niin huomaatte ettei se ole vaikeaa. Ihminen on totutettu tuhlaamaan ja ostamaan asioita joita ei tarvitse. Isot marketit ylläpitää ostohysteriaa. Tarjotaan paljon sellaista mitä ei tarvi. Agressiivisesti vieläpä. Karttakaa isoja kauppoja ja suosikaa pieniä, huomaatte että ompa turhasta maksettu.
Pian totutte siihen että ei tarvitse ostaa kaikkea ja vähemmälläkin tulee toimeen.
Minulla on varaa olla ilman sitä, mitä minulla ei ole! On hyvin sanottu ajatus eräässä lehdessä.
Kokeilkaapa olla viikko ilman rahaa
30
1725
Vastaukset
- Anonyymi
Totta. Aika vähän sitä ihminen kuitenkin oikeasti tarvitsee.
Ruokaa saa nyt halvalla, jos vain vähänkään ymmärtää sen asian päälle ja harrastuksiakin on paljon, joita voi harrastaa ilman tolkutonta rahankäyttöä.
Ja noi perusjutut, kuten hygieniavälineet, niitäkin saa halvalla laadukasta tavaraa.
Itse olen esim ostanut pitkään sellaista pesupulveria eräästä halpakaupasta, mikä normihinnallakin maksaa vajaan euron kilo. Ja viimeksi sitä oli tarjouksessa 3€/5kg säkki, joten hamstrasin sitä samantien 4 säkkiä. Ja on todella hyvää pesuainetta, yksi tuollainen viiden kilon säkki kestää helkkarin kauan.
Sama näissä muissakin, viimeksi tällaista koko vartalon ja hiustenpesuun soveltuvaa nestesaippuaa oli tarjouksessa 1,59€/3l, joten sitäkin tuli sitten ostettua useampi kanisteri jemmaan.
et sitä mä olen mm. ihmetellyt, et kuin moni vähävarainen on jotenkin niin epäsiistin oloinen. Haju ainakin viimeistään on sitten se, mistä sen huomaa. Että tällaisen ihmisen ahjukin on jo sellaista "pinttynyttä paskaisuutta", eli vaatteita ja itseä ei pestä tarpeeksi usein ja silloinkin luultavasti pesu on vain sellaista pikaista vesihuuhtelua. Ja tekosyynä tuohon varmasti on se, että pesuaineet ja hygieniatuotteet ylipäätään ovat "liian kalliita".
Mutta tosiaan, mitään sellaista, mitä ei todellisuudessa tarvitse, ei tarvitse eikä kannata ostaa. Ja ne pakollisetkin ostettavat saa kyllä todella halvalla, jos vain viitsii pitää silmänsä auki ja hyödyntää vielä tarjouksetkin.
Olen vielä töissäkäyvä ihminen, et mulla olis kyllä ihan hyvinkin varaa tuhlata ja olla ylipäätään osa tuota ostohysteriaa, mutta en ole viitsinyt lähteä sille tielle. Kun ei tosiaan ole pakko.
Ja jääpähän nyt rahaa ihan tuon elämänasenteenikin ansiosta jemmaan paremmin, niin sitä on sitten käyttää sellaiseen pakolliseen, jos joskus tarvitsee. Kuten esimerkiksi jos sairastuu tms. Tai sitten jos muuten tulot romahtavat jostain syystä.
Ja kuitenkin osaan myös nauttia elämästä.- Anonyymi
Halva on syötävää joten halvalla ei voi ostaa ruokaa.
- Anonyymi
<et sitä mä olen mm. ihmetellyt, et kuin moni vähävarainen on jotenkin niin epäsiistin oloinen. Haju ainakin viimeistään on sitten se, mistä sen huomaa. Että tällaisen ihmisen ahjukin on jo sellaista "pinttynyttä paskaisuutta", eli vaatteita ja itseä ei pestä tarpeeksi usein ja silloinkin luultavasti pesu on vain sellaista pikaista vesihuuhtelua. Ja tekosyynä tuohon varmasti on se, että pesuaineet ja hygieniatuotteet ylipäätään ovat "liian kalliita".>
Päätelmäsi vaikuttaa epäkelvolta. Tuotteiden hinnat tuskin ovat syynä henkilön tai hänen vaatteidensa likaisuuteen, koska ne eivät maksa paljoa pienemmissäkään erissä ostettuina.
Sen sijaan huomautan, että Vaasan yliopiston tutkimuksen mukaan vuosittain 20-25 % aikuisista sairastaa mielenterveyden häiriötä. Erityisesti vähävaraisten keskuudessa havaitaan paljon masennusta, joka lievänäkin aiheuttaa toimintakyvyn laskua ja kiinnostumattomuutta vähemmän välttämättömien asioiden, kuten siivoamisen tai ulkonäön hoitamiseen.
Pitkäaikatyötön
- Anonyymi
Hyvin pieneksi ihmisillä muuttuu maailma kun ollaan työttöminä niin aika kuluu siihen että odottaa jotain tiettyä rahaa ja kun se tulee niin maksaa laskut ja vipit pois ja heti sen jälkeen taas odottaa seuraavaa rahaa.
Tehdä ruokaa isompi määrä pakastimeen ja harrastaa jotain,.
Ei se pidemmän päälle hyvä jos kotona vaan pyörittelee asioita.- Anonyymi
Mikä ihme siinä on, että työttömät ei osaa hyödyntää sitä työttömyyttään? Olen seurannut (pakon sanelemana) naapurin työtöntä viimeset puoli vuotta, täysin passiivinen, ei osaa aloittaa mitään harrastusta, remonttia tms. toimintaa, mihin olisi hyvin nyt työttömänä aikaa. Kaikki ylimääräinen raha on palanut rahapeleihin ja rahat nyt täysin loppu. Olen joutunut avustamaan häntä aivan tuiki tavallisissa arkipäivän ongelmissa, jotka hän voisi itsekin hoitaa. Edes ruokaa ei ole opetellut tekemään. Useamman työpaikankin olen hänelle neuvonut, mutta ei ole edes hakenut niihin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mikä ihme siinä on, että työttömät ei osaa hyödyntää sitä työttömyyttään? Olen seurannut (pakon sanelemana) naapurin työtöntä viimeset puoli vuotta, täysin passiivinen, ei osaa aloittaa mitään harrastusta, remonttia tms. toimintaa, mihin olisi hyvin nyt työttömänä aikaa. Kaikki ylimääräinen raha on palanut rahapeleihin ja rahat nyt täysin loppu. Olen joutunut avustamaan häntä aivan tuiki tavallisissa arkipäivän ongelmissa, jotka hän voisi itsekin hoitaa. Edes ruokaa ei ole opetellut tekemään. Useamman työpaikankin olen hänelle neuvonut, mutta ei ole edes hakenut niihin.
Surullinen sun elämä jos pakolla on seurattava naapuria?????? Ei sullakaan hyvin pyyhi. Keskitysit omaan elämään ja omaan köyhyyteesi ja miettisit miten sitä voisi helpottaa!!! Naapuri kyttääjä on inhottava naine, ja muutenkin idioottimaista.
Jopas nostat itsesi jalustalle, heheee.... ei sulle kuulu toisten asiat mutta haluat olla tuollainen idiotootti joka kyttää ja sitten juoruilee naapuristaan!!! Meneppä hakemaan hoitoa, nvarmasti auttaa sua, ja pääset elämässi pidemmälle kuin nyt. Jos ei ole muuta tekemistä kuin kytätä naapuria ja juoruta hänestä niin ei se ihan tervettä ole. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Surullinen sun elämä jos pakolla on seurattava naapuria?????? Ei sullakaan hyvin pyyhi. Keskitysit omaan elämään ja omaan köyhyyteesi ja miettisit miten sitä voisi helpottaa!!! Naapuri kyttääjä on inhottava naine, ja muutenkin idioottimaista.
Jopas nostat itsesi jalustalle, heheee.... ei sulle kuulu toisten asiat mutta haluat olla tuollainen idiotootti joka kyttää ja sitten juoruilee naapuristaan!!! Meneppä hakemaan hoitoa, nvarmasti auttaa sua, ja pääset elämässi pidemmälle kuin nyt. Jos ei ole muuta tekemistä kuin kytätä naapuria ja juoruta hänestä niin ei se ihan tervettä ole.Nyt sinulla on luetun ymmärrys täysin hakusessaan. Keskittyisin mieluusti omaan elämään, mutta tuo naapurin työtön urvelo häiritsee elämääni. En kyttää naapuria, vaan naapuri on MINULLE riesa! Naapurini sitä hoitoa tarvitsisi!
Minulla pyyhkii muuten ihan hyvin, mutta sain tälläisen naapurin riipaksi! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Nyt sinulla on luetun ymmärrys täysin hakusessaan. Keskittyisin mieluusti omaan elämään, mutta tuo naapurin työtön urvelo häiritsee elämääni. En kyttää naapuria, vaan naapuri on MINULLE riesa! Naapurini sitä hoitoa tarvitsisi!
Minulla pyyhkii muuten ihan hyvin, mutta sain tälläisen naapurin riipaksi!MUUTA POIS, KUKAAN EI PAKOTA SINUA ASUMAAN PAIKASSA JOSSA ET VIIHDY!! Varmasto moni haluaisi naapuri kyttääjänkin lähtevän pois häiritsemästä kyttäämisellä heidän elämää. Urvelo olet sinä, joka syyttäämuita omista verheistään. Idiootti.
Muuta muuta muuta!!!!! Siitä kiittäisivät naapurit sina kun lähtitisit. Ennenkaikkea kiittäisit itseäsi kun asuisit jossain korvessa ja saisit olla rauhassa ja urveloida siellä. Mikä estää?????? Haluat vaan kytätä toisia, ja siksi kun ei ole muuta tekemistä, oelt työtön ja rahaton ja tuolla yrität nostaa omaa itsetuntoa kun haukut muita. Urvelo oelt! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
MUUTA POIS, KUKAAN EI PAKOTA SINUA ASUMAAN PAIKASSA JOSSA ET VIIHDY!! Varmasto moni haluaisi naapuri kyttääjänkin lähtevän pois häiritsemästä kyttäämisellä heidän elämää. Urvelo olet sinä, joka syyttäämuita omista verheistään. Idiootti.
Muuta muuta muuta!!!!! Siitä kiittäisivät naapurit sina kun lähtitisit. Ennenkaikkea kiittäisit itseäsi kun asuisit jossain korvessa ja saisit olla rauhassa ja urveloida siellä. Mikä estää?????? Haluat vaan kytätä toisia, ja siksi kun ei ole muuta tekemistä, oelt työtön ja rahaton ja tuolla yrität nostaa omaa itsetuntoa kun haukut muita. Urvelo oelt!Satun nyt omistamaan tämän oman taloni, joten en nyt ala muuttamaan sen vuoksi, että naapuriini muutti täysi urvelo työtön, jota pitää pelastella. Asumme jo valmiiksi korvessa!
En siis kyttää mitenkään naapuria, mutta olen nyt olosuhteiden uhri. Tämän työttömän edelliset naapurit ovat tosi onnellisia, kun ovat päässeet hänestä eroon. Heillä oli ollut vaikka mitä harmia tästä työttömästä, huumehörhöjä, ympäristöhaittoja ym. Nyt tämä urvelo on meidän riesana. - Anonyymi
Huh, pahalta kuulostaa...
Toivottavasti asia jotenkin ratkeaa... Onko siis niin, että itselläsi omistusasunto, mutta tuo haittanaapuri vuokralla?
Ja joku ehdotti, että "muuta pois"!
Tuo on suomalaisten ykkösratkaisu kenen tahansa kiusatun kohdalla.
Kun koulukiusattu => vaihda toiseen kouluun.
Kun työpaikkakiusattu => lähde pois työpaikastasi
Mutta tämä sinun tapauksesi olikin uutta,
olet jonkunlainen "asumiskiusattu"...
