Hei vaan kaikille.
Minulla on puuvene joka on kyllästetty Pellavaöljy/tärpätti/homeen-estoaineella. Kyllästämisestä on kulunut jo 10 vuotta, mutta kyllästeen haju on vieläkin melko voimakas. Onko kellään hyvää vinkkiä millä hajua voisi vähentää? Olen kuullut, että vahapinnoitteella voi yrittää miedontaa tuoksuja, mutta toimiiko veneessä?
Haju on pellavaöljyn aiheuttama, koska minulla on samaa öljyä vielä purkissa jäljella ja kun avaa korkin niin sama haju siitä lähtee. Loppu kommenti vain sen takia, että jos aletaan epäillä hajun lähteeksi jotain muuta kuin öljyä.
Ehdottakaa miulle jos tiedätte konstin.
T. Ölskäri
Puuvene ja pellavaöljyn haju
2
1238
Vastaukset
- Anonyymi
Haju johtuu siitä, että aine haihtuu. Sitä voisi yrittää jouduttaa jollain, mutta esimerkiksi lämmittämisessä voi piillä riski koska pellavaöljy on tulenarkaa. Se voi syttyä jopa itsestään.
Orgaaniseen aineeseen tehoaa otsonointi aika hyvin ja se saattaa tehota myös pellavaöljyyn. Samalla logiikalla vetyperoksidi tai kloori voi pilkkoa pinnan tuntumassa olvan öljyn ja vähentää haihtumista. Puun sisälle on vaikea päästä kuitenkaan millään tavalla ja öljy kulkeutuu enemmin tai myöhemmin sieltä pintaan.
Vanhan sanonnam mukaan navetan hajusta pääsee eroon, kun kulkee sikalan läpi. Hernekeitto, piimä ja hapanleipädietti saattaa siirtää hajun pienien ongelmien joukoon :D - Anonyymi
Otsonointia vois kokeilla. Muutamalla kympillä konevuokraamosta laite vuorokaudeksi hurisemaan.
Onkohan muuten monikaan kokeillut veneessä mokomaa laitetta? Homeskandeista plastalla kuitenki tehty selvää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä aiot tehdä uudenvuoden aattona
Mitä olet suunnitellut tekeväsi uudenvuoden aattona ja aiotko ensi vuonna tehdä jotain muutoksia tai uudenvuoden lupauks1523426Marin sitä, Marin tätä, yhyy yhyy, persut jaksaa vollottaa
On nuo persut kyllä surkeaa porukkaa. Edelleen itkevät jonkun Marinin perään, vaikka itse ovat tuhonneet Suomen kansan t512422- 1161220
Muistattekos kuinka persujen Salainen Akentti kävi Putinin leirillä
Hakemassa jamesbondimaista vakoiluoppia paikan päällä Venäjällä? Siitä ei edes Suomea suojeleva viranomainen saanut puhu131203Ikävä sinua..
Kauan on aikaa kulunut ja asioita tapahtunut. Mutta sinä M-ies olet edelleen vain mielessäni. En tiedä loinko sinusta va101109Väestönsiirtoa itään?
Ano "the Russo" Turtiainen sai poliittisen turvapaikan Venäjältä. Pian lähtee varmaan Nazima Nuzima ja Kiljusen väki per49948- 46894
Vuoden luetuimmat: Mikä on Pelle Miljoonan taiteilijaeläkkeen suuruus?
Pelle Miljoonan eläkkeen suuruus kiinnosti lukijoita tänä vuonna. Artikkeli on Suomi24 Viihteen luetuimpia juttuja v. 2019890- 39777
Riikka Purra sanoo, että sietokykyni vittumaisiin ihmisiin alkaa olla lopussa.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/be8f784d-fa24-44d6-b59a-b9b83b629b28 Riikka Purra sanoo medialle suorat sanat vitt201714