Taksilaki uudistus ei toimi

Anonyymi

Kymmenisen vuotta alalla olen ollut ja muutoksen tultua on palautetta asiasta antaneet hyvin monet asiakkaat koska homma vaan ei ole toiminut.

Kuljettajat tarjoavat navigaattorin asiakkaalle jotta osaavat osoitteeseen, ryöstävät törkeitä hintoja ja kaikkea mahdollista sekä mahdotonta tapahtuu nyt jossa on asiakas ikävässä välikädessä.

Olisiko tässä nyt tilanne äitynyt siihen pisteeseen että asialle voitaisiin tehdä jotain? luodaan kansalaisaloite? järjestetään uusi taksien mielenosoitus uudistusta vastaan? joku muutos pitää tulla.

Löytyisikö joku joka jaksaisi tehdä fksun kansalaisaloitteen asiasta? Voin tarjota mahdollisesti vaikka pienen korvauksen :) oma aika ei riitä.

Nimim. Muutokseen pyrkivä

22

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kaikki toimii, näinhän se pitää olla. Kännisiltä, eläkeläisiltä, turisteilta, bisnesihmisiltä kunnon maksu tehdystä työstä. Tämä on markkinataloutta, vanha järjestelmä oli liian kiltti.

• Anonyymi

Sinun mielestäsi mutta kuten mainitsin aloituksessa että tämän kirjoituksen teinkin asiakkaiden kommenttien pohjalta. Yksi seikka on myös harmaatalous ja turvallisuustekijät.

• Anonyymi

Kyllä moni asiakas ollut ihan tyytyväinenkin.
      Itse yrittäjänä olen ainakin ollut tyytyväinen.
      Ei enään pakkopäivystyksiä eikä juhlapyhiä töissä.
      Voi markkinoida palveluja missä tahansa eikä ole sidottu vaan yhteen paikkakuntaa.
      Itselläni on markkinoiden laajentuessa liikevaihtokin kasvanut huomattavasti. Ainut ongelma on ammattitaitoisten kuljettajien löytyminen. Se ongelma on tosin ollut aina ja tulee aina olemaan.
      Mulla ei valittamista toistaiseksi.
      Nyt on siirtymäaika menossa ja parissa vuodessa nähdään mihin ala asettuu. Manataan sitten kun sen aika on. Nautitaan nyt vapaudesta yrittää sekä toistaiseksi kasvavasta liikevaihdosta.

• Anonyymi

Olen samaa mieltä. Paluuta entiseen ei ole. Hinnat asettuvat juuri sille oikealle tasolle , kelvottomia takseja asiakkaat oppivat välttämään aivan kuten homeista hedelmää kaupassa. Monelle ikävä yllätys on että se ns. oikea hinta on monasti paljon kalliimpi kuin ennen ja että ihan itse pitää osata valita se taksinsa.
        Itse yrittäjänä en haluaisi vanhaa systeemiä enää takaisin.

• Anonyymi

Minä määrään hinnat, ei joku albaani taksikuski, ei myöskään suomalainen kuski. Kun sanon että saat kympin, siihen pitää tyytyä tai ajella tyhjänä.

• Anonyymi

Samaa mieltä. Uusi lakihan mahdollistaa hinnan sopimisen etukäteen. Toisaalta, liika määrääminen aieuttaa sen että joutuu talvipakkasella kävelemään kotiin, ja jos mulle alat "määräämään" jotain, lennät ulos ennenkuin ehdit edes anteeksi pyytää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Samaa mieltä. Uusi lakihan mahdollistaa hinnan sopimisen etukäteen. Toisaalta, liika määrääminen aieuttaa sen että joutuu talvipakkasella kävelemään kotiin, ja jos mulle alat "määräämään" jotain, lennät ulos ennenkuin ehdit edes anteeksi pyytää.

Juuri näin, mun 70keuron mersuun turha tulla määräileen kympillä, monesti mieluummin ajelenkin tyhjänä, kuin otan ihmisiä ilmaiseksi sinne tänne.

• Anonyymi

Mua kiinnostais, että miten nää uudet kuviot on lisännyt harmaata taloutta tai muuttanut turvallisuutta vrt entinen.

• Anonyymi

Vastauksen vähäinen määrä ei tuo yhtään lisää tietoa miten muilla asiakkaat ovat mielipiteitä kertoneet vapautuksesta. Minun kyydissä ovat mairitelleet sitä kuinka aikaisemmin oli paremmin ja haluavat vanhan systeemin, näitä on paljon.

