YouTube Videot Ei Pyöri Kunnolla Kannettavallatietokoneella

Anonyymi

Pystyn katsomaan läppärilläni YLE Areenasta 1080p videomateriaalia ongelmitta ilman pätkimistä. Mutta kun katselen YouTubesta 760p taikka eritoten 1080p videoita ne pätkivät ja tökkivät pahasti. Onko keinoja kyseiseen ongelmaan?

38

1063

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tehoton kone. W10 päivitykset jälkeen kone vaatisi enemmän tehooja, toki huono nettikin voi olla syy.

    • Anonyymi

      Syy Windows 10, se on supertoimimattomuus.

    • Anonyymi

      Kokeile käyttöjärjetslmän vaihtoa, esim CloudReady on paljon kevyempi kuin w10.

    • Anonyymi

      Onko keinoja kyseiseen ongelmaan?

      Tietysti on keinoja, ja nyt ensimmäiseksi poista se Ubuntu, siitä ei Eerikkikään ota selvää miksi se takkuilee satunnaisesti.

      • Anonyymi

        Kauhamiehellä ei ole osaamista kuin paskanpuhumiseen ;)


    • Anonyymi

      Windows 10 käytössä. Kaitpa se on ominaisuus sitten

      • Anonyymi

        Mikähän se koneen tyyppi on?


    • Anonyymi

      Käyttöjärjestelmähän ei tässä asiassa meinaa mitään, vaikka aiemmat amatöörit sellaisen kuvan saattavat antaakkin.

      Onko selain ajan tasalla tai olisiko sen cachessa kuonaa? Useimmat selaimet antavat poistaa cachests tiedot ctrl, shift ja del näppäinyhdistelmän valikon takaa. (Paitsi Firefox)

      Kokeile ensin sitä. Jos ei auta, niin etsi selaimesi asetuksista Hardware Accelereration (Laitteistokiihdytys) täppä ja vaihda se nykyisestä asetuksesta toiseen, eli päälle tai pois.

      Jos itse video ei lataudu kunnolla - tai et tiedä latautuuko - niin klikkaa oikealla videon päältä ja valitse 'tietoja nörteille' valinta. Tämä kertoo millä nopeudella video puskuroi. Mikäli arvo on huomattavasti alle sen mitä internetpalveluntarjoajasi sinulle pitäisi toimittaa, niin soita sinne.

      • Anonyymi

        Käyttäjärjestelmällä on suurin osuus miten laite toimii ja millä tehovaatimuksilla videot pyörii.


      • Anonyymi

        Varmaankin Ubuntun käyttäjä tuossa yläpuolella höpöttää ymmärtämättä asiaa ollenkaan. Itse asiassa tuossa ei ollut mikään kohta oikein, joten en lähde tuollaista sepustusta yksityiskohtaisemmin oikomaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käyttäjärjestelmällä on suurin osuus miten laite toimii ja millä tehovaatimuksilla videot pyörii.

        Täyttä hevosenpaskaa koko kommentti.


      • Anonyymi

        Aivan umpi tollon kirjoituksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Täyttä hevosenpaskaa koko kommentti.

        Heh , se nyt vaan on totuus! vaihka exBllä ei riitä aivosoluja sen tajuamiseen.


    • Anonyymi

      Testasin pentium-U halpisläppärillä (Win10 64bit) ja 1920x1080@60fps youtube näyttää pyörivän Firefoxilla ja Edgellä.

      Tavallinen 720p tai 1080p pitäisi sujua ongelmitta, ellei kone ole saastunut, tukossa, aivan poikkeuksellisen pienitehoinen tai internet-yhteys huomattavan hidas.

      Perus-fullhd sisältöön pitäisi riittää noin neljän megan yhteys ja viimeistään kymppimegainen vaikka olisi vähän muutakin liikennettä. Kannattaa myös kokeilla toisella nettiselaimella tai poistaa nykyinen ja asentaa se uudelleen.

      • Anonyymi

        Lupuntulla pentium U pyöritteli videoita mulla yhdessä HP:ssä
        Mutta lubuntu on hankalapi käyttää kuin aito Ubuntu.


    • Anonyymi

      Kun vaihdoin Firefoxin Chromeen, tuubivideot alkoivat pyöriä paljon tasaisemmin win7-koneessa. Pätkiminen voi johtua myös mainoksista tai jopa mainosten esto-ohjelmista. Kaikki mikä kuormittaa prosessoria, on pois videotoistosta.

      • Anonyymi

        Todennäköisesti sinulla oli firefoxissa jotain ongelmallisia lisäosia tai cache/temp-kuonaa. Olen käyttänyt ff:ää todella pitkään, eikä youtube-videotoistossa ole ollut koko sinä aikana ongelmaa. Selaimessa on asetuksina, että poistaa historiatiedot ja evästeet aina kun selaimen sammuttaa ja selainvälimuistin koko on asetettu nollaksi megaksi. Näin selain pysyy puhtaana vuodesta toiseen.


      • Anonyymi

        Tuossa selaimen vaihdossa ainakin on järkeä, onhan Firefoxin käyttämä selainmoottori kaikista hitain mahdollinen tähän tehtävään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossa selaimen vaihdossa ainakin on järkeä, onhan Firefoxin käyttämä selainmoottori kaikista hitain mahdollinen tähän tehtävään.

        Firefox on noin kolme kertaa hitaampi kuin Chromium selain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Firefox on noin kolme kertaa hitaampi kuin Chromium selain.

        Olen aina huvittunut lukiessani juttuja selainten välisistä suorituskykyeroista, koska ne ovat niin marginaalisia, ettei niitä erota kuin testiohjelmilla. Lisäksi se vaihtelee testeittäin ja versioittain, mikä milloinkin on nopeampi ja mikä hitaampi. Käytännössä tällä ei ole käyttäjälle mitään merkitystä, koska nettisivun aukeamisnopeuteen vaikuttaa kaikista eniten se, mitä sivustoa yrittää avata ja millainen nettiyhteys sinne on.

        Minulla ei ole minkäänlaista hidastelua tai viivästelyä esimerkiksi youtubessa, joten vaikka selain olisi 100x nopeampi, en usko että sitä pystyisi edes huomaamaan kuin ehkä kuvaamalla näyttöä suurnopeuskameralla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todennäköisesti sinulla oli firefoxissa jotain ongelmallisia lisäosia tai cache/temp-kuonaa. Olen käyttänyt ff:ää todella pitkään, eikä youtube-videotoistossa ole ollut koko sinä aikana ongelmaa. Selaimessa on asetuksina, että poistaa historiatiedot ja evästeet aina kun selaimen sammuttaa ja selainvälimuistin koko on asetettu nollaksi megaksi. Näin selain pysyy puhtaana vuodesta toiseen.

        Ei varmasti ollut Firefoxissa ja koko tietokoneessa mitään ylimääräistä. Vaihdosta on vuoden verran, joten selaintilanne on saattanut muuttua. Win7-koneesta tuli nettikäytössä kuin uusi, kun vaihdoin Firefoxin Chromeen.


      • Anonyymi

        Toimiviis kriteeri on tällähetkellä Windows 10 lle PassMark 3400 pistettä.
        Castaava tehontarve mm ChromeOs on vain 1000. Ja aikä lähellä siinä on Lupuntukin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei varmasti ollut Firefoxissa ja koko tietokoneessa mitään ylimääräistä. Vaihdosta on vuoden verran, joten selaintilanne on saattanut muuttua. Win7-koneesta tuli nettikäytössä kuin uusi, kun vaihdoin Firefoxin Chromeen.

        Vaikka omassa käytössä ei ole enää seiskoja ollut pitkään aikaan, eikä chromea, niin käytän kuitenkin muita koneita joissa on seiskan lisäksi sekä chrome että firefox ja en ole kyllä missään vaiheessa huomannut että firefoxin ja chromen välillä olisi ollut merkittävä ero suorituskyvyssä.

        Mahdollisia muuttujia on niin paljon, ettei voi tietää mistä mikäkin johtuu, mutta pitäisin hyvin todennäköisenä, että jotain vikaa siinä oli, jos selainta vaihtamalla suorituskyky muuttui merkittävästi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aina huvittunut lukiessani juttuja selainten välisistä suorituskykyeroista, koska ne ovat niin marginaalisia, ettei niitä erota kuin testiohjelmilla. Lisäksi se vaihtelee testeittäin ja versioittain, mikä milloinkin on nopeampi ja mikä hitaampi. Käytännössä tällä ei ole käyttäjälle mitään merkitystä, koska nettisivun aukeamisnopeuteen vaikuttaa kaikista eniten se, mitä sivustoa yrittää avata ja millainen nettiyhteys sinne on.

