Amk tradenomi on niin turhaa että...

oikeasti

-täällä ei lueta kirjoja
-kaikilla kursseilla ryhmätöitä
-itse et voi vaikuttaa arvosanoihisi
-itsenäistä ajattelua ei tarvita
-tentit korvataan ryhmätenteillä
-teoriaa ei juuri ollenkaan

..niin turhaa..

Näin ainakin tradenomipuolella.

Haluaisin vaihtaa johonkin täysin päinvastaiseen opintolinjaan, jossa luetaan luetaan ja tentitään!!
Miksi tälläistä koulutusta edes järjestetään? Niin turhaa.....

11

3059

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ----

Kammottavaa tollanen, että ihminen pakotetaan menemään jonnekin kouluun, ja vielä jäämään sinne. Ihan vankina sua vissiin pidetään siellä?

• hukassa oon

Jaa-a. Missähän kummassa mie sitten oon kun:

-meillä luetaan kirjoja
      -ei läheskään kaikilla kursseilla ryhmätöitä
      -koen voivani vaikuttaa arvosanoihini,koska
      arvosana muodostuu tentistä ja harkoista
      -kukaan ei ajattele puolestani
      -ryhmätenteistä en ole koskaan kuullutkaan
      -teoriaa on ihan riittävästi

Ja kyllä ne kovasti väittää että tradenomi miusta tulee...

• lukemaan

Aasian ja Afrikan kieltenlaitokselle altaistiikkaa, seemiläisiä kieliä tms. Siellä ei kukaan opeta mitään vaan saat rauhassa lukea niin paljon kuin haluat. Aikaisintaan sinusta ollaan kiinnostuneita kun pääset lopusuoralle, jos silloinkaan. Virkoja ei ole ja ajatella voit ihan vapaasti mitä vaan ja tenttiä ihan yksin sillä ryhmäksi saakka ei porukkaa kirjaston hyllyjen välistä löydy. Edelliset kaksi menestynyttä opiskelijaa löysivät toisensa ja saivat viimeiset virat;) Miltäs tuntuis?

• Täräyttäjä

Missä AMK:ssa opiskelet?

• Tiedoksi:

Olen havainnnut saman ilmiön. Opetus ja käsitteistö hakeutuu metatasolle pois konkreettisesta. Esim. tilausten hankinnasta tehdään "markkinontia".

Yliopisto ei auta ongelmaasi. Ne vain pahentaa.
      Kuvio toimii käsitekikkailun perusteella. Niitä maiskutellaan kuin karkkeja,joita on saatu proffilta.

Huomaa myös,että mitä kauempana henkilö/ammatti on tuottavasta työstä,tuotannosta,sitä arvostetumpaa sen katsotaan olevan.

Näin ollen tilausten hankkiminen yritykselle on vähempiarvoista kuin markkinointi.

• Mr_Nikke

Hei!

Itse olen suorittanut taloushallinnon tradenomin tutkinnon Tampereen ammattikorkeakoulussa.

Ainakin kun itse opiskelin, niin opiskelu oli laadeukasta ja teoriaa käsiteltiin varsin laajasti. Arvosanat määräsi tenteissä menestyminen ja osaltaan myös palautetut harjoitukset. Mielestäni myös kurssit olivat hyvin valmisteltuja - ainakin pääsääntöisesti.

Tekemäsi opintojesi vaikuttavuuden arviointi voi koskea jotain tiettyä ammattikorkeakoulua ja oma kokemukseni taas on Tampereen ammattikorkeakoulusta. Eroja koulujen välillä voi siis olla, enkä voi kertoa kun omasta kokemuksestani.

Parhaillaan opiskelen TaY:ssa hallintotietä (finanssihallinto). Mielestäni hyvin ja laadukkaasti on pääsääntöisesti toteutettu myös opetus yliopistossa. Siksi en menisi tuomitsemaan lähtökohtaisesti amk:ta tai yliopistoa turhaksi.

Turhaa lienee kuitenkin kouluttaa suomalaisia nuoria näin suurta määrää korkeakouluissa aloille, joiden työvoiman kysyntä pienessä maassa on rajallista. Karsia voisi aloituspaikkoja ainakin kuvailemasi kaltaisesta oppilaitoksesta, joka ei todellisuudessa varusta opiskelijaa tarvittavilla lähtötaidoilla työelämään. Muutoin riskinä on, että yhteiskunnan koulutusinvestoinnit valuvat hukkaan. Jo nyt koulutetut ja osaavat ihmiset löytävät työpaikkansa usein muista kuin koulutusta vastaavissa tehtävissä tai muuttavat ulkomaille ulkomaalaisen yrityksen palvelukseen ja vievät näin osaamisensa hyödyttämään muita kansantalouksia kuin Suomea.

• Nimetön

ei vaikuta kysynnän ja tarjonnan lait täysin toimivan opiskeluasioissa. ehkäpä pitäisi rukata aloituspaikkojen määrää. tarkoitan, selvitetään, minkä alan ihmisiä tarvitaan enemmän ja mitä on liikaa. muistaakseni suomessa on ainakin pulaa yrittäjistä ja muutenkin, kun markkinataloudessa elämme, niin kai kauppatieteiden opetus on ihan järkevää, olisiko myös tietotekniikka jne. ja mistä nyt sitten tulee pulaa, kun suuret ikäluokat jää eläkkeelle ja myöhemmin siirtyvät jonnekin hoitokoteihin yht. kunnan kok. päiv. kulueräksi.

anyhow, kansantalouden/maailmantalouden koko ei kasva ainoastaan resursseilla, vaan myös innovaatioilla, joten näkisin yliopiston korvaamattoman tärkeänä. maailmassahan on lukuisia asioita jotka pitää ratkaista jo ihmiskunnan selviytymistä silmällä pitäen, puhumattakaan siitä, että talous pitäisi saada ankaraan nousuun, että ei tarvi suomessakaan suurtenikäluokkien eläköityviä, heikosti lisääntyneitä jäseniä tunkiolle kipata. meinaan, sehän on eläkkeelle jäävän sukupolven vika, jossei heillä ole ollut tarpeeksi jälkeläisiä, että nämä tuottaisivat riittävän suuren bkt:n, että jäisi niille eläkeläisillekin särvintä. valittakaa vaan, että maailmassa syntyy liikaa ihmisiä, että ollaan ajautumassa väestöpommiin, mutta kysehän on siitä, että afrikassa jne. syntyy liikaa lapsia, joita ei kouluteta ja jotka kuolevatkin ravinnon puutteeseen ja hiviin ja muuhun. eivät he ole länsimaiden kannalta olennaisia, muuta kuin humanitäärisessä mielessä, ja ovatko he silloinkaan olennaisia, vai ennemminkin ihmisten myötätunnon kohde, objekti. ennen kaikea, heistä ei ole mitään hyötyä länsimaiden taloudelle, ja jos he tulevat tänne, he ovat taakka.

olennaista onkin, että täällä tulee syntyä riittävästi ihmisiä, tähän yhteiskuntaan, jotka koulutetaan ja jotka ovat valmiita toimimaan tässä yhteiskunnassa tämän yhteiskunnan hyväksi.
        se jos esim afrikka jokus nousee länsimaiden veroiseksi taloudelliseksi toimijaksi, on vain ihmiskunnan kannalta plussaa

• laskentatradenomi

Kun olisit valinnut sen laskentatoimen niin
      a) et joutuisi tuhlaamaan aikaasi turhuuksiin,
      b) oppisit kaikenlaista mielenkiintoista ja osaisit tehdä hyödyllisiä asioita,
      c) saisit töitä.

• näin on

Totta puhut! Esimerkiksi meidän koulussa markkinoijilla oli yksi kurssi (taisi olla jotain palvelujen markkinoinnista tms) joka meni niin, että koulun markkinointiguru (oli kuitenkin ihan KTT) puhui opiskelijoille höpöjuttujaan ja niistä tehdyistä muistiinpanoista pidettiin VIIDET välikokeet. Me laskijat taas emme ole koskaan mistään välikokeista kuulleetkaan vaan kaikki suoritetaan isolla tentillä, joka on kurssin lopussa. Tenttimateriaalina luonnollisesti kirja tai pari ja mahdollinen lainsäädäntö yms. kivaa.
        Sanomattakin lienee selvää, että on olemassa siis tradenomeja ja sitten on olemassa tradenomeja.

• tradenomi myöskin
        näin on kirjoitti:

Totta puhut! Esimerkiksi meidän koulussa markkinoijilla oli yksi kurssi (taisi olla jotain palvelujen markkinoinnista tms) joka meni niin, että koulun markkinointiguru (oli kuitenkin ihan KTT) puhui opiskelijoille höpöjuttujaan ja niistä tehdyistä muistiinpanoista pidettiin VIIDET välikokeet. Me laskijat taas emme ole koskaan mistään välikokeista kuulleetkaan vaan kaikki suoritetaan isolla tentillä, joka on kurssin lopussa. Tenttimateriaalina luonnollisesti kirja tai pari ja mahdollinen lainsäädäntö yms. kivaa.
        Sanomattakin lienee selvää, että on olemassa siis tradenomeja ja sitten on olemassa tradenomeja.

Olen markkinoinnin tradenomi ja ihan hyvin olen työllistynyt. Kaverini on valmistunut laskentatoimen puolelta ja ei ole päivääkään saanut tehdä alan töitä.

• laskentatradenomi
        tradenomi myöskin kirjoitti:

Olen markkinoinnin tradenomi ja ihan hyvin olen työllistynyt. Kaverini on valmistunut laskentatoimen puolelta ja ei ole päivääkään saanut tehdä alan töitä.

Laskennassa on se "huono puoli", että hommat pitää osata. Kakkosen-kolmosen laskijoille ei tahdo löytyä käyttöä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      219
      5973
    2. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      26
      3754
    3. Koska näet seuraavan kerran

Kaivattusi? Onko päivä tiedossa vai sattumasta kiinni?
      Ikävä
      82
      2597
    4. Ootko nainen jotenkin

itseäs täynnä? Mars laihduttamaan. 🫵🏽 K
      Ikävä
      39
      2121
    5. Hyvästi.....

En vain enää jaksa.....
      Ikävä
      33
      1902
    6. Hyvää yötä

Mm❤️
      Ikävä
      45
      1868
    7. Ongelma Ibizalla

Mistä saada triatleetin jalkaan mahtuva kenkä häitä varten?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      1775
    8. Eelle

Huomenta,ajattelen sua..
      Ikävä
      21
      1656
    9. Hauskaa nimipäivää rakkaalle!

On kova ikävä. Rakastan sua ikuisesti ❤️🤗😘
      Ikävä
      27
      1502
    10. Tappajamanne kiinni

Herätys koko Mikkeli! Nyt tietoa kehiin, että saadaan tämä tappaja kiinni!
      Mikkeli
      33
      1468
    Aihe