Nord 80 purkkari

Anonyymi

22

373

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Niin, uusi iso 1000e, etustaagi poikki jne. Varmaan sellanen Max 3 tonnia käypänen, kun ottaa huomioon, että rahaa saa laittaa vielä kiinni, ennen kuin purjehtimassa ollaan....

• Anonyymi

Aika lähelle arvasit, 3.300 oli viimeinen huuto.

• Anonyymi

Oikeastaan venettä ei oltu ”läpikäyty” vaan blokin perusteella se oli räpelletty kokoon halvimmista ja huonolaatuisimmista tarvikkeista. Biliksen ovi on varmaan käynyt taajaan...

• Anonyymi

Uudelle omistajalle ja muillekin keväiseksi viihteeksi tuon Nordin kunnostaneen kaverin seikkaperäinen päiväkirja remontista:

http://nord-80.blogspot.com/2013/02/

Mainio juttu, mutta ilmeisesti puuhailu oli itse venettä rakkaampaa kun heti valmiiksi saatuaan meni myyntiin. Ja hienohan siitä tulikin!

• Anonyymi

Näitä rakentajaluonteisia ihmistyyppejä löytyy kaikista harrastuksista ja tietysti heitä on myös ammateissa, joissa kädentaidot tulevat pääosiin.
        Joillakin ihmisillä on jo pienestä pitäen voimakas tarve toteuttaa itseään keksimällä ja luomalla jotakin uutta ja mielenkiintoista.
        Nämä ihmiset saavat suuren tyydytyksen katsoessaan ja tuntiessaan käsiensä jäljen, että se on verrattavissa huumaavista aineista saatavaan euforiaan.
        Kun puhutaan liikkuvista laitteista, jotkut heistä eivät saa niillä liikkumisesta läheskään niin suurta hyvän olon tunnetta, että jaksaisivat niillä ”leikkiä”.
        Päämäärän saavutettuaan he myyvät laitteen ja aloittavat uuden ”projektin” , koska vain siten he voivat saavuttaa tasapainoisen olotilan.
        Ratkoessaan rakennuskohteensa eteen tulevia ongelmia ja löydettyään mieleisensä ratkaisun he tuntevat elävänsä.
        Monilla meistä tavallisistakin veneilijöistä on noita rakentajaoireita nähtävissä. Toisilla enemmän, toisilla vähemmän.
        Toivokaamme onnea ja menestystä heille.

• Anonyymi

Aika tyhjentävästi kerrottu !

"Kannattaako vanhaan venettä kunnostaa? Tuon kysymyksen olen kuullut aika usein.
        Jos mitataan pelkällä rahalla voi olla että useimpia ei kannata. Käytetään vaan niin kauan kuin pinnalla pysyy ja jätetään sen jälkeen rannalle rapistumaan.

Tämä Nord 80 oli kuitenkin niin sympaattinen tapaus että en malttanut jättää sitä kunnostamatta, olisi liian hyvä aihio mennyt hukkaan. Sillä olisi toki veneillyt vielä vuosia ilman ongelmia jos olisi hväksynyt perämoottorin tuomat rajoitukset ja sietänyt asumiseen liityvät rajoitukset.

Tähän mennessä on tämä vene vaatinut kirjanpidon mukaan 300 tuntia oikeaa työtä, varmaan 50 tuntia suunnittelua ja asioihin perehtymistä ja hankintojen tekemistä. Siis 350 tuntia aikaa jonka hinta voisi olla vaikkapa 7000 euroa.

Veneen ostohinta , kuljetukset, moottori, tarvikkeet ja materiaalit tekevät yhteensä vajaat 8000 euroa. Yhteensä siis 15000 euroa ja nyt minulla on vene jonka jokainen mutteri on tuttu ja jolla uskallan lähteä turvallisesti minne ikinä mieli tekee.

Toki ongelmia vanhoissa laitteissa ilmenee aina mutta nyt on kyseessä laite jonka osaan myös korjata tarvittaessa. Lisäksi olen saanut tehdä pitkästä aikaa jotain näkyvää ihan omilla kätösillä. Kun päivätyö tapahtuu lähinnä leukoja liikuttamalla ja tietokonetta näpelöimällä on mukava välillä kokeilla miten rauta ja puu vielä tottelee työkaluja."

• Anonyymi

Luin sattumalta blogiasi silloin kun rakensit tuota venettä. Heti kyllä huomasin että olet juuri tuohon edellä kuvattuun ryhmään kuuluva tyyppi.
        Minullakin on noita piirteitä, mutta en taidoiltani kyllä pärjää sinulle.
        Nekin työt mitä olen saanut aikaiseksi, ovat jääneet kyllä mukavina muistoina mieleeni.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luin sattumalta blogiasi silloin kun rakensit tuota venettä. Heti kyllä huomasin että olet juuri tuohon edellä kuvattuun ryhmään kuuluva tyyppi.
        Minullakin on noita piirteitä, mutta en taidoiltani kyllä pärjää sinulle.
        Nekin työt mitä olen saanut aikaiseksi, ovat jääneet kyllä mukavina muistoina mieleeni.

Taisi olla lainaus :-)

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Taisi olla lainaus :-)

Anteeksi mistä? Olen aivan tavallinen anonyymi ja kirjoitan omat juttuni omasta päästäni.
        Kyllä sen näkee että tuo Nordin korjaaja on hyvä käsistään eikä minulle tuota ongelmia sen sanominen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Anteeksi mistä? Olen aivan tavallinen anonyymi ja kirjoitan omat juttuni omasta päästäni.
        Kyllä sen näkee että tuo Nordin korjaaja on hyvä käsistään eikä minulle tuota ongelmia sen sanominen.

Tarkoitin tätä

"Kannattaako vanhaan venettä kunnostaa? Tuon kysymyksen olen kuullut aika usein.
        Jos mitataan pelkällä rahalla voi olla että useimpia ei kannata. Käytetään vaan niin kauan kuin pinnalla pysyy ja jätetään sen jälkeen rannalle rapistumaan.........

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tarkoitin tätä

Jos mitataan pelkällä rahalla voi olla että useimpia ei kannata. Käytetään vaan niin kauan kuin pinnalla pysyy ja jätetään sen jälkeen rannalle rapistumaan.........

Vielä kerran, minä kirjoitan aivan omia juttujani ja jos lainaan jotakin joltakin, niin kerron se kyllä selvästi.
        Käsitän tuon siten, että tuo Nordin korjaaja tunnisti itsensä tuosta edellisestä postauksesta ja tuli sen kertomaan.
        En aivan täysin ymmärrä mitä ajat takaa. Tämä on kylläkin mennyt aivan hulluksi kun anonyymit keskustelevat keskenään, eikä edes saman ketjun sisällä tiedä kenen kanssa vaihtaa ajatuksia.
        Joku tuolla aikaisemmin pyysi mukana olevia laittamaan jotakin puumerkkiä postauksen loppuun, jotta jonkinlainen järjestys säilyisi.
        Kukaan ei kuitenkaan näytä tekevän asian suhteen mitään. Minäkin olen nimimerkin laittamisen lopettanut.
        Harkitsen tämän sirkuksen seuraamisen lopettamista. Onneksi kesä tulee ja helpottaa lähtemistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vielä kerran, minä kirjoitan aivan omia juttujani ja jos lainaan jotakin joltakin, niin kerron se kyllä selvästi.
        Käsitän tuon siten, että tuo Nordin korjaaja tunnisti itsensä tuosta edellisestä postauksesta ja tuli sen kertomaan.
        En aivan täysin ymmärrä mitä ajat takaa. Tämä on kylläkin mennyt aivan hulluksi kun anonyymit keskustelevat keskenään, eikä edes saman ketjun sisällä tiedä kenen kanssa vaihtaa ajatuksia.
        Joku tuolla aikaisemmin pyysi mukana olevia laittamaan jotakin puumerkkiä postauksen loppuun, jotta jonkinlainen järjestys säilyisi.
        Kukaan ei kuitenkaan näytä tekevän asian suhteen mitään. Minäkin olen nimimerkin laittamisen lopettanut.
        Harkitsen tämän sirkuksen seuraamisen lopettamista. Onneksi kesä tulee ja helpottaa lähtemistä.

Tuo oli kopioitu/lainattu suoraan blogista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo oli kopioitu/lainattu suoraan blogista.

