Onko tämä ahdistusta?

Anonyymi

Heippa!

Oon nyt 16 vuotias tyttö, käyn lukiota ja koen päivittäin jonkin näköistä ahdistusta. En ole sitten loppujen lopuksi varma että onko se ahdistusta. Erityisesti koulussa, paritöiden ja ryhmätöiden parissa minulle tulee vahva pelon tunne. Alan vapisemaan jonkin verran, tuntuu siltä että minut olisi puettu pakkopaitaan ja etten saa kunnolla henkeä. Tilanne ei ole kuitenkaan semmoinen että rupeisin hyperventiloimaan. Viittaamisesta ei tule nykyään mitään, sillä pelkkä ajatus väärin vastaamisesta saa minulle epämukavan olon. Olen myöskin pari kertaa saanut esimerkiksi junassa hysteerisen itkukohtauksen ilman oikeaa kunnon syytä, Itkukohtauksen aikana en saa henkeä kunnolla, hyperventiloin ja en pysty itkun takia puhumaan kunnolla. Onko tämä tilanne ollut ahdistuskohtaus/paniikkikohtaus vai mistä on kyse? Samanlainen tilanne on käynyt useasti musiikintunnilla koulussa kun joudun olemaan esillä. Olen neuvoton. Help?

9

328

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sinun olisi nyt hyvä keskustella asiasta terveydenhoitajan kanssa.

    • Anonyymi

      Ahdistusta/paniikkikohtauksia. Juu terkan juttusille vaan. Tsemppiä

    • Anonyymi

      Minulla oli sinun ikäisenä ihan samanlaista.

      Ohimenevää.
      Voithan käydä terveydenhoitajan luona.
      Voit lukea myös "miten pelko voitetaan" ja harjoitella.

      Minä olin muuten aina ensimmäinen joka vastasi lukuvuoden alussa väärin.
      Opin siitä sen että ei haittaa mitään.
      Mitä sinä muista välität?

      Tiedätkö että kun vastaa väärin, niin siitä oppii kaikista eniten:
      1) se asia mitä kysyttiin tulee erittäin selväksi, kun joutuu oikein miettimään. Seuraavalla kerralla on oikein kiho siinä jutussa.
      2) harjoittaa urheutta, että uskaltaakin viitata vaikka meniskin pieleen.
      3) että luonne kehittyy kun oppii hyväksymään että vastaa väärin ja sen jälkeen jaksaa yrittää uudelleen.

      On paljon muitakin etuja. Keksi lisää.
      Virheistä oppii kaikista eniten. Tulee viisas ihminen.
      Minusta on tullut viisas ihminen.

      Jos en olisi itse tehnyt niin paljon virheitä, niin enpä pystyisi tässä toista neuvomaan.

    • Anonyymi

      Minullakin oli voimakkaita ahdistus ja pelkotiloja joskus ylä asteella 90-luvulla. Silloin ei vielä tunnettu paniikkihäiriötä. Olisinpa päässyt puhumaan jollekin psykologille silloin tunteistani, niin olisin voinut elää normaalisti, enkä pelkojen maailmassa. Kaikki alkoi niihin aikoihin kun koulumatkalla käytiin kimppuun ja uhattiin tappaa viemällä avannon reunalle ja kevätjuhlassa pudotin soittimen käsistäni mistä menin lukkoon. Esityksen jälkeen paras kaverini sanoi minulle että vähän olit pahan näköinen. Kotimatkalla vanhempieni auton kyydissä itkin ja sanoin että minulle tuli voimakas pelkotila, mutta he vain sanoivat ettei mitään tapahtunut, ettei mitään mennyt vikaan.

    • Anonyymi

      Onpa kurjaa, että joudut kärsimään noin hankalasta olosta usein :(

      Minusta tuo myös kuulostaa jonkinlaiselta ahdistukselta. Onko sinun mahdollisuus käydä juttelemassa koulun terkkarilla?

      Oletko koskaan miettinyt, oletko introvertti? Mietin vain, kun tuo ahdistus pukkaa päälle silloin, kun joudut olemaan esillä. Ahdistus on yleisempää introverttien keskuudessa. Tästä olen vastikään lukenut mielenkiintoisen jutun: https://www.emilie.fi/ahdistunut-introvertti/

      Jutussa on myös lista keinoista, joilla voi yrittää rauhoittaa itseään pahalla hetkellä. Ehkä jotkut niistä sopivat sinulle?

      Tsemppiä! Toivottavasti saat helpotusta tilanteeseesi!

    • Anonyymi

      https://kielikompassi.jyu.fi/puheviestinta/tietomajakka/maja_esiintyminen_jannitys.shtml

      MITÄ JÄNNITTÄMINEN AIHEUTTAA?
      Esiintymisjännitys on kokonaisvaltainen kokemus, johon liittyy
      fysiologisia reaktioita kuten käsien vapinaa, suun kuivumista, hikoilua, pulssin kiihtymistä, punastumista, mahakipua ja huimausta. Kognitiivisella tasolla jännittäminen aiheuttaa muun muassa itsen vähättelyä, itse-epäilyjä ja epäonnistumisen ennakointia. Affektiivisen tason reaktiona on ahdistuneisuuden tunne esiintymistilanteessa. Behavioraalisella tasolla jännittäminen aiheuttaa epäsujuvaa ja hermostunutta esiintymistapaa tai esiintymisestä kieltäytymistä.

