Pakollisia kieliaineita kouluissa on myös muissa maissa

Anonyymi

Kyllä muiden kielten opiskelu kouluissa (ei äidinkieli) on pakollista myös muissa maissa kuin Suomessa.

22

64

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Selvitys kieltenopetuksesta EU:ssa, kertoo, ettei mitään pakkoruotsiin verrattavaa ole muualla:

      Pakollisia kieliopintoja on lähinnä englannissa, jonkun verran saksassa ja ranskassa.

      Selvitys kertoo: Less widely spoken languages are rarely compulsory. Only Finland and Iceland specifies some Nordic languages as mandatory for all students, due to historical or political reasons. 

      Mahdolliset pakolliset kielet ovat siis maailmankieliä, niitä ei ole valittu vain näennäisen virallisen statuksen vuoksi.

      Islannissa pakkoskandissa kyse on siitä, ettei olla omavaraisia koulutuksen suhteen eikä asiantuntijaverkostojen suhteen, koska väestö on niin pieni. Koska suurin osa nuorista opiskelee muualla Nordenissa, skandikieliä, erityisesti tanskaa, on perinteisesti painotettu. Islannissa tanskan pakollisuutta on kevennetty, lukiossa se ei ole pakollinen eikä mitään virkatanskaa ole koskaan ollutkaan.

    • Anonyymi

      Totta!

      Lisäksi kannattaa muistaa, että pakkosuomen kaltaista kansantaloudelle tuhoisaa pakkokieltä ei ole missään muualla maailmassa. Esimerkiksi Intia kouluttaa kaikki insinöörinsä englanniksi, koska englanti on ainoa insinöörin tarvitsema kieli.

      Pakkosuomelle ei siis ole perusteita.

      • Anonyymi

        Ai onko valtioiden pääkielten opetus kielletty maailmalla. Mitäs muissa maissa opetetaan pääkielten sijaan? Ruotsia vai? :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai onko valtioiden pääkielten opetus kielletty maailmalla. Mitäs muissa maissa opetetaan pääkielten sijaan? Ruotsia vai? :)

        Vääristyvätkö suomenkieliset viestit kieliaktiivien silmissä, vai miten ihmeessä voit tulkita ylläolevan viestin väittävän minkään kielen opetuksen olevan kiellettyä maailmalla?

        Kielten kieltämistä ajavat vain kieliaktiivit, kuten esimerkiksi Vapaakielivalintaryn ja SuomalaisyudenLiiton yhteinen puheenjohtaja, joka halusi blogikirjoituksessaan KIELTÄÄ RUOTSINPUHUMISEN ITSENÄISYYSPÄIVÄN JUHLISSA.

        Asiallista kielipoliittista kritiikkiä?


    • Anonyymi

      Vai on muissakin maissa pakollisia kieliä joopajoo , onko jossakin muussakin sivistysvaltiossa pakollinen alle 5%:tin käyttämä vähemmistökieli ?
      Tämmöimen käytäntö on ainoastaan ollut siirtomaissa joissa opetuksen ja hallinnon kieleksi on muutettu muitta mutkitta siirtomaa-isännän kieli .

      • Anonyymi

        Kielten osaaminen lisää sivistystä. Kannattaa lukea mahdollisimman montaa kieltä, jotta ymmärtää maailmasta enemmän. Kielten osaaminen avartaa ja antaa mahdollisuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kielten osaaminen lisää sivistystä. Kannattaa lukea mahdollisimman montaa kieltä, jotta ymmärtää maailmasta enemmän. Kielten osaaminen avartaa ja antaa mahdollisuuksia.

        Osa erikoistuu kieliin, osa ei.

        Kannattaa opiskella ohjelmointia, matematiikkaa, fysiikkaa.... Se lisää sivistystä ja pyörittää mukavasti kansantaloutta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osa erikoistuu kieliin, osa ei.

        Kannattaa opiskella ohjelmointia, matematiikkaa, fysiikkaa.... Se lisää sivistystä ja pyörittää mukavasti kansantaloutta

        Kielet ja matemaattiset aineet eivät sulje toisiaan pois, vaan päinvastoin niitä opiskellaan yhtä aikaa. Esim. tekniikan ja lääketieteen opiskelijat käyvät ihan samalla tavalla opiskelijavaihdossa kuin vaikkapa humanistisen alan opiskelijat. Kielitaito on perustaito, jota työnantaja aina kysyy, olet sitten insinööri, lääkäri tai opettaja.


      • Anonyymi

        Nimenomaan opiskelijavaihdonkin takia ruotsi pitää voida vaihtaa esim. saksaan tai espanjaan - mitkä näkymät vaihdolle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan opiskelijavaihdonkin takia ruotsi pitää voida vaihtaa esim. saksaan tai espanjaan - mitkä näkymät vaihdolle!