Eikö hän saa lainata omia kirjoituksiaan? Minä en enää muista yksityiskohtia siitä blogista, sillä siitä on useampi vuosi kun sitä kävin lukemassa.
        Huomasin kuitenkin pian, että kaveri on taitava käsistään ja siksi muistin tämän veneen kun ko. ketju tuli tänne.
        Muuta en osaa sinulle tästä sanoa. Minä ainakin olen sivullinen näihin ihmettelyihisi nähden. Anonyyyyymiiii

• Anonyymi

Terve teille kaikille olen veneen uusi omistaja ja tässä pari ensi havaintoa.
        Etu etustaagi oli ehjä myyjä luuli että se on poikki vaikka se on tehty useammasta palasesta.
        Rulla Genua: ssa oli hiiri tehnyt pienen reijän tosin ihan ylös. isopurjeet 2 kpl pystyn tarkastamaan ensi keskiviikkona kun vene tuodaan Poriin.
        Polttoaine suodatin/veden eroitin oli kiinalainen halpis versio joka menee vaihtoon uusi CE hyväksytty joka rittää maksaa 140-170€ ja letkut tarkistan ovatko ne oikeanlaiset jos ne joutuu vaihtamaan niin ne maksaa 10€/m. päävirtakytkin oli ok. maasähkökeskus bilteamasta joiden tarkastamiseen jätän sähkömiehelle. Aurinko paneli järjestelmä ja autopilotti olivat poissa.
        Sisäpuolelta vene oli päässyt blokin kirjoituksesta suhteellisen paljon rapistumaan.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Terve teille kaikille olen veneen uusi omistaja ja tässä pari ensi havaintoa.
        Etu etustaagi oli ehjä myyjä luuli että se on poikki vaikka se on tehty useammasta palasesta.
        Rulla Genua: ssa oli hiiri tehnyt pienen reijän tosin ihan ylös. isopurjeet 2 kpl pystyn tarkastamaan ensi keskiviikkona kun vene tuodaan Poriin.
        Polttoaine suodatin/veden eroitin oli kiinalainen halpis versio joka menee vaihtoon uusi CE hyväksytty joka rittää maksaa 140-170€ ja letkut tarkistan ovatko ne oikeanlaiset jos ne joutuu vaihtamaan niin ne maksaa 10€/m. päävirtakytkin oli ok. maasähkökeskus bilteamasta joiden tarkastamiseen jätän sähkömiehelle. Aurinko paneli järjestelmä ja autopilotti olivat poissa.
        Sisäpuolelta vene oli päässyt blokin kirjoituksesta suhteellisen paljon rapistumaan.

Oliko hinta kohdillaan? Sehän selittäisi tuon rapistumistekijän.
        Minäkin yritin myydä kerran omaani oikealla hinnalla - ei näkynyt ostajia mailla halmeilla.

• Anonyymi

Omasta mielestäni hinta oli kohdallaan mutta se riippuu vielä esim. koneesta jos kone toimii moitteettomasti kuten aikaisempi omistaja väitti niin silloin ainakin ostos oli hyvä.
        Purjeiden kuntokin vaikuttaa, tosin ne ovat kulutus tavaraa.
        sen verran googlettelin että löysin Nord 80 isopurjeen 895,53 € ja rulla genun 1.291,03 € hinnalla
        oviaukon karmi urapuu oli haljennut jos joki tietää mistä saisi mahonkia edullisesti niin olisin kiitollinen tiedosta

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Omasta mielestäni hinta oli kohdallaan mutta se riippuu vielä esim. koneesta jos kone toimii moitteettomasti kuten aikaisempi omistaja väitti niin silloin ainakin ostos oli hyvä.
        Purjeiden kuntokin vaikuttaa, tosin ne ovat kulutus tavaraa.
        sen verran googlettelin että löysin Nord 80 isopurjeen 895,53 € ja rulla genun 1.291,03 € hinnalla
        oviaukon karmi urapuu oli haljennut jos joki tietää mistä saisi mahonkia edullisesti niin olisin kiitollinen tiedosta

Se urapuu on tiikkiä. Kone oli ainakin asennettaessa hyvässä kunnossa.

