Mikähän voisi olla vikana kun Audi nykii jatkuvasti talvella ja riippumatta siitä onko kone lämmin vai kylmä. Olen huomannut, että maantieajossa auto rupeaa nykimään heti jos hidastaa vähänkään vauhtia ja nykii sitten koko loppumatkan ellei välillä pysähdy painelemaan kaasua niin pitkään että jokin tukos (?) irtoaa ja kone rupeaa käymään taas normaalisti. Mäkeen tai risteykseen Audi saattaa hyytyä aivan kokonaan, eli ei kulje eteenpäin vaikka kaasu on pohjassa. Kierrokset heittelevät miten sattuu ja kun kaasun ja/tai kytkimen löysää niin auto sammuu.
Tähän mennessä on vaihdettu:
-termostaatti
-bensasuodatin
-sytytyspuola
Eli niissä vika ei pitäisi olla. Lisäksi joku ilmanottosysteemi, jonka nimeä en muista, on pönkätty niin että se ei ota kylmää ilmaa, vaan pelkkää lämmintä.
Monet ovat arvelleet että vika voisi olla ilmamäärämittarissa ja edellisen omistajan aikana sitä onkin auottu ja laitettu uudelleen kiinni (huoltokirjaa ei ole), mutta uskallanko ostaa 500 euron osan kun en ole varma että sen vaihtamisella vika korjaantuu.
Kiitän jo etukäteen asiallisista vastauksista ja huomautan että olen siis naisautoilija.
Audi 80 2.0E -92 nykii ja hyytyy
19
5690
Vastaukset
- olla
ISV.Tuo jumittaa helposti. Kehoitan etsimään tietoa
Audifinns-sivustoilta. Siellä tuota ongelmaa on käsitelty sivu tolkulla. - remedy
Ilmamäärämittarissa olevan polttoaineen määräjakajan asennontunnistin tai ohjauspaineensäädin voisi olla syynä. Voi olla myös ISV, mutta yleensä ei vaikuta noin radikaalisti. Puolakin olisi kannattanut mitata ettei turhaa olisi vaihdettu. Kaikenkaikkiaan tyypillisiä vikoja ko. autolle joka on ruiskulaitteiltaan täysi paska.
- ruoska
Puola oli palanut (jätti välille), joten tuskin siinä olisi mittailut auttanut. Taidankin siirtyä muille foorumeille kun täällä ei saa muita vastauksia kuin provoja.
- elmeri5
Remedy! Kai perustelet väitteesi, että auto on ruiskulaitteiltaan täysi paska?
- Varma konsti
Sama vika Rahikaisella... Itse vedän tällöin ryyppyä hieman päälle, niin lakkaa nykimästä. Ihme vika tämmöinen, olen tosi pettynyt koko merkkiin, kun siihen vasta ranskalaisesta vaihdoin. Vaikka Pösö vuotaa öljyä stefoistaan ja etupää kolisee, ei tämänkaltaisia käyntihäriöitä ikinä ollut.
- Autoteknikko
Mites vedät ryyppyä ruiskuvehkeessä? Kuskilleko? Samentaa tasapainoaistin ja nykimiset ei enää tunnu?
- ruoska
Korjaamolla olivat tätä mieltä:
-Hall-anturin vika näkyisi päästöissä ja ne ovat normaalit
-samoin lambda-anturin vika näkyisi myös päästöissä
-pakoputki oli ehjä
-bensapumppu äänsi ja toimi normaalisti, mutta ei ole vielä täysin poissuljettu vaihtoehto
-ilmamäärämittari on ykkösvaihtoehto, koska sitä on ennenkin (edellisen omistajan aikana)auottu, joten sitä epäilemme
-ISV:stä ei ollut puhetta
-huohotus pelaa normaalista ja osat on puhdistettu
Seuraavaksi olisi tarkoitus testata auton vikamuisti, josko sieltä selviäisi jotain, mutta alustavasti sovimme ilmamäärämittarin vaihdosta.- neuvo ruos-
kalle:
Älä missään tapauksessa ala vaihtamaan osia arvailun pohjalta. Sitten kun on melkein koko "konehuone" uusittu ja vika on edelleen päällä, alkaa varmaan rauhallistakin naisautoilijaa "tekemään sitä".
Mene nyt ensimmäiseksi asian osaavaan korjaamoon, jossa on audiin kykenevä testeri ja sen käyttäjä.
Tällöin vaihdetaan vain ne osat jotka on
tarpeellisia.
"bensapumppu äänsi ja toimi normaalisti, mutta ei ole vielä täysin poissuljettu vaihtoehto"
Niin siis bensapaineet on mittaamatta sekä paineen kesto?
Vaihtoehtoja on lukuisia myös sähköpuolella.
