Jotenkin nuo "uuden aikakauden" 2-tahtimoottorit ovat maineeltaan vähän niin ja näin.
Muutamia mieleisiä venetyyppejä on vain harmikseni varustettu juurikin Mercury, tai Mariner Optimaxeilla. Tekeekö noilla 115 ja 135hp moottoreilla mitään?
Onko kyseessä romuraudan arvo veneen perässä, vai sijoitus?
Puhutaan noin 10-vuotta vanhoista moottoreista. Jotenkin nelitahtinen 300-1000h ajettu 10-vuotinen on vielä jonkinlaisessa arvossaan, mutta miten nämä 2-tahtiset?
Ei jakohihnahuolia, mutta miten muut huolet?
Mercury Optimax, tekeekö mitään?
8
1601
Vastaukset
- Anonyymi
Mitäs muita huolia niissä 2t koneissa olisi? Samalla tavalla ne yhteiset osat kuluu 2t ja 4t koneissa. 4t koneissa on kuluvia osia vain enempi. Kun 2t kone alkaa olemaan väljäksi kulunut, niin sama tilanne samalla käyttöhistorialla olisi jo 4t koneessa (ellei jo aiemmin, mutta tästä ei tiedä). Tämä koneiden mekaniikan puolesta. Elektroniikasta taas ei kukaan pysty sanomaan mitään.
VÄljä 2t kone tosin toimii vähän huonommin kuin yhtä väljä 4t kone, mutta rikkihän ne kumpikin jo on, jos on väljäksi kulunut.- Anonyymi
Miten toimintavarmoja 2-tahtisten polttoaineensyöttölaitteet ovat ja seosöljylaitteet?
Ihmetyttää toisaalta, että miksi nämä 2t:t ovat katoavaa kansanhuvia?
2-tahtisen edut:
Ei öljynvaihtoa, poislukien vaihteisto.
Ei jakohihnahuolia.
Kevyt.
Kierrosherkkä.
Vääntö. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten toimintavarmoja 2-tahtisten polttoaineensyöttölaitteet ovat ja seosöljylaitteet?
Ihmetyttää toisaalta, että miksi nämä 2t:t ovat katoavaa kansanhuvia?
2-tahtisen edut:
Ei öljynvaihtoa, poislukien vaihteisto.
Ei jakohihnahuolia.
Kevyt.
Kierrosherkkä.
Vääntö.Olen käyttänyt 2t koneita 1980-luvun alusta saakka. Alkuaikojen koneissa seos tehtiin tankkiin, joten oli pommin varma. Kaasareissakaan ei ollut vikoja 1981-2001 välisenä aikana, kun tätä konetta käytin (merten musta ankkuri). Viimeinen 2t kone (Yammu) ostettu 2005. 14 vuoden aikana automaattinen sekoittaja on toiminut hyvin syksyn pakkasissa ja kesän kuumuudeessa. Kaasaria on kyllä pitänyt viime vuosina säännöllisesti putsata, mutta hyvässä kunnossa kaasuttimet ovat olleet. Ihan joka vuotinen urakka tuo putsaaminen ja johtaa vain etanolista bensan seassa. Ruisku ei kyllä tähän olisi tuonut helpostusta.
Kaasari 2t kone on hyvä, kevyt ja yksinkertainen. Valitettavasti saastuttavampi, siksi ei mene päästörajoihin ja pitää tyytyä 4t koneisiin jatkossa. Pikkukoneeseen ei kannata pistää ETec /tai vastaavaa) tekniikkaa.
- Anonyymi
Peltiveneen perässä oli 115 Optimax jotain 4 vuotta vuosina 2005-2008. Vuosihuolto syksyisin maksoi lähemmäs 500€ kun aina piti vaihtaa ruiskutuksen korkeapainepumpun hihna sun muuta. Muuten luotettava peli, onhan niitä merivartioston kumiveneittenkin perässä kaksittain. No, siirryimme Simppuun ja 8 hv Hondaan...
- Anonyymi
> onhan niitä merivartioston kumiveneittenkin perässä kaksittain
Tämä on vain todiste siitä, että ovat voittaneet kilpailutuksen. Ei siitä, että vartiosto olisi valinnut juuri kyseisen moottorin sen luotettavuuden takia.
Kysymys. Miten painotetaan kilpailutuksessa uuden moottorin luottettavuutta, kun kukaan meistä ei näe tulevaisuuteen? Kilpailutuksessa voidaan pisteyttää konkreettisesti varmat asiat 8hinta, koneen paino j apainopiste, varaosien saatavus jne). Tulevaa luotettavuutta ei voida pisteyttää ja huonoa konetta ei voida sulkea kilpailutuksesta vain siksi, että siitä on huonot kokemukset. - Anonyymi
Ei siellä optimaxissa mikään hihna pyöritä "ruiskutuksen korkeapainepumppua", pumppu on sähköinen. Moniurahihna pyörittää laturia ja ilmakompressoria, suuttimien kautta syötetään ilma-polttoaineseos suoraan palotilaan --> hyvä suorituskyky ja polttoainetalous. Hihnaa ei tarvitse kyllä joka vuosi vaihtaa, ellei sitten kaudessa tule ihan "hirmuisia määriä" käyttötunteja. Hihnan hinta on n.60€ ja sen pystyy kyllä vaihtamaan ihan itse, jos ei ole "peukalo keskellä kämmentä".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
> onhan niitä merivartioston kumiveneittenkin perässä kaksittain
Tämä on vain todiste siitä, että ovat voittaneet kilpailutuksen. Ei siitä, että vartiosto olisi valinnut juuri kyseisen moottorin sen luotettavuuden takia.
Kysymys. Miten painotetaan kilpailutuksessa uuden moottorin luottettavuutta, kun kukaan meistä ei näe tulevaisuuteen? Kilpailutuksessa voidaan pisteyttää konkreettisesti varmat asiat 8hinta, koneen paino j apainopiste, varaosien saatavus jne). Tulevaa luotettavuutta ei voida pisteyttää ja huonoa konetta ei voida sulkea kilpailutuksesta vain siksi, että siitä on huonot kokemukset.Rajavartiolaitos ei aja millään, mikä on epäluotettava, se on varma asia. Ei siinä kilpailutus muuta asiaa.
- Anonyymi
Eli se jakohihnan kalleudesta, jos kaksitahtisessa pitää tehdä samanhintainen pumpunhihnaremontti.
Ei paljoa jää enää kaksitahdin eduksi. Paino ei ole ratkaiseva nykyveneissä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1333397
- 1091341
Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä
"Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht2711310Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa
Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.671156Kalateltta fiasko
Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr171094Nainen voi rakastaa
Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt791071IS Viikonloppu 20.-21.7.2024
Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku57999- 30986
Ikävöimäsi henkilön ikä
Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie43973- 47877