Pakkoruotsin perustelu on tasa-arvo. Eivätkö ihmiset siis voi olla saman arvoisia jos eivät puhu vähintään kahta yhteistä kieltä? Onko sanakirjassa määritelty tasa-arvo jotenkin näin?
Ovatko ihmiset tasa-arvoisia keskenään vain jos osaavat samoja kieliä?
5
<50
Vastaukset
Olen ymmärtänyt niin, että
- ruotsinkieliset eivät koe olevansa tasa-arvoisia muiden kanssa, mikäli muut, siis jotain muuta kieltä puhuvat, eivät tuota heille palveluja ruotsiksi,
- siksi heidän edunvalvontansa on järjestellyt asiat niin, että virkamiesura avautuu vain niille, jotka pystyvät tuottamaan ruotsinkielisiä palveluja,
- nyt sitten ruotsinkieliset voivat väitää, etteivät muut ole tasa-arvoisia heidän kanssaan, elleivät muut opiskele ruotsia ja saa todistusta kyvystä ruotsinkielisten palvelujen tuottamiseen.
Ehkä olen ymmärtänyt väärin.- Anonyymi
Pakkosuomi on tasa-arvon este. Lisäksi pakkosuomi tuottaa Suomelle suunnattomia hyvonvointitappioita.
- Anonyymi
Ensinnäkin, ei pidä sekoittaa tasa-arvokysymyksiä kieliaktiivien spämmäämiseen. Toisekseen, spämmäämistä ei olisi, jos kieliaktiivi kokisi olevansa tasa-arvoinen muiden suomalaisten kanssa. Suosittelen siis kieliaktiiville peiliin katsomista tässä asiassa.
- Anonyymi
Olen 60 v pohjoissuomalainen mies. Keskikoulussa oli ruotsia jonka olen unohtanut. En ole sitä hoitotyössä koskaan tarvinnut. Lähes kaikki ulkomaalaiset jotka ovat olleet potilaitani ovat puhuneet englantia. Jos eivät, eivät myöskään ruotsia. Ruotsia tarvii oikeasti pieni vähemmistö.Muille se on tarpeetonta käytännössä. Vähemmistön etu on oppia kunnolla suomea. Puhuuhan mustalaisetkin suomea.
- Anonyymi
Lapin turismin suurimmat lähtömaat järjestyksessä ovat Iso-Britannia, Venäjä, Saksa, Ranska, Norja, Japani, Alankomaat, Sveitsi, Ruotsi ja Italia.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643315Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433137- 432518
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1152468- 311933
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271830- 481626
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851445- 391310
- 821169