    • Anonyymi

      Heippa!

      Alkuperäisestä viestistäni on jäänyt yksityiskohtia mainitsematta. Olen 1-luokasta asti kärsinyt aivan jäätävästä esiintymispelosta, tilanne on niin paha että se tulkitaan jo sosiaalisten tilanteiden fobiana, kyse siis tilanteessa on se että kaikki esillä olo aiheuttaa minulle ahdistusta. Pelkästään kuuleminen siitä että jossain kurssilla pitää esiintyä saa minut jo paniikkitilaan vaikka esitys on vasta viikkojen päästä. Uskoisin selityksen tälle olevan se että olen aina ollut ujo ja pohjimmiltani herkkä lapsi. Pienenä ala-asteella minulle naurettiin kun sanoin jotain väärää esityksen aikana, josta varmaan pelko on alunperin lähtenyt. Olin siis koko ala-asteen kiusattu ja yksin eikä kiusaamiselle tähän aikaan tehty mitään vaikka siitä oltiin tietoisia. Terveydenhoitaja, kuraattori ja koulupsykologi ovat tietoisia tilanteestani mutta en ol vieläkään monen kuukauden yrittämisen jälkeen saanut apua.

    • Anonyymi

      Hei

      Voisit pyytää vapautusta kouluesityksistä ja hakeutua esiintymipelkoaiheiselle kurssille. Pyydä että voit tehdä koulussa jonkun muun suorituksen. Oon ollut sellaisella kurssilla ja sillä oli tosi hyvä vaikutus suureen osaan kurssilaisista. Jotkut jopa tanssi vikan esityksensä vaikka alku oli supertukala. Et oo ainoa nuori tämän pulman kanssa!

      Tota kiusaamista kannattais ehkä käitellä ryhmäterapiassa. Se ongelma tulee varmaan ryhmätilanteissa esiin ja mikä muu areena olisi paras paikka pistää piste kiusaamisen vaikutukselle, kuin sinua tukevan ryhmä. Sinne jos joskus sellainen apu kiinnostaa.

    • Kuulostaa että on joku sellanen kokemus, että jos teet jotain pieleen niin se on ihan hirveän iso juttu! Mulla oli kans paljo sitä aikasemmin, mutta jossain kohti jotenki onnistuin lakkaamaan välittämästä siitä niin paljon...

      Se tuntuu helposti siltä, että jos tekee mitään pieleen, niin kaikki huomaa ja haukkuu ja tykkää pahasti heti. Mulle ainaki kävi silleen sen takia että mua koulukiusattiin aikasemmin ja kans koheltiin kavereitten toimesta tosi ilkeesti usein ja kotona kans paljo kritisoitiin jos unohti tehä kaiken täydellisesti, niin tuli sellanen olo että kaikkiin virheisiin puututaan ja painotetaan kauheesti ja mulle tuli iha hysteerinen tarve olla tekemättä ihmisten eessä mitään "väärin". Ja sitte rupesin vaan pakenemaan tilanteista missä saattais joutua "suoriutumaan" koska siinä saattaa epäonnistua.

      Mutta myöhemmin tajusin että se johtu vaan siitä, että ihmiset oli kohellu mua epäreilusti ja ettiny tahallaan asioita joista valittaa muille erinäisistä syistä, joista vaan osa oli mun vika. Ja perheasiat oli sillon aika monimutkasia mulla muutenki... Niinni sitte jotenki ymmärsin että parempi ku on vaan oma itteni, ku se on iha sama kuinka täydellistä esitän, ni jos joku haluaa olla ilkeä mulle, niin se löytää kyllä jonku syyn olla, riippumatta mitä minä teen.

      No, se oli mun tarina. Vähänn oli samanlainen kyllä. Vaikea oli uskaltaa puhua ees kellekään, ku jos vaikka "alotan keskustelun väärin". Ja kans ahisti paikat jossa oli liikaa ihmisiä, ku tuntu että jos kaikki kattoo tai jotai. En tiiä...

      Sitä kammoa ei pysty järjellä oikeen voittamaan, vaikka kuinka sanois itelleen mitä. Mutta ehkä ennemminki se on niin, että pitää vaan hyväksyä että pelottaa no jutut, ja olla rohkea, ja sitte koittaa olla itsevarmasti oma ittesä ja tehä pelottavia juttuja iha vaa pikkusen. Ja mielellää turvallisessa ympäristössä. Ja sitte pikkuhiljaa sitä alkaa uskaltaa paremmin...

      Tai jotai tällasta. Mun mielestä se aina auttaa jos puhuu ihmisille ja itkee ja suuttuu ja sitte kans koittaa tehdä juttuja mitä ei yleensä tee ni saa uusia kokemuksia ja vaikka ne ois vaikeita, ni jotenki ne auttaa löytämään.... jotenki vastauksia. Tai jotain. XD

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      61
      3158
    2. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      16
      1132
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      89
      1028
    4. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      100
      939
    5. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      923
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      35
      801
    7. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      96
      794
    8. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      680
    9. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      88
      662
    10. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      615
    Aihe