Metrossa kirveellä lyönyt oli syyntakeeton
1.3.2005 15:04
Metrossa sivullista kirveellä lyönyt oli mielentilatutkimuksen mukaan vailla ymmärrystä eli syyntakeeton. Helsingin käräjäoikeus passitti hänet tänään pidetyssä käsittelyssä pakkohoitoon.
Poliisi saapui surmapaikalle Kulosaaren metroasemalla. (HEIKKI NÄRHI)Käräjäoikeus katsoi Osmo Tapani Kalliokosken, 37, syyllistyneen tappoon.
Oikeuden mukaan häntä ei voi tuomita teosta rangaistukseen, koska hän ei mielenterveysongelmiensa vuoksi pystynyt kontrolloimaan käyttäytymistään.
Uhri kuoli vammoihin
Kalliokoski löi itselleen täysin vierasta 23-vuotiasta metromatkustajaa takaapäin kirveellä päähän viime vuoden huhtikuussa. Matkustaja oli lukemassa lehteä
Uhrin ja tekijän välillä ei ollut minkäänlaista sananvaihtoa, joten uhri valikoitui ilmeisesti täysin sattumanvaraisesti.
Lyöntien jälkeen Kalliokoski istui alas ja pyysi hälyttämään virkavallan paikalle. Kirveellä lyöty nuori mies kuoli vammoihin sairaalassa.
Kalliokoski kertoi kuulleensa jo kahdeksan vuoden ajan päässään ääniä, jotka kehottivat erilaisiin tekoihin. Hän muisti kirveellä lyönnit, mutta kertoi, ettei pystynyt hallitsemaan itseään ja estämään niitä.
Jätti lääkkeet ottamatta
Vain muutamaa päivää ennen henkirikosta Kalliokoski oli saanut käräjäoikeudessa tuomion omaisuusrikoksista, joiden käsittelyn yhteydessä oli tehty mielentilatutkimus. Tutkimuksen mukaan hän oli tuolloin alentuneesti syyntakeinen.
Kalliokoskelle oli määrätty mielenterveysongelmiin lääkitys, jonka hän oli kuitenkin jättänyt ottamatta. Lääkkeiden sijaan hän käytti amfetamiinia parantaakseen oloaan.
Uhrin omaisten asianajaja Salme Sandström ihmetteli oikeudessa, miten on mahdollista, että näin huonossa kunnossa ollut ihminen on saanut liikkua vapaana muiden keskuudessa.
Kalliokoski itse esitti tiistaina oikeudessa toivomuksen, että hän saisi istua tuomionsa vankilassa.
Syyntakeettomuudesta huolimatta Kalliokoski määrättiin maksamaan korvauksia uhrin äidille ja sisarelle. Äidille määrätyt korvaukset henkisistä kärsimyksistä ovat 9 000 euroa ja sisaren 6 000 euroa. Lisäksi tekijän on korvattavat esimerkiksi hautajaiskuluja.
Varokaa huumehörhöjä.....saattaa tulla kirveestä
8
3517
Vastaukset
- yh-mami
olikos tässä edes kyse huumeiden käyttäjästä vai eikö tämä nimenomainen kaveri ollut vain joku todella mieleltään sairastunut henkilö?ihme että tälläinen kaveri ei siis tietenkään ole vastuussa tekemisistään-mutta joutuu silti maksamaan korvauksia!!!eikös tässä olisi valtion täytynyt maksaa jotakin kun on laiminlöynyt(mielestäni)näinkin pahasti kansalaisen hoitoon passituksen?kuka tahansa voi seota ja tehdä saman laisen teon-kamala tapaus kyllä!niin kamala että jos asiaa alkaisi kelailemaan niin kuka enää uskaltaisi liikkua ulkona?täytyy vain ajatella että tämän nuoren kaverin päivät oli laskettu ennalta ja teko ei olisi ollut millään lailla estettävissä...
- Lapsesi
-Lääkkeiden sijaan hän käytti amfetamiinia parantaakseen oloaan-
- oikeassa!
Lapsesi kirjoitti:
-Lääkkeiden sijaan hän käytti amfetamiinia parantaakseen oloaan-
hyvin olen sinut kasvattanut!äiti ei nyt sattunut panemaan merkille tuota lausahdusta!juu kyllä mami on nyt sitä mieltä että linnaan vaan ja hoitoon ja korvaukset olivat aivan liian pienet-saakelin pirinisti mulkku!!!
- pöhi
oikeassa! kirjoitti:
hyvin olen sinut kasvattanut!äiti ei nyt sattunut panemaan merkille tuota lausahdusta!juu kyllä mami on nyt sitä mieltä että linnaan vaan ja hoitoon ja korvaukset olivat aivan liian pienet-saakelin pirinisti mulkku!!!
Tajuaatteko et sil oli vikaa ihan vitusti päässä. Ihminen jonka ei olisi kuulunut edes kulkea kaduilla. se on psyco. ihminen joka ei ymmärrä maailman menosta mitään.
- KK71
pöhi kirjoitti:
Tajuaatteko et sil oli vikaa ihan vitusti päässä. Ihminen jonka ei olisi kuulunut edes kulkea kaduilla. se on psyco. ihminen joka ei ymmärrä maailman menosta mitään.
No kyllä useilla 37v. amfetamiininkäyttäjillä on ihan vitusti vikaa päässä.
Parikymmentä vuotta kun piriä vetää, niin varmasti alkaa kuulemaan ääniä päänsä sisältä.
TÄMÄHÄN ON AIVAN PÄIVÄNSELVÄ TAPAUS: HUUMEHÖRHÖ TAPPOI ÄKKIARVAAMATTA VIATTOMAN SIVULLISEN KIRVEELLÄ
Olisi toki kuulunut olla suljetussa laitoksessa, kuten monet muut amfetamiinin pitkäaikaiskäyttäjät - b00ner
KK71 kirjoitti:
No kyllä useilla 37v. amfetamiininkäyttäjillä on ihan vitusti vikaa päässä.
Parikymmentä vuotta kun piriä vetää, niin varmasti alkaa kuulemaan ääniä päänsä sisältä.
TÄMÄHÄN ON AIVAN PÄIVÄNSELVÄ TAPAUS: HUUMEHÖRHÖ TAPPOI ÄKKIARVAAMATTA VIATTOMAN SIVULLISEN KIRVEELLÄ
Olisi toki kuulunut olla suljetussa laitoksessa, kuten monet muut amfetamiinin pitkäaikaiskäyttäjätEipä tuossa lukenu millon se oli alkanu käyttään piriä.
Kun vain sos.toimilla ois suurempi budjetti, niin tuokion ukko ois ollu kunnon hoidossa.
Suomessa kun yleensä laitetaan vaan mielenvikaisille vaan nappeja... - nistit?
oikeassa! kirjoitti:
no kauhee häly jos joku pirinisti tekee jotain niin se on pirin syy. yleensä pirinistit on hyvin omissa oloissaan eikä häiritse muita ihmisiä jois itse joutuisin onko naapurissa nistejä vai alkoholisteja niin kyllä mieluummin nistejä. alkoholistit metelöi, ei pysy omissa oloissaan ja muutenkin arvaamattomia.. ja yleensä noissa raaoissa veritöissä on alkoholi !! nistien verityöt on yleensä heidän omien asioiden selvitteliy. en sillä että olisin huumeiden puolella mutta tuo kuningasalkoholi on vaan se pahempi paha tälläsissä asioissa.kauhea tapahtuma kuitenkin!! :(
- kyllä hajua onkin
Ja paljolti juurikin huumeiden aiempi käyttäminen saa aivot juuri tuohon metro-tapauksen kuntoon sitten myöhemmin.... ihan "vähän" myöhemmin.
Mutta mitä tekemistä tällä on Herttoniemen kanssa? Ai sattui metrossa juurikin Herzigan kohdalla niin on ihan pakko parjata Hertzigaa, että kiitos vaan.
Kaikki ikinä huumeiden kanssa veksalleet pitäisi saunottaa ihan kunnolla.
Miksi ylipäätään yhtään siedetään huumeita?
Alkoholikin pitäisi laittaa kortille, että ihmiset saisi olla rauhassa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 712993
- 522638
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4322255- 792168
- 951976
- 321732
- 121556
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan171507Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil301330Mitä nämä palautteet palstalla ovat?
Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?291319