        Minulla ei ole minkäänlaista hidastelua tai viivästelyä esimerkiksi youtubessa, joten vaikka selain olisi 100x nopeampi, en usko että sitä pystyisi edes huomaamaan kuin ehkä kuvaamalla näyttöä suurnopeuskameralla.

        Opera on nopeampi selain.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen aina huvittunut lukiessani juttuja selainten välisistä suorituskykyeroista, koska ne ovat niin marginaalisia, ettei niitä erota kuin testiohjelmilla. Lisäksi se vaihtelee testeittäin ja versioittain, mikä milloinkin on nopeampi ja mikä hitaampi. Käytännössä tällä ei ole käyttäjälle mitään merkitystä, koska nettisivun aukeamisnopeuteen vaikuttaa kaikista eniten se, mitä sivustoa yrittää avata ja millainen nettiyhteys sinne on.

        Minulla ei ole minkäänlaista hidastelua tai viivästelyä esimerkiksi youtubessa, joten vaikka selain olisi 100x nopeampi, en usko että sitä pystyisi edes huomaamaan kuin ehkä kuvaamalla näyttöä suurnopeuskameralla.

        Sinulla on oikeus olla huvittunut mistä haluat, mutta se ei tosiasioita miksikään muuta, Firefox on 3 kertaa hitaampi kuin Chromium selain, eikä sen vaikutuksen todentamiseen mitään suurnopeuskameroita tarvita.

        Itse asiassa tuli tätä kirjoittaessa mieleen joka miehen testi, jolla avataan tiettyjä verkkosivuja tietty määrä ja katsotaan kuinka nopeasti selain siitä suoriutuu. Tässä ei vielä ollut mitään uutta, mutta kun laitetaan molemmat selaimet testiin yhtä aikaa niin saadaankin uusia ulottuvuuksia testiin. Pystyykö toinen selain polkemaan toisen selaimen samanaikaisia palvelinpyyntöjä, kun pyynnöt tulee samalta laitteelta. Kärjistääkö se tulosta, vai kääntääkö tuloksen päälaelleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka omassa käytössä ei ole enää seiskoja ollut pitkään aikaan, eikä chromea, niin käytän kuitenkin muita koneita joissa on seiskan lisäksi sekä chrome että firefox ja en ole kyllä missään vaiheessa huomannut että firefoxin ja chromen välillä olisi ollut merkittävä ero suorituskyvyssä.

        Mahdollisia muuttujia on niin paljon, ettei voi tietää mistä mikäkin johtuu, mutta pitäisin hyvin todennäköisenä, että jotain vikaa siinä oli, jos selainta vaihtamalla suorituskyky muuttui merkittävästi.

        Muuttujia on tosiaan paljon. Koneeni on aika heikkotehoinen, cpu:n passmark n. 2000 ja näytönohjain vielä lisäjarruna. Toistaa silti 1920x1080.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toimiviis kriteeri on tällähetkellä Windows 10 lle PassMark 3400 pistettä.
        Castaava tehontarve mm ChromeOs on vain 1000. Ja aikä lähellä siinä on Lupuntukin.

        "Toimiviis kriteeri on tällähetkellä Windows 10 lle PassMark 3400 pistettä.
        Castaava tehontarve mm ChromeOs on vain 1000. Ja aikä lähellä siinä on Lupuntukin."

        Puhut aivan täyttä roskaa. Kuka tahansa voi ostaa koska tahansa uuden läppärin kaupasta, jossa on Windows 10 ja mallista riippuen 1000 tai 1450 passmark-pisteen Intel-prosessori ja Kymppi toimii ihan tehtaan takuulla.

        Alle 400€ saa nykyään jo läppärin 5000 pisteen prosulla, joten ellei osta ale-korin rojuja tai hanki tietotekniikkaansa jätelavalta, silläkään ei olisi mitään merkitystä kuluttajalle, vaikka väittämäsi pisterajat olisivatkin totta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla on oikeus olla huvittunut mistä haluat, mutta se ei tosiasioita miksikään muuta, Firefox on 3 kertaa hitaampi kuin Chromium selain, eikä sen vaikutuksen todentamiseen mitään suurnopeuskameroita tarvita.

        Itse asiassa tuli tätä kirjoittaessa mieleen joka miehen testi, jolla avataan tiettyjä verkkosivuja tietty määrä ja katsotaan kuinka nopeasti selain siitä suoriutuu. Tässä ei vielä ollut mitään uutta, mutta kun laitetaan molemmat selaimet testiin yhtä aikaa niin saadaankin uusia ulottuvuuksia testiin. Pystyykö toinen selain polkemaan toisen selaimen samanaikaisia palvelinpyyntöjä, kun pyynnöt tulee samalta laitteelta. Kärjistääkö se tulosta, vai kääntääkö tuloksen päälaelleen.

        Minulla aukeaa sivut firefoxissa käytännössä samantien, joten en tiedä miten hyötyisin siitä, jos ne aukeaisivat vielä nopeammin. Eron mahdollisesti nopeampaan selaimeen voisi varmaan huomata testiohjelmalla tai suurnopeuskameralla, mutta mitä järkeä siinä olisi.


    • Anonyymi

      Kiitos avustanne. Cache puhdistettu 1GB moskasta ja laitteistokiihdytin asetusta säädetty. Ei vaikkuttanut merkittävästi. Koneeni on vain tehoton.

      • Anonyymi

        Mun on vaikea uskoa sitä, että areena olisi toteutettu jotenkin 'kevyemmäksi' kuin youtube. Pätkiikö sulla siis vain kuva vai tökkiikö sen videon lataus?


      • Anonyymi

        Mikä kone ja millä sisuskaluilla? Sillä tiedolla voi päätellä jo aika paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mun on vaikea uskoa sitä, että areena olisi toteutettu jotenkin 'kevyemmäksi' kuin youtube. Pätkiikö sulla siis vain kuva vai tökkiikö sen videon lataus?

        Sama kuvanlaatu otaa yleensä aina saman tehon, youtube voi joskus tökkiä mailmallakin, Mutta jos vide tökkii ekalla kerrarralla katso uudetaan pitäisi tulla puhtaasti.

        Lubuntu Opera uskoisin näkyvän hienosti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama kuvanlaatu otaa yleensä aina saman tehon, youtube voi joskus tökkiä mailmallakin, Mutta jos vide tökkii ekalla kerrarralla katso uudetaan pitäisi tulla puhtaasti.

        Lubuntu Opera uskoisin näkyvän hienosti

        Firefoxin Chromeen vaihtanut on huomannut saman ilmiön eli uusinta auttaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Firefoxin Chromeen vaihtanut on huomannut saman ilmiön eli uusinta auttaa.

        Mailman ääristä tullut video jää operaattorin severille ja toisen kerran tulee nopeesti


    • Anonyymi

      Youtubessa on samalla resoluutiolla (esim. 1080p tai 720p) videoita joilla on eri fps. Voi olla fps vaikka 24, 25, 50, 60.

      Jos kone pystyy ongelmitta näyttämään 1080p@25 niin ei välttämättä 1080@50 tai 1080@60 sujukaan.

    • Anonyymi

      Kuva siis pätkii. Netissä tai videon latauksessa ei ongelmia. Video saattaa muutamia sekunteja pyöriä sulavasti tai ei ollenkaan. Areena toimii moiteettomasti mutta ongelma lähinnä YT videoissa. Voi olla hyvinkin tuo yläpuolella kerrottu tieto että YT videot voi olla useampaa eri FPS ja pätkii sen takia että koneeni on tehoton. 4Gb ram ja 1.6GHz prosessori

      • Anonyymi

        Poistin Firefox selaimeni ja koetin Edgellä ja YT videotkin alkoi toimimaan moitteetta 760p:nä sekä 1080p vieläpä 60fps sulavasti. Taisi vika olla vain Firefoxissa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Poistin Firefox selaimeni ja koetin Edgellä ja YT videotkin alkoi toimimaan moitteetta 760p:nä sekä 1080p vieläpä 60fps sulavasti. Taisi vika olla vain Firefoxissa?

        Jos sinun koneen tehot on tosiaankin sillä rajalla että pätkiikö 720p ja 1080p vai ei, niin on aivan mahdollista, että pieni ero videonkatseluohjelmassa voi vaikuttaa.

        Eikös Edge ole jotenkin upotettu itse k.j.:ään eli Windowsiin? Ja FF taas ei ole. Eli voisi ajatella että FF syö koneen resursseja Windowsissa enemmän kuin Edge, ja nämä resurssit on sitten varsinaisesta videonkatselusta pois.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      414
      4238
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      236
      2090
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1550
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1367
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      66
      1039
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1025
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      132
      995
    8. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      238
      992
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      898
    Aihe