Mutta ole huoleti, sinulle ehdotetaan, että "muuta pois". - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Huh, pahalta kuulostaa...
Toivottavasti asia jotenkin ratkeaa... Onko siis niin, että itselläsi omistusasunto, mutta tuo haittanaapuri vuokralla?
Ja joku ehdotti, että "muuta pois"!
Tuo on suomalaisten ykkösratkaisu kenen tahansa kiusatun kohdalla.
Kun koulukiusattu => vaihda toiseen kouluun.
Kun työpaikkakiusattu => lähde pois työpaikastasi
Mutta tämä sinun tapauksesi olikin uutta,
olet jonkunlainen "asumiskiusattu"...
Mutta ole huoleti, sinulle ehdotetaan, että "muuta pois".Itsepp' on soppansa keittänyt, kyttää naapureita!!! Kuka tahansa siitä suuttuu jos kytätään ja juorutaan joka paikassa. Syy on kyttäävän naapurin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän suinkaan kaikki työttömät ole apaattisia ja aloitekyvyttömiä. Osa työttömistä ovat hyvinkin aktiivisia eri elämän osa-alueilla. Tekevät keikkatöitä, opiskelevat, kuntoilevat, ovat raittiita jne. Ponnistelevat eteenpäin. Krooniseen apatiaan jymähtäneellä naapurillasi sen sijaan on vakava mielenterveydellinen häiriö. Työttömyys on vain yksi hänen monista elämän ongelmistansa. Tunnen entisiä työhulluja jotka ovat äkkiä sairastuneet fyysisesti ja henkisesti kun patterit on tyhjentyneet. Se romahdus on hurjaa katsottavaa. Aloitekykyinen ja energinen leijona on pelkkä varjo entisestänsä. Töihin ei enää pysty. Toisen ihmisen historiaa tuntematta ei saisi syyllistellä liikoja. Parempi että itse koettaa tehdä parastansa. Keskittyy enempikin siihen omaan elämäänsä. Siihen olen ainakin itse pyrkinyt.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eihän suinkaan kaikki työttömät ole apaattisia ja aloitekyvyttömiä. Osa työttömistä ovat hyvinkin aktiivisia eri elämän osa-alueilla. Tekevät keikkatöitä, opiskelevat, kuntoilevat, ovat raittiita jne. Ponnistelevat eteenpäin. Krooniseen apatiaan jymähtäneellä naapurillasi sen sijaan on vakava mielenterveydellinen häiriö. Työttömyys on vain yksi hänen monista elämän ongelmistansa. Tunnen entisiä työhulluja jotka ovat äkkiä sairastuneet fyysisesti ja henkisesti kun patterit on tyhjentyneet. Se romahdus on hurjaa katsottavaa. Aloitekykyinen ja energinen leijona on pelkkä varjo entisestänsä. Töihin ei enää pysty. Toisen ihmisen historiaa tuntematta ei saisi syyllistellä liikoja. Parempi että itse koettaa tehdä parastansa. Keskittyy enempikin siihen omaan elämäänsä. Siihen olen ainakin itse pyrkinyt.
Kyllä niissä työllisissäkin on laiskoja, juoppoja, aloitekyvyttömiä, osaamattomia ja tyhmiä. Ei se riipu siitä onko työtön vai työllinen. Ihmisestä ser riippuu. Mutta katkerien ihmisten on niin helppo syyllistää ttyöttömät ym, paitsi työlliset, he kun luulevat että ainoastaan työssä oelva on paras mahdollinen ihminen eikä mitään vikaa. Omituinen ajatus.
Työlliset ovat väsyneitä, äkäisiä, surullisia ja kateellisia kun joutuvat pienellä palkalla tekemään pasakduunia, kukapa ei olisi? Mutta kun haukkuu työttömät tuntee itsensä aina paremmaksi. Eikö vain?
Työllisillä on vaikeeta ponnistella eteenpäin kun ei jaksa, ty vie kaiken tahon ihmisestä sitten ei jaksa enää muuta.
Onhan se mieltä alentavaa kun toiset saavat kaiken helpommalla ja mielikin on virkeä eikä tarvi raataa ilmaiseksi.
Koittakaan työlliset näyttää edes iloista naamaa ja olla reippaita, ottakaa oppia tyttömistä jotka jaksaa ja ovat virkeitä ja reippaita. Kyllä se ilo joskus teillekin tulee. Syyttely ei auta, tehkää jotain. Työllisillä on se onglema että ovat töissä, se on suuri ongelma, kun ei ole omaa aikaa eikä vapautta tehdä kaikkea.
Työllisyys on suuri ongelma, siitä ollaan kaikki samaa mieltä.
- Anonyymi
Kohta varmaan syytät minua (työtöntä) siitäkin että oon totuttanut sut tuhlaamaan :D
- Anonyymi
Ihan totta muuten paitsi pikkukaupat on usein kalliimpia. Ei saa antaa alennusprosenttienkaan hämätä vaan verratkaa hintoja. Jos tässä nyt vähän esimerkkiä pistää niin olen huomannut Tokmannissa 30% alessa myytävänn esim. siivoustarvikkeen olevan alennettunakin jopa kalliimpi kuin Prismassa, ja sieltä saa bonukset päälle! Citymarket on myös yleensä Prismaa kalliimpi. Puhuvat paljon laadusta, mutta moni molemmissa myytävä on reilusti kalliimpi CM:ssa.
Terveisin lajijasuris- Anonyymi
Siivousaineita ym pyykkiaineita ei tarvi ostaa joka kuukausi ellei ole himosiivooja.
Itse ostan siivoustarvikkeet ja aineet yleensä honkkarista tai tokmannilta aina silloin kun on tarjouksessa.
Ruuat lidlistä ja k maketista lähikaupasta. En koskaan juokse tarjousten perässä, vaan pyrin ostamaan silloin kun on esim sinne kauppaana asiaa.
Kyllä olen huomannut sen että kun käyt kerran viikossa ja ostat juuri sen mitä tarvit, säästät. En suhaa tarjousten perässä, ostan sitten pari kerrallaan. Suunnitellusti säästää. - Anonyymi
Prisma on kyllä kallis, vaikka sieltä saa bonusta, se ei korvaa huimia hintoja. Me on ostettu ruokaa ja pesuaineitakin Lidlistä. Tokmanni on moneen ostokseen edullisin, samoin HongKong. Pienet kaupat tosi kalliita, ellei sitten yksittäiset tarjoukset ole kohdallaan, esim. meidän lähellä K-Supermarket on edullisin paikka ostaa kalaa, kirjolohi monasti alle 2€/kg, samoin silakka alle 2€/kg. Joskus juureksia syksyllä tosi edullisesti ämpäreittäin ostettuna.
Me ei ajella tarjousten perässä, vaan ostetaan kohdalle osuessa. Hieman seurataan mainoksia ja katsotaan netistä tarjoukset, jos ollaan menossa kaupan ohitse. Salen köyhien parituntinen käytetään hyödyksi kohdalle osuessa.
Erilaiset alennus- ja lahjakortit/koodit käytetään toki hyödyksi. Erilaisista kampanjoista saa lahjakortteja K-kauppaan ja S-ryhmän kauppoihin, sekä Plussa-pisteitä, esim. eräästä kampanjasta saimme 40000 Plussa-pistettä, sillä saatiin melkoisesti ruokaa. Joskus on ongelmana, että ei meinata keksiä ostettavaa näillä ilmaisilla lahjakorteilla ja kortit ovat määräaikaisia. Usein ostamme jouluksi kaiken näillä lahjakorteilla. Ilmaisia matkoja meiltä jää käyttämättä, kun ei aine voida lähteä matkalle, on joskus lahjoitettu tuttavillekin niitä matkoja.
- Anonyymi
Helppohan se on olla vaikka kuinka kauan ilman rahaa jos kotona on kaikkea mitä tarvitsee, eihän silloin rahalla mitään tee.
En ainakaan itse ole ikinä huomannut että olisi mitään erityistä tarvetta ostaa koko ajan asioita ja itse olen mieluusti pyrkinyt minimoimaan tapaukset joissa pitää mennä kauppaan tai ostamaan jotain, eli mieluummin ostan sitten enemmän kerralla että esim. ruokaa, pesuainetta jne. riittää pitemmäksi aikaa.
Minä ostan koko ajan asioita. Huoneeni on täynnä asioita joita en tarvitse.
- Anonyymi
Mä en ole käyny kaupassa varmaan 30 vuoteen. En osta mitään turhaa. Ruuat haen leipäjonosta ja vaatteetkin saa jakelusta. Säästän kaikki rahat mitä tulee. Kirjoitan ruonoja.
- Anonyymi
monella on ihan oikeasti hätä! ei saisi asialla pilailla! työttömissä on paljon iäkkäitä ja sairaita ihmisiä joita ei palkkaa kukaan! eläkkeelle ei pääse kun ohjeistus on semmoinen. monella on päätettävä, ostaako lääkkeet vai ruokaa. edellinen hallitus käyttäytyi törkeästi hädässä eläviä kohtaan aktiivimalleineen.
- Anonyymi
Onhan tuota nyt rahatta tullut elettyä joskus pidempiäkin aikoja. Ei tarvitse olla kummoisia kotivarastoja, kun pärjää pitkään. Jos vähänkään ajattelee aina tulevaisuutta, niin varautuu hieman kotivaralla, kaurahiutaleet kuivatut herneet, linssit, makaronit, näkkileivät ja säilykkeet ei paljoa kustanna, kun niitä pitää kotona varastoissa. Hapankaalia jos tekee syksyllä koko vuoden tarpeen, niin ei keripukki yllätä, kun vitamiinitkin tulee. Aina on jotain ruokaa syödä, jos ei pääse kauppaan tai ei ole rahaa ruokaan.
Ja ainahan sitä EU-ruoka-apuna saa ilmaista ruokaa ja muista jakeluista lisäksi. Ei täällä Suomessa nälkään kukaan kuole!
Vaatteita saa kirppikseltä ilmaiseksikin, kun vain kelpuuttaa. Pikkurahalla saa jo huippumuotiakin, nytkin saatiin erään tv-ohjelman kuvauksissa olleita muotivaatteita monta säkillistä ihan taskurahalla. - Anonyymi
Se köyhyys on vaan masentavan käsinkosketeltavaa laskiessa hiluja ja miettiessä mihin rahat riittää.
Parempi vaan ottaa vippi ja tulla kassalle täysien ostoskassien kanssa niinkuin muutkin ihmiset. Siten et saa ainakaan köyhän leimaa. Niillä muillakin ihmisillä on kulissien takana toluttomasti velkaa.- Anonyymi
Miten niin köyhän leimaa? Rikkaathan ne rahan kanssa pihtailee ja hilujaan laskee kassalla. Köyhät ostelee korteillaan reteesti, sekä nostelee luottoja ja vippejä.
Minä ainakin annan piut paut köyhän leimasta, köyhäilen muutenkin. Ei haittaa yhtään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten niin köyhän leimaa? Rikkaathan ne rahan kanssa pihtailee ja hilujaan laskee kassalla. Köyhät ostelee korteillaan reteesti, sekä nostelee luottoja ja vippejä.
Minä ainakin annan piut paut köyhän leimasta, köyhäilen muutenkin. Ei haittaa yhtään.Minäkin köyhäilen vaikka nykyisin olisi varaa jopa vähän törsäillä. Vaan kun ei kiinnosta! Kivempi olla säästäväinen. Mitään pikavippejä en ole koskaan ottanut! Ärsyttää tuo jatkuva lainojen mainostaminen, näilläkin sivuilla, tällaisella menolla pian miljoona suomalaista on ulosotossa.
- Anonyymi
Vai vain viikko ilman rahaa! Ja hah hah, sanon minä! Minä olin aikoinaan vuoden ilman rahaa, tai en ihan, sain vuoden aikana ruhtinaalliset 36 markkaa rahaa ja sekin oli vakuutusyhtiöstä vanhoja korvauksia. Tästä on toki sen verran aikaa, kun vielä markoilla Suomessa pelattiin.
Jouduin lainaamaan rahaa, kun laskut oli kuitenkin maksettava ja mistään en saannut muualta rahaa. Minulla oli omaisuutta juuri sen verran, ettei ollut mitään asiaa (silloin) mihinkään toimeentulotukeen tai sosiaalihuollon avustuksiin. Ruoka oli ongelmista pienin, kasvatin itse kaalia, perunoita, porkkanoita, punajuuria, sipulia ja kalastin. Sain keväällä katiskoilla valtavasti erilaisia kaloja, roskakaloista tein pakastimeen kalapullia pieniin annospusseihin, paremmat kalat pakastin perattuina. Osan kaloista savustin ja pakastin ne. Syksyllä tein ison satsin hapankaalia. Niillä mentiin se vuosi, sen jälkeen en ole niin paljoa kalaa syönnyt, kuin silloin söin. Kalapullia oli viikolla ja viikonloppuna paistoin uunissa jonkun hauen pakastimesta uunissa porkkanoiden kera. Hapankaalia söin sellaisenaan salaattina ja paistoin uunissa sipulin kanssa. Läheiseltä maatilalta sain maitoa, tein siitä kotijuustoa, hain sitä maitoa 20 litraa kerralla, se isäntäväki oli tosi reilua porukkaa. Kavereilta sain säälistä näkkileipää, oliko Vaasan Maukasta, sellaista kovaa näkkileipää se oli, mutta hyvältä se nälkään maistui ja teen kanssa tosi hyvää. Tummaa kiinalaista teetä sain yhdeltä kaverilta ison laatikollisen, sitäkin on vielä muutama paketti jäljellä, ei ole oikein enään maistunut, kun niin paljon sitä tuli silloin juotua.
Vaatteita en ostanut sen vuoden aikana, kun ei ollut rahaa. Minulla oli muutamat rengasliikkeestä saadut mainoshaalarit ja yhdet turkishaalarit, niiden kanssa liikuin aika paljon. Koetin säästää parempia vaatteitani. Jalkineet kestivät hyvin sen vuoden aikana, yhdet kävelykengät menivät pohjistaan vain rikki.
Kirjastoa käytin paljon, joten tuli aika paljon luettua kaikenlaista. Niin se vuosi meni. Paljosta on kiittäminen kavereita, jotka auttoivat minua tuon vuoden aikana.- Anonyymi
Etkö saanut työttömyyskorvausta siis jos olit työttömänä ? Kaveritko maksoivat vuoden ajan asumismenosi ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Etkö saanut työttömyyskorvausta siis jos olit työttömänä ? Kaveritko maksoivat vuoden ajan asumismenosi ?
Ei kaveri maksaneet kaikkea, vain auttoivat pahimmissa tilanteissa. Olin työttömänä, mutta en saannut työttömyyskorvausta silloin. Sain työttömyyskorvausta vähän aikaa, mutta sitten sen maksaminen lopetettiin ja siitä se ongelma tulikin. Kaverilla oli sama tilanne, mutta hän pärjäsi vaimon tuloilla. Se on yrittäjällä paha tilanne, kun työt loppuu, niin tulee monenlaista vaikeutta. Jos meillä ei olisi ollut sitä vähää omaisuutta, niin oltaisiin saatu yhteiskunnalta rahaakin.
- Anonyymi
Minä ainakin nostan kaikki etuudet mitä vaan on. Käytän minulle kuuluvat kelan etuudet hyvkseni koska ne on minulle tarkoitettu. Niinkuin kaikille, jotka tarvitsee, hakekoot ja varmasti saa. i ne itsestään tule, haettava on.
En tee ilmaistöitä ikinä, aina on tultava palkkaa jos vieraalle töitä tehdään. Mitään en tee hyväntekeväisyyden piikkiin. Rahalla täällä eletään, ei ilmaistöillä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä772727Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2811559Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461497- 871351
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3991321Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3941260Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat381007Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik2929Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun321832Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?
"Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden254822