Vanha sananlasku sanoo: "Ensimmäinen tappio on aina pienin" - ruoska
neuvo ruos- kirjoitti:
kalle:
Älä missään tapauksessa ala vaihtamaan osia arvailun pohjalta. Sitten kun on melkein koko "konehuone" uusittu ja vika on edelleen päällä, alkaa varmaan rauhallistakin naisautoilijaa "tekemään sitä".
Mene nyt ensimmäiseksi asian osaavaan korjaamoon, jossa on audiin kykenevä testeri ja sen käyttäjä.
Tällöin vaihdetaan vain ne osat jotka on
tarpeellisia.
"bensapumppu äänsi ja toimi normaalisti, mutta ei ole vielä täysin poissuljettu vaihtoehto"
Niin siis bensapaineet on mittaamatta sekä paineen kesto?
Vaihtoehtoja on lukuisia myös sähköpuolella.
Vanha sananlasku sanoo: "Ensimmäinen tappio on aina pienin"Pienillä paikkakunnilla kun ei ole korjaamojen suhteen vaihtoehtoja, niin on tyydyttävä siihen mitä on. Testaus tehdään heti kun testin uusi ohjelmisto saadaan toimimaan.
Mielestäni sähköpuolen viat ilmenisivät myös kesällä, korjatkaa jos olen väärässä. Tuo ei siis nyi kesällä missään olosuhteissa, vain talvella.
Epäilen ilmamäärämittaria edelleen, koska MIKSI muuten se olisi joskus avattu? Eihän niitä muutenkaan availla keskeltä kahtia ja liimata takaisin kiinni eli se on ollut rikki joskus ja on sitä edelleen. - orkki
ruoska kirjoitti:
Pienillä paikkakunnilla kun ei ole korjaamojen suhteen vaihtoehtoja, niin on tyydyttävä siihen mitä on. Testaus tehdään heti kun testin uusi ohjelmisto saadaan toimimaan.
Mielestäni sähköpuolen viat ilmenisivät myös kesällä, korjatkaa jos olen väärässä. Tuo ei siis nyi kesällä missään olosuhteissa, vain talvella.
Epäilen ilmamäärämittaria edelleen, koska MIKSI muuten se olisi joskus avattu? Eihän niitä muutenkaan availla keskeltä kahtia ja liimata takaisin kiinni eli se on ollut rikki joskus ja on sitä edelleen."""Epäilen ilmamäärämittaria edelleen, koska MIKSI muuten se olisi joskus avattu? Eihän niitä muutenkaan availla keskeltä kahtia ja liimata takaisin kiinni eli se on ollut rikki joskus ja on sitä edelleen."""
Ei tuota ilmamäärämittaria availla keskeltä kahtia ja liimata takaisin kiinni. Hyvinkin saattaisi ilmamäärämittari alkaa toimimaan, jos sille tehtäisiin seuraava toimenpide (katso linkistä):
http://www.roadsleeper.com/gti/maf.html
Vaikka kyseessä on eri auto tuolla, niin ilmamäärämittarin puhdistaminen tapahtuu suunnilleen samalla tavalla.
Ja älä hyvä flikka osta uutta ilmamäärämittaria, ennenkuin vikakoodit on testattu. Ja mikäli autosi ilmamäärämittaria on auottu, niin sitä on saatettu yrittää puhdistaa, mutta eipä ole nähtävästi oikein onnistunut. - ruoska
orkki kirjoitti:
"""Epäilen ilmamäärämittaria edelleen, koska MIKSI muuten se olisi joskus avattu? Eihän niitä muutenkaan availla keskeltä kahtia ja liimata takaisin kiinni eli se on ollut rikki joskus ja on sitä edelleen."""
Ei tuota ilmamäärämittaria availla keskeltä kahtia ja liimata takaisin kiinni. Hyvinkin saattaisi ilmamäärämittari alkaa toimimaan, jos sille tehtäisiin seuraava toimenpide (katso linkistä):
http://www.roadsleeper.com/gti/maf.html
Vaikka kyseessä on eri auto tuolla, niin ilmamäärämittarin puhdistaminen tapahtuu suunnilleen samalla tavalla.
Ja älä hyvä flikka osta uutta ilmamäärämittaria, ennenkuin vikakoodit on testattu. Ja mikäli autosi ilmamäärämittaria on auottu, niin sitä on saatettu yrittää puhdistaa, mutta eipä ole nähtävästi oikein onnistunut.Vikakoodit testataan piakkoin, kunhan saavat testerin toimimaan kun siihen oli tullut joku uusi päivitys joka oli sitten sekoittanut koko vehkeen.
Tiedän kyllä miten ilmamäärämittari puhdistetaan ja sitä ei tosiaankaan tehdä niin että se vedetään rälläkällä auki ja liimataan jollain mänkillä kiinni ;)
- Ruottalainen
Minulla oli kerran Audi 80 2.0E vm -90, semmoinen vika ilmestyi että se vain kävi tyhjäkäynnillä tai kaasu aivan pohjassa. Kun auto oli automaattivaihteinen ajaminen jonoissa oli aika hikinen homma! Huomaisin että auto toimi täysin moitteettomasti jos vedin ilmamäärämittarin liitin pois, polttoainekulutus oli sekin täysin normaalinen. Kylmäkäynnistys oli vähän vaikea, silloin liitin paikalle vain ja se lähti hyvin käyntiin ja pääsimme ongelmitta kotiin lomareissulta.
Ongelman ratkaisu oli lambda-anturin vaihto, ilmeisesti elektroniikka käyttää joku hätäohjelma jos mikä tahansa anturi on auki tai oikosulussa ja se tekee auto täysin ajettava ainakin kesällä.
Minäkin luulin tietysti että vika oli ilmamäärämittarissa mutta varaosamyyjä oli viisas ja suositteli vaihtamaan halvin anturi ensin ja hän kertoi myös ”hätäohjelmasta”.
Pitkä tarina (ja vielä vieras kielillä, anteeksi kaikki virheet…) mutta haluin vain sanoa että ehkä kannattaa kokeilla jos ajettavuus muuttuu jos esimerkiksi ilmamäärämittari on poiskytketty tilapäisesti. Se voisi ehkä antaa joku johtolanka. - ex-80
Tuolla on tähän saakka paras selitys jonka olen löytänyt 80:n nykimisestä:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=567&posting=22000000002499460- ruoska
Tuo olikin aikanaan minun aloittama ketju saman auton samasta ongelmasta, ja olin tuon kokonaan unohtanut. Eli ilmamäärämittariin viittaisi siis vika ja sitähän minä ole epäillytkin.
- orkki
Onkos tyhjäkäyntikierrokset normaalit, eli noin 800 rpm?
- ruoska-
Silloin kun auto käy normaalisti, tyhjäkäynti on 800 rpm, mutta kun auto nykii, kierrokset sahaavat 400-1400 kierroksen välillä (noin suurinpiirtein). Viime talvena saattoivat vaellella 3000 kierrokseen asti, mutta enää ei sitä ole ilmennyt.
Otimme ilmamäärämittarin kokeeksi pois käytöstä ja eipä nykinyt ainakaan lyhyen koeajon aikana vaikka juuri ennen sitä oli nykinyt. - orkki
ruoska- kirjoitti:
Silloin kun auto käy normaalisti, tyhjäkäynti on 800 rpm, mutta kun auto nykii, kierrokset sahaavat 400-1400 kierroksen välillä (noin suurinpiirtein). Viime talvena saattoivat vaellella 3000 kierrokseen asti, mutta enää ei sitä ole ilmennyt.
Otimme ilmamäärämittarin kokeeksi pois käytöstä ja eipä nykinyt ainakaan lyhyen koeajon aikana vaikka juuri ennen sitä oli nykinyt.Onko auto nykinyt maksimaalisissa kiihdytyksissäkin? Usein viallinen ilmamäärämittari aiheuttaa tuotakin. Eikö mistään saa tosiaan halvemmalla?
- ruoska
orkki kirjoitti:
Onko auto nykinyt maksimaalisissa kiihdytyksissäkin? Usein viallinen ilmamäärämittari aiheuttaa tuotakin. Eikö mistään saa tosiaan halvemmalla?
Kyllä, auto nykii jos on nykiäkseen, vaikka kiihdyttäisi reilusti. Eilen viimeksi ajoin reilusti 100 km/h ja nyki koko ajan. Pysähdyin ja painelin kaasua niin pitkään että joku tukos (?) irtosi, ja matka jatkui normaalisti.
Ilmamäärämittari se on mikä on rikki.
- Heppunen
Vanhempieni vuoden 1991 mallisessa Audi 80 2.0 E 16 V quattrossa oli satunnaisia nykimis- ja hyytymisongelmia, joiden syy ei tahtonut millään löytyä. Ei ainakaan merkkihuollossa. Autoa käytettiin sitten yksityisellä korjaamolla, ja johan vika löytyi. Katalysaattorin sisuskalut olivat täysin murusina ja bensapumppu oli entinen.
Muutamia 90-luvun alun Audi 80:n tyyppivikoja:
- sähkölaiteviat sisältäen kaikki mahdolliset kohteet (moottoriin liittyvät sekä muut kuten esim. keskuslukitus)
- viimeistään 200 000 km kohdalla katalysaattorit hajoavat
- venttiiliviat
- ohjauksen osat ovat kulutustavaraa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.315836- 393842
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1833333- 122778
- 292242
- 122197
- 1621906
- 181535
- 1051372
- 251263