GGR Nyt on loppuhuipennuksen aika

Hienosti on Tapio sieltä tulossa. Täytyisi varmaan tilata liput maaliin tuloa katsomaan.
Kyllä suomalaiset ovat kovaa purjehduskansaa, yeah.
Ilmoita


115 Vastausta

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.


Onkohan Tapiolla itsellään jo tieto loppukirin alkamisesta? Siinä näyttää olevan melko sekava painegradientti edessä, joka saattaa hidastaa menoa pariksi päiväksi.
2 VASTAUSTA:
Siinä on kuitenkin havaittavissa selvä länsivirtaus. Tosin kuitenkin vain 5 kt tuulet näyttävät olevan luvassa.
Tuo keskisellä Atlantilla pyörivä matalapaine saattaa sotkea kuvioita, mutta loppuviikolla näyttäisi tuuli kääntyvän luoteen puolelle.
H. Kaula
+Lisää kommentti
Tällaiset tiedot Tapiolle toissapäivänä annettiin oletetulle reitille 14.5. saakka ennustettujen tuulitietojen lisäksi. Eilen illalla tiedot on päivitetty:
"Seuraavan vuorokauden aikana tuuli on heikompaa tyyrpuurin puolella
eteläpuolitsesi kulkevan korkeapaineen takia.
Pohjoispuolellasi on heikko matalapaine koordinaateissa 48N, 27W ja se liikkuu
melko nopeasti itäkoilliseen. Olet tällä hetkellä tämän sääsysteemin reunaalueen länsituulissa. Azorien lounaispuolella on kehittymässä heikko korkeapaine
ja se liikkuu tulevan vuorokauden aikana eteläpuolitsesi itäkoilliseen.
Korkeapaineesta leviää heikkotuulinen selänne luoteeseen ja tämä
heikkotuulinen alue kulkee ylitsesi viimeistään huomenna aamulla.
Huomenna perjantaina iltapäivällä Azorien länsipuolelta kulkee pohjoiseen melko
syvä matalapaine ja se voimistaa silloisessa sijainnissasi etelän/kaakon puoleisen
tuulen navakaksi/kovaksi hieman yli pariksi vuorokaudeksi.
Tämän hetkisen ennusteen mukaan maanantaita 13.5 vasten yöllä Azorien ja
Portugalin väliselle merialueelle kehittyy korkeapaineen selänne ja se tyynnyttää
tuulen reitilläsi kahdeksi vuorokaudeksi eli keskiviikko 15.5 aamuun asti.
Ennustemallit tuntuvat olevan aika yksimielisiä tästä korkeapaineen selänteestä
ja sen sijainnista joten se toteutunee melko varmasti. Korkeapaineen selänne
levittäytyy melko pitkälle pohjoiseen tehden sen kiertämisen liki mahdottomaksi.
Keskiviikkona 15.5 luoteessa oleva matalapaine voimistaa länsi-/luoteistuulen
navakaksi ja matka alkaa jälleen taittumaan.
Seuraavan vuorokauden aikana on odotettavissa korkeintaan hyvin heikkoja
sadekuuroja."

GGR-aloittaja
1 VASTAUS:
Hyvältä vaikuttaa kunhan ei joudu tuon matalapaineen vietäväksi. Tosin se korkea tuo luultavasti sitten takaisin.
Paraneekohan maaliintulo ennustukset noiden säätietojen ansiosta?
Sy Magie
+Lisää kommentti
Sitten päästään jännittämään, kumpi suomalainen yksinpurjehtija on ensin kiertänyt ratansa. Ari Huuselan Ariel II starttasi 3 päivää sitten Ranskasta kisaan, jossa Fastnet ja Azorit kiertäen palataan takaisin Ranskaan. Mahtaako Ari vielä ennättää ohittaa Tapion? Maalit toki ovat eri paikassa Ranskassa.
1 VASTAUS:
34 mailin päästä ohittivat toisensa Huuselan Facebook-sivujen mukaan. VHF-yhteys ei onnistunut.
+Lisää kommentti
Mikä tuossa normaalissa vikkoketjussa oli vikana kun se ei riitä? Tänne on pitänyt avata uusia keskusteluita sekoittamaan hyvää systeemiä.
Eikö siinä numeroinnissa ollut ajatuksena, että niitä on helppo myöhemmin kaivaa esiin?

MareBalticum
3 VASTAUSTA:
Tavallaan kunnioitan @MareBalticumin Don Quijote tyyppistä taistelua moderoimattoman internetkeskustelupalstan lainalaisuuksia vastaan, mutta 30+ v erilaisissa netin keskustelupalstoilla roikkuneena sanoisin, että ei kannata haaskata ruutia moiseen. Kyllä ne threadit kuolevat itsekseen pois jos niille ei ole tarvetta ja jos eivät kuole niin niillä on tarve ja olemassaolon oikeutus.

NäinSenKoen
Anonyymi kirjoitti:
Tavallaan kunnioitan @MareBalticumin Don Quijote tyyppistä taistelua moderoimattoman internetkeskustelupalstan lainalaisuuksia vastaan, mutta 30+ v erilaisissa netin keskustelupalstoilla roikkuneena sanoisin, että ei kannata haaskata ruutia moiseen. Kyllä ne threadit kuolevat itsekseen pois jos niille ei ole tarvetta ja jos eivät kuole niin niillä on tarve ja olemassaolon oikeutus.

NäinSenKoen
Alan taipua näkemykseesi. Olen tosiaan yrittänyt pitää tätä GGR keskustelua totutuissa raameissa, mutta se ei näköjään saa kannatusta mukana olijoissa.
Nyt on aika siirtyä vain lukulinjalle ja ihmetellä sieltä käsin tätä menoa.
Kiitos vielä ystävällisestä neuvosta.

MareBalticum
Anonyymi kirjoitti:
Alan taipua näkemykseesi. Olen tosiaan yrittänyt pitää tätä GGR keskustelua totutuissa raameissa, mutta se ei näköjään saa kannatusta mukana olijoissa.
Nyt on aika siirtyä vain lukulinjalle ja ihmetellä sieltä käsin tätä menoa.
Kiitos vielä ystävällisestä neuvosta.

MareBalticum
Kyllä täällä on paljon niitä jotka kannattavat jonkinlaisia sääntöjä. Älä luovuta ;-)

T: Macee
+Lisää kommentti
Jos ei muita purjehduskiireitä olisi, minä kyllä lähtisin vastaanottamaan.

GGR-aloittaja
Ilmoita
Loppuhuipennus oli jo kuukausia sitten eikä Tapio ollut siinä osallisena. Tapion maalintulo kuukausi tai enemmän palkintojenjaon jälkeen on kaukana huipennuksesta. Tietysti Tapiolle ja hänen lähipiirille se voi olla huipennus.
7 VASTAUSTA:
Tullaan varmasti suomalaisissa medioissakin huomioimaan.
Loppuhuipennus on silloin, kun viimeinen tulee maaliin.

GGR-aloittaja
Anonyymi kirjoitti:
Loppuhuipennus on silloin, kun viimeinen tulee maaliin.

GGR-aloittaja
Vieläkö Igor meinaa jatkaa? Tuota "huipennusta" saa odotella ensi vuoteen. Viimeinen ei kyllä todellakaan ole mikään huipennus.
Anonyymi kirjoitti:
Vieläkö Igor meinaa jatkaa? Tuota "huipennusta" saa odotella ensi vuoteen. Viimeinen ei kyllä todellakaan ole mikään huipennus.
Igor ehkä hyvinkin vielä jatkaa, mutta ei samassa kisassa. GGR päättyy Asterian maaliintuloon.

GGR-aloittaja
Anonyymi kirjoitti:
Igor ehkä hyvinkin vielä jatkaa, mutta ei samassa kisassa. GGR päättyy Asterian maaliintuloon.

GGR-aloittaja
Vai päättyikö GGR jo palkintojenjakoon? Sen jälkeen tulleet ovat eri kategoriassa, kuten Igorkin.
Anonyymi kirjoitti:
Vai päättyikö GGR jo palkintojenjakoon? Sen jälkeen tulleet ovat eri kategoriassa, kuten Igorkin.
Näin ei ole. Kisassa ei ole aikarajaa maaliintulolle. Igor ei ole eri sarjassa matkan keston vuoksi, vaan maissa poikkeamisen vuoksi.

Mutta viis siitä, Tapsa vetelee 6,8 solmua kohti maalia!

Siimajalka
Anonyymi kirjoitti:
Vieläkö Igor meinaa jatkaa? Tuota "huipennusta" saa odotella ensi vuoteen. Viimeinen ei kyllä todellakaan ole mikään huipennus.
Eikös se niin mene, että vauhti aina kiihtyy ennen loppuhuipennusta ? ? ?
Spykiatri
+Lisää kommentti
Ei missään muissa kisoissa ainakaan koeta loppuhuipennusta kun viimeinen kisailija saapuu maaliin! Kyllä se huipennus on ohi kun mitalisijat on ratkenneet ja pokaalit jaettu..
Varmaan Tapiolle ja lähipiirille merkityksellinen vuosi, ja kisaa ja tätä palstaa seuranneille suurin mielenkiinto ollut että pääseekö yleensäkään koskaan perille maaliin.
--vdhd
Ilmoita
Oliko ordereista unohtunut maininta maalilinjan sulkeutumisesta. Se ratkaisisi ongelman, mikäli ongelmaa on. Jos sulkeutui niin Tapio ei olisi GGR:ssa enää. Tai GGR jatkuu kunnes Tapio on maalissa. Igorin Chichestrr- luokka jatkuisi jatkumistaan?
seppomartti
1 VASTAUS:
Ei varmaankaan ole unohtunut, kun moneen kertaan on korostettu, että kisassa ei ole aikarajaa. Nimenomaisesti artikkelissa ”säännöt” on mainittu, että kaikki reitin läpi purjehtineet saavat Golden Globe -plakaatin, ja että palkintojen jakoon mennessä maaliin tulleet saavat jonkun Suhaili-palkinnot.

NOR:n kohdan 2.7 kohdassa ”Aikaraja” kerrotaan, että kisassa ei ole aikarajaa.

Siimajalka

(Pikkaisenko riepoo nämä tunnista kuvat -arpajaiset)
+Lisää kommentti
Aika hyvin Asterian matka on edennyt, vaikka tuveneen jämähtämistä ennusteltiin.
Nyt Asterian vauhti hyytyi pariin solmuun vaikka PredictWind näyttää alueelle 18 notsia TS noin 170*. Windyn 7 kts sama suunta taitaa olla todellisempi. Rohkeampi banaani pohjoisen kautta välttäisi kehittyvän tuvenen kunnes itä- ja koillistuuli alkaa?.
Seppomartti
1 VASTAUS:
Kas, siellä ei sitten varmaankaan tuule ennusteen mukaisesti. Ventuskyn mukaan puolen yön jälkeen noilla hoodeilla 2-4 m/s etelästä, kaakostakin.

Illalla friskaa, kyllä tämä tästä.

Siimajalka
+Lisää kommentti
Olen ollut melkoisen pessimisti pääseekö Tapio maaliin. Nyt pitää ottaa hattu päästä ja sanoa että on kyllä upea purjehdus ja maaliin tulee. Toivottavasti ei iske pläkää biskajalle.

T: Vahvistusta
1 VASTAUS:
On sitkeä kaveri. Taitaa viihtyä itsekseen. Ei ole melkein puoleen vuoteen ollut jännitystä kisamenestyksestä, mutta on toisaalta ollut ilmeisesti vähiten suuria ongelmia niistä veneistä, jotka pääsevät maaliin, joten ei ole ollut houkutusta mennä maihin.
+Lisää kommentti
Vähiin käy ennen kuin loppuu. Nyt sanoisin ETA:ksi ensi viikon maanantain, GGR:n raportissa on laskeskeltu melko varovaisesti päivämatkoja ja jotakuinkin noi matka edenneekin. Suoransisten vastaatuuliosuuksien uhka on vähäinen, heikkotuulisia osuuksia sen sijaan tulee.

Träkkerin ominaisuudet selaimessa pienenevät kuin pyy maailmanlopun edellä: enää ei predict wind näytä kuin 24 tuntia eteenpäin. Surkeaa touhua.

Eikä tuulitietokaan kovin hyvin paikkaansa pidä,: Asterialla vauhtia 4,8 solmua, mutta tuulta muka 8,4-9,6 solmua. Selittyy ehkä aikajanalla.

Siimajalka
3 VASTAUSTA:
Tapiohan parantaa vauhtia. 2 kk sitten etenei kuukaudessa 1600 mpk, 1 kk sitten 2000 mpk ja viimeisen kuukauden 2400 mpk. Muutaman kuukauden päästä olisi jo kärjen 4000 mpk/kk vauhdissa! Harmi, että matka loppuu kesken.
Windy on ollut ainakin viime aikoina Preduct Windiä parempi osuvuudessa.Jotenkin nuo kolmiot ei minun pääkoppaan sovi verrattuna gribien tuulisakaroihin tai Windyn animaatioon.
seppomartti
Anonyymi kirjoitti:
Windy on ollut ainakin viime aikoina Preduct Windiä parempi osuvuudessa.Jotenkin nuo kolmiot ei minun pääkoppaan sovi verrattuna gribien tuulisakaroihin tai Windyn animaatioon.
seppomartti
Aika iso hajonta säämalleissa. GFS sanoo 10 kts, ICON 10 kts, HIRLAM 18 kts ja WRF 14 kts. Nuo ajankohdalle 14 UTC tänään. Huomiseksi samat lukemat, mutta eri malleilla.

Eilisen vuorokausimatka oli muuten reissun paras 148 mpk, joista 122 kohti LSdO:a.

GGR-aloittaja
+Lisää kommentti
Vaikka tyveniä on ollut ja jatkossakin on joka puolella niin veikkaan, ettei lopputaipaleellakaan tapahdu pitkää juuttumista tyveneen. Ei ole vielä kehittynyt pitkää ja laajaa korkeapainetta.
Asteria saattaa keritä rantaan ennen kuin rantaviivalta loppuu tuuli.
seppomartti
Ilmoita
Nyt predict wind on YB:n selaimessa lopettanut ennustamisen kokonaan. Vauhtia näyttää taas yli neljä solmua olevan, eli hyvin kulkee.

Siimajalka
2 VASTAUSTA:
Winguru pro tarjoaa monta säämallia. Useimmat ennustavat Asterialle hyviä tuulia perille saakka, huonointa AROME (nevö höörd). ETA on siirtynyt päivä päivältä aikaisemmaksi, tosin tänään se meni hieman takapakkia, mutta on edelleen 22.5 aamulla. Mutta mitä tuuliennustetta nyt sitten uskoa.

Kahden veneen loukussa venetyöt taas estivät päivän radioskedin kuuntelun.

GGR-aloittaja
Nyt hävisivät tuulitiedot ios-träkkeristäkin.
+Lisää kommentti
Vmg ja 24h metkst pvst minusta usein ristiriidassa. Keula kohti maalia 3+ s vauhdilla yli 120mpk/24 h js 6s vauhdistakin on jo aikaa.
ETA on Azorien jälkee parantunut 25>21.5. eli huomattava vauhdin parannus heikkojen tuulien alueella verrattuna etelämereen.
Seppomartti
2 VASTAUSTA:
Tapio arveli hyvän vauhdin syyksi reippaiden tuulien ja maltillisen merenkäynnin yhdistelmän. Loppumatkalla on kyllä varsin hyvissä tuulissa saanutkin ajaa, heikkotuuliset pätkät ovat menneet nopeasti ohi.

Nyt on oikeastaan jänitettävänä vain sunnuntai-iltapäivän pläkä sataman edustalla, joka sekää ei kauaa kestäne. Tällä vauhdilla olisi perillä jo sunnuntaina illansuussa.

Siimajalka
Ainakin kalkkiviivoille saakka näyttäisi menevän hyvin. Enimmäkseen eri säämallit ennustavat pysähdystä sitten niille kalkkiviivoille. Mutta jospa se erimielinen WRF-malli olisikin tällä kertaa se oikea.

GGR-aloittaja
+Lisää kommentti
Kyllä edelleenkin näyttää siltä, että Tapio ehtii rantaan ennen kuin 22/23.5. yöllä ranta-alueen tuuli loppuu. Minusta Windyn ennuste on ollut sama usean päivän ajan.
Ja YB toimii jälleen
Seppomartti
Ilmoita
Mitä mahtaa Tapio funtsia?

Kova keikka lähenee loppuaan ja hän pääsee pian tapaamaan rakkaimpansa. Tuskin hän juuri muuta miettii, vai mitä meinaatte?

Ei liene Tapiolta huutia tulossa myrkkymaalarifirmalle, aurinkokennoputiikille tai muille, aivan niin tyypillisillä tavoilla omat hommansa sössineille tahoille. Niitä on Suomen venesektori pullollaan.
Mitäs niistä, jokainen venemies on tasollaan joutunut ne kokemaan. Erona vain se, että me ankkalampiseilorit lähinnä vain kärsimme niistä lompakollamme. Emme me muut seilorit kärsi niiden tössijäputiikkien takia kahta kuukautta lisäpyttyä veneessä kaasuitta, sähköittä, eristyksissä.

Tapion asia ei kosketa meitä muita juuri kuin lukemamme perusteella. Nyt on toki taas helpompaa tiedostaa se tosiasia että veneiden kanssa voi luottaa vain itseensä ja jo itse koeteltuihin palveluntuottajiin. Ei muihin ja niihinkin luottotahoihinkin vain kotivesiretkien tiimoilla. Ulos merille mennään aina omillamme, joka kerta.

Radioamatöörit saavat Tapiolta varmasti lämpimät kiitokset osallisuudestaan. Siinä porukassa omistaudutaan asialle ja ratkaistaan hommat. Kuso kulkee ja joskus jos ei, periksi ei anneta ennen kuin yhteys saadaan. Siltä on ainakin vahvasti vaikuttanut.

Hieno, periksiantamaton suoritus, niin on voinut sanoa jo kauan.

Tapiossa olisi jollekin psykologian tutkijalle mainio tietolähde siitä, miten ihmismieli käsittelee ja kestää pitkää yksinoloa käytännössä ilman pakomahdollisuutta. Samoin siitä, miten kaikki on tehtävä ilman muun sivilisaation apua.
3 VASTAUSTA:
Tuolla reissulla on saanut kokea varmasti paljon ja erimerkkisiä asioita summattaessa varmaankin lopputuloksen etumerkki on plus. Yhteen lauseeseesi on kiteytettynä kotivesien seiloreillekin tuttu asia, jonka unohtaminen voi johtaa karvaaseen kokemukseen. Ja tuo kiteytys on: "Ulos merille mennään aina omillamme, joka kerta."
kvs
Noilla luonteenpiirteillä varustettuja tyyppejä ollaan ilmeisesti etsimässä myös suunnitellulle ensimmäiselle Marssiin suuntautuvalle matkalle.
Harvalla ihmisellä on kykyä ja henkisiä voimavaroja taivaltaa yksin kymmeniä tuhansia merimaileja autiolla merellä, joka on vielä vaarallistakin.

Mitä noihin teknisiin vastoinkäymisiin tulee, niin tuskin niistä julkisuuteen mitään suurta numeroa tehdään.
Käsittääkseni suurin osa laitteista on saatu sponsoreilta ja tiukka aikataulu lähdön alla oli varmasti suurin syy moniin epäonnistumisiin asennuksissa ja testauksissa.

Me kaikki varmasti olemme huomanneet sen tunteen kun saavumme maihin ”kovalta” keikalta, niin parin tunnin ja parin oluen jälkeen reissun paineet ovat purkautuneet ja muistot ovat saaneet pehmeämpiä reunoja.
Uskon että Tapionkin saavuttua maaliin ja sen aikaan saama euforia häivyttää monia ikäviä muistoja taka - alalle.

MareBalticum
Mitäs täällä nyt olikaan maaliintulon jälkeen odottamassa. Yhdet lakkiaiset, Asterian purjehdus kotiin ja sitten reippaasti laittamaan vuoden maissa viettänyttä kuutosta kuntoon elokuun MM:iin. Olihan siinä yksi purjehdukseen liittymätön asia joukossa.

GGR-aloittaja
+Lisää kommentti
Syy epäonnistumiseen ei ole tiukassa aikataulussa vaan huonossa valmistautumisessa.

Hyvään valmistautumiseen ei kuulu kiire.

Hanhenkauloista sun muista on turha syyttää ulkopuolisia.

Aikaa pitäisi olla niin paljon, että perusasioista ehtii varmistua itse.
29 VASTAUSTA:
"Hanhenkauloista sun muista on turha syyttää ulkopuolisia."

Onko tämä yksinpurjehtija sitten syyttänyt muita? Vai onko Suomi24 ollut se syyttäjä?
Aikaa ilmoittautumisajasta lähtöön on järjestäjän antama määrä. Omin voimin pääsee alkuun, mutta loppuun pääsemiseksi tavalliset ihmiset, joihin Tapiokin kuuluu, tarvitaan ulkopuolista rahoitusta. Ketään ulkopuolista ei ole syytelty, mutta rahoituspäätöksen saaminen vei suurimman osan valmistautumisajasta. Jos sitä päätöstä ei olisi viime hetkellä, tai oikeastaan vähän sen jälkeen tullut, Tapio olisi viheltänyt oman pelinsä poikki. Tarinan loppu onkin sitten nyt jo historiaa.

Totta, aikaa pitäisi olla niin paljon, että perusasiat voisi hoitaa. Aina vain ei ole omista tekemisistä ja haluista riippumatta. Sopii jonkun tehdä parin vuoden päästä itse paremmin.
Mikä estää toimimasta ennen ilmoittautumisaikaa?
Anonyymi kirjoitti:
Aikaa ilmoittautumisajasta lähtöön on järjestäjän antama määrä. Omin voimin pääsee alkuun, mutta loppuun pääsemiseksi tavalliset ihmiset, joihin Tapiokin kuuluu, tarvitaan ulkopuolista rahoitusta. Ketään ulkopuolista ei ole syytelty, mutta rahoituspäätöksen saaminen vei suurimman osan valmistautumisajasta. Jos sitä päätöstä ei olisi viime hetkellä, tai oikeastaan vähän sen jälkeen tullut, Tapio olisi viheltänyt oman pelinsä poikki. Tarinan loppu onkin sitten nyt jo historiaa.

Totta, aikaa pitäisi olla niin paljon, että perusasiat voisi hoitaa. Aina vain ei ole omista tekemisistä ja haluista riippumatta. Sopii jonkun tehdä parin vuoden päästä itse paremmin.
Tapio ei siis ole syyttänyt kunnostuksen tehnyttä telakkaa? Ilmeisesti Hesari jne. sitten ovat valehdelleet?

Tapion budjetti lienee yksi suurimmista. Seuraavaan kisaan lähtijän kannattaa noudattaa Ukun ja Markin tapaa ostaa hyvä Rustler, jonka saa myös hyvään hintaan kaupaksi kisan jälkeen. Gaiasta tuskin kukaan maksaa juuri mitään.
Anonyymi kirjoitti:
Tapio ei siis ole syyttänyt kunnostuksen tehnyttä telakkaa? Ilmeisesti Hesari jne. sitten ovat valehdelleet?

Tapion budjetti lienee yksi suurimmista. Seuraavaan kisaan lähtijän kannattaa noudattaa Ukun ja Markin tapaa ostaa hyvä Rustler, jonka saa myös hyvään hintaan kaupaksi kisan jälkeen. Gaiasta tuskin kukaan maksaa juuri mitään.
Voisin ostaa, jos olisi tarvetta, veneessähän ei ollut mitään vikaa. Miksi sitä ei saisi kaupaksi tai miksi Rustler olisi parempi valinta?

Siimajalka
Anonyymi kirjoitti:
Voisin ostaa, jos olisi tarvetta, veneessähän ei ollut mitään vikaa. Miksi sitä ei saisi kaupaksi tai miksi Rustler olisi parempi valinta?

Siimajalka
Katso kisan tuloksia maalissa ja tilanteita kisan varrella. Eikö tuossa ole erittäin selvä syy siihen, että Rustler oli erinomainen valinta ko. kisaan. Tapion nopeus ei ole missään kisan vaiheessa ollut riittävä kärkikahinoihin. Syy tietysti on pääosin muualla kuin venetyypissä, mutta mitään todistetta siitä, että tuo olisi yhtä hyvä, puhumattakaan parempi, valinta ko. kisaan kuin Rustler ei ole.

Veneen kunnostus oli tolkuton urakka niin rahallisesti kuin aikataulullisesti. Kaikki (tai ainakin 80-90%) siihen menneet rahat ovat menneet hukkaan venettä jälleenmyytäessä, jolloin alkuperäisen Gaian arvo voi olla jopa parempi ellei sitten joku Tapio-fani hullaannu veneestä.

Tapion vene on sisustettu kokonaan ko. kisan ehdoilla ja kisamenestys oli umpisurkea. Se ei tule kiinnostamaan vakavasti seuraavaan kisaan lähteviä eikä tavallisia matkapurjehtijoita. Rustlerilla sen sijaan on vakaa ja varsin hyvä markkina-arvo sekä ko. kisan veneenä että matkaveneenä. Jälkimmäiseen pääsyy lienee siinä, että Rustlereita on tehty tällä vuosituhannella eikä vain 60-luvulla, kuten Gaiaa. Eihän samalle rungolle tehty Swan 36:aan pääse lähellekään Rustlerin jälleenmyyntiarvoja, vaikka olisi hienosti kunnostettu.

Varsinkin epävarmalla budjetilla ja aikataululla olisi pitänyt ostaa vene, joka on kisakunnossa varustamalla, ei purkamalla koko vene ja rakentamalla sisustus ja kansi kokonaan nollasta. Ilmeisesti Tapiolla oli harhaluulo, että tuolla saisi kilpailuedun? Taloudellisesti järjetön ratkaisu ja kilpailuetu täysin mahdoton jo aikataulun takia. Kyllä veneellä pitää purjehtia paljon, jotta voi pärjätä.
Anonyymi kirjoitti:
Katso kisan tuloksia maalissa ja tilanteita kisan varrella. Eikö tuossa ole erittäin selvä syy siihen, että Rustler oli erinomainen valinta ko. kisaan. Tapion nopeus ei ole missään kisan vaiheessa ollut riittävä kärkikahinoihin. Syy tietysti on pääosin muualla kuin venetyypissä, mutta mitään todistetta siitä, että tuo olisi yhtä hyvä, puhumattakaan parempi, valinta ko. kisaan kuin Rustler ei ole.

Veneen kunnostus oli tolkuton urakka niin rahallisesti kuin aikataulullisesti. Kaikki (tai ainakin 80-90%) siihen menneet rahat ovat menneet hukkaan venettä jälleenmyytäessä, jolloin alkuperäisen Gaian arvo voi olla jopa parempi ellei sitten joku Tapio-fani hullaannu veneestä.

Tapion vene on sisustettu kokonaan ko. kisan ehdoilla ja kisamenestys oli umpisurkea. Se ei tule kiinnostamaan vakavasti seuraavaan kisaan lähteviä eikä tavallisia matkapurjehtijoita. Rustlerilla sen sijaan on vakaa ja varsin hyvä markkina-arvo sekä ko. kisan veneenä että matkaveneenä. Jälkimmäiseen pääsyy lienee siinä, että Rustlereita on tehty tällä vuosituhannella eikä vain 60-luvulla, kuten Gaiaa. Eihän samalle rungolle tehty Swan 36:aan pääse lähellekään Rustlerin jälleenmyyntiarvoja, vaikka olisi hienosti kunnostettu.

Varsinkin epävarmalla budjetilla ja aikataululla olisi pitänyt ostaa vene, joka on kisakunnossa varustamalla, ei purkamalla koko vene ja rakentamalla sisustus ja kansi kokonaan nollasta. Ilmeisesti Tapiolla oli harhaluulo, että tuolla saisi kilpailuedun? Taloudellisesti järjetön ratkaisu ja kilpailuetu täysin mahdoton jo aikataulun takia. Kyllä veneellä pitää purjehtia paljon, jotta voi pärjätä.
Ja tilanne oli selvillä jo kauan ennen kisaa eli oli tiedossa, että ennakkosuosikeilla oli Rustlerit. Tuossa olisi pitänyt miettiä pariin kertaan, luulenko tosiaan olevani fiksumpi venevalinnassa kuin VDH ja kumppanit, joilla on aivan eriluokan kokemus ja menestys vastaavista tapahtumista.
Asteria kuitenkin kiersi pallon ilman mainittavia veneestä johtuvia murheita, säilyi ehjänä. Siis aivan toimiva vene vastaavaan suoritukseen, ja noin varusteltuna en ihmettelisi, vaikka nähtäisiin seuraavalla kierroksella mukana.

Tapion kannalta rahaa varmaankin paloi, mutta seuraavan omistajan kannalta sehän koituu vain eduksi, jos avomeripurjehdusta harjoittaisi.

Siimajalka
Anonyymi kirjoitti:
Mikä estää toimimasta ennen ilmoittautumisaikaa?
Tää oli tosi hyvä ehdotus, mutta mihin voi valmistautua, jos ei ole kisaa, johon valmistautua? Menetkö kyselemään sponssia tapahtumaan, jonka toivot joskus järjestettävän? Tai oletko valmis itse ostamaan veneen, jolla ei ole muuta käyttöä kuin sellaiseen tapahtumaan?

Tapio osti veneen aihion ollessaan vielä jonotuslistalla ilmoittatumaan. Rajoitettu osallistujamäärä oli jo silloin täynnä.
Anonyymi kirjoitti:
Asteria kuitenkin kiersi pallon ilman mainittavia veneestä johtuvia murheita, säilyi ehjänä. Siis aivan toimiva vene vastaavaan suoritukseen, ja noin varusteltuna en ihmettelisi, vaikka nähtäisiin seuraavalla kierroksella mukana.

Tapion kannalta rahaa varmaankin paloi, mutta seuraavan omistajan kannalta sehän koituu vain eduksi, jos avomeripurjehdusta harjoittaisi.

Siimajalka
Eikö koneen hajoaminen ja keulan vesitiiviksi suunnitellun osaston jatkuva täyttyminen vedellä ole mainittavia veneestä johtuvia murheita?

Pääsihän tuolla reitin läpi. Niin pääsi monella muullakin veneellä Longue Routilla ja onhan tuo reitti ajettu vaikka millä ko. tapahtumien ulkopuolella. Vaikea käsittää, että joku tuon ostaisi ko. kisaan. Tietysti joku voi halua päästä toteuttamaan omaa unelmaansa minimibudjetilla ja ostaa tuon 10-20 tonnilla. Hullu saa olla, jos tuosta maksaa juuri enempää. Matkakäyttöön ei ole pakko noudattaa kisan sääntöjä, joten paljon parempia veneitä saa kohtuu hintaan.
Anonyymi kirjoitti:
Tää oli tosi hyvä ehdotus, mutta mihin voi valmistautua, jos ei ole kisaa, johon valmistautua? Menetkö kyselemään sponssia tapahtumaan, jonka toivot joskus järjestettävän? Tai oletko valmis itse ostamaan veneen, jolla ei ole muuta käyttöä kuin sellaiseen tapahtumaan?

Tapio osti veneen aihion ollessaan vielä jonotuslistalla ilmoittatumaan. Rajoitettu osallistujamäärä oli jo silloin täynnä.
En tiedä miten GGR:ssä aikataulu meni, mutta yleensä tieto kisasta ja myös kilpailukutsu julkaistaan hyvissä ajoin ennen ilmoittautumisen alkamista. Siis Tapio myöhästyi jo ilmoittautumisessa, jos pääsi vain jonotuslistalle?

VDH hoiti veneen hankinnan ajoissa ja sen kunnostuskin tehtiin jo 2016 siis vuotta ennen kuin Tapio osti raatonsa kunnostusta varten. Jotenkin mystisesti VDH on osannut ennakoida.
Anonyymi kirjoitti:
En tiedä miten GGR:ssä aikataulu meni, mutta yleensä tieto kisasta ja myös kilpailukutsu julkaistaan hyvissä ajoin ennen ilmoittautumisen alkamista. Siis Tapio myöhästyi jo ilmoittautumisessa, jos pääsi vain jonotuslistalle?

VDH hoiti veneen hankinnan ajoissa ja sen kunnostuskin tehtiin jo 2016 siis vuotta ennen kuin Tapio osti raatonsa kunnostusta varten. Jotenkin mystisesti VDH on osannut ennakoida.
Myös Peche ja Susie aloittivat veneidensä kunnostuksen jo 2016. Uku osti toisen Rustlerin vasta joulukuussa 2017. Aika paljon parempi ratkaisu sekin kuin Tapion valinta.
Anonyymi kirjoitti:
Eikö koneen hajoaminen ja keulan vesitiiviksi suunnitellun osaston jatkuva täyttyminen vedellä ole mainittavia veneestä johtuvia murheita?

Pääsihän tuolla reitin läpi. Niin pääsi monella muullakin veneellä Longue Routilla ja onhan tuo reitti ajettu vaikka millä ko. tapahtumien ulkopuolella. Vaikea käsittää, että joku tuon ostaisi ko. kisaan. Tietysti joku voi halua päästä toteuttamaan omaa unelmaansa minimibudjetilla ja ostaa tuon 10-20 tonnilla. Hullu saa olla, jos tuosta maksaa juuri enempää. Matkakäyttöön ei ole pakko noudattaa kisan sääntöjä, joten paljon parempia veneitä saa kohtuu hintaan.
Eiköhän se kone ole maissa fiksattavissa, arvatenkin myös keulaosaston ongelmat. Nyt tiedätään, mikä toimii ja mikä ei. Siitä on hyvä parantaa. Veneen peruskonstruktio lienee kunnossa.

Etukäteisveikkailuissa Gaiaa pidettiin nopeana, mutta toisin nyt kuitenkin kävi. Hitaus selittyy suurimmaksi osaksi kasvustolla.

Siimajalka
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän se kone ole maissa fiksattavissa, arvatenkin myös keulaosaston ongelmat. Nyt tiedätään, mikä toimii ja mikä ei. Siitä on hyvä parantaa. Veneen peruskonstruktio lienee kunnossa.

Etukäteisveikkailuissa Gaiaa pidettiin nopeana, mutta toisin nyt kuitenkin kävi. Hitaus selittyy suurimmaksi osaksi kasvustolla.

Siimajalka
Äärimmäinen hitaus Hobartista Hornille voi selittyä kasvustolla ja haluttomuudella pohjan putsaukseen, mutta ei ensimmäisten kuukauksien kärkeen nähden huono vauhti.

Uskotko oikeasti, että kone on mielekkäästi korjattavissa, kun se on ottanut merivettä sisäänsä vuosi sitten? Keulaosaston tietysti saa tiiviiksi, staagien mitat kohdilleen jne., mutta aika paljon tuossa on työtä kelvolliseksi veneeksi. Todellinen kunto tietysti selviää vasta kun vene on tarkastettu maissa.
Anonyymi kirjoitti:
Äärimmäinen hitaus Hobartista Hornille voi selittyä kasvustolla ja haluttomuudella pohjan putsaukseen, mutta ei ensimmäisten kuukauksien kärkeen nähden huono vauhti.

Uskotko oikeasti, että kone on mielekkäästi korjattavissa, kun se on ottanut merivettä sisäänsä vuosi sitten? Keulaosaston tietysti saa tiiviiksi, staagien mitat kohdilleen jne., mutta aika paljon tuossa on työtä kelvolliseksi veneeksi. Todellinen kunto tietysti selviää vasta kun vene on tarkastettu maissa.
Vene oli vielä startin aikaan rakennussarja. Sähkön tuotto oli alusta lähtien ongelma. Aivan venetyypistä riippumatta silloin on mahdotonta päästä lähellekään targetteja. Ja lopusta pitivät hanhenkaulat huolen, nehän ovat lähteneet kasvamaan heti, ei vasta Hobartia lähestyessä. Polaarit eivät valehtele, Gaia on takuulla erittäin kilpailukykyinen Rustleriin verrattuna. Etu olisi ollut nimenomaan kryssillä, mutta kryssiosuuksilla pohja oli sankan kasvuston peitossa. Todellista suorituskykyä ei nähty missään vaiheessa.

Paljon useampi vene GGR:ssä ei päässyt perille kuin pääsi. Asteriaa lukuunottamatta kaikilla oli vaikeuksia. Taisi kikin hajoaminen pari päivää sitten olla suurimpia sattuneita vaurioita ja sekin oli pian korjattu. Moottorista ei varmaankaan saada kuin varaosia hyödynnettyä, mutta uusi moottori ei ole veneen jatkon kannalta mitenkään merkityksellinen kustannus. Tiivistykset ja staagien lyhennys taas aivan pikkujuttu. Itse asiassa melkein suurin kustannus, mitä toinen samanlainen kierros vaatisi, olisi aurinkopanelien ja akkujen vaihto. Toisaalta ne kannattaisi seuraavaa GGR:ää varten vaihtaa joka tapauksessa ikänsä takia. Akut kärsivät pahasti alkumatkasta. Hyvin pienekin budjetin kierrokselle Asteria tulisi olemaan erittäin hyvä vaihtoehto sekä nopeuspotentiaalinsa että harkitun ja luotettavan rakenteensa takia
Anonyymi kirjoitti:
Myös Peche ja Susie aloittivat veneidensä kunnostuksen jo 2016. Uku osti toisen Rustlerin vasta joulukuussa 2017. Aika paljon parempi ratkaisu sekin kuin Tapion valinta.
Missäs Peche ja Susie ovat tulosluettelossa?
Anonyymi kirjoitti:
Missäs Peche ja Susie ovat tulosluettelossa?
Taisi Tapiolla merkittävästi parempi tuuri myrskyjen suhteen kuin Susiella ja monella muulla veneensä kaataneella? Pechen olosuhteita en muista. Molemmat, kuten lukuisat muut keskeyttäneet, olivat reilusti Tapion edellä keskeytyshetkellä,

Gaia vs. Rustler vertailua varten ei ole olemassa vertailukelpoisia polaareita, joten niiden perusteella vertailuja on turha suorittaa. Tietysti Gaia ei ole läheskään niin hidas kuin Tapio sai sen näyttämään. Todelliset erot ovat prosentteja ei kymmeniä prosentteja, kuten vauhtierot olivat. Tapio tarkisti pohjan ja totesi puhtaaksi jossain päiväntasaajan tienoilla. Eli ainakaan siihen saakka eikä pian sen jälkeen vauhdin syy ollut kasvusto.
Anonyymi kirjoitti:
Taisi Tapiolla merkittävästi parempi tuuri myrskyjen suhteen kuin Susiella ja monella muulla veneensä kaataneella? Pechen olosuhteita en muista. Molemmat, kuten lukuisat muut keskeyttäneet, olivat reilusti Tapion edellä keskeytyshetkellä,

Gaia vs. Rustler vertailua varten ei ole olemassa vertailukelpoisia polaareita, joten niiden perusteella vertailuja on turha suorittaa. Tietysti Gaia ei ole läheskään niin hidas kuin Tapio sai sen näyttämään. Todelliset erot ovat prosentteja ei kymmeniä prosentteja, kuten vauhtierot olivat. Tapio tarkisti pohjan ja totesi puhtaaksi jossain päiväntasaajan tienoilla. Eli ainakaan siihen saakka eikä pian sen jälkeen vauhdin syy ollut kasvusto.
Ehkä sinun kannattaisi vilkaista träkkeristä, miten kisa eteni.

Tapio oli St Helenan tienoille saakka hyvin kisassa mukana, nopeudellaan olivat sitä ennen erottuneet kaikista muista lähinnä VDH, Peche ja Slatts. Asteria kulki tuolloin vielä aivan hyvin, ja Tapio oli sijoilla 4-8, aivan rintarinnan Ukun, Suzuen ja Are Wiigin kanssa. Asterian kulussa ei ollut mitään hävettävää, eli vene sinänsä on ollut riittävän nopea.

Ennen Kapkaupunkia osa veneistä koki huomattavan huonoa tuuria juuttuen pläkään, jolloin VDH sai nykäistyä todella pitkän etumatkan.

Pohjan huono kunto alkoi vaikuttaa Kapkaupungin ja Australian välillä, ja erityisesti Tasmanian jälkeen tilanne oli onneton. Matkan kokonaiskeston selittää nimenomaan kasvysto.

Siimajalja
Anonyymi kirjoitti:
Ehkä sinun kannattaisi vilkaista träkkeristä, miten kisa eteni.

Tapio oli St Helenan tienoille saakka hyvin kisassa mukana, nopeudellaan olivat sitä ennen erottuneet kaikista muista lähinnä VDH, Peche ja Slatts. Asteria kulki tuolloin vielä aivan hyvin, ja Tapio oli sijoilla 4-8, aivan rintarinnan Ukun, Suzuen ja Are Wiigin kanssa. Asterian kulussa ei ollut mitään hävettävää, eli vene sinänsä on ollut riittävän nopea.

Ennen Kapkaupunkia osa veneistä koki huomattavan huonoa tuuria juuttuen pläkään, jolloin VDH sai nykäistyä todella pitkän etumatkan.

Pohjan huono kunto alkoi vaikuttaa Kapkaupungin ja Australian välillä, ja erityisesti Tasmanian jälkeen tilanne oli onneton. Matkan kokonaiskeston selittää nimenomaan kasvysto.

Siimajalja
Trackeria voi katsoa Tapio-laseilla tai ilman. Kärkitaistelussa Tapio ei ollut missään vaiheessa. St Helenan tienoilla Tapio oli kai joskus 10.8. paikkeilla. Silloin kärki oli jo 600 mpk karussa eli aivan tolkuton ero reilun kuukauden purjehtimisen jälkeen. Takana oli vain vielä hitaammat Igor ja Mark sekä rannassa käynyt Istvan suurine ongelmineen. 22.8. VDH oli jo Kap Kaupungin kohdalla 1150 mpk Tapion edellä. Mark Slats ja Wig olivat 600 mpk edellä, Susie 200 ja Uku 400 mpk. Istvan saavutti nopeasti Tapiota oltuaan 10.8. 750 mpk perässä ja elokuun lopussa jo rinnalla. Siis alle kolmessa viikossa 750 mpk kiinni.

Vaikea tietysti on kenenkään tietää miten pohjan kasvusto kehittyi, mutta Hobartissa myös Ukun pohja oli kamalassa kunnossa. Silti oli reilusti Tapiota nopeampi.
Suurin ero myrskyissä muihin verrattuna oli se, ettei Tapiolla ollut niistä paljoa kerrottavaa, kuten veneensä kaataneilla oli.

Mistä päätellen kelvollisia polaareita ei noista veneistä olisi? Linjapiirrosten lisäksi ei paljoa muuta dataa edes tarvita, mutta dataakin on aivan riittävästi tarjolla. Tapiolle olisi riittänyt pysyä joukon mukana avotuulet, niissä ei veneillä juuri eroa ole. Etu olisi tullut krysseillä.

Pechen matka katkesi jo Kapkaupunkiin tuuliperäsimen kevennettyjen tukien petettyä ja varaosien loputtua. Melkein kaikki muut tekivät eriasteisia kuperkeikkoja.

GGR-lopettaja
Anonyymi kirjoitti:
Katso kisan tuloksia maalissa ja tilanteita kisan varrella. Eikö tuossa ole erittäin selvä syy siihen, että Rustler oli erinomainen valinta ko. kisaan. Tapion nopeus ei ole missään kisan vaiheessa ollut riittävä kärkikahinoihin. Syy tietysti on pääosin muualla kuin venetyypissä, mutta mitään todistetta siitä, että tuo olisi yhtä hyvä, puhumattakaan parempi, valinta ko. kisaan kuin Rustler ei ole.

Veneen kunnostus oli tolkuton urakka niin rahallisesti kuin aikataulullisesti. Kaikki (tai ainakin 80-90%) siihen menneet rahat ovat menneet hukkaan venettä jälleenmyytäessä, jolloin alkuperäisen Gaian arvo voi olla jopa parempi ellei sitten joku Tapio-fani hullaannu veneestä.

Tapion vene on sisustettu kokonaan ko. kisan ehdoilla ja kisamenestys oli umpisurkea. Se ei tule kiinnostamaan vakavasti seuraavaan kisaan lähteviä eikä tavallisia matkapurjehtijoita. Rustlerilla sen sijaan on vakaa ja varsin hyvä markkina-arvo sekä ko. kisan veneenä että matkaveneenä. Jälkimmäiseen pääsyy lienee siinä, että Rustlereita on tehty tällä vuosituhannella eikä vain 60-luvulla, kuten Gaiaa. Eihän samalle rungolle tehty Swan 36:aan pääse lähellekään Rustlerin jälleenmyyntiarvoja, vaikka olisi hienosti kunnostettu.

Varsinkin epävarmalla budjetilla ja aikataululla olisi pitänyt ostaa vene, joka on kisakunnossa varustamalla, ei purkamalla koko vene ja rakentamalla sisustus ja kansi kokonaan nollasta. Ilmeisesti Tapiolla oli harhaluulo, että tuolla saisi kilpailuedun? Taloudellisesti järjetön ratkaisu ja kilpailuetu täysin mahdoton jo aikataulun takia. Kyllä veneellä pitää purjehtia paljon, jotta voi pärjätä.
No jo on synkkää. Katsotaanpa nyt kuitenkin faktoja Gaiasta:

- kryssi on vahvuus vaan jos etustaagi on löysä, vene ei kryssi
- Sähköntuotanto on olennaista, joten sen kanssa taistellessa meni kisan alkumatka muiden ajellessa suunnitelmiensa mukaan.
- Barnakkelit tulivat katkerana yllätyksenä Tapsan ollessa ihan hyvin kisassa mukana. Se, ettei hän niitä siivoillut oli hänen oma päätöksensä, mikä hidasti vauhtia Etelä-Atlantille saakka ja sitten tuli toviksi tyynet vyöhykkeet
- Myrskyissä vene osoitti luotettavuutensa ja tästä Tapsakin mainitsi puheluissaan.

Korjauslistalla
- Keulan vuodot
- staagien lyhennykset
- sähköntuotanto ml. moottori
- kunnon pohjamaalit ja/tai lasta ja sukellusvehkeet sekä mielikuvaharjoittelua uimisesta haiden seurassa

Muita takaiskuja ei nähdäkseni tullut.

En näe mitään syytä, miksei vene voisi tehdä uuttakin kierrosta.
Anonyymi kirjoitti:
Trackeria voi katsoa Tapio-laseilla tai ilman. Kärkitaistelussa Tapio ei ollut missään vaiheessa. St Helenan tienoilla Tapio oli kai joskus 10.8. paikkeilla. Silloin kärki oli jo 600 mpk karussa eli aivan tolkuton ero reilun kuukauden purjehtimisen jälkeen. Takana oli vain vielä hitaammat Igor ja Mark sekä rannassa käynyt Istvan suurine ongelmineen. 22.8. VDH oli jo Kap Kaupungin kohdalla 1150 mpk Tapion edellä. Mark Slats ja Wig olivat 600 mpk edellä, Susie 200 ja Uku 400 mpk. Istvan saavutti nopeasti Tapiota oltuaan 10.8. 750 mpk perässä ja elokuun lopussa jo rinnalla. Siis alle kolmessa viikossa 750 mpk kiinni.

Vaikea tietysti on kenenkään tietää miten pohjan kasvusto kehittyi, mutta Hobartissa myös Ukun pohja oli kamalassa kunnossa. Silti oli reilusti Tapiota nopeampi.
Ei tainnut kukaan väittää Tapion olleen kärkitaisteluissa, vaan ihan hyvin joukossa mukana. Kuten Siimajalka sanoi, VDH, Slats ja Peche olivat reilusti edellä, muut lähellä. Noista Pechen matka katkesi aikaisessa vaiheessa.

GGR-lopettaja
Anonyymi kirjoitti:
Ei tainnut kukaan väittää Tapion olleen kärkitaisteluissa, vaan ihan hyvin joukossa mukana. Kuten Siimajalka sanoi, VDH, Slats ja Peche olivat reilusti edellä, muut lähellä. Noista Pechen matka katkesi aikaisessa vaiheessa.

GGR-lopettaja
Olihan sekin, että Tapio joutui käyttämään vesigeneraattoria koko matkan siinä kun muut selvisivät enimmäkseen aurinkopaneleilla. Siinä annettiin tuulesta riippuen jopa puoli solmua tasoitusta muille.
Anonyymi kirjoitti:
Olihan sekin, että Tapio joutui käyttämään vesigeneraattoria koko matkan siinä kun muut selvisivät enimmäkseen aurinkopaneleilla. Siinä annettiin tuulesta riippuen jopa puoli solmua tasoitusta muille.
Huono hydro koko ajan vedessä on tietenkin turha käsijarru, puoli solmua voi sillä selittyä. Mutta lopussa Asteria kulki yli 6 s vauhtia 144mpk/24h, liki samaa kuin VDH parhaimmillaan.
"Tasmanian jälkeen tilanne oli onneton. Matkan kokonaiskeston selittää nimenomaan kasvysto"
"Etukäteisveikkailuissa Gaiaa pidettiin nopeana, mutta toisin nyt kuitenkin kävi. Hitaus selittyy suurimmaksi osaksi kasvustolla. ".Asia on juuri päin vastoin, pohjan kasvusto selityksenä ontuu pahasti. Tasmanian jälkeen negatiivisia vmg-24h eikä matka meinannut edistyä laisinkaan vaikka on avotuulien aluetta. Loppua kohden kasvuston pitäisi lisääntyä ja vauhdin hidastua. Nyt kävi päin vastoin. Vauhti parani loppua kohden oikein huimasti. Tietenkin on mahdollista, että hän kuitenkin putsasi pohjan tai korjasi staagit tms , mitä emme tiedä.
"hidasti vauhtia Etelä-Atlantille saakka ja sitten tuli toviksi tyynet vyöhykkeet". Tyynivyöhykkeet oli kaikilla, eikä ne ole yllätyksiä tai uutuuksia.
"Ennen Kapkaupunkia osa veneistä koki huomattavan huonoa tuuria juuttuen pläkään, jolloin VDH sai nykäistyä todella pitkän etumatkan. ". Tuurilla noin pitkässä kisassa on vain vähäinen merkitys välinerikkoja lukuun ottamatta. VDH:n ylivoimaisuus ei ollut muiden huonon tuurin seurausta. Eikä kuukausien ero maaliintulossa selity tuurilla.
Matkaourjehduksena Lehtisen valmistautuminen oli vaarallisen heikko.
Kilpapurjehduksena menestys oli surkea..
Sinnikkyyden ja peräänantamattomuuden osoituksena aivan uskomaton purjehdussuoritus, En olisi uskonut, että selviää reitin läpi. Toivottavasti Taoio jaksaa kirjoittaa kirjan. Palstan spekuleeraajat , minä mukaan lukien, varmaan kaipaavat hänen omakohtaisia kokemuksia.
seppomartti
Anonyymi kirjoitti:
Suurin ero myrskyissä muihin verrattuna oli se, ettei Tapiolla ollut niistä paljoa kerrottavaa, kuten veneensä kaataneilla oli.

Mistä päätellen kelvollisia polaareita ei noista veneistä olisi? Linjapiirrosten lisäksi ei paljoa muuta dataa edes tarvita, mutta dataakin on aivan riittävästi tarjolla. Tapiolle olisi riittänyt pysyä joukon mukana avotuulet, niissä ei veneillä juuri eroa ole. Etu olisi tullut krysseillä.

Pechen matka katkesi jo Kapkaupunkiin tuuliperäsimen kevennettyjen tukien petettyä ja varaosien loputtua. Melkein kaikki muut tekivät eriasteisia kuperkeikkoja.

GGR-lopettaja
Myrskyjä on tietysti vaikea verrata toisiinsa, mutta mahtoiko Tapion kohdalle osua yhtään vastaavaa myrskyä, joissa veneitä meni ympäri. Gaia tietysti saattaa Rustleria paremmin kestää keliä.

Ei ole ihan pikkujuttu tehdä polaareja, joista saa luotettavasti selville veneiden suorituskyvyn vaadittavalla 1-2% tarkkuudella. Linjapiirustusten tarkkuus ei siihen välttämättä riitä ja lisäksi vaaditaan oikeasta veneistä kasa mittauksia. Gaia 36:lle on ORCi-mittakirja, mutta ko. yksilössä on erillinen peräsin (tai sitten virhe mittakirjassa). Toisella ohjelmalla tai tavalla tehdyt polaarit poikkeavat aivan liikaa vertailuja varten toisistaan.
Anonyymi kirjoitti:
Myrskyjä on tietysti vaikea verrata toisiinsa, mutta mahtoiko Tapion kohdalle osua yhtään vastaavaa myrskyä, joissa veneitä meni ympäri. Gaia tietysti saattaa Rustleria paremmin kestää keliä.

Ei ole ihan pikkujuttu tehdä polaareja, joista saa luotettavasti selville veneiden suorituskyvyn vaadittavalla 1-2% tarkkuudella. Linjapiirustusten tarkkuus ei siihen välttämättä riitä ja lisäksi vaaditaan oikeasta veneistä kasa mittauksia. Gaia 36:lle on ORCi-mittakirja, mutta ko. yksilössä on erillinen peräsin (tai sitten virhe mittakirjassa). Toisella ohjelmalla tai tavalla tehdyt polaarit poikkeavat aivan liikaa vertailuja varten toisistaan.
ORC Club -mittakirjat perustuvat linjapiirroksiin ja hyvinkin prosentin tarkkuudella pitävät paikkansa. Niiden perusteella suoritusarvoja pyöristellään aavistuksen ylöspäin mittakirjaan.
Anonyymi kirjoitti:
Huono hydro koko ajan vedessä on tietenkin turha käsijarru, puoli solmua voi sillä selittyä. Mutta lopussa Asteria kulki yli 6 s vauhtia 144mpk/24h, liki samaa kuin VDH parhaimmillaan.
"Tasmanian jälkeen tilanne oli onneton. Matkan kokonaiskeston selittää nimenomaan kasvysto"
"Etukäteisveikkailuissa Gaiaa pidettiin nopeana, mutta toisin nyt kuitenkin kävi. Hitaus selittyy suurimmaksi osaksi kasvustolla. ".Asia on juuri päin vastoin, pohjan kasvusto selityksenä ontuu pahasti. Tasmanian jälkeen negatiivisia vmg-24h eikä matka meinannut edistyä laisinkaan vaikka on avotuulien aluetta. Loppua kohden kasvuston pitäisi lisääntyä ja vauhdin hidastua. Nyt kävi päin vastoin. Vauhti parani loppua kohden oikein huimasti. Tietenkin on mahdollista, että hän kuitenkin putsasi pohjan tai korjasi staagit tms , mitä emme tiedä.
"hidasti vauhtia Etelä-Atlantille saakka ja sitten tuli toviksi tyynet vyöhykkeet". Tyynivyöhykkeet oli kaikilla, eikä ne ole yllätyksiä tai uutuuksia.
"Ennen Kapkaupunkia osa veneistä koki huomattavan huonoa tuuria juuttuen pläkään, jolloin VDH sai nykäistyä todella pitkän etumatkan. ". Tuurilla noin pitkässä kisassa on vain vähäinen merkitys välinerikkoja lukuun ottamatta. VDH:n ylivoimaisuus ei ollut muiden huonon tuurin seurausta. Eikä kuukausien ero maaliintulossa selity tuurilla.
Matkaourjehduksena Lehtisen valmistautuminen oli vaarallisen heikko.
Kilpapurjehduksena menestys oli surkea..
Sinnikkyyden ja peräänantamattomuuden osoituksena aivan uskomaton purjehdussuoritus, En olisi uskonut, että selviää reitin läpi. Toivottavasti Taoio jaksaa kirjoittaa kirjan. Palstan spekuleeraajat , minä mukaan lukien, varmaan kaipaavat hänen omakohtaisia kokemuksia.
seppomartti
Nyt muistat tuulia pahasti väärin. Nimenomaan heti Tasmanian jälkeen alkoivat ainakin pari viikkoa kestäneet vastatuulet vaikka avotuulialuetta pitäisikin olla. NZ:n eteläkärjessä Tapio sahasi rannasta rantaan samaa väliä pariin kertaan negatiivista vmg:tä tehden ennen kuin pääsi väljemmille vesille.

Päiväntasaajan tienoilla paluumatkalla Tapio hämmästellen raportoi hanhenkaulaviljelmien pienentyneen. Viimeisen viikon ajan ja enemmänkin tuulet ovat olleet hyvin suotuisat ja aallokko maltillista. Nuo tekijät yhdessä selittävät hyvinkin lopun hyvän vauhdin.

En oikein näe, mikä valmistautumisessa olisi ollut vaarallista. Sähköongelmat olivat ainoa, mikä sai Tapion harkitsemaan jopa keskeyttämistä Kapkaupunkiin. Muutoin ainoa ongelma on ollut huono vauhti. Ja loppujen lopuksi 5/18 ei ole edes huono sijoitus kilpailussa surkeasta vauhdista huolimatta. GGR on kuitenkin erittäin vahvasti "to finish first you have finish first" -kilpailu. Niiden 18 lähteneen lisäksi lähtöä tavoitelleita oli yhtä paljon lisää.

GGR-lopettaja
Anonyymi kirjoitti:
ORC Club -mittakirjat perustuvat linjapiirroksiin ja hyvinkin prosentin tarkkuudella pitävät paikkansa. Niiden perusteella suoritusarvoja pyöristellään aavistuksen ylöspäin mittakirjaan.
Suurin osa, varsinkin Suomessa lähes kaikki, ORC Club mittakirjoista perustuvat mitattuun runkomuotoon. Uusimmille veneille myös suunnittelijoiden 3D-tiedostoihin. Siis ei 60-luvun kaaripiirustuksista arvioituihin muotoihin. ORC Clubilla ei pääse 1-2% tarkkuuteen. Ylipäätänsä se on VPP:lle todella tiukka vaatimus, joka vaatii hyvän VPP:n ja täydelliset mittaukset. Silti siihen ei päästä kaikilla veneillä. GGR-kisan veneet ovat aika kaukana siitä, millaisia veneitä VPP:ssä pyritään mallintamaan mahdollisimman tarkasti.

Polaarien jälkeen pitäisi sitten vielä tietää miten lähelle polaareita ko. venetyypillä pääsee yksinpurjehtien kuukausien aikana. Miten paljon tuuliperäsin rokottaa vauhtia. Entä rajallinen purjevalikoima ja jaksaminen sen käyttöön. Mitä tapahtuu lepo- ja ruokaluhetkien aikana. Tässäkin on suuria venekohtaisia eroja. Rustler selvästikin on näyttänyt, että sillä voi pärjätä. Gaialta tuo näyttö puuttuu täysin.
Anonyymi kirjoitti:
Suurin osa, varsinkin Suomessa lähes kaikki, ORC Club mittakirjoista perustuvat mitattuun runkomuotoon. Uusimmille veneille myös suunnittelijoiden 3D-tiedostoihin. Siis ei 60-luvun kaaripiirustuksista arvioituihin muotoihin. ORC Clubilla ei pääse 1-2% tarkkuuteen. Ylipäätänsä se on VPP:lle todella tiukka vaatimus, joka vaatii hyvän VPP:n ja täydelliset mittaukset. Silti siihen ei päästä kaikilla veneillä. GGR-kisan veneet ovat aika kaukana siitä, millaisia veneitä VPP:ssä pyritään mallintamaan mahdollisimman tarkasti.

Polaarien jälkeen pitäisi sitten vielä tietää miten lähelle polaareita ko. venetyypillä pääsee yksinpurjehtien kuukausien aikana. Miten paljon tuuliperäsin rokottaa vauhtia. Entä rajallinen purjevalikoima ja jaksaminen sen käyttöön. Mitä tapahtuu lepo- ja ruokaluhetkien aikana. Tässäkin on suuria venekohtaisia eroja. Rustler selvästikin on näyttänyt, että sillä voi pärjätä. Gaialta tuo näyttö puuttuu täysin.
Jos katsoo tämänpäiväistä kuvaa Asterian pohjasta ja viimeisen viikon nopeuksia, ei pitäisi olla epäilyksiä Gaian suorituskyvystä. Jos ei VPP pääse parin prosentin tarkkuuteen, pääsee sillä silti riittävään kertaluokkaan. Ainakin näkyy Gaian ja Rustlerin ero kryssillä.
+Lisää kommentti
Helsingin Sanomat seuraa Lehtisen maalintuloa paikan päällä.
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000006111293.html
Ilmoita
Maalilinja ohitettu.

GGR-aloittaja
2 VASTAUSTA:
Viiva ylittyi 21:21 Suomen aikaa, melkein sama muistisääntö kun 1. maailmansodan päättymisellä!

Hienoa hienoa, tervetuloa maan kamaralle!
Se oli väärä poiju, vastaanottajat hämäsivät jutuillaan, mutta nyt on oikea linjakin ylitetty.

Aika kai vaihtaa nimimerkkiä: GGR-lopettaja
+Lisää kommentti
Tapio Lehtinen Sailing Facebook-sivuilla suora lähetys saapumisesta käynnissä.
Ilmoita
Kello 21.21 Suomen aikaa virallinen maaliin saapumisaika.
3 VASTAUSTA:
Missä livefeedit?
GGR FB:ssä oli jo maaliintulo, otsikolla ”Tapio spotted”. Sieltä jälkilähetyksenä voit väijyä. Kohta pitäisi tulla lisää liveä sataman suulta.

Siimis
Anonyymi kirjoitti:
GGR FB:ssä oli jo maaliintulo, otsikolla ”Tapio spotted”. Sieltä jälkilähetyksenä voit väijyä. Kohta pitäisi tulla lisää liveä sataman suulta.

Siimis
Mitä kanavaa/osoitetta kannattaisi kytätä?

