Puuvene ja pellavaöljyn haju

Anonyymi

Hei vaan kaikille.
Minulla on puuvene joka on kyllästetty Pellavaöljy/tärpätti/homeen-estoaineella. Kyllästämisestä on kulunut jo 10 vuotta, mutta kyllästeen haju on vieläkin melko voimakas. Onko kellään hyvää vinkkiä millä hajua voisi vähentää? Olen kuullut, että vahapinnoitteella voi yrittää miedontaa tuoksuja, mutta toimiiko veneessä?
Haju on pellavaöljyn aiheuttama, koska minulla on samaa öljyä vielä purkissa jäljella ja kun avaa korkin niin sama haju siitä lähtee. Loppu kommenti vain sen takia, että jos aletaan epäillä hajun lähteeksi jotain muuta kuin öljyä.
Ehdottakaa miulle jos tiedätte konstin.

T. Ölskäri

2

1081

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Haju johtuu siitä, että aine haihtuu. Sitä voisi yrittää jouduttaa jollain, mutta esimerkiksi lämmittämisessä voi piillä riski koska pellavaöljy on tulenarkaa. Se voi syttyä jopa itsestään.

Orgaaniseen aineeseen tehoaa otsonointi aika hyvin ja se saattaa tehota myös pellavaöljyyn. Samalla logiikalla vetyperoksidi tai kloori voi pilkkoa pinnan tuntumassa olvan öljyn ja vähentää haihtumista. Puun sisälle on vaikea päästä kuitenkaan millään tavalla ja öljy kulkeutuu enemmin tai myöhemmin sieltä pintaan.

Vanhan sanonnam mukaan navetan hajusta pääsee eroon, kun kulkee sikalan läpi. Hernekeitto, piimä ja hapanleipädietti saattaa siirtää hajun pienien ongelmien joukoon :D

• Anonyymi

Otsonointia vois kokeilla. Muutamalla kympillä konevuokraamosta laite vuorokaudeksi hurisemaan.
      Onkohan muuten monikaan kokeillut veneessä mokomaa laitetta? Homeskandeista plastalla kuitenki tehty selvää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oulaisen vaalitulos: Vahva alku, mutta lisää toimia tarvitaan

Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus
      Oulainen
      16
      6598
    2. Pääsiäisen terveiset kaivatullesi

kaivatullesi tähän alas 💕💕
      Ikävä
      197
      2490
    3. Yh:n pihalla aina eri auto

Ompa jännä seurata ohiajaessa, että millainen auto on nyt erään yksinhuoltajan pihassa. Näyttääpä siellä taaskin olevan
      Suomussalmi
      100
      1928
    4. En vittujakaan enää välitä sinusta nainen

Toivottavasti en näe sinua enää koskaan. Jos näen, niin en ole näkevinäni. Et merkitse minulle enää mitään.
      Ikävä
      76
      1507
    5. Exän käytös hämmentää (taas)

Osaisivatko palstan herrat kenties helpottaa tulkitsemista? Toki naispuolisetkit saavat antaa tulkinta-apua, mutta nyt k
      Sinkut
      191
      1059
    6. Milloin se sitten

On? Se oikea hetki kun kerrot sille naiselle mitä tunnet häntä kohtaan?
      Ikävä
      41
      980
    7. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      46
      939
    8. Miksi sä olet jatkanut tätä näin pitkään?

Kerro tai vaikene iäksi
      Ikävä
      77
      843
    9. Sä tiedät rakas

Mitä toivon. Olisit vain rohkea ❤️
      Ikävä
      45
      719
    10. Susanna Laine paljastaa - Tästä farmilaiset yllättyvät joka kaudella: "Ettei olekaan niin paljon..."

Farmi Suomi vie Pieksämäelle maaseudulle ja suosikkirealityn juontajan puikoissa on Susanna Laine. Uudella kaudella muka
      Tv-sarjat
      7
      708
    Aihe