Silmänpohjan muutokset

Anonyymi

Olen tässä vähän mietiskellyt omaa sairauttani. Nimittäin sitä että johtuukohan silmänpohjan muutokseni lainkaan diabeteksesta. Minulla todettiin vuonna 2017 aikuistyypin diabetes johon antoi vinkkiä optikkoni kun kahdella eri käynnillä tuli eri taitearvot näöntarkastuksessa. Hän otti silmänpohjakuvat ja kehotti käymään silmälääkärillä. Ajattelin että otetaan verikokeet terveyskeskuksessa ja lähdetään sieltäpäin purkamaan myyttiä. Samalla viikolla pääsin kokeisiin ja paastokoe ylitti hiuksen hienosti raja arvon ja sen jälkeen tehtiin sokerirastuskoe ja sekin ylitti hieman raja arvot. Minulla todettiin kakkostyypin diabetes ja aloitettiin lääkitys. Parin kuukauden päästä kunnallinen terveysasema järjesti silmänpohjankuvauksen ja kävin siellä ja sieltä ei tullut mitään kehotusta silmäkontrolliin. Nyt olen pähkäillyt itsekseni sitä asiaa että voiko silmänpohja vaurioitua tosiaankin vähäisillä raja arvojen ylityksillä. Paastokoe oli pikkasen yli 7 ja rasituskoe muistaakseni 9. Nyt olen pärjännyt 2,5 vuotta metformin 500mg kahdesti päivässä. Yhden kerran on lääkityksen aikana käynyt sokeriarvo yhdeksässä ja muutoin se on ollut 5,5-6,5 välillä joten lääkitys toimii. Olen ymmärtänyt että silmänpohjan muutokseen täytyisi altistua vakavalle sokerimyrkytykselle ja sitä minulla ei tiettävästi ole ollut. Kannattaisikohan tosiaankin hakeutua tarkempiin tutkimuksiin. Viikko sitten maanantaina ja tiistaina oli kaksi vuorokautta vasen puoli kasvoista hieman turrana eli ei ollut tuntoaisti aivan täydellinen. Se meni ohi mutta olen alkanut miettimään että onkohan noilla vaivoilla jotain syy yhteyttä. Terveyskeskuksen lääkäriä en kehtaa vaivata tällaisen takia mutta olen miettinyt että kannattaisikohan lähteä purkamaan vyyhtiä silmälääkärin kautta...

1

85

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Aina kannattaa "kehdata" vaivata terveyskeskuslääkäriä ja toivoa että hän kirjoittaa lähetteen tarkempiin tutkimuksiin. Ellei kirjoita, pitää hakeutua yksityispuolen silmälääkärille. Silmälääkäri voi tutkia perusteellisemmin (ei mikään optikkoliikkeen silmälaseja kauppaava lääkäri) mitä silmistä löytyy. Mitattiinko optikolla edes silmänpainetta? Sillä selviäisi edes suunnilleen onko muu silmäsairaus.

      Pienet verensokerin nousut eivät aiheuta heti näkövaurioita, eikä ainakaan näöntarkkuuteen (taittoarvon muutokset). Kun vielä silmänpohjakuvauksessa ei ole löydetty vikaa (diabetes aiheuttaa sinne muutoksia pitkän ajan kuluessa), vika lienee muualla. Tuntoaistin häiriöt viittaisi muualle, joten asiaa kannattaa lähestyä muuta kautta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2033
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1670
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe