimuutoksia tehtyä.

    • Anonyymi

      Vain suomi ja englanti voivat olla pakollisia!

      Soininvaara: on muka yhtä helppoa lukea ruotsia JA venäjää kuin pelkkää venäjää, ei pidä paikkaansa. Muuten voisimme lisätä kaikki maailman kielet opetussuunnitelmaan, koska uusi kieli ei ole mistään poissa...

    • Anonyymi

      Vähemmistökielen pakollisuus on täysin epäonnistunut järjestely, sitä mieltä olivat myös ahvenanmaalaiset.

    • Anonyymi

      Esimerkiksi EK kysyi jäsenyrityksiltään kielitaitotarpeista:

      – Ruotsin kielen merkitys jäsenyrityksillemme oli vähentynyt. --- Yrityksistä tulleen viestin mukaan suomalaiset eivät osaa tarpeeksi hyvin venäjää eivätkä venäläiset englantia. Lisäksi kaikki tietävät Aasian ja Etelä-Amerikan mahdin kasvusta maailmantaloudessa. Ja tästä kumpuaa EK:n vaatimus ruotsin kielen pakollisuuden poistosta.

    • SUOMEN VIRALLISEN KIELEN TULISI OLLA VAIN SUOMI

      • Anonyymi

        Kannatetaan


      • Anonyymi

        Ehdottomasti samaa mieltä.


    • Anonyymi

      Ruotsinkielisiä palveluja ei tule enää rakentaa pakkoruotsille!

      • Anonyymi

        Tämä on ainoa eettinen lähtökohta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on ainoa eettinen lähtökohta!

        Pakon puolustajat eivät näytä pystyvän ajattelemaan eettisiä näkökohtia.


    • Anonyymi

      Silmälääkärit myöskään eivät hyväksy sivunäköä varsinkaan omaa lakiaan määrätessä. Pieni varoittava sana käytännöistä vain.

    • Anonyymi

      Tämä kannattaa muistaa: "RKP on kuitenkin omilla toimillaan osoittanut, ettei pakkoruotsilla ole todellisuudessa edes sen mielestä asemaa perustuslaillisten palveluiden turvaamisessa. Ehkä olisi aika miettiä parempia ratkaisuja ja luopua kalliista pakkoruotsista ---"

    • Anonyymi

      Onneksi ruotsi häviää vähitellen mantereelta.

      • Anonyymi

        Ei se tietenkään häviä, mutta pakkoruotsi häviää.


    • Anonyymi

      Tuolla alussa oli laskettu, että pakkoruotsitetuista suomenkielisistä alle prosentti saavuttaa edes tyydyttävän taitotason ruotsin kielessä. Tästä voi arvioida pakon hyödyllisyyttä edes palvelujen kannalta.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      814
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      596
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      93
      521
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      502
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      43
      476
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe