Voisiko joku vihdoin ja viimein vastata seuraavaan kysymykseen, jonka olen esittänyt jo aiemmin, mutta vastauksia ei tullut.
Vanhoilliset uskovat, että lapsi ei joudu kadotukseen, jos kuolee kastamattomana, koska on lapsenuskossa. Kaste ei ole siis tie pelastukseen.
Luterilaiset uskovat, että kastamaton lapsi joutuu kadotukseen. Kaste avaa tien pelastukseen.
Miten Luther uskoi? Kumpi oli hänen kantansa?
Lutherin
78
1483
Vastaukset
- Ma-ria
Niin, sanoit tuossa itse miten luterilaiset uskovat ja eikö se juuri ole Lutherin "kanta" asiaan.
Eli vanhoillislestadiolainen kastekäsitys poikkeaa Lutherin ja luterilaisten kastekäsityksestä.- kysyin, koska
en ole varma onko se Lutherin kanta, vaikka luterilaisuudessa niin opetetaan. Käsittääkseni luterilaisuus, joka esim. nykypäivänä esiintyy suomalaisessa kirkossa, on joissain pienissä vivahde eroissa ottanut tiettyjä kantoja, jotka eivät ihan vastaa Lutherin käsityksiä. Tai näin olen ymmärtänyt. Lisäksi Luther ei tehnyt kaikissa kaikissa asioissa täysin selvää kantaa, joten luterilaisten on täytynyt muotoilla oma kanta.
Mutta onhan vanhoillisuuskin luterilainen liike. He ovat luterilaisia. Luther on siis tottakai luterilaisuuden oppi-isä, mutta niin se on vanhoillisillakin. Kuitenkin jomman kumman täytyy ajatella eri tavalla kuin Luther. En ole varma kumpi.
Eli onko vastaus, että vanhoilliset ajattelevat eri tavalla vai teitkö vain loogisen päätelmän, että luterilaiset tottakai, koska he ovat muodostuneet Lutherista? - vl-uskovainen
kysyin, koska kirjoitti:
en ole varma onko se Lutherin kanta, vaikka luterilaisuudessa niin opetetaan. Käsittääkseni luterilaisuus, joka esim. nykypäivänä esiintyy suomalaisessa kirkossa, on joissain pienissä vivahde eroissa ottanut tiettyjä kantoja, jotka eivät ihan vastaa Lutherin käsityksiä. Tai näin olen ymmärtänyt. Lisäksi Luther ei tehnyt kaikissa kaikissa asioissa täysin selvää kantaa, joten luterilaisten on täytynyt muotoilla oma kanta.
Mutta onhan vanhoillisuuskin luterilainen liike. He ovat luterilaisia. Luther on siis tottakai luterilaisuuden oppi-isä, mutta niin se on vanhoillisillakin. Kuitenkin jomman kumman täytyy ajatella eri tavalla kuin Luther. En ole varma kumpi.
Eli onko vastaus, että vanhoilliset ajattelevat eri tavalla vai teitkö vain loogisen päätelmän, että luterilaiset tottakai, koska he ovat muodostuneet Lutherista?Sehän on julmaakin julmempaa,uskoa että kastamaton lapsi joutuisi kadotukseen, hän on Jumalan lapsi jo kohdussa,koska viholliselle ei "synny lapsia" Jeesuksen sovitustyön tähden he ovat uskovaisia,niin ollen "enkelin tuttuja" Jeesus oli lasten ystävä,sallisiko Hän kastamattoman lapsen kadotukseen menevän, ei ikinä.Ei kasteessa tule Jumalanlapseksi, vaan se on sakramentti ,samoin kuin ehtoollinen.
- mielipiteestä,
vl-uskovainen kirjoitti:
Sehän on julmaakin julmempaa,uskoa että kastamaton lapsi joutuisi kadotukseen, hän on Jumalan lapsi jo kohdussa,koska viholliselle ei "synny lapsia" Jeesuksen sovitustyön tähden he ovat uskovaisia,niin ollen "enkelin tuttuja" Jeesus oli lasten ystävä,sallisiko Hän kastamattoman lapsen kadotukseen menevän, ei ikinä.Ei kasteessa tule Jumalanlapseksi, vaan se on sakramentti ,samoin kuin ehtoollinen.
mutta haluaisin vain tietää, mikä oli Lutherin kanta asiaan. Sillä ei sinällään ole merkitystä kumpi on parempi vaihtoehto, vaikka itsekin ajattelen, että on julmaa tuomita lapsi kadotukseen. Haluan kuitenkin nyt tietää vain, että MITEN LUTHER AJATTELI?
- Ma-ria
mielipiteestä, kirjoitti:
mutta haluaisin vain tietää, mikä oli Lutherin kanta asiaan. Sillä ei sinällään ole merkitystä kumpi on parempi vaihtoehto, vaikka itsekin ajattelen, että on julmaa tuomita lapsi kadotukseen. Haluan kuitenkin nyt tietää vain, että MITEN LUTHER AJATTELI?
Tunnustuskirjoista käy yksiselitteisesti ilmi Lutherin kastekäsitys. Ja se on sama kuin kuin luterilaisuudessa, eli kastamaton lapsi ei pelastu.
Voisin katsoa sen kohdan ja vaikka ottaa tänne lainauksen, mutta nyt on valitettavasti niin kire, että en ehdi. - Uskoontullut ja kastettu
Ma-ria kirjoitti:
Tunnustuskirjoista käy yksiselitteisesti ilmi Lutherin kastekäsitys. Ja se on sama kuin kuin luterilaisuudessa, eli kastamaton lapsi ei pelastu.
Voisin katsoa sen kohdan ja vaikka ottaa tänne lainauksen, mutta nyt on valitettavasti niin kire, että en ehdi.olisi jos hakisit Raamatusta tukea väitteellesi, että pieni lapsi, joka ei tiedä mitään oikeasta ja väärästä joutuisi ilman ihmistekoa, ns.kastetta, kadotukseen. Kaste ei pelkästään pelasta ketään ei vauvaa eikä aikuista. Tarvitaan usko Jeesukseen ja sen jälkeen vaellettava Jeesuksen antaman opetuksen mukaan niin kauan kuin elon päiviä riittää. Vauva on synnitön ja Jeesuksen Kristuksen lunastama jo syntyissään.
Sen jälkeen kun hän oppii tuntemaan oikean ja väärän eli kuulee Jumalan Sanan evankeliumin tai muuten hänen omatuntonsa herää, tehtävä parannus synnistä, uskottava evankeliumi ja ojentauduttava Jumalan Sanan mukaan. Jos ihminen ei eläessään kuule evankeliumia, hänet tuomitaan viimeisellä tuomiolla omantuntonsa mukaan taivaaseen tai kadotukseen riippuen siitä onko hän tehnyt oikein vai väärin. Näin sanoo iätikestävä Jumalan Sana. - Ma-ria
Uskoontullut ja kastettu kirjoitti:
olisi jos hakisit Raamatusta tukea väitteellesi, että pieni lapsi, joka ei tiedä mitään oikeasta ja väärästä joutuisi ilman ihmistekoa, ns.kastetta, kadotukseen. Kaste ei pelkästään pelasta ketään ei vauvaa eikä aikuista. Tarvitaan usko Jeesukseen ja sen jälkeen vaellettava Jeesuksen antaman opetuksen mukaan niin kauan kuin elon päiviä riittää. Vauva on synnitön ja Jeesuksen Kristuksen lunastama jo syntyissään.
Sen jälkeen kun hän oppii tuntemaan oikean ja väärän eli kuulee Jumalan Sanan evankeliumin tai muuten hänen omatuntonsa herää, tehtävä parannus synnistä, uskottava evankeliumi ja ojentauduttava Jumalan Sanan mukaan. Jos ihminen ei eläessään kuule evankeliumia, hänet tuomitaan viimeisellä tuomiolla omantuntonsa mukaan taivaaseen tai kadotukseen riippuen siitä onko hän tehnyt oikein vai väärin. Näin sanoo iätikestävä Jumalan Sana.Ei tässä ollut kysymys siitä, mihin kukin uskoo, vaan siitä, mikä oli Lutherin kastekäsitys.
Siihen löytyy vastaus mm. Tunnustuskirjoista. - Eräs heistä
Ma-ria kirjoitti:
Tunnustuskirjoista käy yksiselitteisesti ilmi Lutherin kastekäsitys. Ja se on sama kuin kuin luterilaisuudessa, eli kastamaton lapsi ei pelastu.
Voisin katsoa sen kohdan ja vaikka ottaa tänne lainauksen, mutta nyt on valitettavasti niin kire, että en ehdi.Raamatun sana on luotettavampi kuin Tunnustuskirjat. Lapsi pääsee taivaaseen vaikka ei olisi keritty kastamaan. Sinulla tuntuu olevan armoton Jumala jos väität että pieni vauva joutuu kadotukseen jos ei ole kastettu. Jeesuksen sovitustyön tähden lapsi,kastamatomkin on Jumalalle kelvollinen.
- Ma-ria
Eräs heistä kirjoitti:
Raamatun sana on luotettavampi kuin Tunnustuskirjat. Lapsi pääsee taivaaseen vaikka ei olisi keritty kastamaan. Sinulla tuntuu olevan armoton Jumala jos väität että pieni vauva joutuu kadotukseen jos ei ole kastettu. Jeesuksen sovitustyön tähden lapsi,kastamatomkin on Jumalalle kelvollinen.
Olen kanssasi ihan samaa mieltä.
Myös minä uskon, että pieni lapsi on viattomista viattomin. En voi mitenkään uskoa, että kastamaton lapsi joutuisi kadotukseen! En minä omia näkemyksiäni tässä esitellyt.
Mutta kysymys kuuluikin: Mikä on LUTHERIN kastekäsitys. Siihen on helppo vastata, jos on lukenut vaikkapa Tunnustuskirjat. - vastauksesta
Ma-ria kirjoitti:
Olen kanssasi ihan samaa mieltä.
Myös minä uskon, että pieni lapsi on viattomista viattomin. En voi mitenkään uskoa, että kastamaton lapsi joutuisi kadotukseen! En minä omia näkemyksiäni tässä esitellyt.
Mutta kysymys kuuluikin: Mikä on LUTHERIN kastekäsitys. Siihen on helppo vastata, jos on lukenut vaikkapa Tunnustuskirjat.Marialle. Kysyin siis juuri, että mikä oli Lutherin käsitys kasteesta. Ihmiset tuntuu hermostuvan aika pienestä. Kaikille hernenenuille siis korjauksena, etten todellakaan kysynyt mielipiteitä, vaan vain Lutherin käsitystä. :)
- sanoisin
Eräs heistä kirjoitti:
Raamatun sana on luotettavampi kuin Tunnustuskirjat. Lapsi pääsee taivaaseen vaikka ei olisi keritty kastamaan. Sinulla tuntuu olevan armoton Jumala jos väität että pieni vauva joutuu kadotukseen jos ei ole kastettu. Jeesuksen sovitustyön tähden lapsi,kastamatomkin on Jumalalle kelvollinen.
että tunnustuskirjat pohjautuvat raamattuun. Eli tästä kastekäsityksestäkin on olemassa vain raamatun tulkinta.
Aivan niinkuin sinäkin tulkitset raamattua siten, että kastamaton lapsi pelastuu, niin aivan samalla tavalla luterilainen kirkko tulkitsee raamattua niin, että kastamaton lapsi ei pelastu. Molemmille tulkinoille löytyy raamatusta perusta. Että ei voida sanoa toisen olevan absoluuttisen väärässä, jos tulkitsee eri tavalla raamattua kuin sinä sitä tulkitset.
- Jaakol
Entä mikä oli Lestadiuksen kanta asiaan?
Siinä v-lestat joutuvat umpikujaan, että uskovat, ettei kukaan, joka uskoo kuinka vähän tahansa eri tavoin kuin he, ole pelastavassa uskossa ja kuitenkin Lutherin, jonka käsitys kasteen olemuksesta oli ihan toinen kuin heidän, uskovat olleen pelastavassa uskossa.
- Laestadius
Olisi mielenkiintoista kuulla jonkun vahoillislestadiolaisen kommentti tähän.
- JaakkoLeinonen
Sillä tavalla sen jotkut heistä selittävät, että Luther teki parannuksen vasta, kun oli jo kirjoittanut valtaosan teksteistään.
- Laestadius
@JaakkoLeinonen Lutherin uskontulo on hyvin dokumentoitu. Jos här olisi "toisen" kerran tullut uskoon, hän olisi kai itse huomannut sen?
JaakkoLeinonen kirjoitti:
Sillä tavalla sen jotkut heistä selittävät, että Luther teki parannuksen vasta, kun oli jo kirjoittanut valtaosan teksteistään.
Ja siinä vaiheessa oli jo niin vanhuudenheikko, ettei enää jaksanut lähteä korjaamaan katekismustaan
- suurestiepäilen
Laestadius kirjoitti:
@JaakkoLeinonen Lutherin uskontulo on hyvin dokumentoitu. Jos här olisi "toisen" kerran tullut uskoon, hän olisi kai itse huomannut sen?
vai niin j a mitenkähän se tapahtui se uskoontulo ja milloin, , se olisi ihme kuulla !?
Laestadius kirjoitti:
@JaakkoLeinonen Lutherin uskontulo on hyvin dokumentoitu. Jos här olisi "toisen" kerran tullut uskoon, hän olisi kai itse huomannut sen?
En minä sitä kantaa puolustanut vaan kerroin, että osa heikäläisistä niin selittää!
- Laestadius
suurestiepäilen kirjoitti:
vai niin j a mitenkähän se tapahtui se uskoontulo ja milloin, , se olisi ihme kuulla !?
Seuraavassa kirjoituksessa kuvataan Lutherin (ainoa) uskontulo:
Uskonpuhdistajan ja oppi-isämme Lutherin tie oli vienyt Stotternheimissa tapahtuneen salamaniskun pelästyksen seurauksena luostariin. Luostarivuosinaan Luther tuli testanneeksi omien ansioiden riittävyyttä pelastuksen asiassa. Lainvaatimus sydämessään hän suoritti uskoaan ja mitä paremmin hän elämällään yritti kelvata Jumalalle sitä rauhattomampi hänestä tuli. Katumuskysymys oli eräs kompastukivi Lutherin tiellä. Hän sai tässä apua sielunhoitajaltaan ja esimieheltään Johann von Staubitzilta, joka antoi ymmärtää, että että todellinen katumus alkaa rakkaudella Jumalaan ja vanhurskauteen. Vaikka tämä lohdutti Lutheria suuresti ei se kuitenkaan avannut solmua siinä kysymyksessä mistä ihminen voisi saada tuon vaaditun rakkauden, joka oli tien alkukohtana. Siinä ei ahdistava raja suinkaan murtunut Staubitzin avulla, vaan ahdistuksen alkujuuri jäi entiselleen. Staubitzin mainitun neuvon vapauttava voima lienee ollut siinä, että se viittasi liiallisen pinnistetyn katumustaistelun hyödyttömyyteen. Luther ei olisi halunnut ottaa yliopiston raamatun opetustoimea vastaan, jonka hänen esimiehensä Staupitz hänelle myönsi. Lopulta kuitenkin myönnyttään tähän toimeen, muodostui siinä työssä se käänne, jossa maailmanhistoria mullistui.
Lutherin peruskysymyksenä oli kuinka löytää armollinen Jumala tai toisin sanoen miten ihminen voi saavuttaa yhteyden Jumalaan? ja toiseksi Jumalalle vai ihmisellekö jää ratkaisu lunastuskysymyksessä?
Tornikokemus, joka lopulta avasi Lutherille ymmärryksen Jumalan ansaitsemattomasta armosta Kristuksessa oli vuosia kestäneen sisäisen kyselyn ja taistelun tulos.
Tornikokemuksen ajankohdasta on tutkijoiden kesken erilaisia näkemyksiä, eikä Lutherin omat elämäkerralliset muistelmatkaan anna täyttä selvyyttä edes vuosiluvun tarkkuudella.
Yleinen näkemys on kuitenkin se, että tuo mullistava tapaus on tapahtunut ajanjaksona jolloin Lutherin piti luentosarjaa psalmeista professorin opetustoimessaan Wittenbergin luostarin yliopistossa.
Ennen tornikokemusta Luther vihasi sanaa vanhurskaus. Häneen vaikutti salamaniskun tavoin sana:"Vanhurskaudessasi vapahda minut." Paavalin roomalaiskirjeen tutkiminen oli hänelle vastahakoista, koska siinä käsitys Jumalan vanhurskaudesta nnäyttelee niin suurta osaa. Hän tunsi vain Jumalan tuomitsevan vanhurskauden. Kuitenkin hänellä oli suuressa ahdistuksessaan hämärä tunne, että tuolla käsityksellä voisi olla Raamatun kielessä toinenkin merkitys kuin tuo tavallinen filosofisen ajatustavan mukainen, ja niin hän tunsi elävää pakkoa päästä tästä vihdoin selville. hän joutui Roomalaiskirjeen tunnettujen sanojen eteen: "Jumalan vanhurskaus ilmenee uskosta uskoon, niinkuin on kirjoitettu:'Vanhurskas on elävä uskosta'"(Room.1:17). Mutta tämän kohdankin tutkistelu teki ensin tuon ahdistavan kysymyksen vain entistä hämärämmäksi hänen silmilleen ja vaikeammaksi sydämelle. Hänestä tuntui, että evankeliumikin oli vain ilmoitus Jumalan rankaisevasta vanhurskaudesta, eräs keino piinata ja kiduttaa perisynnin ja kymmenen käskysanan jo muutenkin niin hirveästi rasittamia ihmisiä. Hänen tätä miettiessään heräsi hänessä jälleen, kuten usein ennenkin, inthimoinen viha sitä julmaa Jumalaa kohtaan, joka vaati aina rakkautta, mutta teki kuitenkin tuon rakkauden luoduilleen aivan mahdottomaksi.
Niin Luther raivosi kammiossaan mustan luostarin tornissa haavoitetuin sydämin ja ahdistetuin mielin, mutta ei kuitenkaan hellittänyt, vaan kolkutti aina uudelleen Paavalia saadakseen selville, mitä tämä mainituilla sanoillaan vanhurskaudesta oikein tarkoitti. Tarkasteltaessa Lutherin omaa kertomusta hänen suuresta murroksestaan havaitaan, että hän vihdoin päiviä ja öitä kestäneiden mietiskelyjen jälkeen tuli ajatelleeksi sitä ajatusyhteyttä, että Jumalan vanhurskaus ilmaistaan evankeliumissa, niinkuin on kirjoitettu: "Vanhurskas on elävä uskosta." Silloin hän ymmärsi, ettei siinä voida tarkoittaa Jumalan rankaisevaa, vaan lahjoittavaa vanhurskautta, jonka kautta hän tekee ihmisen oikeutetuksi armoonsa, niinkuin on kirjoitettu: "Vanhurskas on elävä uskosta" Tämä passiivinen vanhurskaus jonka kautta armollinen Jumala vanhurskauttaa ihmisen uskosta, kirkastui tornikokemuksena Lutherille. Sinä hetkenä uuden elämän voima tulvehti hänen rasittuneeseen sydämeensä. Hän tunsi itsensä kokonaan uudestisyntyneeksi. Paratiisin suljetut portit avautuivat hänen ikävöivän katseensa edessä. Koko Raamattu kirkastui aivan kuin uutena ja toisenlaisena kuin ennen. Hän kohtasi siellä Jumalan, joka omalla työllään, oman voimansa ja oman viisautensa kautta tekee armotyönsä ihmisessä , jolla itsellään ei ole siihen mitään osaa. Ja niinpä hän nyt alkoi rakastaa tuota sanaa "Jumalan vanhurskaus" yhtä paljon kuin hän oli sitä aikaisemmin vihannut. Siitä tuli hänelle nyt suloinen sana, joka antoi hänen aavistaen kuulla paratiisin lounatuulten hyminän. - JaakkoLeinonen
Laestadius kirjoitti:
Seuraavassa kirjoituksessa kuvataan Lutherin (ainoa) uskontulo:
Uskonpuhdistajan ja oppi-isämme Lutherin tie oli vienyt Stotternheimissa tapahtuneen salamaniskun pelästyksen seurauksena luostariin. Luostarivuosinaan Luther tuli testanneeksi omien ansioiden riittävyyttä pelastuksen asiassa. Lainvaatimus sydämessään hän suoritti uskoaan ja mitä paremmin hän elämällään yritti kelvata Jumalalle sitä rauhattomampi hänestä tuli. Katumuskysymys oli eräs kompastukivi Lutherin tiellä. Hän sai tässä apua sielunhoitajaltaan ja esimieheltään Johann von Staubitzilta, joka antoi ymmärtää, että että todellinen katumus alkaa rakkaudella Jumalaan ja vanhurskauteen. Vaikka tämä lohdutti Lutheria suuresti ei se kuitenkaan avannut solmua siinä kysymyksessä mistä ihminen voisi saada tuon vaaditun rakkauden, joka oli tien alkukohtana. Siinä ei ahdistava raja suinkaan murtunut Staubitzin avulla, vaan ahdistuksen alkujuuri jäi entiselleen. Staubitzin mainitun neuvon vapauttava voima lienee ollut siinä, että se viittasi liiallisen pinnistetyn katumustaistelun hyödyttömyyteen. Luther ei olisi halunnut ottaa yliopiston raamatun opetustoimea vastaan, jonka hänen esimiehensä Staupitz hänelle myönsi. Lopulta kuitenkin myönnyttään tähän toimeen, muodostui siinä työssä se käänne, jossa maailmanhistoria mullistui.
Lutherin peruskysymyksenä oli kuinka löytää armollinen Jumala tai toisin sanoen miten ihminen voi saavuttaa yhteyden Jumalaan? ja toiseksi Jumalalle vai ihmisellekö jää ratkaisu lunastuskysymyksessä?
Tornikokemus, joka lopulta avasi Lutherille ymmärryksen Jumalan ansaitsemattomasta armosta Kristuksessa oli vuosia kestäneen sisäisen kyselyn ja taistelun tulos.
Tornikokemuksen ajankohdasta on tutkijoiden kesken erilaisia näkemyksiä, eikä Lutherin omat elämäkerralliset muistelmatkaan anna täyttä selvyyttä edes vuosiluvun tarkkuudella.
Yleinen näkemys on kuitenkin se, että tuo mullistava tapaus on tapahtunut ajanjaksona jolloin Lutherin piti luentosarjaa psalmeista professorin opetustoimessaan Wittenbergin luostarin yliopistossa.
Ennen tornikokemusta Luther vihasi sanaa vanhurskaus. Häneen vaikutti salamaniskun tavoin sana:"Vanhurskaudessasi vapahda minut." Paavalin roomalaiskirjeen tutkiminen oli hänelle vastahakoista, koska siinä käsitys Jumalan vanhurskaudesta nnäyttelee niin suurta osaa. Hän tunsi vain Jumalan tuomitsevan vanhurskauden. Kuitenkin hänellä oli suuressa ahdistuksessaan hämärä tunne, että tuolla käsityksellä voisi olla Raamatun kielessä toinenkin merkitys kuin tuo tavallinen filosofisen ajatustavan mukainen, ja niin hän tunsi elävää pakkoa päästä tästä vihdoin selville. hän joutui Roomalaiskirjeen tunnettujen sanojen eteen: "Jumalan vanhurskaus ilmenee uskosta uskoon, niinkuin on kirjoitettu:'Vanhurskas on elävä uskosta'"(Room.1:17). Mutta tämän kohdankin tutkistelu teki ensin tuon ahdistavan kysymyksen vain entistä hämärämmäksi hänen silmilleen ja vaikeammaksi sydämelle. Hänestä tuntui, että evankeliumikin oli vain ilmoitus Jumalan rankaisevasta vanhurskaudesta, eräs keino piinata ja kiduttaa perisynnin ja kymmenen käskysanan jo muutenkin niin hirveästi rasittamia ihmisiä. Hänen tätä miettiessään heräsi hänessä jälleen, kuten usein ennenkin, inthimoinen viha sitä julmaa Jumalaa kohtaan, joka vaati aina rakkautta, mutta teki kuitenkin tuon rakkauden luoduilleen aivan mahdottomaksi.
Niin Luther raivosi kammiossaan mustan luostarin tornissa haavoitetuin sydämin ja ahdistetuin mielin, mutta ei kuitenkaan hellittänyt, vaan kolkutti aina uudelleen Paavalia saadakseen selville, mitä tämä mainituilla sanoillaan vanhurskaudesta oikein tarkoitti. Tarkasteltaessa Lutherin omaa kertomusta hänen suuresta murroksestaan havaitaan, että hän vihdoin päiviä ja öitä kestäneiden mietiskelyjen jälkeen tuli ajatelleeksi sitä ajatusyhteyttä, että Jumalan vanhurskaus ilmaistaan evankeliumissa, niinkuin on kirjoitettu: "Vanhurskas on elävä uskosta." Silloin hän ymmärsi, ettei siinä voida tarkoittaa Jumalan rankaisevaa, vaan lahjoittavaa vanhurskautta, jonka kautta hän tekee ihmisen oikeutetuksi armoonsa, niinkuin on kirjoitettu: "Vanhurskas on elävä uskosta" Tämä passiivinen vanhurskaus jonka kautta armollinen Jumala vanhurskauttaa ihmisen uskosta, kirkastui tornikokemuksena Lutherille. Sinä hetkenä uuden elämän voima tulvehti hänen rasittuneeseen sydämeensä. Hän tunsi itsensä kokonaan uudestisyntyneeksi. Paratiisin suljetut portit avautuivat hänen ikävöivän katseensa edessä. Koko Raamattu kirkastui aivan kuin uutena ja toisenlaisena kuin ennen. Hän kohtasi siellä Jumalan, joka omalla työllään, oman voimansa ja oman viisautensa kautta tekee armotyönsä ihmisessä , jolla itsellään ei ole siihen mitään osaa. Ja niinpä hän nyt alkoi rakastaa tuota sanaa "Jumalan vanhurskaus" yhtä paljon kuin hän oli sitä aikaisemmin vihannut. Siitä tuli hänelle nyt suloinen sana, joka antoi hänen aavistaen kuulla paratiisin lounatuulten hyminän.Kiitos kirjoituksesta!
[email protected]
- Äitienkohtalo
Jos kastamaton lapsi joutuu tulijärveen, voiko äiti välttyä samalta kohtalolta? Hänhän on saanut aikaan sen, että lapsi sinne joutuu.
- Tietotuusjaelämä
Miksi Luther tai vl? Eikö Raamattu ilmoita mitä tapahtuu?
- eihyvänenaika
Siinä on mallia taikasuomalaisten Raamatuntuntemuksesta, eli mitään ei tiedetä noin pääpiirteissään.
Luterilainen kirkko ei ole koskaan julistanut evankelimia vaan omaa luterilaista oppikäsitystään.
se on ihan sama mitä sivulliset ihmiset tekevät temppuja vastasyntyneelle, sillä' ei taivaan portit aukene eikä sulkeudu.
vauva ei tiedä mitään ei usko mitään ei ole syyllinen mihinkään eikä ole mitään syntiä hänellä, ja sellaistako pitäisi jonkun kirkon tempuilla alkaa parannella voi herraisä mitä typeryyttä voikin olla huh !!Luterilaisuudessa (ja katolililaisuudessa ) kasten on vain veroluetteloon liittäminen sellaisen ihmisen, joka ei suulla todista Jeesusta Herraksi.
Naurettavuuksien suurimpia juttuja kirkkokunnissa.
- Armonanto
Mikä hokus pokus kosti voi pelastaa. Pelastaja on Jeesus. Kuinka Jeesukselle keinotellaan ja teeskennellään, seuraat aidosti Jeesusta, uudestisyntyneet puhdistaa sydämensä ja tekee Jumalan tahdon. Näin Jeesus kehottaa tekemään, ne ovat Jeesuksen veljiä.
- Tietotuusjaelämä
Kirkko, uskonnot ja ihmisopit, se on massojen luultu pelastus. Siihen te olette toivonne laittaneet.
- etsivä-xxx
Luther ei postilloissaan opeta, että kastamaton lapsi ei pelastuisi. Luther opettaa että kasteen halveksiminen on kadottavaa mutta jos kastetta ei ole saatavilla se ole pelastuksen edellytys. Ryöväri ristinpuulla ei ollut siinä tilanteessa että kaste olisi mahdollinen, usko riittää.
Lutrilainen kirkkokaan ei opeta pienen lapsen osalta että kasteen puuttuminen olisi ehdottomasti kadottava asia, kirkko toteaa että ihminen ei tiedä, asia jätetään Jumalan huomaan.- uskoo.ken.haluaa
Kirkon tunnustus sanoo toisin. Sen mukaan lapsi syntyy perisynnissä ja otetaan kasteessa saatanan valtakunnasta Jumalan valtakuntaan. Tunnustus opettaa kasteen olevan välttämätön pelastukseen.
- Tietotuusjaelämä
uskoo.ken.haluaa kirjoitti:
Kirkon tunnustus sanoo toisin. Sen mukaan lapsi syntyy perisynnissä ja otetaan kasteessa saatanan valtakunnasta Jumalan valtakuntaan. Tunnustus opettaa kasteen olevan välttämätön pelastukseen.
Pitää erottaa kirkon tunnustukset ja Jeesuksen sana. Mitä tekemistä ihmisten keksimillä järkeilyillä on totuuden kanssa? Joka siitä poikkeaa on eksyttäjä ja tie vie varmasti kadotukseen. Ihmeen sitkeästi luullaan olevan tiellä pelastukseen kun uskotaan kaikenmaailman selittäjiä. Sellaiset ovat hylänneet Jeesuksen kokonaan.
- Tietotuusjaelämä
Ryöväriä ei voi ottaa esimerkiksi kastamattomuudella. Keskiristillä oli Jumalan Poika jolla oli Isältä saatu valta antaa synnit anteeksi. Se oli sellainen valta ettei siinä tarvittu kastetta. Kai te nyt tämän ymmärrätte?
- uskoo.ken.haluaa
Tietotuusjaelämä kirjoitti:
Ryöväriä ei voi ottaa esimerkiksi kastamattomuudella. Keskiristillä oli Jumalan Poika jolla oli Isältä saatu valta antaa synnit anteeksi. Se oli sellainen valta ettei siinä tarvittu kastetta. Kai te nyt tämän ymmärrätte?
Kyllä minä sen ymmärrän, mutta kirkko näemmä ei. Tunnustuksen mukaan ei pelastunut.
- Tietotuusjaelämä
uskoo.ken.haluaa kirjoitti:
Kyllä minä sen ymmärrän, mutta kirkko näemmä ei. Tunnustuksen mukaan ei pelastunut.
Kirkko on luopioitten massaa jossa ovat omat jumalat, kuten Luther ym höpöukot. Mutta se onkin ihmisten perustama ja ylläpitämä instituutio jonka toiminta määrätään poliittisin vaalein valitussa kirkolliskokouksessa. Siis aivan turha laitos jolla on omat rituaalit.
- etsivä-xxx
uskoo.ken.haluaa kirjoitti:
Kirkon tunnustus sanoo toisin. Sen mukaan lapsi syntyy perisynnissä ja otetaan kasteessa saatanan valtakunnasta Jumalan valtakuntaan. Tunnustus opettaa kasteen olevan välttämätön pelastukseen.
Tästä asiata on tutkittuakin tietoa. Laitan tähän vain katkelman tutkimuksesta:
https://docplayer.fi/4961485-Juha-itkonen-kuolleena-syntynyt-lapsi-suomen-evankelis-luterilaisen-kirkon-kirkkokasikirjoissa-1694-2003.html
"Kastamattomien lasten osalta reformaattorit eivät antaneet yksiselitteistä kannanottoa (Rimpiläinen 1971, 155). Luterilaiset tunnustuskirjat korostavat, että kaste on välttämätön pelastukseen (esim. Augsburgin tunnustus IX ja Iso Katekismus
(1984, 171).
Kaste ei pelasta automaattisesti tehtynä tekona, vaan sen lisäksi tarvitaan usko Kristukseen. Luther ajatteli, ettei kasteen puute vaan sen halveksiminen kadottaa. Hän pohti myös ennen ympärileikkausta kuolleiden juutalaisten lapsien kohtaloa. Nämä lapset eivät nimittäin olleet tehneet syntiä ympärileikkauksen liittoa tai kasteen
liittoa vastaan (Väisänen M. 2000, 340).
Luther ei tahtonut heikentää kasteen arvoa ja merkitystä, mutta totesi, että koska kaste on uudestisyntymisen väline, emme voi ymmärtää miten sen ulkopuolella voi pelastua. Luther kuitenkin korosti, että toisaalta Jumala ei ole sidottu
sakramentteihinsa, joten hän voi tehdä lapsen autuaaksi tuntemattomalla tavalla (Rimpiläinen 1971, 155). Samoin ajatteli puhdasoppisuuden ajan teologi Johann Gerhard, joka täsmentää Lutheriin liittyen, että tapauksissa, joissa lapsi on kuollut äidin kohdussa tai heti syntymän jälkeen ennen kuin hänet on ehditty kastaa, ei ole kysymys kasteen halveksimisesta (Väisänen M. 2000, 338–341).
Johann Georg Walch, joka kokosi Lutherin teosten ns. St Louisin laitoksen, kirjoitti 1700-luvulla teoksen nimeltä Syntymättömien lasten usko. Raamatullisin todistein Walch argumentoi, että Jumala voi antaa uskon ja siten pelastuksen lahjan myös syntymättömälle lapselle (Walch 2005, 47). Luther ei kirjoittanut hautaan siunaamisen kaavaa tai ohjetta. Saksalaisista 1500-luvun kirkkojärjestyksistä suurin osa suo kastamattomille lapsille täydellisen hautauksen, eivät kuitenkaan kaikki. " - Vanhollinen_minäkin
uskoo.ken.haluaa kirjoitti:
Kirkon tunnustus sanoo toisin. Sen mukaan lapsi syntyy perisynnissä ja otetaan kasteessa saatanan valtakunnasta Jumalan valtakuntaan. Tunnustus opettaa kasteen olevan välttämätön pelastukseen.
Mikä on perisynti? Joutuuko lapsi kullessaan kadotukseen toisen tekemän synnin vuoksi.
Miksi sitä ei ole pantu Raamattuun? - uskoo.ken.haluaa
Vanhollinen_minäkin kirjoitti:
Mikä on perisynti? Joutuuko lapsi kullessaan kadotukseen toisen tekemän synnin vuoksi.
Miksi sitä ei ole pantu Raamattuun?Olen ihmetellyt samaa. Raamattu sanoo toisin Hesekielissä; ettei poika kanna isän syntivelkaa. Kirkon tunnuskirjat kuitenkin kätkevät tälläisen erikoisen termin , joka vie kastamattoman heidän mukaansa kadotukseen.
http://tunnustuskirjat.fi/augstunn.html#Perisynti
http://tunnustuskirjat.fi/augstunn.html#Kaste - Tietotuusjaelämä
Vanhollinen_minäkin kirjoitti:
Mikä on perisynti? Joutuuko lapsi kullessaan kadotukseen toisen tekemän synnin vuoksi.
Miksi sitä ei ole pantu Raamattuun?Kukaan, ei kukaan joudu kadotukseen kuoltuaan vaan tuonelaan Eikä kukaani myöskään mene kuoltuaan taivaaseen. Kuolleet herätetään kukin vuorollaan ja he joutuvat viimeiselle tuomiolle kaikki, myös lapset. Jokainen tuomitaan tekojensa mukaan.
Siis ihmiset eivät päätää yhtään mistään, tietysti luullaan ja uskotellaan sellaista joka on vaikkapa Lutherin oppia.
Miksi pitäisi uskoa miehen oppeja joka eli Saksassa 1500 vuotta Jeesuksen jälkeen? Ei Jeesus sanonut että uskokaa Lutheriin että pelastutte. Kirkko ja uskonnot elävät ihmisopeissa ja he ovat hylänneet totuuden. Sen totuuden ja sanan joka heidät pelastaisi.
- aiheesta
Jotenkin tällainen pohtiminen on turhaa, kun Raamattu ei puhu koko lapsikasteesta. Väliäkö sitten sillä mitä Luther tai joku muu sellaisesta ajattelee. asia on epäraamatullinen. Joka on siinä iässä, että hän kykenee ymmärtämään, mitä uskoon Jeesuksen lunnaista liittyy, ja hän tekee rukouksessa päätöksen Jumalan tahdon tekemisestä, ymmärtäen opetuslapseuden merkityksen, hän voi mennä kasteelle näkyvänä merkkinä siitä, että hän on vihkiytynyt tekemään Jumalan tahdon.
Ennen tätä ymmärrysikää lapset ovat vanhempien ansion alaisia.
1. Kor. 7:14
"Sillä mies, joka ei usko, on pyhitetty vaimonsa kautta, ja vaimo, joka ei usko, on pyhitetty miehensä, uskonveljen, kautta; muutoinhan teidän lapsenne olisivat saastaisia, mutta nyt he ovat pyhiä."
Tässä Paavali tarkastelee avioliittoa, jossa toinen osapuoli ei ole uskossa.
Apostolin lausunto ei sano, että epäuskoinen itse tulisi puhtaaksi eli pyhäksi aviositeen kautta. Hän voi itse asiassa olla sellainen, joka jatkaa väärin tekemistä tai saastaisia tapoja. Paavali sanoo päinvastoin, että epäuskoinen on pyhitetty suhteessaan uskovaan. Laupeudestaan uskovaa ja lapsia kohtaan Jumala pitää siis sellaista aviosuhdetta eli -liittoa puhtaana.
Mitä kristityn vanhemman tai kristittyjen vanhempien ansion omaaminen merkitsee tottelevaiselle lapselle? Se merkitsee sitä, että hänellä on Jumalan suosio. Hänellä on Jumalan suojelus ja apu samoin kuin hänen kristityillä vanhemmillaankin on.
Jos lapsi osoittautuisi kapinalliseksi vanhempien ohjaukselle ja Jumalalle, hän tekisi tyhjäksi sen ansion, minkä hänen kristityt vanhempansa saattavat aikaansaada hänelle Jumalan silmissä.
Täällä oli myös kysymys "Jos kastamaton lapsi joutuu tulijärveen, voiko äiti välttyä samalta kohtalolta? Hänhän on saanut aikaan sen, että lapsi sinne joutuu."
Tällaista kirjaimellista tulijärveä ei ole olemassakaan. Se kuvaa toista kuolemaa, josta ei ole ylösnousemusta enää, ja katumattomat synnin harjoittajat saavat omalla vastuullaan sen, että synnin palkka on kuolema.- sairastaoppia
Kyllä Luther oli aika julma kastamattomia kohtaan.
Vähä-katekismuksen liitteet:
Pyydän kristillisen uskollisuuden nimessä kaikkia kastajia, kummeja ja muita läsnäolijoita: koettakaa tajuta, kuinka tärkeä toimitus tämä on ja kuinka vakavasta asiasta siinä on kysymys. Kasterukousten sanoista kuulet, kuinka monin valituksin ja kuinka vakavin mielin kristillinen kirkko kantaa lapsen esiin; vakain, varmoin sanoin se tunnustaa Jumalalle, että lapsi on joutunut Perkeleen valtaan, synnin ja vihan lapseksi, palavasti se rukoilee apua ja kasteen armoa, että hänestä tulisi Jumalan lapsi.
Niinpä sinun olisi syytä ottaa huomioon, ettei ole leikin asia käydä Perkeleen kimppuun. Kasteessa ei vain karkoteta Perkelettä lapsen luota, vaan toisaalta tuo mahtava vihollinen ärsytetään ahdistamaan kastettua koko elämän ajan. Sen vuoksi on todella tarpeen, että koko sydämestä ja lujassa uskossa autamme lapsiparkaa ja pyydämme niin hartaasti kuin osaamme, että Jumala ei vain rukouksemme sanojen mukaisesti vapauttaisi lasta Perkeleen vallasta, vaan että hän myös vahvistaisi lasta, niin että tämä jaksaisi ritarin tavoin taistella Perkelettä vastaan koko elämän ajan ja vielä kuoleman hetkellä." - Tietotuusjaelämä
sairastaoppia kirjoitti:
Kyllä Luther oli aika julma kastamattomia kohtaan.
Vähä-katekismuksen liitteet:
Pyydän kristillisen uskollisuuden nimessä kaikkia kastajia, kummeja ja muita läsnäolijoita: koettakaa tajuta, kuinka tärkeä toimitus tämä on ja kuinka vakavasta asiasta siinä on kysymys. Kasterukousten sanoista kuulet, kuinka monin valituksin ja kuinka vakavin mielin kristillinen kirkko kantaa lapsen esiin; vakain, varmoin sanoin se tunnustaa Jumalalle, että lapsi on joutunut Perkeleen valtaan, synnin ja vihan lapseksi, palavasti se rukoilee apua ja kasteen armoa, että hänestä tulisi Jumalan lapsi.
Niinpä sinun olisi syytä ottaa huomioon, ettei ole leikin asia käydä Perkeleen kimppuun. Kasteessa ei vain karkoteta Perkelettä lapsen luota, vaan toisaalta tuo mahtava vihollinen ärsytetään ahdistamaan kastettua koko elämän ajan. Sen vuoksi on todella tarpeen, että koko sydämestä ja lujassa uskossa autamme lapsiparkaa ja pyydämme niin hartaasti kuin osaamme, että Jumala ei vain rukouksemme sanojen mukaisesti vapauttaisi lasta Perkeleen vallasta, vaan että hän myös vahvistaisi lasta, niin että tämä jaksaisi ritarin tavoin taistella Perkelettä vastaan koko elämän ajan ja vielä kuoleman hetkellä."Mielisairaan ja vainoharhaisen tekstiä.
- Tietotuusjaelämä
Eikä Jeesus puhunut yhtään sanaa Lutherista. Ihan turha ukkeli. Mutta näille ihmisoppien sorvaajille kuten kirkoille hän on jumala.
- tässäollaan
Luterilaisella kirkolal ei ole juuri mitään hengellistä merkitystä, se on tosiaan poliittinen systeemi valtio valtiossa jossa pääsääntöisesti koskaan uskoontulemattomat ihmiset ovat mukamas Jumalan työläisiä, ajatuskin on paitsi naurettava myöskin täysin mahdoton.
kirkko ei vaan sitä tajua, siitä on tullut itse itseään ruokkiva automaatti ja sen mukaiset on hedelmät myös, eli täydellinen paatumus ja hometalo. - Kaikki.lapset.pelastuvat
Pienet kastamattomat lapset eivät halveksu sakramenttia, ja he pelastuvat Jeesuksen sovitustyön perusteella. Jumala on Pyhä Rakkaus!
Jeesuksen sovitustyö pelastaa vain Jeesuksen seuraajat, ne jotka tunnustavat Hänet suullaan ihmisten edessä.
Lapsi sitävastoin pelastuu viattomuuttaan, aina siihen päivään asti, jolloin erottaa oikean väärästä, ja tekee väärin.
Silloin pitää tehdä parannus Jeesukseen, niin asiat selviävät.- eihyvänenaika
Mistä löysit tuon selityksesi ... eivät halveksu sakramenttia.... et ainakaan Raamatusta !
minkä tähden puhut lutterin suulla aivankuin hän olisi itse Jumala, ei lutteri ole muuta kuin paavin hapuileva munkki, ymmärrätkö sitä !!?
pienet lapset eivät tarvitse lutterin mielipiteitä pelastuakseen, heillä on paljon parempi tie siihen.
- Tietotuusjaelämä
Tuomioistuimen edessä seisovat pienet ja suuret ja kukin tuomitaan tekojensa mukaan. Kukaan ei voi etukäteen sanoa että he ( lapset) pelastuvat. Se ratkeaa vastaa tuomarin päätöksen jälkeen, katsotaan kenen nimi on elämän kirjassa.
- elämänkirja
Jokaisen syntyvän lapsen nimi on Elämän kirjassa ja se poistetaan sieltä vasta sitten,kun hän alkaa tekemään syntiä:
Ilm 13:5-8
"Ja kaikki maan päällä asuvaiset kumartavat sitä, jokainen, jonka nimi ei ole kirjoitettu teurastetun Karitsan elämänkirjaan, hamasta maailman perustamisesta."
Ilm 3:5
""Se, joka voittaa, saa ylleen valkeat vaatteet, enkä minä pyyhi hänen nimeään elämän kirjasta, vaan tunnustan hänet omakseni Isäni ja hänen enkeliensä edessä." - Tietotuusjaelämä
elämänkirja kirjoitti:
Jokaisen syntyvän lapsen nimi on Elämän kirjassa ja se poistetaan sieltä vasta sitten,kun hän alkaa tekemään syntiä:
Ilm 13:5-8
"Ja kaikki maan päällä asuvaiset kumartavat sitä, jokainen, jonka nimi ei ole kirjoitettu teurastetun Karitsan elämänkirjaan, hamasta maailman perustamisesta."
Ilm 3:5
""Se, joka voittaa, saa ylleen valkeat vaatteet, enkä minä pyyhi hänen nimeään elämän kirjasta, vaan tunnustan hänet omakseni Isäni ja hänen enkeliensä edessä."Ilmetys 13 luku? Mistä sinä sellaisen Raamatun olet löytänyt josta lainasit jakeet 5-8.
Tarkistappas mitä siellä todella sanoo? Tuo on täysin väärä.
Ilm. 3.5 oli kirje Sardeen seurakunnalle. Lueppas koko alku niin tajuat ettei yksittäinen jae tarkoita mihin sinä sitä käytät. elämänkirja kirjoitti:
Jokaisen syntyvän lapsen nimi on Elämän kirjassa ja se poistetaan sieltä vasta sitten,kun hän alkaa tekemään syntiä:
Ilm 13:5-8
"Ja kaikki maan päällä asuvaiset kumartavat sitä, jokainen, jonka nimi ei ole kirjoitettu teurastetun Karitsan elämänkirjaan, hamasta maailman perustamisesta."
Ilm 3:5
""Se, joka voittaa, saa ylleen valkeat vaatteet, enkä minä pyyhi hänen nimeään elämän kirjasta, vaan tunnustan hänet omakseni Isäni ja hänen enkeliensä edessä."Juuri näin.
- Tietotuusjaelämå
Kesitas kirjoitti:
Juuri näin.
Ilm 20:12. Taivaassa on Kristuksen elämäkirja joka päivittyy ihmisen tekojen mukaan. Se mitä ihminen tekee eläessään kirjataan kirjaan. Lopussa viimeisellä tuomiolla avataan kirja ja toinen joka on elämänkirja. Mitä kirjassa on, hänet tuomitaan sen perusteella.
Viimeisellä tuomiolla ovat kaikki, suuret ja pienet. Yksikään ei ole synnitön, ei edes vastasyntynyt, hänkin on tuomiolla. Emme me tiedä miten tuomitaan, mistä tuomitaan koska ei meille ole sitä ilmoitettu. Ainoastaan Jeesus tietää sen, hän joko armahtaa tai tuomitsee ikuiseen eroon Jumalasta.
Niin se menee, Jeesuksen sanan mukaan. Uskoo ken uskoo. Tietotuusjaelämå kirjoitti:
Ilm 20:12. Taivaassa on Kristuksen elämäkirja joka päivittyy ihmisen tekojen mukaan. Se mitä ihminen tekee eläessään kirjataan kirjaan. Lopussa viimeisellä tuomiolla avataan kirja ja toinen joka on elämänkirja. Mitä kirjassa on, hänet tuomitaan sen perusteella.
Viimeisellä tuomiolla ovat kaikki, suuret ja pienet. Yksikään ei ole synnitön, ei edes vastasyntynyt, hänkin on tuomiolla. Emme me tiedä miten tuomitaan, mistä tuomitaan koska ei meille ole sitä ilmoitettu. Ainoastaan Jeesus tietää sen, hän joko armahtaa tai tuomitsee ikuiseen eroon Jumalasta.
Niin se menee, Jeesuksen sanan mukaan. Uskoo ken uskoo.Jeesuhan tempaa omansa Taivaaseen, josta 1. Tess. 4:17
Meidät, jotka olemme vielä elossa ja täällä jäljellä, temmataan sitten yhdessä heidän kanssaan pilvissä yläilmoihin Herraa vastaan. Näin saamme olla aina Herran kanssa.