Hauskaa ajankuluaa lukea näitä syväluotaavia analyysejä joita kirjoittavat ihmiset jotka eivät koskaan ole minua tavanneet 😆😆

Terv. Remontin tekijä ja blogin kirjoittaja

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Se urapuu on tiikkiä. Kone oli ainakin asennettaessa hyvässä kunnossa.

Hauskaa ajankuluaa lukea näitä syväluotaavia analyysejä joita kirjoittavat ihmiset jotka eivät koskaan ole minua tavanneet 😆😆

Terv. Remontin tekijä ja blogin kirjoittaja

"Hauskaa ajankuluaa lukea näitä syväluotaavia analyysejä joita kirjoittavat ihmiset jotka eivät koskaan ole minua tavanneet"

Wanhat skandit ovat olleet kautta aikojen suuren mielenkiinnon kohteena suomipurjehduspalstalla, pääseehän siinä ainakin aluksi kohtuu pikkurahalla purjehduksen pariin mukaan. Hatunnosto remontintekijälle. Kiinnostukseen vaikutti varmsti sekin ettei näitä Nord kasikymmppisiä tule aivan joka mutkassa vastaan, ruotsissa varmaan enemmänkin. Luin itsekin kunnostusblogisi läpi.

• Anonyymi

sen verran haluan vielä lisätä että aikaisempi omistaja joka myi veneen huutokaupassa ei ole blokin kirjoittaja.

• Anonyymi

Pientä päivitystä veneeseen uusi isopurje ostettu ja rulla-genu korjattu ensimmäiset 40 mailia purjehdittu moottori ja vene toimi moitteettomasti.
      Moottori huollettiin ammattilaisen toimesta ja tuomio oli että " kone on erittäin hyvässä kunnossa" esim perävetolaiteen oljyt olivat aivan kuin uudet.
      laittamista ja fiksaamista vielä löytyy. esim polttoaine mittarin puutteen vuoksi tankkasin tankin piri pintaan ja tankille menevän syöttöputken klemmarin löystymisen johdosta tiputti dieseliä pilssin vuoto korjattu ja putsattu. Samalla ajattelin että jos asennan uuden polttoaine - ja lämpö-mittarin jossain vaiheessa mahd. esi ntalven telakoinissa.
      veneestä lötyi myös kosteusvaurio. Paabuurin puolelta keulasta oli kannen ja rungon liitos pulttien ja tiikkisen pulttien suoja listojen kiinnitys ruvien juuresta vuotanut vettä keula punkalle. Samalla kastellut tyroksiset eristeet.
      Kiristin pultteja hellästi ja asensin liimatiivistemassat tiikki-suoja rensteenin sisäpuolelle. vaihdoin tyroksiset eristeet, vesijohto / ilmastointi putkissa käytettäviin 10mm liimattaviin solumuovi eristeisiin ja uusin vanerit.
      Kosteus vaurio oli ilmeisesti osittain syntynyt kun vene oli maannut säilytys pukilla ilmeisesti hieman keula painoisesti ja kannen veden poisto reijät sijaitsevat perän puolella venettä jolloin mahd. sade vesi oli jäänyt makaamaan kannelle.
      Olisi hienoa jos uppotukki blokin kirjoittaja jatkaisi keskustelua ja kertoisi omia ajatuksia veneen kunnostamisesta.

Lisäksi jos lukijoilla on seuraavia tuotteita niin olisin kiinnostunut-
      - VHF saa olla myös vanhempaa mallia ei ole pakko olla DSC mallia
      - Pinnapilotti

Nykyinen omistaja.

• Anonyymi

Uppotukkiblogin kirjoittaja seilaa nykyään talviajat Välimerellä. Suomessa hänellä on hiukan isompi purjeveneprojekti joka etenee verkkaisesti, ehkäpä siitäkin saamme lukea jossain vaiheessa.

Sivustaseuraaja

• Anonyymi

Kiitos infosta sivusta seuraajalle
        Tarkoitit varmaan seafinn 43 projektia.
        Lisäksi kysyn jos lukijat tietävät mistä saisi rullapuomin ja purjeen päälle suoja pressun.
        nykyinen omistaja

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4168
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3137
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1348
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      911
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe