Uuskarismaattisuutta ei ole olemassakaan

Anonyymi

Karisma on seurakuntayhteyksissä alunperin viitannut armolahjoihin. Seurakunta on karismaattinen, jos armolahjat niissä toimivat. Seurakunta ei ole karismaattinen, jos armolahjat siellä eivät toimi. Yleensä kaikki seurakunnat pyrkivät määrittelemään itsensä niin, että ne ovat karismaattisia seurakuntia , mutta armolahjat määritellään silloin usein mielivaltaisesti. Raamatullisella karismaattisuudella tarkoitetaan Raamatun ilmoittamien armolahjojen toimimista.

Armolahjat ovat siinä mielessä yksinkertaisia, että ne joko toimivat tai sitten eivät toimi. Ei ole olemassa mitään armolahjojen "uustoimintaa" tai parempaa toimintaa tai nykyaikaista toimintaa tai supertehokasta toimintaa. Armolahjat toimivat tai eivät toimi ja nämä nykyiset armolahjat ovat samoja, joita oli jo 2000 vuotta sitten.

Vertailun vuoksi voidaan sanoa, että valkoinen ja mustakin olivat olemassa jo 2000 vuotta sitten ja ne ovat samanlaisia tänäänkin, ei ole olemassa mitään uusvalkoista tai uusmustaa.
Joko sinä alat ymmärttää.

Kuitenkin nykyaikana puhutaan paljon uuskarismaattisista liikkeistä. Mitä sillä sitten tarkoitetaan tai mitä sillä voidaan tarkoittaa. Ei sillä ainakaan tarkoiteta raamatullista karismaattista toimintaa. Ei ole olemassa mitään raamatullista uuskarismaattisuutta. Silloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää, että se onkin vanha-okkulttista toimintaa, vanha kettu löytyy sen taustalta. Vai mitä mieltä olet?

58

<50

Vastaukset

  • Ei ole olemassa mitään raamatullista uuskarismaattisuutta. Silloin ainoaksi vaihtoehdoksi jää, että se onkin vanha-okkulttista toimintaa, vanha kettu löytyy sen taustalta. Vai mitä mieltä olet?

    Samaa mieltä ja yltiöfariseus savis se vaikuttaa tällä palstalla kun täältä puuttuu usko joten lutherilaisena minun täytyy kirjoittaa ettei kukaan eksyisi yltiöhelluntailaisuuteen ja sokean aasin saviksen tallaamaksi.

    • Kädet ovat Eesaun kädet mutta ääni on Eenokin ääni.


    • Luterilaisuudessahan armolahjojen toiminnta on kielletty. Kuollut kirkko ei ole sekään mikään turvallinen kirkko.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Luterilaisuudessahan armolahjojen toiminnta on kielletty. Kuollut kirkko ei ole sekään mikään turvallinen kirkko.

      Eihän ole. Taas hellari valehtelee.

      Ja mitä luterilaisuus tähän kuuluu?

      Johtaa puheen pois itse aiheesta.
      Hellareiden riivaajien opeista.


  • Olen käsittänyt asian niin että, uuskarismaattisuus on etenkin Suomessa kokolailla synonyymi torontolaisuudelle/torontoilmiölle.

    • Minä olen käsittänyt niin, että uuskarismaattisuus on synonyymi menestysteologialle ja ns. voimaopille.


    • Uuskarismaattisuus alkoi torontolaisuudesta ja menestysteologiasta. Ja se on tosiaankin sekopäisempi variaatio oppeja kuin vanha karismaattisuus, esim. helluntailaisuus. Uuskarismaattiset jopa väittävät, että heillä on uutta ilmoitustietoa.


    • Karismaattisuutta on aina ollut pienissä piireissä niin katolisessa kuin muissakin kirkoissa.


  • Helluntailiikkeen sisällä on jos minkänäköistä yrittäjää. Epävakaata joukkoa. Mistä johtuu? Puuttuko siunaus? Vai ovatko opetukset epäraamatullisia? Kiinnitetäänkö liikaa ihmisiin Jumalan sijasta?

    • Olen havainnut, että taloudellisen taantuman ja laman aikana uskonnollinen yritteliäisyys lisääntyy. Kun oikea työ loppuu tai ei liippareita kiinnosta, niin huijataan rahaa ja omaisuutta uskonnolla. Uskonnot on Saatanasta!


  • Uuskarismaattisuus on vain peite, jonka alla toimii suuri määrä erilaisia okkulttisia ilmiöitä. Tietäjähenget ja vainajahenget ovat hyvin tavallisia toimijoita niissä piireissä. Katolisuuteen on puolestaan liittynyt okkulttisia ilmiöitä aina, ei mikään ihme, että katolisuus on uuskarismaattisuuden etunenässä. Mammonanpalvonta on tavallista. Ihmeitäkin voi tapahtua mutta ne eivät tapahdu Jumalan toimesta vaan sielunvihollisen voimien toimesta. Säälittäviä ovat ihmiset, jotka joutuvat niiden pimeyden voimien uhreiksi.

    • Entä mitä olet mieltä katolisesta eksorkismista? Siitä ovat kuulemma useat saaneet avun, vaikka eivät lääkäreiltä, psykologeilta tai muualta ole saaneet. Miten on?


    • Anonyymi kirjoitti:

      Entä mitä olet mieltä katolisesta eksorkismista? Siitä ovat kuulemma useat saaneet avun, vaikka eivät lääkäreiltä, psykologeilta tai muualta ole saaneet. Miten on?

      Minä en ole katolisen eksorsismin asiantuntija. Olen nähnyt joskus kauan sitten tv:ssä ohjelman, jossa esiteltiin sitä eksorsismia. Parissa kirjassakin, joita olen lukenut, asiaa on jonkin verran käsitelty.

      Mutta jos ajatellaan riivaajien ulosajamista puhtaasti Raamatun pohjalta niin eihän ne eksorsismin harrastajat toimi ollenkaan samalla tavalla kuin Jeesus toimi. Jeesus käski riivaajia poistumaan ja ne poistuivat saman tien. Eksorsismin käyttäjät suorittavat joskun monta päivää kestäviä toimenpiteitä ennen kuin riivaaja poistuu uhrista.

      Epäilyttävää siinä on se, katoliset, jotka harrastavat lapsikastetta ja Marian-palvontaa ja muitakin vääriä oppeja, ovat sitten muka eturintamassa ajamassa riivaajia ulos ihmisistä.

      Teoriassa on mahdollista, että eksorsismi ei tapahdu ollenkaan hengelliseltä pohjalta vaan okkulttiselta pohjalta. Me tiedämme, että Saatana auttaa omia palvelijoitaan, parantaa sairauksista ja jopa herättää kuolleita, sitä kutsutaan valkeaksi magiaksi. Ei olisi temppu eikä mikään Saatanlle ajaa ulos riivaajia, jotka ovat alamaisia Saatanalle. Katolisen kirkon ja Saatanan pyrkimykset ovat osittain yhteneviä ja Saatanan motiivina olisi siis pönkittää katolilaisuutta ja sen harhaoppeja.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Entä mitä olet mieltä katolisesta eksorkismista? Siitä ovat kuulemma useat saaneet avun, vaikka eivät lääkäreiltä, psykologeilta tai muualta ole saaneet. Miten on?

      Exorsismin lisäksi katolisessa kirkossa on aina ollut myös ihmisiä, joilla on ollut erityinen parantamisen armolahja. Jotkut heistä julistettu myöhemmin pyhimyksiksi, mihin tarvitaan useamman ihmisen todistamia ihmeitä. Vaikka isoissa kirkoissa vastustetaan hurmahenkisyyttä, niin armolahjat ovat aina toimineet yksittäisillä ihmisillä.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Minä en ole katolisen eksorsismin asiantuntija. Olen nähnyt joskus kauan sitten tv:ssä ohjelman, jossa esiteltiin sitä eksorsismia. Parissa kirjassakin, joita olen lukenut, asiaa on jonkin verran käsitelty.

      Mutta jos ajatellaan riivaajien ulosajamista puhtaasti Raamatun pohjalta niin eihän ne eksorsismin harrastajat toimi ollenkaan samalla tavalla kuin Jeesus toimi. Jeesus käski riivaajia poistumaan ja ne poistuivat saman tien. Eksorsismin käyttäjät suorittavat joskun monta päivää kestäviä toimenpiteitä ennen kuin riivaaja poistuu uhrista.

      Epäilyttävää siinä on se, katoliset, jotka harrastavat lapsikastetta ja Marian-palvontaa ja muitakin vääriä oppeja, ovat sitten muka eturintamassa ajamassa riivaajia ulos ihmisistä.

      Teoriassa on mahdollista, että eksorsismi ei tapahdu ollenkaan hengelliseltä pohjalta vaan okkulttiselta pohjalta. Me tiedämme, että Saatana auttaa omia palvelijoitaan, parantaa sairauksista ja jopa herättää kuolleita, sitä kutsutaan valkeaksi magiaksi. Ei olisi temppu eikä mikään Saatanlle ajaa ulos riivaajia, jotka ovat alamaisia Saatanalle. Katolisen kirkon ja Saatanan pyrkimykset ovat osittain yhteneviä ja Saatanan motiivina olisi siis pönkittää katolilaisuutta ja sen harhaoppeja.

      "Jeesus käski riivaajia poistumaan ja ne poistuivat saman tien. Eksorsismin käyttäjät suorittavat joskun monta päivää kestäviä toimenpiteitä ennen kuin riivaaja poistuu uhrista. "

      Matteus kyllä kertoo riivatusta, josta Jeesus sanoi: "tämä laji ei lähde kuin paastolla ja rukouksella".

