Olen tässä vähän mietiskellyt omaa sairauttani. Nimittäin sitä että johtuukohan silmänpohjan muutokseni lainkaan diabeteksesta. Minulla todettiin vuonna 2017 aikuistyypin diabetes johon antoi vinkkiä optikkoni kun kahdella eri käynnillä tuli eri taitearvot näöntarkastuksessa. Hän otti silmänpohjakuvat ja kehotti käymään silmälääkärillä. Ajattelin että otetaan verikokeet terveyskeskuksessa ja lähdetään sieltäpäin purkamaan myyttiä. Samalla viikolla pääsin kokeisiin ja paastokoe ylitti hiuksen hienosti raja arvon ja sen jälkeen tehtiin sokerirastuskoe ja sekin ylitti hieman raja arvot. Minulla todettiin kakkostyypin diabetes ja aloitettiin lääkitys. Parin kuukauden päästä kunnallinen terveysasema järjesti silmänpohjankuvauksen ja kävin siellä ja sieltä ei tullut mitään kehotusta silmäkontrolliin. Nyt olen pähkäillyt itsekseni sitä asiaa että voiko silmänpohja vaurioitua tosiaankin vähäisillä raja arvojen ylityksillä. Paastokoe oli pikkasen yli 7 ja rasituskoe muistaakseni 9. Nyt olen pärjännyt 2,5 vuotta metformin 500mg kahdesti päivässä. Yhden kerran on lääkityksen aikana käynyt sokeriarvo yhdeksässä ja muutoin se on ollut 5,5-6,5 välillä joten lääkitys toimii. Olen ymmärtänyt että silmänpohjan muutokseen täytyisi altistua vakavalle sokerimyrkytykselle ja sitä minulla ei tiettävästi ole ollut. Kannattaisikohan tosiaankin hakeutua tarkempiin tutkimuksiin. Viikko sitten maanantaina ja tiistaina oli kaksi vuorokautta vasen puoli kasvoista hieman turrana eli ei ollut tuntoaisti aivan täydellinen. Se meni ohi mutta olen alkanut miettimään että onkohan noilla vaivoilla jotain syy yhteyttä. Terveyskeskuksen lääkäriä en kehtaa vaivata tällaisen takia mutta olen miettinyt että kannattaisikohan lähteä purkamaan vyyhtiä silmälääkärin kautta...
Silmänpohjan muutokset
1
276
Vastaukset
- Anonyymi
Aina kannattaa "kehdata" vaivata terveyskeskuslääkäriä ja toivoa että hän kirjoittaa lähetteen tarkempiin tutkimuksiin. Ellei kirjoita, pitää hakeutua yksityispuolen silmälääkärille. Silmälääkäri voi tutkia perusteellisemmin (ei mikään optikkoliikkeen silmälaseja kauppaava lääkäri) mitä silmistä löytyy. Mitattiinko optikolla edes silmänpainetta? Sillä selviäisi edes suunnilleen onko muu silmäsairaus.
Pienet verensokerin nousut eivät aiheuta heti näkövaurioita, eikä ainakaan näöntarkkuuteen (taittoarvon muutokset). Kun vielä silmänpohjakuvauksessa ei ole löydetty vikaa (diabetes aiheuttaa sinne muutoksia pitkän ajan kuluessa), vika lienee muualla. Tuntoaistin häiriöt viittaisi muualle, joten asiaa kannattaa lähestyä muuta kautta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taas nuoren kuolema
Vasunmäentiellä paha onnettomuus. Nuori nainen menehtyi. Niiin sydäntä riipaisevaa 😭1686375Elikkäs persuissa ovat pahimmat häiriköijät
Koska sieltä tuli kaikkein kovin ulahdus. Persujen peesissä seuraa kokoomus js hajuraon päässä röhkii kepulaiset. Olipa793670"Skandaali muhii SDP:ssä" - "pelon ilmapiiri vallitsee"
Puolueen johto on vähintään vastuussa ilmapiiristä, jossa häirinnän uhrit eivät ole saaneet ääntään kuuluviin. Vyyhdin1123557Tehomaksu rankaisisi normaalista sähkönkäytöstä
Energiaviraston valmistelema tehomaksumalli herättää aiheellista huolta erityisesti tavallisten kotitalouksien näkökulma752855Ahdistelu ongelmaa vain vasemmistossa - ei oikeiston edustajissa
Mutta demarit ovat tunnetusti sivistymättömiä, ja vähemmän fiksuja.442420Tampereen "empatiatalu" - "Harvoin näkee mitään näin kajahtanutta"
sanoo kokoomuslainen. Tampereen kaupunginvaltuuston maanantain kokouksessa käsiteltävä Tampereen uusi hyvinvointisuunni582218- 1201805
Trump asettaa Grönlannin kaappausta vastustaville Euroopan maille 10% tuontitullin
Suomi mukana näissä maissa. Myöhemmin Trump aikoo nostaa tuontitullit 25%:iin kesäkuun alusta, jos Grönlannin kaappausta3751284- 541278
Miksi suorittamisesta tulee
Miksi suorittamisesta tulee hyvä fiilis? Mitä sillä paikataan? Jollekinhan se voi olla jopa terapeuttista, mutta itse a521035