Turvallisuus asiat voit päätellä itse miksi vaarantuneet, pimeät kyydit. Olikohan tässä pari päivää sitten joku asiakas joka ei saanut kysyessään kuittia kuljettajalta ja kertoi ettei enää aio ottaa palveluja näiltä " villeiltä" .

Niin tokihan vapautus lisäsi kuvan seikan ettei näitä " katutuntemus kokeita enää ole". Mutta hei jos tykkäätte ettei ole väliä sekaisuudesta ja epäjärjestyksestä liikenteessä niin onnea ja menestystä 😆 ja sitten te jotka kuöjette näillä käteis-takseilla niin älkää valittako eteenpäin mielipahaa jos se halpa kyyti ei olekaan niin ihanaa kuin alkuun vaikutti.

Välityskeskuksen piiriin kuuluvat autot kuuluvat valvonnan alle ja laatua valvotaan tarkasti! Hinta sisältää.kilometrit ja aikaveloituksen joka pitää huomioida ruuhkassa! Auto jos seisoo ruuhkassa niin mittari juoksee aikaveloituksella. Asiakkaat monesti ihmettelevät tätä seikkaa🙃 mutta kyyti ei missään vaiheessa vaikka auto pysähtyykin ruuhkaan lopeta veloittamista! Olethan edelleen varannut auton itsellesi, matkustat takapenkillä ja kuljettaja on viemässä sinua määränpäähän. Toivottavasti asia selvisi

• Anonyymi

Toisekseen hinnan sopimiset olivat mahdollisia ennen lakiuudistusta! Vai puuttuiko siihen aikaan mittaristasi se mahdollisuus??kuulostaa Berneriltä

• Anonyymi

Hinnan sopimiset ovat kai aina olleet mahdollisia ihan joka paikassa missä tavara/palvelu vaihtaa omistajaa. Vähä-älyinenkin ymmärtää, että esim. kaupassa se kassahenkilö ei voi sen tuotteen hintaa laskea, mutta kun mennään taksin kyytiin, on LVM ja media antaneet ymmärtää että hinnan voi sopia vaikka palkkakuljettajan kanssa .

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hinnan sopimiset ovat kai aina olleet mahdollisia ihan joka paikassa missä tavara/palvelu vaihtaa omistajaa. Vähä-älyinenkin ymmärtää, että esim. kaupassa se kassahenkilö ei voi sen tuotteen hintaa laskea, mutta kun mennään taksin kyytiin, on LVM ja media antaneet ymmärtää että hinnan voi sopia vaikka palkkakuljettajan kanssa .

Kuun palkkakuljettaja ei anna kuittia, jää koko hinta melko yleisesti palkkakuljettajien taskuun pimeänä, verottomana harmaana taloutena. En tiedä, mitähän uudesta taksilaista päättäneiden mielessä liikkui? Luulisi, että harmaata taloutta olisi yritetty poistaa, nyt sitä lisättiin oikein kunnolla...

Entinen suhari

• Anonyymi

Sen oon huomannut että suurin osa asiakkaista tykkää ja vaatii hinnan heti lähdössä.sehän katsotaan hinnastosta ja pätee koko matkan.ei tarvita enää mittaria koska homma hoituu näin ja asiakkaat on tyytyväisiä.se on ihan turha ruveta ahnehtimaan.liikevaihto on tällä systeemillä loistava uutena yrittäjänä yhdellä autolla.

• Anonyymi

En tiedä mitä tarkoitat ahnehtimisella, mutta totta, taksissa voi vallan hyvin olla hinnastosta löytyvä kiinteä hinta matkalle kuin matkalle. Aiemmin se ei ollut mahdollista, mutta nyt on. Tietysti homma toimii samalla periaatteella kuin muussakin työn teettämisessä, eli jos on selkeä homma, niin siitä voi tehdä tarjouksen. Ihan vaan 30 vuoden kokemuksella sanon kumminkin että herkästi sen sopimuksen tehtyään taksi joutuu yllättäen tilanteeseen, jossa haetaan Reiska tosta vähän matkan päästä, ja sitten pitää vielä mäkkärin autokaistalla istua, ja ...hintahan on se mikä sovittiin, eli tarkkana kannattaa olla, kenen kanssa ja mitä sopii.

• Anonyymi

Olis metkaa jos joku toimittaja kolmen vuoden päästä pyytäisi haastattelua pankkiiri Berneriltä ja Kempeleen keskustan puoluejärjestön varajäseneltä Sipilältä.
      Mikähän vastaus olisi:
      hyvin on mennyt, maaseudulla ei Kela-takseja ei normaalitaksejaan enää tarvita, ne jotka siellä asuvat pyytävät kyydin naapurilta tai kaukana asuvalta lapsenlapseltaan. Muut maalta on muuttaneet taajamiin.
      Kaupungissa sen sijaan on valinnanvapaus kasvanut, ei tiedä yhtään mitä taksi maksaa tai mihin se vie. Hyvä uudistus.

• Anonyymi

No olipas täällä nyt alkuperäinen paneutunut asiaan. Tällaisena "villinä" voin kertoa, että yksi - kaksi tyyppiä sadasta, ei ota tajutakseen tätä uutta systeemiä ja päivittelevät, että ennen oli paremmin.

Sen sijaan noin kolmannes mun asiakkaista on onnessaan uudistuksesta. Toimin keskikokoisessa kaupungissa ja asiakkaan näkökulmasta saatavuus on parantunut roimasti.

Hinnoittelusta sen verran, että on luultavasti joku yksittäinen ylilyönti sattunut ehkä jossain kun jonkun baarin edestä jossain päin suomea on viety joku johonkin, mutta nää on keskimäärin ihan höpöjä juttuja. Nykyisin hinnan määräytyminen lukee sivuikkunasss ja sillä menmään.

"Villit" taksit pyrkii olemaan ripauksen halvempia kuin järjestäytyneet ja siksi niitä yhä enemmän poimitaan jonoissa välistä. Myönnän, että on toki ihmisiä joita on peloteltu lähinnä median ja somen avulla eivätkä istu "mainoksettomaan" autoon, koska pelkäävät huijatuksi tulemista aivan suotta.

Sinänsä ikävää, koska "villissä" taksissa saa ainakin näillä leveysasteilla parempaa palvelua kuin välityskeskuksen autoissa. Tämä siis keskiarvoisesti.

Sitten turvallisuus. Edelleenkin on paikallistuntemuskoe. Sitä ei käsittääkseni ole vieläkään poistettu. Kirjoituksesi tämäkin osa oli asialla maalailua. Ei faktaa. Hyvä todiste, että kirjoittelu on asiasta fiiliksiin perustuvaa yleisestikin. Useimmille jotka ovat hakeutuneet alalle vapaaehtoisesti on palvelu tärkeää ja tarve kunnioittaa omaa työtään niin, että hoitaa asiakkaan tyylillä kohteeseen. Navigaattori on hyvä apu, mutta ei se välityskeskuksen märkäkorva ole yhtään sen parempi työssään kuin aloitteleva yrittäjäkään.

Sit se harmaa talous. Jos ennen taksiuudistusta antoi taksimiehelle 20 euroa ja kysyi pääseekö tällä 7 kilsan matkan, niin se kelpasi ihan samalla lailla sille taksarille ennen taksiuudistusta kuin uudistuksen jäljeenkin.

Mahdollinen marginaalinen mutta tietenkin hyväksymättömissä oleva pimeä raha ei ole muuttanut muotoaan. Kaikki mitä ei laita koneeseen, on harmaata taloutta ja sitä on melko mahdoton kitkeä kokonaan oli sitten kyseessä "villi" tai järjestäytynyt taksi.

• Anonyymi

No ihan empiirisenä kokemuksena: Kun Taxi-Helsinki teipit kyljessä jätän asiakkaan Helsingin Asema Aukiolle, jossa n 40 villiä parveilee 30 auton asemalla, olen lähes joka kerta joutunut tavallaan kiusallisen huomion kohteeksi kun autooni alkaa pyrkiä asiakas tiedustellen, "voinko ottaa tämän sinun taksin ,kun en halua noita villejä". Yleensä poistun as aukiolta vähin äänin tyhjänä vaikkapa Elielin aukion hotellin tolpalle, jossa toki sama asia monasti toistuu: Olen jonossa kolmantena, ja edessäni on pari teippaamatonta autoa,. Minun oveani tullaan raapimaan ,että saanko tulla tähän kun en halua alkaa tinkimään noitten villien kanssa.En sinänsä ole vastaan uusia kilpailijoita, mutta paskanpuhuminen puolin ja toisin ei edistä kenenkään asiaa.

• Anonyymi

Samaa skeidaa. Alkaako se asiakas tinkimään sun kanssa? EI!

Eikä sen tarvitse alkaa tinkimään yhdenkään "villin" kanssa. Keskimäärin kun asiakas astuu autoon sisään, hän sanoo osoitteen ja siitä noin 15 sek päästä hän kuulee hinnan. Hinnan joka on varmasti vertailukelpoinen.

On totta, että pk-seudulla taitaa olla enemmän intohimoa puolesta ja vastaan tässä asiassa ja some/mediakohu vaikuttaa erityisesti tietyntyyppisten ihmisten tuntemuksiin.

Sitä paitsi, etköhän ota ihan mielelläsi maksavan asiakkaan kyytiin aina kun voit. Varsinkin jos hän hivelee sun sielua noin hienoilla kommenteilla.

• Anonyymi

Paikallistuntemuskoe poistettu 1.4.2019. Eihän siinä ollut mitään järkeäkään kun saattoi tehdä vaikka pohjoisen kaupungin/kunnan koe ja tulla vaikka Helsinkiin ajamaan! Harmaasta taloudesta sen verran että.... Huhtikuussa 2017 Uber toiminnan ollessa vielä laitonta oli poliisi saanut esitutkinnan valmiiksi n. 200 Uber-kuljettajan hankkimista tuloista ja/tai liikevaihdosta joista ei oltu tehty ilmoitusta verottajalle. Summaksi oli kertynyt 1,4 miljoonaa euroa. Minusta on kyllä vähän eri asia kuin mainitsemasi 20e joskus kyydistä mittarin ohi joita oman kokemukseni mukaan tuolloin oli harvinaista, pikemminkin niitä kork. 10e tarjouksia joita ei edes kannattanut ottaa esim. matkan pituuden vuoksi tai henkilöitä oli jaettavaksi useampia. Ei ainakaan minua. Nykyään on taksilupia niin paljon enemmän että voi vaan kuvitella miten paljon sitä harmaata on. Tilauskeskusten alla olevilta yrittäjiähän tämä ei koske koska heiltä vaaditaan tilaajavastuulain määräämät viranomaismerkinnät, mikä tarkoittaa että lakisääteiset maksut on myös maksettu.

• Anonyymi

Vuosien takainen uber-juttu on epämääräisyydessään aivan turha juttu ottaa esille tähän nykytilanteeseen. Uber tyypeillä on nyt mahdollisuus ja pakkokin toimia kaikin tavoin lainmukaisesti.

Yritykset tai henkilöt jotka toimivat lainvastaisesti karsiutuvat pois alalta ennemmin tai myöhemmin.

Jos lähdetään taas tälle kuvittelulinjalle, niin voidaan kuvitella, että vanhat toimijat osaavat vetää välistä pimeetä rahaa vanhojen asiakasuhteidensa avulla mielin määrin, mutta uudet ei osaa tai uskalla....

Tämä oli minulta turhaa asian vääntelyä koska Pääosin kaikki toimii hyvin ja oikein. Luotetaan siihen, eikä yritetä rakentaa alalle kaikenmaailman epämääräisiä näkemyksiä "mustatuntuu" näkemyksillä.

Kaikki jotka ruokkivat asiakkaiden negatiivisia näkemyksiä kenestä tahansa taksiryhmästä tai syöttävät näitä ajatuksia asiakkaille, sahaavat toimialalta oksaa pois.

Keskitytään tekemään asiat oikein tulevat psri vuotta. Sit tiedetään enemmän.

• Anonyymi

itse olen jo ennen taksiuudistusta sopinut kyydin hinnan etukäteen tutun taksiyrittäjän kanssa koska en tarvitse kuittia kyydistä ja näin ollen kyyti on edullisempi minulle sekä yrittäjälle jää käteen enemmän rahaa kuin jos ajettais mittari päällä. Ihan tarpeeksi tässä veroja jo maksetaan muutoinkin itse kukin.

• Anonyymi

Sinne mittariin kuitenkin kertyy kilometrejä ja jos ylimääräistä ajoa alkaa olla liikaa, verottaja saattaa harkintaverottaa. Sä kuitenkin mielelläs näköjään kannatat harmaata taloutta.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      64
      4441
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      97
      3688
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      108
      3321
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      20
      1887
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      68
      1883
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      87
      1129
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      82
      819
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      105
      807
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      44
      803
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      23
      764
    Aihe