Oireeton Keliakia?

Kirjoitin aikaisemmin täällä: Minä olin lähellä kuolemaa vauvaikäisenä 60-luvun alussa. Onneksi yksi lääkäri loppujen lopuksi totesi minulla olevan Keliakian. Olin sitten puoli vuotta sairaalahoidossa. Kouluikään saakka olin tiukalla ruokavaliolla, mutta aloin pikkuhiljaa syödä muroja ja sitten eri leipiä.
Armeijassa meinasivat laittaa erikoisruokavaliolle ja B-luokkaan, koska papereistani näkyi, että minulla on keliakia. Lääkäri ei meinanut millään uskoa, että pystyn syömään mitä vain. Ainoa oire voi olla joskus hieman ilmaa vatsaan ja pieni vatsakipu. Nyt ikää on yli nejäkymmentä ja tilanne on ihan sama kuin armeija-aikoina. Syön mitä vain, tosin vatsa on hieman herkempi kuin muilla.

Halusin nyt varmuuden asiasta ja menin lääkäriin. Otettiin verikokeet Keliakin vasta-aineille, maksalle ja jne... laktoosirasituskoekin tehtiin.
Muut arvot olivat normaaleja paitsi Keliakian vasta-aineet olivat selvästi koholla. Nyt seuraa lähete näytepalan ottoa varten. Luulenpa, että joudun ruokavaliolle. Pääasia on, että kohta voin olla varma asiasta.

3

787

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minttumaaria

Minullakin on oireeton keliakia. Lähdin tutkituttamaan pahaa ihottumaani ja keliakia löyty sitä kautta, ihottuma ei liittynyt siihen, vaikka niin luulin. Aluksi noudatin ruokavaliota mutta kun ihottuma ei parantunut lopetin. Menin uudeleen lääkäriin ja ottivat ihosta koepalat että onko se ihokeliakiaa, ei ollut, mutta tavallinen keliakia löytyy. Nyt taas noudatan ruokavaliota vaikka oireita ei olekaan, hoitamattomanahan keliakia aiheuttaa vaikka mitä tuhoa tuolla sisuskaluissa. Joskus tuntuu turhauttavalta koko ruokavalio kun ei ole niitä oireita, mutta omaa parasta ajatellen kannattaa sitä vaan noudattaa.

• Varovainen

Kannattaa olla varovainen, vaikka suoria oireita ei olekaan. Pitkällä tähtäimellä kuitenkin voivat suolistosyöpä ja osteoporoosi vaania.

• Mä vaan

Voiko keliaakia olla tietämättä? Ja tekeekö se tosiaan tuhoja elimistössä koko ajan vaikka sen olemassaolosta ei itse tiedä mitään? Mies pieree ja valittaa mahaa kokoajan, vaikka ei ole todettua keliakiaa. Suvussa on kyllä. Voiko maitoallergia tehdä samoja oireita?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4261
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      503
      2360
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      142
      1911
    4. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      77
      1505
    5. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      159
      1473
    6. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      9
      1314
    7. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      34
      788
    8. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      10
      771
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      106