        Ed. viestissä sanot, että "osa erikoistuu kieliin, osa ei". Ja nyt sitten keksit, että saksaa ja espanjaa pitää opiskella. Hieman sekavaa on viestittelysi.

        Todetaan kuitenkin tähän, että Suomen koulussa opiskellaan sekä saksaa, espanjaa että ruotsia. Erityisesti saksa ja ruotsi ovat suosittuja A2-kielinä.

        Joten eiköhän lopputulema ole, että kieliä kannattaa opiskella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ed. viestissä sanot, että "osa erikoistuu kieliin, osa ei". Ja nyt sitten keksit, että saksaa ja espanjaa pitää opiskella. Hieman sekavaa on viestittelysi.

        Todetaan kuitenkin tähän, että Suomen koulussa opiskellaan sekä saksaa, espanjaa että ruotsia. Erityisesti saksa ja ruotsi ovat suosittuja A2-kielinä.

        Joten eiköhän lopputulema ole, että kieliä kannattaa opiskella.

        Osa erikoistuu kieliin ja lukee enemmän kuin kahta kieltä. Osa ei erikoistu kieliin vaan pitäytyy kahdessa ja lukee englannin rinnalla esim. saksaa tai espanjaa ja lähtee niillä vaihtoon.

        Mikä tässä nyt on vaikeaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osa erikoistuu kieliin ja lukee enemmän kuin kahta kieltä. Osa ei erikoistu kieliin vaan pitäytyy kahdessa ja lukee englannin rinnalla esim. saksaa tai espanjaa ja lähtee niillä vaihtoon.

        Mikä tässä nyt on vaikeaa?

        Koulussa ei erikoistuta kieliin. Kieliä saa lukea vapaasti isoissa kouluissa halutessaan 2-5 vierasta kieltä ja järjestyksenkin voi valita itse. Erikoistuminen tapahtuu vasta opiskeluvaiheessa. Lukioissa luetaan keskimäärin 3 vierasta kieltä.


    • Yhtä kääpiökieltä äidinkielenään puhuvan pakottaminen opiskelemaan toista kääpiökieltä on silkkaa kansantaloudellista tuhlausta ja inhimillisten resurssien hukkakäyttöä.

      • Anonyymi

        Jep. Suomi ja Ruotsi pois. Tilalle Mandariinikiina ja Espanja . Niitä kieliä puhutaan eniten maailmassa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Suomi ja Ruotsi pois. Tilalle Mandariinikiina ja Espanja . Niitä kieliä puhutaan eniten maailmassa.

        Ymmärrsit tahallasi väärin, mutta eihän kieliaiheen järjestelmälliselle sabotoinnille mitään mahda.


    • Anonyymi

      Jos kieliaktiivit asuisivat jossakin muussa useampikielisisessä maassa, he valittaisivat sielläkin kielten määrästä ja laadusta. Heillä tuntuu johtotähtenä olevan koko ajan se, että englannilla mennään ja enempää ei saa rasittaa kielillä.

    • Anonyymi

      Onko nyt niin että suomessa on ainoastaan yksi pakollinen kieli , ruotsi .
      Kyllä on vaikka voi tuntua oudolta , siis yli 95%:tin käyttämä kieli ei ole kaikille pakollinen mutta alle 5%:tin käyttämä kieli on kaikille pakollinen .
      Voi tuntua ihmeelliseltä mutta tämän kai täytyy johtua siitä käytännöstä että kaikkialla suomessa kaikkien on saatava palvelua nimenomaan ruotsiksi jos niin sattuu haluamaan .

      • Anonyymi

        Suomi on pakollinen kaikille kuten ruotsikin.


      • Mites affenat? Ja kyllä Ahvenanmaa ainakin rahaa imee Suomen budjetista joten sen täytyy kuulua Suomeen ellei rahoja sitten jaeta kehitysapuna.


      • Anonyymi

        Näin on , eikös se ole puolitoista kertainen rahamäärä keskimäärin mitä ahvenanmaa saa verovaroja suomen valtiolta henkeä kohden . Suomenkieli sieltä on kokonaan lopetettu ei sitä ennenkään juuri suvaittu mutta nyt sen pakollinen opetus kouluissakin on lopetettu jo yli kymmenen vuotta sitten . Outoa oli että tästä päätöksestä ei syntynyt minkäänlaista periaate keskustelua suhteessa pyhään kaksikielisyyteen joka sitoo muuta suomea .
        Ruotsinkieli kyllä on kaikkialla pakollinen ja pyhä mutta suomenkielen voi lopettaa , outoa minusta .


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      134
      1383
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      103
      1085
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      983
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      842
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      702
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      614
    Aihe