      Et ole tullut ajatelleeksi, että Jeesus on Jumalan Poika, joten hän pystyi välittämään Jumalan voimaa ihan toisella tavoin. Ihminen on Pyhän Hengen johdatuksessakin aina ihminen.

      Exorsismielokuvat eivät perustu todellisuuteen. Mutta todellisuus on, että riivaajat eivät halua hevillä luopua asumuksestaan. Kyllä siinä voi muutama tunti vierähtää, ennenkuin sidottu vapautuu. Edeltävä paasto ja rukous eivät ole pahitteeksi.


  • Aloittaja varmasti tuntee asian, mutta sanoilla leikkimällä eksyttää heitä, jotka eivät tunne.

    Helluntailaisuudessa aiemmin ilmennyt armolahja-toiminta oli raitista. Ja on heitä / meitä vieläkin. Ei Pyhä Henki ole kuollut, vaikka matkijahenget ovatkin ottaneet oman paikkansa.

    "Uuskarismaattisuus" on nimitys tästä, hengellisesti raittiista / raittiuteen pyrkivästä perinteestä poikenneelle, okkultisti Kathryn Kuhlmanin 1970-luvulla levittämälle, uudelle suuntaukselle, hengelliselle epäraittiudelle. Kuhlman saattoi jopa levitoida esiintymislavalla, eli kulkea, liikkua jalat ilmassa, niin etteivät ne koskettaneet lattiaa. Uuskarismaattisuus ja liikkeen valhe-armolahjat / valhekarimaattisuus on lähinnä noituutta, eikä sellaisen harjoittaja voi pelastua, vaikka kuinka teeskentelisi uskovaa. Nämä tämän päivän monet poppaukot, kuten B. Hinn ym:t - joita en itse edes tunne, ovat teikäläisiä - ovat juuri tällaisia.

    • Kun on aloitettu puhumaan "uuskarismaattisuudesta" siinä on nimenomaan eksytetty monia ja monet ovat vieläkin eksyksissä. Vanha kettu sieltä taustalta löytyy.


    • "Helluntailaisuudessa aiemmin ilmennyt armolahja-toiminta oli raitista. "

      Ei ollut aina raitista - ei sinne päinkään. 60-luvulla seurakunnan paimen joutui tämän tästä hillitsemään kaikenlaista sielullisuutta.

      Joka toinen esim. kuvitteli, että hänellä on henkien tunnistamisen armolahja. Ja jos joku oli jostain asiasta eri mieltä, niin tämä oli aina väärässä hengessä. Kyseinen armolahja ei tietenkään edes toimi noin.

      Ja sitten tuli omituisia henkilökohtaisia profetioita, joiden tarkoitus oli ohjailla toimimaan "profeetan" mielen mukaisesti. Hyvässä lykyssä täysin päinvastoin, kun Jumala oli henkilölle itselleen ilmoittanut.

      Ilmiökeskeisessä ympäristössä oli niin kovat paineet todistella ympäristölle kuinka Herra minua käyttää, että oma kunnianhimo sekoittui joskus hengellisyyteen. Sielullisuutta on aina ollut karismaattisuudessa. Ilmiöt vain ovat vaihdelleet.


    • Anonyymi kirjoitti:

      "Helluntailaisuudessa aiemmin ilmennyt armolahja-toiminta oli raitista. "

      Ei ollut aina raitista - ei sinne päinkään. 60-luvulla seurakunnan paimen joutui tämän tästä hillitsemään kaikenlaista sielullisuutta.

      Joka toinen esim. kuvitteli, että hänellä on henkien tunnistamisen armolahja. Ja jos joku oli jostain asiasta eri mieltä, niin tämä oli aina väärässä hengessä. Kyseinen armolahja ei tietenkään edes toimi noin.

      Ja sitten tuli omituisia henkilökohtaisia profetioita, joiden tarkoitus oli ohjailla toimimaan "profeetan" mielen mukaisesti. Hyvässä lykyssä täysin päinvastoin, kun Jumala oli henkilölle itselleen ilmoittanut.

      Ilmiökeskeisessä ympäristössä oli niin kovat paineet todistella ympäristölle kuinka Herra minua käyttää, että oma kunnianhimo sekoittui joskus hengellisyyteen. Sielullisuutta on aina ollut karismaattisuudessa. Ilmiöt vain ovat vaihdelleet.

      Nimenomaan: sielullisuuteen ja epäraittiuteen puututtiin. Olihan sitä, mutta helluntaiseurakunnissa ei annettu sille hyväksyntää.

      Uuskarismaattisissa seurakunnissa (tai mitä ovatkaan) hengellinen raittius tuomitaan
      "PH:n työn rajoittamisena" vaikkei heissä oleva, okkulttinen henki edes ole Pyhä Henki!


  • Aiemmin helluntailaiset armolahjat olivat paremmalla tolalla. Armolahjoja oli enemmän ja seurakunnat olivat kodikkaampia. Liian vähän niitä armolahjoja oli kuitenkin silloinkin.

    Kathryn Kuhlmanin en ole koskaan aiemmin kuullut levitoineen. Sen tiedän, että vanhuudessaan hän piti kokouksia yhdessä menestysteologien kanssa. Senkin tiedän, että vanhuudessaan hänellä oli kovia kiputiloja, joiden takia hän käytti kokaiinia.

    • "Senkin tiedän, että vanhuudessaan hänellä oli kovia kiputiloja, joiden takia hän käytti kokaiinia."

      Vai että oikein tiedät? Kuhlman sai sydändiagnoosin jo 40 vuotiaana ja hän kuoli sydänoperaation jälkeen 68-vuotiaana.
      Kyseinen diagnoosi + kokaiini olisi aiheuttanut vakavan rytmihäiriön ja ehkä tappanut hänet. Kokaiini ei ole kipulääke. Koviin kipuihin on paremmin toimivia laillisia opioideja. Mutta sydänsairaalle niissäkin on riskejä.

      Kuhlmanista voi olla monta mieltä, mutta valheiden levittäminen on vastenmielistä, eikä etenkään kristityn arvolle sopivaa.


    • Anonyymi kirjoitti:

      "Senkin tiedän, että vanhuudessaan hänellä oli kovia kiputiloja, joiden takia hän käytti kokaiinia."

      Vai että oikein tiedät? Kuhlman sai sydändiagnoosin jo 40 vuotiaana ja hän kuoli sydänoperaation jälkeen 68-vuotiaana.
      Kyseinen diagnoosi + kokaiini olisi aiheuttanut vakavan rytmihäiriön ja ehkä tappanut hänet. Kokaiini ei ole kipulääke. Koviin kipuihin on paremmin toimivia laillisia opioideja. Mutta sydänsairaalle niissäkin on riskejä.

      Kuhlmanista voi olla monta mieltä, mutta valheiden levittäminen on vastenmielistä, eikä etenkään kristityn arvolle sopivaa.

      Väitteen Kuhlmanin kokaiinin käytöstä olen kuullut luterilaiselta papilta, joka väitti kuulleensa sen Leo Melleriltä, joka puolestaan esiintyy edesmenneen Kulmanin sydänystävänä. Tietysti se voi olla vääräkin tieto, papitkin valehtelevat.

      Kathryn Kuhlman kirjoitti monia kirjoja ihmeparantumisista, joita hänen kokouksissaan oli tapahtunut. Kirjoissa kerrotaan ihmisten nimet ja asuinpaikat. Varmaan vieläkin olisi salapoliisityön avulla selvittää, pitävätkö nuo kirjat paikkansa, ovatko nimet ja muut tiedot aitoja ja ennenkaikkea, onko parantumisia tapahtunut.


  • Nostetaan kun näyttää olevan tarvetta.

  • Mitään vanhan ajan herätystä ei voi tulla uuskarismaattisiin seurakuntiin. Ja ne vanhan ajan herätykset olivat oikeita herätyksiä, siellä todella tuli ihmisiä uskoon, ei uuskarismaattiseen uskoon vaan oikeiseen uskoon.

    • Näin oli. Uuskarismaattisuuden uudestisyntymätön henki näkyy tälläkin foorumilla, esim MM:n, joskin osin tiukkapipoisten, mutta kuitenkin raittiiden kirjoitusten vastustuksena.

      Uudestisyntymätön käännynnäinen / fariseus kun ei siedä Jumalan puhetta.

      Sen sijaan mm. antikristillinen juutalaisuus on suuressa suosiossa.


  • Uusikarismaattisuus esiintyy tuoden uutta ilmoitusta, jopa uutta raamattuun verrattavaa tietoa tuoden. Sekä ns. apostolien ja profeettojen nousua jne..on höyheniä, voitelua haudoilta yms.
    Eli mennään yli sen mitä on kirjoitettu jne.
    Kannattaa välttää niin ei mene ihan pyörälle päästä.

    Kuitenkin jos jo mukana olet ja teet paranuksen, Herra armahtaa. Ohjaa oikeaan.

    • Eli mennään juuri sinne okkulttiseen henkimaailmaan katolisen kirkon tyyliin. En tiedä, pitääkö se paikkansa, mutta olen kuullut sellaisen väitteen, että katolisten paavi valitaan sillä perusteella, kuka onnistuu levitoimaan korkeimmalle.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Eli mennään juuri sinne okkulttiseen henkimaailmaan katolisen kirkon tyyliin. En tiedä, pitääkö se paikkansa, mutta olen kuullut sellaisen väitteen, että katolisten paavi valitaan sillä perusteella, kuka onnistuu levitoimaan korkeimmalle.

      "En tiedä, pitääkö se paikkansa, mutta olen kuullut sellaisen väitteen, että katolisten paavi valitaan sillä perusteella, kuka onnistuu levitoimaan korkeimmalle."

      Just. Et tiedä pitääkö paikkansa, mutta levität absurdeja juttuja kuitenkin.


  • Parannuksentekoa tarvitaan mutta onnistuuko se enää kaikilta. Joskus ihminen voi mennä niin syvälle Saatanan syvyyksiin, että sieltä on vaikea enää nousta.

    • Ei sieltä tarvitse yksin nousta. Herra auttaa rehellistä nousijaa.


  • Voisiko joku selittää minulle, miten nämä raamatun kohdat ei kumoa toisiaan, kiitos?

    ”Monet sanovat minulle sinä päivänä: Herra, herra! Sinun nimessäsihän me profetoimme, sinun nimessäsi me karkotimme pahoja henkiä ja sinun nimessäsi teimme monia voimatekoja’ Mutta silloin he saavat minulta vastauksen: ’En tunne teitä. Mennää pois minun luotani, vääryydentekijät”
    ja
    ”Kuinka saatana voi ajaa ulos saatanan?’ Ja että itseään vastaan taisteleva valtakunta hajoaa...

    • Ihan hyvä kysymys. Tässä pitää ajatella sitä, mikä on toiminnan motiivi ja päämäärä ja myös sitä, mikä voima on vaikuttamassa.

      Jumala voi tehdä ihmeitä mutta myös Saatana voi tehdä ihmeitä. Saatana matkii Jumalaa hyvin usein.

      Kun Jumala ajaa ulos riivaajia, tarkoitus on auttaa uskovaista tai uskoon tulossa olevaa henkilöä. Jotkut väittävät, että uskovaisissa ei voi olla riivaajia mutta en halua nyt siitä väitellä. Kuitenkin kun Jumala ajaa ulos riivaajan jostain henkilöstä, joka ei ole uskossa, tarkoitus on, että se henkilö tulisi myös uskoon. Jos ei tule uskoon, voi käydä huonosti (Matt 12:45).

      Saatana ei aja ulos riivaajia uskovaisista vaan jumalattomista ihmisistä ja tarkoitus ei ole, että se ihminen tulisi uskoon vaan tarkoitus on ainoastaan vahvistaa väärän profeetan imagoa "suurena Jumalan miehenä", jotta se henkilö voisi levittää väärää henkivaltaa ja vääriä oppeja edelleen.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Ihan hyvä kysymys. Tässä pitää ajatella sitä, mikä on toiminnan motiivi ja päämäärä ja myös sitä, mikä voima on vaikuttamassa.

      Jumala voi tehdä ihmeitä mutta myös Saatana voi tehdä ihmeitä. Saatana matkii Jumalaa hyvin usein.

      Kun Jumala ajaa ulos riivaajia, tarkoitus on auttaa uskovaista tai uskoon tulossa olevaa henkilöä. Jotkut väittävät, että uskovaisissa ei voi olla riivaajia mutta en halua nyt siitä väitellä. Kuitenkin kun Jumala ajaa ulos riivaajan jostain henkilöstä, joka ei ole uskossa, tarkoitus on, että se henkilö tulisi myös uskoon. Jos ei tule uskoon, voi käydä huonosti (Matt 12:45).

      Saatana ei aja ulos riivaajia uskovaisista vaan jumalattomista ihmisistä ja tarkoitus ei ole, että se ihminen tulisi uskoon vaan tarkoitus on ainoastaan vahvistaa väärän profeetan imagoa "suurena Jumalan miehenä", jotta se henkilö voisi levittää väärää henkivaltaa ja vääriä oppeja edelleen.

      "Ihan hyvä kysymys. Tässä pitää ajatella sitä, mikä on toiminnan motiivi ja päämäärä ja myös sitä, mikä voima on vaikuttamassa."

      Tämä on asian ydin. Hengellisellä kentällä voi liikkua monenlaisilla motiiveilla. Voi myös aloittaa raamatullisesti ja oikeilla motiiveilla, mutta päätyä myöhemmin harhapoluille.

      Jumalan valtakunnan työssä pitäisi säilyttää nöyrä tietoisuus siitä millainen ihminen on ja kuka Jumala on. Joka luulee seisovansa, katsokoon, ettei lankea.


  • Kumma kyllä, ne useimiten itse nimittää seurakuntiaan uuskarismaattisiksi seurakunniksi jotka esimerkiksi ovat ns. toronto-ilmiössä mukana. Mitä nimeä tuosta tänäpäivänä sitten käytetäänkään mutta itse tutustuin ilmiöön silloin kun puhuttiin torontolaisuudesta 90-luvulla. Edelleen samanlaista tapahtuu vaikka olisi hieman muuttanut muotoaan siitä mitä alunperin tapahtui suur-helsingin seurakunnassa jonka toimitilat sijaitsi silloin Espoon Leppävaarassa Harakantiellä.

    • Uuskarismaattisuudesta puhutaan hyvin yleisesti eri seurakunnissa. Esim. puhutaan Jooelin kevätsateista ja syyssateista ja siihen nippuun on sitten liitetty vaikka mitä uuskarismaattisuutta.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Uuskarismaattisuudesta puhutaan hyvin yleisesti eri seurakunnissa. Esim. puhutaan Jooelin kevätsateista ja syyssateista ja siihen nippuun on sitten liitetty vaikka mitä uuskarismaattisuutta.

      Kummallista että yksi VT:n jae riittää kumoamaan kaiken UT:n opetuksen ja karismaattisuuskin muutetaan uuskarismaattisuudeksi.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Kummallista että yksi VT:n jae riittää kumoamaan kaiken UT:n opetuksen ja karismaattisuuskin muutetaan uuskarismaattisuudeksi.

      Samalla tavalla katolinen ja luterilainen kirkko ovat yhden VT:n jakeen avulla perustelleet lapsikastetta. Väärän tulkinnan avulla niinkuin Jooelin tekstejäkin on tulkittu väärin.


  • Niin sanotussa "uuskarismaattisuudessa on / vuoren oppi, eli uskovat (muka apostolit ja muka profeetat) ohjaat uskovia ottamaan "valtaansa" eri elämän osa alueita ja vastakun tämä on tapahtunut voi Jeesus palata maan päälle.
    Samoin Apostoleja on pilvin pimein samoin kuin profetaalisia roundtables jne.
    Kannattaa varoa esim sanaa "emerging church" =esiituleva seurakunta..
    NAR on lyhennys joka pitäisi kaikkien suomen pastorien ja uskovien tuntea. Sen on kuin keltainen vilkkuvalo, älä ylitä tietä, ja jos ylität joudut punaiselle alueelle.

    • Aivan oikein.


    • Oikeastaan ne okkulttiset henkivallat saavat silloin nuo ihmiset valtaansa.


  • Teatteria on uuskarismaattisuus lyhyesti sanottuna.

  • Ymmärrä oikein, Herrassa: tuon seuraavat asiat esiin vain siitä syystä, että uskon Herran haluavan – ettei kukaan eksyisi:

    Sitä joko on Kristuksessa - tai ei ole: "mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa" (Ef. 2:13), "Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole Hänen omansa" (Room. 8:9), ja, "Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti (tarkemmin: "lupauksen Pyhä Henki", kuten mm. vuoden 1776 suomenkielinen käännös sanoo)" (Ef. 1:13).

    Tämän opinkappaleen osalta Suomessa on tehty aivan kirjaimellinen petoskin: Merrill F. Ungerin "Raamatun Lukijan Käsikirja" -suurteoksen (RV) sivulla 498, "12:12-31". Seurakunta ja hengelliset lahjat", kirjoitetaan: "Tässä ei tarkoiteta Kristusta pelkästään persoonana, vaan myös Hänen omiaan, jotka ovat yhtä Hänen kanssaan (Room. 6:3-4)". Englanninkielisessä alkuperäisteoksessa sulkujen jälkeen ei tule jae 13, vaan lause jatkuu sanoin "by the baptism of the Holy Spirit". Eli: "... ovat yhtä Hänen kanssaan Pyhän Hengen kasteen kautta".

    Kyseessä ei ole harmiton unohdus – vaan halu mahdollistaa ”toisen henkikasteen” opetus.

    Mutta suomennoksessa seuraavana tuleva karismaattinen petos on vielä suurempi:

    Sivulla 498: "yliluonnollisilla kielillä puhuminen (joko tunnettuja kieliä tai salattua puhetta)". Kääntäjä on lisäillyt omiaan, koska englanninkielisessä alkuperäisteoksessa suluissa on vain sana "languages", "(puhuttuja) kieliä"

    Samalla sivulla, jaekohdassa 28-31, "ja nyt hän liittää ne uskovien muodostamaan kokonaisuuteen, Kristuksen ruumiiseen". Sen jälkeen tulisi olla suomennos seuraavasta: "Although some of the permanent gifts are again included, the list stresses once more the temporary sign gifts, such as apostles, prophets, miracles, gifts of healings, diversities of tongues". Suomennettuna: "Vaikkakin osa pysyvistä lahjoista on jälleen mukana, luettelo painottaa vielä kerran väliaikaisia
    merkkilahjoja kuten apostolit, profeetat, ihmeet, parantamislahjat, kielten moninaisuus".

    Edelleen samalla sivulla oleva pääotsikko, "14. Hengellisten lahjojen väärinkäyttö" on alkuperäisteoksessa "Chapter 14. Abuse of the sign gifts", eli "Merkkilahjojen väärinkäyttö". Kyseisessä luvussa on luetteloitu 9 ohjekohtaa. Mutta englanninkielisessä alkuperäisteoksessa niitä onkin kymmenen - alkuperäinen kahdeksas kohta on poistettu välistä. Siinä sanotaan: "Tongues and the sign gifts were seemingly to cease after the initial need for them in the apostolic church was met".
    Eli, "Kielet ja merkkilahjat olivat nähtävästi lakkaamassa sen jälkeen, kun niiden alkuperäinen tarve apostolisessa seurakunnassa tuli täytettyä".

    Vapauteen Kristus vapautti meidät. Ei valheeseen.

  • Missä käännöksessä sanotaan näin?:

    Englanninkielisessä alkuperäisteoksessa sulkujen jälkeen ei tule jae 13, vaan lause jatkuu sanoin "by the baptism of the Holy Spirit". Eli: "... ovat yhtä Hänen kanssaan Pyhän Hengen kasteen kautta".

    • Ei edellä missään kohtaa väitetty, että siteerattaisiin jotakin erityistä raamatunkäännöstä.

      Aluksi osoitettiin, että Raamatun mukaan ihminen saa Pyhän Hengen (tosi) uskoontulonsa hetkellä – ja Pyhä Henki on hänessä lunastuksen päivään saakka.

      Ungerin kirjan kustantaneessa tunnustuksessa oli (ainakin aiemmin) eräänä keskeisistä opetuksista, että on toinenkin Pyhän Hengen kaste.

      Nyt: Unger siis selittää teoksessaan koko Raamatun. Ja jos sitä kokonaisuutta aletaan muokkaamaan, on joko kerrottava selkeästi mitä on muutettu – tai esitettävä ns. ”suom. huom.”. Kolmas vaihtoehto on lopettaa kirjan kääntäminen, eikä tehdä teoksesta tuollaista harhauttavaa torsoa.

      Jos olisit Merrill Unger – jolla siis oli erilainen näkemys ko. asioista – miten suhtautuisit siihen, että tiiliskivi- eepostasi käytettäisiin erään tunnustuksen uskovien opettamiseen tekstiharhautuksilla?

      Samanlainen kastruoiminen on tapahtunut J.I. Packerin ”Knowing God”- teokselle (”Jumalan Tunteminen”, Uusi Tie). Siitä on kokonaan poistettu satojen sanojen osio, joka käsitteli raamatullista kielilläpuhumista.


  • J.I. Packerin "Jumalan Tunteminen" -opetusteoksen (Uusi Tie, 1981) sivulla 128, "12. LUKU , Jumalan rakkaus", toisen kappaleen viimeinen lause: "Uusi testamentti esittää tämän tiedon, ei vain muutamien harvojen suosikkien etuoikeutena, vaan normaalina osana tavallista kristillistä kokemusta, asiana, joka voi olla vierasta vain hengellisesti heikoille ja epämuodostuneille".

    Ja sitten suomenkielisessä käännöksessä alkaa kolmas kappale lauseella: "Tarkoituksenamme on tässä luvussa osoittaa sen jumalallisen rakkauden luonne, jota Henki auliisti jakaa".

    Tuo viimeinen lause kuulostaa siinä tosi hienolta. Mutta koko ajatus saakin kieron lopun, koska kyseisten kappaleiden 2 ja 3 välistä on jätetty pois satoja sanoja tekstiä. Eli - pitäen kirkkaana mielessä teoksen nimen, "Jumalan Tunteminen" - niin täten se sanoma, mitä kirjailija ei päässytkään, rikoksen uhrina, tuomaan suomalaiselle lukijakunnalleen, on:

    ”Jumalan rakkaus on vuodatettu meidän sydämiimme Pyhän Hengen kautta, joka on meille annettu. Se teko on täydellinen ja Paavali luottaa jokaisen lukijansa, kuten itsekin, nauttivan elämisestä Jumalan heitä kohtaan kohdistuvan voimakkaan ja pysyvän rakkauden tiedostamisessa.

    Ja tämän ymmärtämisen syvempi kasvu on juuri sitä Pyhän Hengen jatkuvaa työtä niissä, jotka ovat Hänet saaneet - siis kaikissa niissä, jotka ovat uudestisyntyneet ja ovat tosi uskovia. Mutta tämähän jää tänä päivänä jonkin toisen jalkoihin. Me olemmekin syventyneet poikkeuksellisiin, satunnaisiin ja ei-yleisiin Hengen virkoihin unohtaen ne arkipäiväiset, tavalliset palvelukset.

    Näin me osoitamme paljon suurempaa mielenkiintoa parantamisen lahjoihin ja kieliin - lahjoihin, kuten Paavali osoitti, joihin kaikilla uskovilla ei joka tapauksessa ollut osuutta (1 Kor. 12:28-30) - kuin mielenkiintoa Hengen arkipäiväiseen virkaan antaa rauhaa, iloa, toivoa ja rakkautta, sydämiimme vuodatetun Jumalan rakkauden tuntemisen kautta. Ja kuitenkin tämä jälkimmäinen on paljon tärkeämpää kuin edellinen. Korinttolaisille, jotka pitivät sitä itsestäänselvyytenä, että "mitä enemmän kieliä, sitä hauskempaa - ja jumalisempaa myös!", Paavalin oli painotettava, että ilman rakkautta - pyhitystä, Kristuksen kaltaisuutta - kielistä oli hyötyä tasan ei yhtään mihinkään (1 Kor. 13:1).

    "Sentähden minä notkistan polveni Isän edessä ... että hän kirkkautensa runsauden mukaisesti antaisi teidän, sisällisen ihmisenne puolesta ...niin että te, rakkauteen juurtuneina ja perustuneina, voisitte kaikkien pyhien kanssa käsittää, mikä leveys ja pituus ja korkeus ja syvyys on, ja oppia tuntemaan Kristuksen rakkauden, joka on kaikkea tietoa ylempänä; että tulisitte täyteen Jumalan kaikkea täyteyttä."

    On traagista, jos useassa paikkaa viriävä ja rukoiltu herätys muuttuukin "uuden korinttolaisuuden" umpikujaksi (> !!! >). Ei siis niin, että kielten perään hinkuilulla saisimme Jumalan lähettämään meille, kuolettuneelle seurakunnalle, sen OIKEAN herätyksen - vaan kaipaamalla ja janoten, että Pyhä Henki vuodattaisi Jumalan rakkautta sydämiimme valtavammalla voimalla. Koska vain siten (mitä vaadittuna usein edeltää syvä synnin seulominen sielussa) yksilötason herätys alkaa, ja sitä kautta herätys seurakunnassa - se joka kerran alkoi, ja joka näin pysyy yllä.”

  • Mikä se on se uuskarismattinen henki joka saa uskova himot jylläämään ja etsi kohde mihin tyydyttää sitä mikä milloinkin ? Ylistyshimo sexuaalinen himo rahahimo ja karismahimo.

  • Tälle on taas käyttöä.

  • En ole (enää) seuraillut viime vuosien kirjoja aihepiiristä, mutta yksi hyvä raamatullinen läpikäynti löytyy Peter Mastersilta & John Whitcombilta, ”Karismaattinen ilmiö”.

    Raamattu-uskovaisella ei pitäisi olla mitään excusea olla tutkimatta ko. teosta (ks pdf), koska on rehellinen käsitellessään kyseisiä ”vaikeita” ja erityisesti monella eri tapaa ymmärrettyjä jakeita: http://www.JeesusOnHerra.com/Karisma.pdf

  • Vai niin ? Eikö nauruherätys ollut olemassa. ? Eikö nouse suomi manifestoit ollut olemassa?

  • No, sanassa "uuskarismaattisuus" on ainakin minun ymmärtääkseni jo lähtökohtaisesti negatiivinen sävy, sillä sen katsotaan yleisesti kuvaavan epäterveenä pidettävää hengellistä toimintaa.

    • Niin paitsi niissä uuskarismaattisissa piireissä uuskarismaattisuutta pidetään uutena lopun ajan herätyksenä, jota se ei kyllä ole.

      Minua on aina häirinnyt se, että idässä ja lännessä uskovaiset ovat aivan erilaisia. Idässä uskovaisia vainotaan (NL, Kiina, muslimimaat ym.), lännessä esiintyy sitten uuskarismaattisuutta ja menestysteologiaa ja muita sielullisia oppeja.


    • Anonyymi kirjoitti:

      Niin paitsi niissä uuskarismaattisissa piireissä uuskarismaattisuutta pidetään uutena lopun ajan herätyksenä, jota se ei kyllä ole.

      Minua on aina häirinnyt se, että idässä ja lännessä uskovaiset ovat aivan erilaisia. Idässä uskovaisia vainotaan (NL, Kiina, muslimimaat ym.), lännessä esiintyy sitten uuskarismaattisuutta ja menestysteologiaa ja muita sielullisia oppeja.

      "Minua on aina häirinnyt se, että idässä ja lännessä uskovaiset ovat aivan erilaisia.Idässä uskovaisia vainotaan (NL, Kiina, muslimimaat ym.), lännessä esiintyy sitten uuskarismaattisuutta ja menestysteologiaa ja muita sielullisia oppeja."

      Mistä päättelet, että uskovaiset olisivat erilaisia idässä kuin lännessä? Olosuhteet saattavat olla erilaisia, mutta uskovaiset ovat jokseenkin samanlaisia. Voisin kertoa kaikenlaista tarinaa aasialaisista seurakunnistakin.


  • Aina ajankohtainen aihe.

  • Kettuhan se, ja kamala luonto.

  • Ovela kettu.

    • Uuskarismaattisia seurakuntia, siis harhaanjohdettuja ihmisiä, on tietysti olemassa.

      Mutta uuskarismaattisuutta siinä mielessä, että Jumala olisi korvannut aidon alkuperäisen karismaattisuuden jollain "uudella" karismaattisuudella, ei ole ole olemassa.


Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.