Maa-artisokan kokeneet kasvattajat apua!

Anonyymi

Viime kesänä laitoin myöhään maa-artisokat kasvamaan, myöhään syksyllä sain muutaman kerran satoa ennenkö maa jäätyi. Nyt keväällä olen sanut paljonkin satoa. Kysymys on; kuinka kauan voin nyt keväällä ottaa satoa? Vai kuin ne vaan jätetään tekemään lisää? En ehkä osaa edes kysyä oikein, mutta eihän koko kesää voi korjata satoa, vai?

2

84

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Itse kerään sadon vasta syksyllä kukinnan jälkeen.

Maa-artisokka on sinänsä aikamoinen rikkaruoho. En sitä juuri mitenkään hoida ja aina se vaan takaisin tulee.

• Anonyymi

Maa-artisokkaa voi korjata sekä syksyllä että keväällä. Keväällä se pitää myös kaivaa kaikki ylös ja istuttaa uudellenuutta satoa varten Jos sen antaa olla samassa paikassa ilman uudellenistutusta tukehduttaa se itse itsensä eikä siitä saa merkittävää satoa.
      Hyvä istuttaa kevyeeseen hiekkamaahan joka kuitenkin pitää kosteuden . Tai käyttää paksua ruohokatetta hiekan päällä ettei kosteus haihdu. Jätä reilusti tilaa istukkaiden väliin. 30 cm. Muista myös lannottaa istutettaessa. Myöhemmin tulee saamaan voimaa ruohokatteelta. Kastele silloin tällöin. Tämä uudelleenistutus pitää tehdä joka vuosi jos haluaa hyvän sadon. Yksi tuttavani sai yli puoli ampärillistä/taimi tällä tavalla ja taimet olivat kaksimetrisiä. Lehdet kannattaa käyttää syksyllä maanparannukseen. Varret maatuvat hitaammin joten ne kannattaa pilkkoa kompostiin. Maa-artisokkaa on olemassa monta lajiketta. Osa kukkii ja osa ei . Kukka on kuin pieni auringonkukka ja yleensä niitä on monta. Voi käyttää leikkona.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      101
      7333
    2. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      61
      5045
    3. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      79
      4699
    4. 74
      4637
    5. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      132
      4168
    6. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      29
      3442
    7. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      8
      2948
    8. Miksi sä valitsit

Juuri minut sieltä?
      Ikävä
      49
      2530
    9. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      39
      2478
    10. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      212
      2321
    Aihe