Ihmettelen mitä käytännön merkitystystä jompaan kumpaan sitoutumisessa on yhdenkertaisessa kirjanpidossa pienyrittäjälle (toiminimi), jonka tilikausi on 12kk? Omaverossakin tätä kysytään. Itse sanoisin, että kirjanpitoni on välimuoto noista kahdesta.
Kun kirjoitan laskun, merkitsen sen kirjanpitoon tuloksi sille päivälle, kun lasku päivätään. Maksu tulee yleensä tilille joko samana päivänä tai viimeistään seuraavagna arkipäivänä.
Jos laskussa on eräpäivä tulevaisuudessa, laitan sen tuloksi kirjanpitoon sille päivälle kun lasku päivätään. Eli nämä viittaisivat suoriteperusteiseen kirjanpitoon.
Kun ostan tavaraa (useimmiten netistä) ja maksan ostoksen luottokortilla, merkitsen sen tilauspäivänä kuluksi kirjanpitoon. Jos tilauksessa on eräpäivä tulevaisuudessa, mekitsen sen kirjanpitoon kuluksi eräpäivälle eli tämä viittaisi taas maksuperusteiseen.
Laskuissa, joissa on eräpäivä tulevaisuudessa, laitan ne kirjanpitoon kuluiksi eräpäivälle. Tämä taas viittaisi maksuperusteiseen kirjanpitoon.
Maksu- vs. suoriteperusteinen kirjanpito
Anonyymi
3
317
Vastaukset
Minä myöskään en ymmärrä miksi tätä kysytään.
Laskut kirjautuu kirjanpitoon tuloksi laskutuspäivälle. Ostoreskiä ei ole käytössä=maksetut maksupäivälle.
Ruksaan aina suoriteperusteiseksi.- Anonyymi
Ymmärrän eron kun kyse on pitkän aikavälin toimituksista esim. laivatilaukset yms. Muuttamalla kirjanpitotapaa kesken tilikauden tulisi verokikkailu mahdolliseksi.
En osannut ajatella isosti. Muutaman kymppitonnin liikevaihdolla on varmaan aivan sama mitä ruksii. Noissa useammalle vuodelle menevissä toimituksissa on varmaan rahallisesti jo merkitystä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j422214- 241740
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271425- 1081247
Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!151219- 181035
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71944Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut107864Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333853Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad74846