Bensamoottorin muuttaminen kaasulle

Anonyymi

Onko joku pohtinut kuinka järkevää olisi muuttaa esim bensa-V8 kaasukäyttöiseksi? Onko rannikolla tankkausasemia? Käyttövoimaveroa ei ole, mutta paljonko kulutus tipahtaisi per/nm? Miten kaasutankin koko ja muoto eroaisi bensatankista?

45

1675

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei oo ensimmäistäkään tankkausasemaa

      • Anonyymi

        Laita häkäpönttö, sillähän autotkin kulki sota aikana.Aikoinaan täysin käyttökelpoinen systeemi.


    • Anonyymi

      Ainut vaihtoehto on käyttää moottorikaasupulloja mutta pitää sitten tyytyä tehon pudotukseen, kaasun energiateho on pienempi kuin bensiinin. Muunnos sinänsä vaikka niin että voi käyttää kumpaa tahansa bensiiniä tai kaasua on halpa. Osat saa alle 500€.

    • Anonyymi

      Jokunen vuosi sitten ajeltiin pitkähäntäpikaliipparilla pitkin Mekongia edestakaisin Laosin ja Thaimaan rajalla. Koneena 1,6-2 litrainen Toyota ilman vaihteita, käyntiin ja liikkeelle, suora akseli veteen. Polttoaineena nestekaasu, jota meni 11 kilon pullo tunnissa. Aika tiuhaan saa siis olla puteleita vaihtamassa, joku V8 varmaan imisi 33 kilon pullon tunnissa. Montako niitä mukavasti mahtuisi veneeseen?

      PukataPukata

    • Ei taida olla bensan korvaavaa ainetta, tai sitten tulee muita rajoitteita. Moottoripetroolin valmistus loppui aikoja sitten. Ei auta muu kuin ajaa vähemmän
      tai sitten maksaa. Toi kaasujuttu voisi olla OK mutta vaihtaa nyt kaasupullo tunnin välein
      ei saakeli.

      • Anonyymi

        Dieseli (My) ei saastuta.

        Lisäksi sähköperämoottori.


      • Anonyymi

        Esim. etanolialkoholi korvaa mainiosti bensan, se on energiasisällöltään hieman bensaa heikompi, mutta ei ratkaisevasti. Etanolia on jo pitkään ollut mukana Nesteenkin biobensassa. Kun moottorit suunnitellaan/muunnetaan käyttämään etanolia, se on siinä. Tässä ongelma on polttoaineen saatavuuden rajallisuus, ainakin toistaiseksi, ei ole valmista etanolia jossain maaperässä sieltä pois pumpattavaksi. Toinen (iso) ongelma on se, ettei tämäkään vähentäisi merkittävästi hiilidioksidin syntymistä, eli ei pelastaisi maailmaa...


    • Anonyymi

      Hienoa suunnitella kaasua veneeseen, josta kaasu ei pääse mitenkään pois. Tee samalla septitankista biopolttolaitos ja aja biokaasulla.

      • Anonyymi

        Eikö kaasu poistu moottorista palamisen jälkeen, ei se sinne veneeseen jää? Jääkö Viking Gracen kaasu laivaan palamisen jälkeen, laivallahan on säiliöt nesteytetylle maakaasulle ja se voi ajaa sillä kaasulla, että miten näet kaasun ongelmaksi?
        Kun sivulla useat kertovat kuinka kaasupulloja käytettäessä niitä on vaihdettava aika usein, on tässä se yhdenlainen ongelma: Voidaan valmistaa venekäyttöön vaikka 500- litrainen säiliö, mutta se on kertaluokkaa vaativampi astia kuin perinteinen polttoainesäiliö, se kun on paineastia eikä synny ihan joka kotipajapeltisepän käsissä. Paineastioiden suunnittelua, valmistusta ja käyttöä koskevat myös hyvin tarkat lainsäädännölliset vaatimukset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö kaasu poistu moottorista palamisen jälkeen, ei se sinne veneeseen jää? Jääkö Viking Gracen kaasu laivaan palamisen jälkeen, laivallahan on säiliöt nesteytetylle maakaasulle ja se voi ajaa sillä kaasulla, että miten näet kaasun ongelmaksi?
        Kun sivulla useat kertovat kuinka kaasupulloja käytettäessä niitä on vaihdettava aika usein, on tässä se yhdenlainen ongelma: Voidaan valmistaa venekäyttöön vaikka 500- litrainen säiliö, mutta se on kertaluokkaa vaativampi astia kuin perinteinen polttoainesäiliö, se kun on paineastia eikä synny ihan joka kotipajapeltisepän käsissä. Paineastioiden suunnittelua, valmistusta ja käyttöä koskevat myös hyvin tarkat lainsäädännölliset vaatimukset.

        Cracen kaasusäiliöt on ulkona. Kaasuputket laivan sisällä ovat tuplaputkia ja putket ja mahdolliset vuodot tyhjennetään / puhalletaan ulos typellä. Eli ei kannata lähteä 500 l säiliöitä rakentamaan tätä venekäyttöön. Jo lng bunkraus noin pienelle määrälle olisi ongelma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Cracen kaasusäiliöt on ulkona. Kaasuputket laivan sisällä ovat tuplaputkia ja putket ja mahdolliset vuodot tyhjennetään / puhalletaan ulos typellä. Eli ei kannata lähteä 500 l säiliöitä rakentamaan tätä venekäyttöön. Jo lng bunkraus noin pienelle määrälle olisi ongelma.

        Ovatko säiliöt ulkona lain vaatimuksesta vai ihan käytännön syistä, esim. tilansäästösyistä?
        Toistaiseksi ei varmaan kannata jotain 500 litran nestekaasusäiliötä venekäyttöön rakentaa, mutta mitä tulevaisuudessa tehdään, emme tiedä. Kun tämä ilmastonmuutoksenvastustamisvihreysvillitys riittävästi tarttuu ja etenee, kannattavuustekijät jäävät varsinkin huvitoiminnoissa täysin sivurooliin ja pääosaan nousee kysymys siitä, mitä ylipäätään sallitaan ja mitä ei. Käyttäjähän päättää sitten tykönään oman kannattavuutensa, esim. huviveneilijä päättää onko valmis maksamaan paljon, paljon entistä enemmän veneilystään jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ovatko säiliöt ulkona lain vaatimuksesta vai ihan käytännön syistä, esim. tilansäästösyistä?
        Toistaiseksi ei varmaan kannata jotain 500 litran nestekaasusäiliötä venekäyttöön rakentaa, mutta mitä tulevaisuudessa tehdään, emme tiedä. Kun tämä ilmastonmuutoksenvastustamisvihreysvillitys riittävästi tarttuu ja etenee, kannattavuustekijät jäävät varsinkin huvitoiminnoissa täysin sivurooliin ja pääosaan nousee kysymys siitä, mitä ylipäätään sallitaan ja mitä ei. Käyttäjähän päättää sitten tykönään oman kannattavuutensa, esim. huviveneilijä päättää onko valmis maksamaan paljon, paljon entistä enemmän veneilystään jne.

        Helpommin täyttää määräykset kun on ulkona. Eiköhän matkustajalaivassa olisi turhempaa tilaa rungon vedenalaisissa osissa. Eikä ne lng säiliöt siinä täkillä mitään hienoja ole, joutuu vielä turva-alueenkin eristämään.
        Tuossa voi kyllä viranomaisilla olla jotain sanomista ihan huvivenepuolellakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö kaasu poistu moottorista palamisen jälkeen, ei se sinne veneeseen jää? Jääkö Viking Gracen kaasu laivaan palamisen jälkeen, laivallahan on säiliöt nesteytetylle maakaasulle ja se voi ajaa sillä kaasulla, että miten näet kaasun ongelmaksi?
        Kun sivulla useat kertovat kuinka kaasupulloja käytettäessä niitä on vaihdettava aika usein, on tässä se yhdenlainen ongelma: Voidaan valmistaa venekäyttöön vaikka 500- litrainen säiliö, mutta se on kertaluokkaa vaativampi astia kuin perinteinen polttoainesäiliö, se kun on paineastia eikä synny ihan joka kotipajapeltisepän käsissä. Paineastioiden suunnittelua, valmistusta ja käyttöä koskevat myös hyvin tarkat lainsäädännölliset vaatimukset.

        Voi vitun apina. Ajattele aina pahimman kautta, eli mahdollista kaasuvuotoa. Minne se kaasu vuotaa veneestä? Ei yhtään minnekään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi vitun apina. Ajattele aina pahimman kautta, eli mahdollista kaasuvuotoa. Minne se kaasu vuotaa veneestä? Ei yhtään minnekään.

        Voi vitun apinanaama, ihan jo työni puolesta minä ajattelen sitä mahdollista kaasuvuotoa! Ajattelen tietääkseni ja toivottavasti aina "pahimman kautta"?

        ps: Jos se kaasu ei veneestä vuoda minnekään, jääkö se sitten ikuisesti silloin sinne veneeseen? Jos jotain ei jostain vuoda ulos, minne aine jää? Haihtuuko se maailman tuuliin olemattomiin? Eli ajattelusi mukaan vene on paikka josta kaasu ei vuoda minnekään, kaikkialta muualta toki se vuotaa ja valuu sinne ja tänne....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helpommin täyttää määräykset kun on ulkona. Eiköhän matkustajalaivassa olisi turhempaa tilaa rungon vedenalaisissa osissa. Eikä ne lng säiliöt siinä täkillä mitään hienoja ole, joutuu vielä turva-alueenkin eristämään.
        Tuossa voi kyllä viranomaisilla olla jotain sanomista ihan huvivenepuolellakin.

        Mitkä määräykset?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi vitun apinanaama, ihan jo työni puolesta minä ajattelen sitä mahdollista kaasuvuotoa! Ajattelen tietääkseni ja toivottavasti aina "pahimman kautta"?

        ps: Jos se kaasu ei veneestä vuoda minnekään, jääkö se sitten ikuisesti silloin sinne veneeseen? Jos jotain ei jostain vuoda ulos, minne aine jää? Haihtuuko se maailman tuuliin olemattomiin? Eli ajattelusi mukaan vene on paikka josta kaasu ei vuoda minnekään, kaikkialta muualta toki se vuotaa ja valuu sinne ja tänne....

        Mihin kaasu haihtuu pilssistä ilmaa raskaampana?


      • Anonyymi

        Ei minnekään. Kysyjä on pihalla, kuin lumiukko. Hupiukko.

        Olkoon huvivene mikä tahansa. Tyhjennä sinne ihan kokeeksi pari grillauskaasupulloa ja testaa tunnin päästä sytkärillä, lähtikö pilssinpohjalta kaasut minnekään.
        Sattuu sitä palomiehilläkin: https://www.youtube.com/watch?v=nu7lpQqGXz0

        Noita omaviritelmiä kaasulaitoksia jytkähtelee tuon tuostakin muualla maailmassa ja huomattavasti tuuletetuimmissa kulkuneuvoissa. Kohta 0:35-> https://www.youtube.com/watch?v=5-nOPvXiIWQ


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitkä määräykset?

        IMO:n määräykset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        IMO:n määräykset.

        Ja siellä lukee mitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja siellä lukee mitä?

        Melko laaja kysymys, ei mahdu tähän saitille. Voit tutustua aiheeseen: www.imo.org sivustolla. Vinkkinä IMO A, B tai C tyypin lng säiliö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mihin kaasu haihtuu pilssistä ilmaa raskaampana?

        Metaani (lng) on kaasuna ilmaa kevyempää.
        Propaani ja butaani (nestekaasu) taas ilmaa raskaampaa.


    • Anonyymi

      Jos haluat edullisemman polttoaineen hinnan, mutta säilyttää käytännöllisyyden, niin vaihda etanolille, siis E85, jossa toki on bensaa seassa. Helppo varastoida, ei valtavaa kaasutankkia, helppo hakea autolla maahuoltoasemilta tynnyreillä/kanistereilla ja siirtää se veneeseen, turvallisempi kuin kaasu, ja parempi oktaaniluku sallii suuremmat turbon ahtopaineet kuin bensalla, joten saat jopa lisää tehoa.
      Veneellähän ei talvipakkasilla ajeta, joten niitäkään ongelmia ei käytännössä veneessä ole.
      Toki kaikki polttoaine muutokset vaativat muutoksia moottoriin, esim tiivisteiden ja letkujen, ym kesto.

      • Anonyymi

        Ei ihan noinkaan: Se E85 nimittäin on edelleen bensiiniä, mutta siinä on mukana pienehkö määrä etanolia. Kannattaa hakea tietoa vaikka erään Nesteen sivuilta.
        Varastoimalla tuota tuotetta varastoidaan nimenomaan bensiiniä, minne varastoidaan turvallisesti ja luvallisesti satoja ellei tuhansia litroja bensiiniä, jonnekin ok- talon autotalliinko? Mitä asiasta tuumaavat esim. paloviranomaiset...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ihan noinkaan: Se E85 nimittäin on edelleen bensiiniä, mutta siinä on mukana pienehkö määrä etanolia. Kannattaa hakea tietoa vaikka erään Nesteen sivuilta.
        Varastoimalla tuota tuotetta varastoidaan nimenomaan bensiiniä, minne varastoidaan turvallisesti ja luvallisesti satoja ellei tuhansia litroja bensiiniä, jonnekin ok- talon autotalliinko? Mitä asiasta tuumaavat esim. paloviranomaiset...

        > Ei ihan noinkaan: Se E85 nimittäin on edelleen bensiiniä, mutta siinä on mukana pienehkö määrä etanolia. Kannattaa hakea tietoa vaikka erään Nesteen sivuilta.

        Pienehkösti 85% etanolia ja 15% bensiiniä...

        https://fi.wikipedia.org/wiki/E85_(polttoaine)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        > Ei ihan noinkaan: Se E85 nimittäin on edelleen bensiiniä, mutta siinä on mukana pienehkö määrä etanolia. Kannattaa hakea tietoa vaikka erään Nesteen sivuilta.

        Pienehkösti 85% etanolia ja 15% bensiiniä...

        https://fi.wikipedia.org/wiki/E85_(polttoaine)

        Parempi olisi kuitenkin (edelleen) hakea sitä todellista tietoa jostain muualta kuin sieltä "Wikipediasta"...Olkoot tämä yksi hyvä esimerkki em. lähteen luotettavuudesta!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parempi olisi kuitenkin (edelleen) hakea sitä todellista tietoa jostain muualta kuin sieltä "Wikipediasta"...Olkoot tämä yksi hyvä esimerkki em. lähteen luotettavuudesta!

        Oletkohan sin%C3%A4 anonyymi jotenkin ulkona n%C3%A4ist%C3%A4 polttoaineasioista. Ei tarvitse mist%C3%A4%C3%A4n Wikipediasta asia selvitt%C3%A4%C3%A4 kun lukee s%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6llisesti toistasataa vuotiasta sanomalehte%C3%A4.%3Cbr %2F%3EE5 bensaa %285%25etanolia%29%29ja E10 bensaa %2810%25etanolia%29 on ollut jo kauan mittareissa. Nyt on sitten saatu t%C3%A4nnekin tuota E85 laatua%2C jota on muuten Ruotsissa ollut jo pitk%C3%A4%C3%A4n tarjolla.%3Cbr %2F%3EUsko nyt vain suosiolla%2C ett%C3%A4 siin%C3%A4 on etanolin joukkoon pistetty pieni tujaus bensaa - 85%25 etanolia %2B15 %BEnsaa %3D 100 %25.%3Cbr %2F%3ETerveisin er%C3%A4s kolmas anonyymi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletkohan sin%C3%A4 anonyymi jotenkin ulkona n%C3%A4ist%C3%A4 polttoaineasioista. Ei tarvitse mist%C3%A4%C3%A4n Wikipediasta asia selvitt%C3%A4%C3%A4 kun lukee s%C3%A4%C3%A4nn%C3%B6llisesti toistasataa vuotiasta sanomalehte%C3%A4.%3Cbr %2F%3EE5 bensaa %285%25etanolia%29%29ja E10 bensaa %2810%25etanolia%29 on ollut jo kauan mittareissa. Nyt on sitten saatu t%C3%A4nnekin tuota E85 laatua%2C jota on muuten Ruotsissa ollut jo pitk%C3%A4%C3%A4n tarjolla.%3Cbr %2F%3EUsko nyt vain suosiolla%2C ett%C3%A4 siin%C3%A4 on etanolin joukkoon pistetty pieni tujaus bensaa - 85%25 etanolia %2B15 %BEnsaa %3D 100 %25.%3Cbr %2F%3ETerveisin er%C3%A4s kolmas anonyymi

        Ei todellakaan Wikipediasta, siitä olemme yhtä mieltä: Mutta kun bensiini, olkoonpa se sitä ihan perinteistä raakaöljyn jalostustuotetta tai siitä pikkuisen mukailtua, se vaan on joka tapauksessa raakaöljyyn pohjautuvaa tuotetta, se on nimittäin bensiiniä. Ja myynnissä olevissa bensiineissä on sitä raakaöljystä eroteltua bensiiniä noin 90 %.
        Kysypä Nesteeltä ( ei, älä etsi tietoa Wikipediasta!) vaan kysy Nesteeltä, valmistavatko he tuotetta jossa on suurin osa etanolia....Kysy myös missä kaupoissa tätä etanoliperusteista polttoainetta on myynnissä...
        Terveisin krakkausprosessin tuntija!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan Wikipediasta, siitä olemme yhtä mieltä: Mutta kun bensiini, olkoonpa se sitä ihan perinteistä raakaöljyn jalostustuotetta tai siitä pikkuisen mukailtua, se vaan on joka tapauksessa raakaöljyyn pohjautuvaa tuotetta, se on nimittäin bensiiniä. Ja myynnissä olevissa bensiineissä on sitä raakaöljystä eroteltua bensiiniä noin 90 %.
        Kysypä Nesteeltä ( ei, älä etsi tietoa Wikipediasta!) vaan kysy Nesteeltä, valmistavatko he tuotetta jossa on suurin osa etanolia....Kysy myös missä kaupoissa tätä etanoliperusteista polttoainetta on myynnissä...
        Terveisin krakkausprosessin tuntija!

        E85 etanolibensassa on etanolia noin 70-85%, ja bensaa n. 15-30%. Kysyppä vaikka nesteeltä.
        Ei se muuten olisi E85, jos siinä olisi 90% bensaa. Sehän olisi huijausta., ja kusetusta.

        VTT, ym. valvontaviranomaiset tekevät säännöllisiä testauksia jakeluasemilla, ja jos poikkeuksia jostakin löytyy, ne laittaa kyseisen aseman aineet myyntikieltoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        E85 etanolibensassa on etanolia noin 70-85%, ja bensaa n. 15-30%. Kysyppä vaikka nesteeltä.
        Ei se muuten olisi E85, jos siinä olisi 90% bensaa. Sehän olisi huijausta., ja kusetusta.

        VTT, ym. valvontaviranomaiset tekevät säännöllisiä testauksia jakeluasemilla, ja jos poikkeuksia jostakin löytyy, ne laittaa kyseisen aseman aineet myyntikieltoon.

        Tuollainen 85 % etanolia sisältävä tuotehan olisi jo vallankumouksellinen.. Voit kinata vaikka loputtomiin,mutta ei se asiaa muuksi muuta, siinä tuotteessa on kuin onkin edelleen isoin osa bensiiniä.
        Nesteen tuotteista löytyy kyllä tietoa ihan Internetistä, heidän omilta sivuiltaan, tähänkin asiaan löytyy yksiselitteinen vastaus sieltä.
        Eikä sanaa kysypä edelleenkään kirjoiteta kahdella peellä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen 85 % etanolia sisältävä tuotehan olisi jo vallankumouksellinen.. Voit kinata vaikka loputtomiin,mutta ei se asiaa muuksi muuta, siinä tuotteessa on kuin onkin edelleen isoin osa bensiiniä.
        Nesteen tuotteista löytyy kyllä tietoa ihan Internetistä, heidän omilta sivuiltaan, tähänkin asiaan löytyy yksiselitteinen vastaus sieltä.
        Eikä sanaa kysypä edelleenkään kirjoiteta kahdella peellä...

        Voit kinata vaikka maailman tappiin asti "pilkunnussija". Re85 sisältää 70-85% bioetanolia, piste ! jos Re85:ia myytäisiin 90 % bensiininä, se olisi lainvastaista myyntiä, ja kuluttajien huijaamista. Laki määrää polttoaineiden sisällön.

        Toisaalta, jos R85 myytäisiin 90% bensiininä, kuluttaja, ja autot kiittäisi, mutta luonto ei. Re85 ei ole tavalliselle bensamoottorille se paras mahdollinen janojuoma, varsinkaan kovilla pakkasilla.

        https://www.abcasemat.fi/fi/polttoaineet/eko-e85


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit kinata vaikka maailman tappiin asti "pilkunnussija". Re85 sisältää 70-85% bioetanolia, piste ! jos Re85:ia myytäisiin 90 % bensiininä, se olisi lainvastaista myyntiä, ja kuluttajien huijaamista. Laki määrää polttoaineiden sisällön.

        Toisaalta, jos R85 myytäisiin 90% bensiininä, kuluttaja, ja autot kiittäisi, mutta luonto ei. Re85 ei ole tavalliselle bensamoottorille se paras mahdollinen janojuoma, varsinkaan kovilla pakkasilla.

        https://www.abcasemat.fi/fi/polttoaineet/eko-e85

        Laki määrää polttoaineiden sisällön, jep jep. Yhdellä oikein isolla edellytyksellä kuitenkin: Polttoaineet on ensin kehitettävä ja valmistettava, laki ei määrää eikä voikaan määrätä millaisia polttoaineita ylipäätään on mahdollista valmistaa. Eli ihan ensin on se polttoaine, vasta sitten määritellään että sen on myynnissä ollessaan oltava juuri sellaista, tietyissä rajoissa tietysti, kuin mitä valmistaja ilmoittaa.
        Otetaan toinen esimerkki. EU:ssa voimaloiden ilmaan päästämien palamiskaasujen sisältämille haitta- aineille, esim. typen oksidit, on asetettu tiukat tarkat sallitut enimmäisarvot, samoin on asetettu tarkat määräykset sille, miten näitä seurataan ja valvotaan ja millaisissa tilanteissa sallitaan vaikka lyhytaikaiset poikkeamat ja milloin niistäkin on raportoitava viranomaisille jne. Näistä asioista on siis lait ja direktiivit, mutta huom: Vaikka vaatimukset ovat tiukat, ne on laadittu kuitenkin siten, että moderneilla tekniikoilla ne voidaan saavuttaa, ts. ensin oli riittävä tekniikka ja vasta sitten tulivat vaatimukset. Jos vaatimukset olisivat vielä olennaisesti nykyistäkin tiukemmat, toimintojahan ei enää voitaisi ollenkaan harjoittaa! Ja jollain 70- 80-lukujenkaan tekniikoilla ei esim. kivihiiltä polttava voimala enää voisi Euroopassa toimia ensinkään. Tämä tietysti on merkinnytkin vanhimmissa voimaloissa isoja investointeja tekniikoiden uusimiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei todellakaan Wikipediasta, siitä olemme yhtä mieltä: Mutta kun bensiini, olkoonpa se sitä ihan perinteistä raakaöljyn jalostustuotetta tai siitä pikkuisen mukailtua, se vaan on joka tapauksessa raakaöljyyn pohjautuvaa tuotetta, se on nimittäin bensiiniä. Ja myynnissä olevissa bensiineissä on sitä raakaöljystä eroteltua bensiiniä noin 90 %.
        Kysypä Nesteeltä ( ei, älä etsi tietoa Wikipediasta!) vaan kysy Nesteeltä, valmistavatko he tuotetta jossa on suurin osa etanolia....Kysy myös missä kaupoissa tätä etanoliperusteista polttoainetta on myynnissä...
        Terveisin krakkausprosessin tuntija!

        https://www.abcasemat.fi/fi/polttoaineet/eko-e85

        Kotimainen ympäristöystävällinen ja edullinen Eko E85 soveltuu flexfuel-moottorilla varustettuihin autoihin sekä niihin bensiiniautoihin, joihin on asennettu E85-muutossarja.

        Suurin osa polttonesteestä on bioetanolia, jota valmistetaan mm. S-ryhmän kauppojen hävikkileivästä. Etanolin tuotanto ei aiheuta ilmakehään hiilidioksidipäästöjä. Sen sivutuotteena syntyy rehua maatalouteen sekä vettä. Tuotantolaitoksissa biojätteestä syntyvä 96–97 % etanoli väkevöidään väkevöintilaitoksessa 99-prosenttiseksi, minkä jälkeen se sekoitetaan bensiinin kanssa. Bensiinin osuus on 15–20 % lopullisessa tuotteessa.

        Koska etanoli tuotetaan pienissä laitoksissa elintarviketeollisuuden jätevirtojen syntysijoilla, raaka-aineiden kuljetuksia ei tarvita käytännössä lainkaan.

        Terveisin Mika Anttonen / ST1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuollainen 85 % etanolia sisältävä tuotehan olisi jo vallankumouksellinen.. Voit kinata vaikka loputtomiin,mutta ei se asiaa muuksi muuta, siinä tuotteessa on kuin onkin edelleen isoin osa bensiiniä.
        Nesteen tuotteista löytyy kyllä tietoa ihan Internetistä, heidän omilta sivuiltaan, tähänkin asiaan löytyy yksiselitteinen vastaus sieltä.
        Eikä sanaa kysypä edelleenkään kirjoiteta kahdella peellä...

        Tälläinen vallankumoiksellinen tuote on jo olemassa. Olut myyynnissä mm. ST1 asemilla jo 10 vuotta. Bensaa 15-20% ja loput etanolia. Tätä käyttää mm FlexiFuel autot. Volvolla taitaa olla markkinajohtajuus, koska Ruotisssa tätä vallankumouksellista tuotetta on käytetty jo vuosikymmeniä.


        Kiinaa vaan, mutta olet väärässä.

        https://eflexfuel.fi/info


      • Anonyymi

        Olipa hienoa että Eko E85 bensan valmistaja kävi täällä itse kertomassa mistä se polttoaine tehdään. Eikä ihme jos Nesteen sivuilla ei siitä paljoa kerrota, koska he eivät ilmeisesti sitä itse valmista.

        T. Eräs kolmas anonyymi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tälläinen vallankumoiksellinen tuote on jo olemassa. Olut myyynnissä mm. ST1 asemilla jo 10 vuotta. Bensaa 15-20% ja loput etanolia. Tätä käyttää mm FlexiFuel autot. Volvolla taitaa olla markkinajohtajuus, koska Ruotisssa tätä vallankumouksellista tuotetta on käytetty jo vuosikymmeniä.


        Kiinaa vaan, mutta olet väärässä.

        https://eflexfuel.fi/info

        Kiinaan vaan!


      • Anonyymi kirjoitti:

        https://www.abcasemat.fi/fi/polttoaineet/eko-e85

        Kotimainen ympäristöystävällinen ja edullinen Eko E85 soveltuu flexfuel-moottorilla varustettuihin autoihin sekä niihin bensiiniautoihin, joihin on asennettu E85-muutossarja.

        Suurin osa polttonesteestä on bioetanolia, jota valmistetaan mm. S-ryhmän kauppojen hävikkileivästä. Etanolin tuotanto ei aiheuta ilmakehään hiilidioksidipäästöjä. Sen sivutuotteena syntyy rehua maatalouteen sekä vettä. Tuotantolaitoksissa biojätteestä syntyvä 96–97 % etanoli väkevöidään väkevöintilaitoksessa 99-prosenttiseksi, minkä jälkeen se sekoitetaan bensiinin kanssa. Bensiinin osuus on 15–20 % lopullisessa tuotteessa.

        Koska etanoli tuotetaan pienissä laitoksissa elintarviketeollisuuden jätevirtojen syntysijoilla, raaka-aineiden kuljetuksia ei tarvita käytännössä lainkaan.

        Terveisin Mika Anttonen / ST1

        Onko teillä muuten nykyisin myynnissä vain diesel plussaa? Siinähän ei ole FAMEa, joten se ei salli bakteerikasvua tankissa?


    • Anonyymi

      Muutos tulisi maksamaan min 1500-2000€ jopa enemmänkin.
      Eipä taida kannattaa.

      • Anonyymi

        Tuon verran on varalla aina takin povitaskussa!


      • Anonyymi

        Ei nyt ihan noin paljoa.
        JOS kaasari kone niin siihen uusi etanolikaasari jenkeistä n.650$ kulut.
        JOS ruisku niin pääse edullisemmin.
        Itseäni alkoi tuo kaasari kiinnostamaan.


    • Anonyymi

      On ihmisiä, ketkä haluavat kaasun pois umpinaisesta oleskelutilasta ja ihmisiä, ketkä tykkäävät kaasukammioista.

      Valitsen harrastusvälineeni myös oman varallisuustasoni mukaan. Mikäli en pysty harrastamaan omalla pääomalla, niin en harrasta. Oikotiet eivät vie onneen.
      Tässä tapauksessa polttoaineen käydessä vähiin, ei sitä kauppakassissa kanneta lähikaupasta.

    • Anonyymi

      minä en ajattelisi kaasua. ajattelisin että bensiiniä saa asemilta ja tehoja pitää olla. kesällä on varaa ajaa vaikka kulutus olisi 100 litraa tunnissa. 10 kertaa kun veneilee pari tuntia kerrallaan on se vain 3000 euron lasku. äänimaailma on kuitenkin muhkea

      • Anonyymi

        Jos autossa pitää olla oikeasti paljon tehoja, kuten dragstereissa, niin mitähän polttoinetta siellä käytetäänkään, ei todellakaan enää bensaa, eikä dieseliä.
        Jos taas pitää mahtua Suomen määräyksiinkin ja riskien pysyä siedettävinä siviilikäytössä, jätetään sentään nitratut poltto(räjähdys-)aineet pois laskuista. Silloin jää sellaiset vaihtoehdot kuin metanoli ja etanoli. 85-prosenttista edellistä saa liikennepolttoaineena huoltamoilta kautta maan, nimittäin E85.
        Toimii kesäajan käytössä veneessä hyvin, kun moottoritekniikassa vaan sen käyttö on huomioitu, eli tarvittavat muutokset tehty. Saa vaikka turbottaa, remmiahtaa, tai vaikkapa sekä että. Ja tehoja löytyy selvästi alkuperäistä bensakonetta enemmänkin, eli vene todellakin kulkee jos vaan potkuri sopii. Ja turvallisemmin kuin alunperin pelkällä bensalla.


      • Eikö se riitä että suurentaa kaasarin suuttimet, mutta käykö bensa sen jälkeen polttoaineena ?


    • Anonyymi

      Auttaisiko tässä tapauksessa suorat putket?

      • Anonyymi

        Toimisiko se, että veneeseen laittaisi kepin pystyyn ja siihen ripustaisi jonkun kankaan. Merellä usein tuulee, ja tuuli voisi viedä venettä sen kankaan avulla eteenpäin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      66
      3025
    2. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      2113
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

      Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      67
      1699
    4. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

      Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      24
      1560
    5. Miten hetki

      Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1301
    6. Tiedän, että emme yritä mitään

      Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      16
      1297
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1206
    8. Mitä, kuka, hä .....

      Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      28
      1170
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1127
    10. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

      miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      62
      1011
    Aihe