Tämä vahvistetaan Jesjan kirjassa.
Hesekielin mukaan siellä vietty yhteensä 7 vuosiviikkoa (7v.) käytetään oppimiseen siitä, miten eletään uudessa Jerusalmissa ja milleniumissa.
Sen jälkeen tulee Jumala, joka perustaa Jumalan Valtakunnan ja paheksuu, kuten Matteus sanoo niitä, jotka yrittävät sen temmata, kuten Kerho itselleen.Matt. 11:12
Johannes Kastajan päivistä asti taivasten valtakunta on ollut murtautumassa esiin, ja jotkut yrittävät väkivalloin temmata sen itselleen.- Tietotuusjaelämä
Kesitas kirjoitti:
Jeesuhan tempaa omansa Taivaaseen, josta 1. Tess. 4:17
Meidät, jotka olemme vielä elossa ja täällä jäljellä, temmataan sitten yhdessä heidän kanssaan pilvissä yläilmoihin Herraa vastaan. Näin saamme olla aina Herran kanssa.
Tämä vahvistetaan Jesjan kirjassa.
Hesekielin mukaan siellä vietty yhteensä 7 vuosiviikkoa (7v.) käytetään oppimiseen siitä, miten eletään uudessa Jerusalmissa ja milleniumissa.
Sen jälkeen tulee Jumala, joka perustaa Jumalan Valtakunnan ja paheksuu, kuten Matteus sanoo niitä, jotka yrittävät sen temmata, kuten Kerho itselleen.Matt. 11:12
Johannes Kastajan päivistä asti taivasten valtakunta on ollut murtautumassa esiin, ja jotkut yrittävät väkivalloin temmata sen itselleen.Käy niinkuin Nooan päivinä sanoi Jeesus. Toinen otetaan toinen jätetään. Kuolleet herätetään kukin vuorollaan ja jokainen joutuu tuomiolle. Kai sinä Kesitas nyt tämän tiedät.
Siis yksikään ei vältä joutumista tuomiolle, ei edes lapset. Siellä selviää kuka jatkaa kuka ei. Tietotuusjaelämä kirjoitti:
Käy niinkuin Nooan päivinä sanoi Jeesus. Toinen otetaan toinen jätetään. Kuolleet herätetään kukin vuorollaan ja jokainen joutuu tuomiolle. Kai sinä Kesitas nyt tämän tiedät.
Siis yksikään ei vältä joutumista tuomiolle, ei edes lapset. Siellä selviää kuka jatkaa kuka ei.Oikeassa olet, mutta Pyhien, lasten ja uudestsiyntyneiden kirjoja ei edes avata.
Tuomion pöydässä ovat kuitenkin kaikki, se on selvää.
Kirjoitinkin vain pelastumisesta, en tuomiosta, mutta tuon sen nyt esille.
- Jobinpostia
Niin jos vedepaisumus on totta? Niin siinähän kastettiin, lasta odottavien naisten lapset.
- nill
Ei yhden yhtäkään.
- Jaakkolei
Ei suinkaan kenenkään nimeä Elämän kirjasta poisteta. Jos
ihmisen nimi puuttuu sieltä, on se puuttunut aina. Jos ihmisen nimi on siellä, on se ollut siellä jo ennen kuin hänen äitinsä hänet synnytti. - Raamatusta
Ilm. 22:19 Ja jos joku tämän kirjan prophetian sanoista ottaa pois, niin Jumala ottaa pois hänen osansa elämän kirjasta, ja pyhästä kaupungista, ja niistä, mitkä tässä kirjassa kirjoitetut ovat.
- kiii
Ilm 17:8 Peto, jonka sinä näit, on ollut, eikä sitä enää ole, mutta se on nouseva syvyydestä ja menevä kadotukseen; ja ne maan päällä asuvaiset, joiden nimet eivät ole kirjoitetut elämän kirjaan, hamasta maailman perustamisesta, ihmettelevät, kun he näkevät pedon, että se on ollut eikä sitä enää ole, mutta se on tuleva.
- eiperisyntiä
Tuohan tarkoittaa sitä, että jokaisen syntyvän nimi on kirjotettu elämän kirjaan!!! Ja on taivaskelpoinen.
"tietotuusja elämä" opettaa tuota julmaa katolisen kirkon keksimää oppia, että vauvatkin olisivat syntisiä! Sen pohjaltahan kirkko kehitti lapsikaste-oppinsa.
"Yksikään ei ole synnitön, ei edes vastasyntynyt, hänkin on tuomiolla. "
Raamattu kuitenkin ilmoittaa: "Autuaita ovat puhdasydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan"
Vauva, jos kuka on puhdassydäminen eikä kirkon keksimä perisyntioppi tee sitä tyhjäksi. Vauva ei joudu tuomituksi.
"Nyt ei siis ole mitään kadotustuomiota niille, jota Jeesuksessa Kristuksessa ovat"!!
Kirkkolaitos peloittelee ihmisiä tuolla keksimällään perisynti-opilla. - kiii
eiperisyntiä kirjoitti:
Tuohan tarkoittaa sitä, että jokaisen syntyvän nimi on kirjotettu elämän kirjaan!!! Ja on taivaskelpoinen.
"tietotuusja elämä" opettaa tuota julmaa katolisen kirkon keksimää oppia, että vauvatkin olisivat syntisiä! Sen pohjaltahan kirkko kehitti lapsikaste-oppinsa.
"Yksikään ei ole synnitön, ei edes vastasyntynyt, hänkin on tuomiolla. "
Raamattu kuitenkin ilmoittaa: "Autuaita ovat puhdasydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan"
Vauva, jos kuka on puhdassydäminen eikä kirkon keksimä perisyntioppi tee sitä tyhjäksi. Vauva ei joudu tuomituksi.
"Nyt ei siis ole mitään kadotustuomiota niille, jota Jeesuksessa Kristuksessa ovat"!!
Kirkkolaitos peloittelee ihmisiä tuolla keksimällään perisynti-opilla.Ei tarkoita, sinä olet lukenut nurinkurisesti.
- Tietotuusjaelämä
eiperisyntiä kirjoitti:
Tuohan tarkoittaa sitä, että jokaisen syntyvän nimi on kirjotettu elämän kirjaan!!! Ja on taivaskelpoinen.
"tietotuusja elämä" opettaa tuota julmaa katolisen kirkon keksimää oppia, että vauvatkin olisivat syntisiä! Sen pohjaltahan kirkko kehitti lapsikaste-oppinsa.
"Yksikään ei ole synnitön, ei edes vastasyntynyt, hänkin on tuomiolla. "
Raamattu kuitenkin ilmoittaa: "Autuaita ovat puhdasydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan"
Vauva, jos kuka on puhdassydäminen eikä kirkon keksimä perisyntioppi tee sitä tyhjäksi. Vauva ei joudu tuomituksi.
"Nyt ei siis ole mitään kadotustuomiota niille, jota Jeesuksessa Kristuksessa ovat"!!
Kirkkolaitos peloittelee ihmisiä tuolla keksimällään perisynti-opilla.Niinpä, mitähän varten sitten tuomiolla ovat sekä pienet että suuret? Minä en opeta mitään, ilmaisen ajatukseni perustellen Raamatulla.
- Tietotuusjaelämä
eiperisyntiä kirjoitti:
Tuohan tarkoittaa sitä, että jokaisen syntyvän nimi on kirjotettu elämän kirjaan!!! Ja on taivaskelpoinen.
"tietotuusja elämä" opettaa tuota julmaa katolisen kirkon keksimää oppia, että vauvatkin olisivat syntisiä! Sen pohjaltahan kirkko kehitti lapsikaste-oppinsa.
"Yksikään ei ole synnitön, ei edes vastasyntynyt, hänkin on tuomiolla. "
Raamattu kuitenkin ilmoittaa: "Autuaita ovat puhdasydämiset, sillä he saavat nähdä Jumalan"
Vauva, jos kuka on puhdassydäminen eikä kirkon keksimä perisyntioppi tee sitä tyhjäksi. Vauva ei joudu tuomituksi.
"Nyt ei siis ole mitään kadotustuomiota niille, jota Jeesuksessa Kristuksessa ovat"!!
Kirkkolaitos peloittelee ihmisiä tuolla keksimällään perisynti-opilla.Synnin palkka on kuolema, miksi vauva voi kuolla heti syntymän jälkeen? Mikäli hän olisi synnitön hän olisi samanlainen kuolematon ihminen kuin Aatami ennen syntiinlankeemusta. Puhdassydämmisyys ei tarkoita synnittömyyttä. Se on tottelevaisuutta, nöyryyttä ja uskoa puhtaaseen Jeesuksen sanaan jossa ei ole vilppiä.
- jjhd
Perisynti tarkoittaa sitä, että Aadam teki sen synnin, jonka seuraukseksi Jumala oli ilmoittanut kuoleman. Hän teki sen ennen kuin hänellä oli yhtään lasta. Hänestä tuli epätäydellinen ja kuoleva ihminen. Hän siirsi tämän epätäydellisyyden kaikkiin tuleviin lapsiinsa ja näin mekin vanhenemme ja kuolemme.
Senhän takia Jumala lähetti Jeesuksen syntymään Aadamia vastaavaksi täydelliseksi ihmiseksi, jotta hän uskollisena kuollessaan antaisi Lain vaatimat vastaavat lunnaat meidän uskovien Aadamin jälkeläisten puolesta.
Jeesus ei tehnyt syntiä, hänellä oli oikeus Lain mukaan ikuiseen elämään. Hän luovutti sen meidän puolestamme, että joka uskoo, sillä olisi ikuinen elämä.
Näin täytettiin Jumalan vanhurskaus, vaikka se vaati Häneltä suunnattoman paljon. - eiperisyntiä
Tietotuusjaelämä kirjoitti:
Synnin palkka on kuolema, miksi vauva voi kuolla heti syntymän jälkeen? Mikäli hän olisi synnitön hän olisi samanlainen kuolematon ihminen kuin Aatami ennen syntiinlankeemusta. Puhdassydämmisyys ei tarkoita synnittömyyttä. Se on tottelevaisuutta, nöyryyttä ja uskoa puhtaaseen Jeesuksen sanaan jossa ei ole vilppiä.
Mitähän syntiä se kissan poika on tehnyt, kun sekin voi kuolla heti syntymässään???
Ihmisen syntyminen ja epätäydellisyys ei ole synti.
Jeesus on sovittanut maailman synnin, joten Aatamin ja Eevankin lankeemus on sovitettu. - Tietotuusjaelämä
eiperisyntiä kirjoitti:
Mitähän syntiä se kissan poika on tehnyt, kun sekin voi kuolla heti syntymässään???
Ihmisen syntyminen ja epätäydellisyys ei ole synti.
Jeesus on sovittanut maailman synnin, joten Aatamin ja Eevankin lankeemus on sovitettu.Jos mennään tieteen puolelle niin todistettavasti ihmisiä ja eläimiä on ollut ennen Aatamia. Hekin ovat kuolleet aikanaan. Siinä valossa on pohdinnan paikka ?
- Uskis
Kyllä se Aatami oli ensimmäinen ihminen. Eevan Jumala teki Aatamin kylkiluusta. Tämä todistaa aukottomasti Jumalan kaikkivoipaisuuden!
Asiasta on ihan silminnäkijähavaintojakin. - olikovaikeaa
Tietotuusjaelämä kirjoitti:
Synnin palkka on kuolema, miksi vauva voi kuolla heti syntymän jälkeen? Mikäli hän olisi synnitön hän olisi samanlainen kuolematon ihminen kuin Aatami ennen syntiinlankeemusta. Puhdassydämmisyys ei tarkoita synnittömyyttä. Se on tottelevaisuutta, nöyryyttä ja uskoa puhtaaseen Jeesuksen sanaan jossa ei ole vilppiä.
Eik vauva syntisyytensä tähden kuole vaan siksi että on aadamin jälkeläinen, eli sidottu Aadamista johtuneeseen elämän väliaikaisuuteen joka on voimassa vaika mitään omaa syntiä ei olekkaan olemassa.
- eimillään
Tietotuusjaelämä kirjoitti:
Jos mennään tieteen puolelle niin todistettavasti ihmisiä ja eläimiä on ollut ennen Aatamia. Hekin ovat kuolleet aikanaan. Siinä valossa on pohdinnan paikka ?
milläs se on mitattu että olivat ennen Aatamia?
ja millä se ihmisyys on mitattu yleensäkin!
löytyikö samalla ajokortti heiltä "ennen löydetyiltä"?! - Tietotuusjaelämä
eimillään kirjoitti:
milläs se on mitattu että olivat ennen Aatamia?
ja millä se ihmisyys on mitattu yleensäkin!
löytyikö samalla ajokortti heiltä "ennen löydetyiltä"?!Kannattaa tutustua esimerkisi neoliittikauden kulttuuriin ja sumerikulttuuriin. Samoin Gilgames eepokseen ja lukea mitä siellä kerrottiin.
Raamatussa ilmoitettujen aikamäärien mukaan ihminen ja eläimet on luotu hieman yli 6000 vuotta sitten. Kuten kertomus Raamatun alussa ilmoittaa maa oli autio ja tyhjä. Kuitenkin elämää oli jo ennen sitä. - Tietotuusjaelämä
olikovaikeaa kirjoitti:
Eik vauva syntisyytensä tähden kuole vaan siksi että on aadamin jälkeläinen, eli sidottu Aadamista johtuneeseen elämän väliaikaisuuteen joka on voimassa vaika mitään omaa syntiä ei olekkaan olemassa.
Eli Raamattu valehtelee ilmoittaessaan että synnin palkka on kuolema?
- eivaikeaa
Tietotuusjaelämä kirjoitti:
Eli Raamattu valehtelee ilmoittaessaan että synnin palkka on kuolema?
Sinä sekoitat nyt pahasti iankaikkisen kuoleman eli eron Jumalasta ja ajallisen ruumiin kuoleman!!!
Kaikki kuolevat ajallisesti, mutta Jeesukseen uskovat saavat kirkastetun ruumiin ja pääsevät taivaaseen. Siksi uskovasta sanotaan: Hän elää vaikka olisi kuollut"!
Siihen ei kasteella ole mitään tekemistä. - kerroilisää
Tietotuusjaelämä kirjoitti:
Kannattaa tutustua esimerkisi neoliittikauden kulttuuriin ja sumerikulttuuriin. Samoin Gilgames eepokseen ja lukea mitä siellä kerrottiin.
Raamatussa ilmoitettujen aikamäärien mukaan ihminen ja eläimet on luotu hieman yli 6000 vuotta sitten. Kuten kertomus Raamatun alussa ilmoittaa maa oli autio ja tyhjä. Kuitenkin elämää oli jo ennen sitä.En ole löytänyt mitään aikamääriä siitä milloin kaikki luotiin.
missä Raamattu ne ilmoittaa?
ja jos löytyy luunpala, millä sen "ihmisyys" mitataan? eiperisyntiä kirjoitti:
Mitähän syntiä se kissan poika on tehnyt, kun sekin voi kuolla heti syntymässään???
Ihmisen syntyminen ja epätäydellisyys ei ole synti.
Jeesus on sovittanut maailman synnin, joten Aatamin ja Eevankin lankeemus on sovitettu.Amen.
Tietotuusjaelämä kirjoitti:
Kannattaa tutustua esimerkisi neoliittikauden kulttuuriin ja sumerikulttuuriin. Samoin Gilgames eepokseen ja lukea mitä siellä kerrottiin.
Raamatussa ilmoitettujen aikamäärien mukaan ihminen ja eläimet on luotu hieman yli 6000 vuotta sitten. Kuten kertomus Raamatun alussa ilmoittaa maa oli autio ja tyhjä. Kuitenkin elämää oli jo ennen sitä.Missä on kerrottu, että ihminen on elänyt vain 6000v?
- Pyhis
Kyä lapsi joutuu kadotukseen, jos ei kuolemaa ennen ole pyytänyt SRK:n jäseniltä syntejä anteeksi. Helevetissä on ruuhkaa. Onneksi RY:lle mahtuu vielä.
On suuri Jumalan lahja olla ainoassa oikeassa uskossa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod224554- 203685
Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy4052417- 272121
- 342014
Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2391969- 351784
- 151698
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191497- 121351