Kumma, että GGR:n omat sivut (tai joukko hajanaisia sivuja) päivittyy ihmeen verkkaisesti ja aiempien kaltaiset feedit puuttuu.
+Lisää kommentti
Palkintoseremoniat käynnissä, yleisöä jonkun verran. Paikalla myös VDH.
Ilmoita
Tapion suorituksen pilasi vähäinen kokemus avomereltä ja veneestä. Ongelmat olisi vältetty, jos hänellä olisi ollut parempi tieto siitä, mitkä asiat ovat tärkeitä ja aikaa korjata ne. Seuraava kierros sujuisi varmasti paljon nopeammin. Ellei sitten sillä kertaa sattuisi siihen kolmannekseen porukasta, jonka matkan päätti ylivoimaiset olosuhteet.
15 VASTAUSTA:
Onko yksi kierros maailman ympäri, yksi AZAB, yksi Round Ireland and Britain ja joku Atlantin ylitys vähäinen kokemus, kun jotain vielä jäi poiskin? Noistakin ainakin AZAB ja RIaB kahden hengen miehistöllä, AZAB vaimon kanssa. Monellako tässä maassa on enemmän?
Anonyymi kirjoitti:
Onko yksi kierros maailman ympäri, yksi AZAB, yksi Round Ireland and Britain ja joku Atlantin ylitys vähäinen kokemus, kun jotain vielä jäi poiskin? Noistakin ainakin AZAB ja RIaB kahden hengen miehistöllä, AZAB vaimon kanssa. Monellako tässä maassa on enemmän?
80-luvun kokemukset eivät enää kovin paljoa auta 2019. Ko. veneellä kokemusta oli erittäin vähän ja täysi nolla sen jälkeen kun vene oli remontoitu. Vertaa nyt vähän VDH:n kokemukseen ja ennen kaikkea menestykseen. Suomessa tietysti potentiaalisia yksinkilpailussa pärjääviä ei oikein ole. Arilla on enemmän kokemusta, mutta lähinnä kaukana muiden perässä yli-ikäisellä kalustolla pienellä riskillä purjehtimisesta.
Anonyymi kirjoitti:
80-luvun kokemukset eivät enää kovin paljoa auta 2019. Ko. veneellä kokemusta oli erittäin vähän ja täysi nolla sen jälkeen kun vene oli remontoitu. Vertaa nyt vähän VDH:n kokemukseen ja ennen kaikkea menestykseen. Suomessa tietysti potentiaalisia yksinkilpailussa pärjääviä ei oikein ole. Arilla on enemmän kokemusta, mutta lähinnä kaukana muiden perässä yli-ikäisellä kalustolla pienellä riskillä purjehtimisesta.
Kyse oli kokemuksesta avomeripurjehduksessa. Omaa kokemusta avomerikisoista on 70-luvulta tähän päivään, eikä se kokemus ole mihinkään vanhentunut vaikka välineet ovatkin muuttuneet. Kaiken lisäksi GGR-kalusto on paljon lähempänä 80-lukua kuin tätä päivää. Ei matka Italiasta kotiinkaan ihan vaatimaton ole, jos satut karttaa katsomaan. Siitäkin suurin osa singlehanded. Remontin jälkeen suurin ero oli se, ettei tarvinnut enää olla huolissaan veneen kestävyydestä.

Tietenkin startin aikaan kaikki oli keskeneräistä ja kokeilematonta. Samantyyppinen vene on Tapiolla ollut perheessä, myöhemmin omassa omistuksessa. Senkään suhteen ei ollut opeteltavaa. Kuten tiedetään, kaikki ei mennyt niinkuin Strömsössä. Paitsi pohjamaali, jäivät staagitkin pitkiksi haitaten selvästi niitä kryssiosuuksia, joiden piti olla se vahva osuus. Sähköongelmat oli oma lukunsa. Joka tapauksessa, toisin kuin Bossu arveli, ei sitä parempaa tietoa asioiden tärkeydestä ollut. Aikataulu vain oli toivoton jo sinä päivänä, kun riittävä sponsorointi varmistui ja lopullinen lähtöpäätös tehtiin.
Anonyymi kirjoitti:
Kyse oli kokemuksesta avomeripurjehduksessa. Omaa kokemusta avomerikisoista on 70-luvulta tähän päivään, eikä se kokemus ole mihinkään vanhentunut vaikka välineet ovatkin muuttuneet. Kaiken lisäksi GGR-kalusto on paljon lähempänä 80-lukua kuin tätä päivää. Ei matka Italiasta kotiinkaan ihan vaatimaton ole, jos satut karttaa katsomaan. Siitäkin suurin osa singlehanded. Remontin jälkeen suurin ero oli se, ettei tarvinnut enää olla huolissaan veneen kestävyydestä.

Tietenkin startin aikaan kaikki oli keskeneräistä ja kokeilematonta. Samantyyppinen vene on Tapiolla ollut perheessä, myöhemmin omassa omistuksessa. Senkään suhteen ei ollut opeteltavaa. Kuten tiedetään, kaikki ei mennyt niinkuin Strömsössä. Paitsi pohjamaali, jäivät staagitkin pitkiksi haitaten selvästi niitä kryssiosuuksia, joiden piti olla se vahva osuus. Sähköongelmat oli oma lukunsa. Joka tapauksessa, toisin kuin Bossu arveli, ei sitä parempaa tietoa asioiden tärkeydestä ollut. Aikataulu vain oli toivoton jo sinä päivänä, kun riittävä sponsorointi varmistui ja lopullinen lähtöpäätös tehtiin.
Onhan hänellä tosiaan kisoista kokemusta, mutta näin pitkä yksinpurjehdus ei ollut tuttua. Ajattelin lähinnä aurinkopaneeleja ja muita varusteita. Pitäisi olla joko varaosia tai sitten helposti korjattava vakiopaneeli, jonka voi kytkeä akkuun. Jotenkin tuntui, ettei oltu valinnoissa tajuttu, ettei ole mitään huoltoa pitkän matkan varrella.
Bossu kirjoitti:
Onhan hänellä tosiaan kisoista kokemusta, mutta näin pitkä yksinpurjehdus ei ollut tuttua. Ajattelin lähinnä aurinkopaneeleja ja muita varusteita. Pitäisi olla joko varaosia tai sitten helposti korjattava vakiopaneeli, jonka voi kytkeä akkuun. Jotenkin tuntui, ettei oltu valinnoissa tajuttu, ettei ole mitään huoltoa pitkän matkan varrella.
Näin pitkästä yksinpurjehduksesta on maailmanlaajuisesti kokemusta vain pikku kätösen kourallisella ihmisiä. Sen puutteesta ei ollut kyse, vaan siitä, että liian paljon asioita piti kiireessä ulkoistaa, jolloin joutui luottamaan esim. aurinkopanelien valmistajan näkemyksiin. Helposti tai vaikeasti korjattavia aurinkopaneleita ei ole, ainoastaan säätimen voi vaihtaa. Nythän ainakin yksi isoista paneleista oli rikkoontunut, eikä sille ole mitään tehtävissä. Jo yksi purjehdus Itämeren yli miehistön kanssa tai yksin olisi paljastanut puutteet.
Anonyymi kirjoitti:
Näin pitkästä yksinpurjehduksesta on maailmanlaajuisesti kokemusta vain pikku kätösen kourallisella ihmisiä. Sen puutteesta ei ollut kyse, vaan siitä, että liian paljon asioita piti kiireessä ulkoistaa, jolloin joutui luottamaan esim. aurinkopanelien valmistajan näkemyksiin. Helposti tai vaikeasti korjattavia aurinkopaneleita ei ole, ainoastaan säätimen voi vaihtaa. Nythän ainakin yksi isoista paneleista oli rikkoontunut, eikä sille ole mitään tehtävissä. Jo yksi purjehdus Itämeren yli miehistön kanssa tai yksin olisi paljastanut puutteet.
Ilmeisesti tuossa oli kuitenkin käytetty kolmen paneelin sarjakytkentää ruffin paneeleissa. Sellaiseen tulevan vian korjaaminen on mahdotonta, kun paneelien jännitteet ei yksistään ole riittäviä akulle. Kolme erillistä 12 V olisi ollut kaikin puolin parempi.

Joo 322 päivän yksinpurjehduksesta ei juuri kellään ole kokemusta eikä toivottavasti tulekaan. Sen sijaan useiden kuukauksien yksinpurjehduskisoista on runsaasti kokemusta, vaikkapa VDH:lla ja monella muulla. Paljon enemmän kuin kourallisella, mutta harvoilla heistä on intoa lähteä 60-luvun kalustolla ylipitkäksi ajaksi vesille, kun saman voi tehdä paljon nopeamminkin ja myös paljon julkisemmin eli paremmin sponsorituloin. Ei siinä enää juuri eroa tule onko vesillä 3 vai 7 kuukautta.
Anonyymi kirjoitti:
Ilmeisesti tuossa oli kuitenkin käytetty kolmen paneelin sarjakytkentää ruffin paneeleissa. Sellaiseen tulevan vian korjaaminen on mahdotonta, kun paneelien jännitteet ei yksistään ole riittäviä akulle. Kolme erillistä 12 V olisi ollut kaikin puolin parempi.

Joo 322 päivän yksinpurjehduksesta ei juuri kellään ole kokemusta eikä toivottavasti tulekaan. Sen sijaan useiden kuukauksien yksinpurjehduskisoista on runsaasti kokemusta, vaikkapa VDH:lla ja monella muulla. Paljon enemmän kuin kourallisella, mutta harvoilla heistä on intoa lähteä 60-luvun kalustolla ylipitkäksi ajaksi vesille, kun saman voi tehdä paljon nopeamminkin ja myös paljon julkisemmin eli paremmin sponsorituloin. Ei siinä enää juuri eroa tule onko vesillä 3 vai 7 kuukautta.
Olisiko sitä useamman kuukauden yhtämittaisesta kisasta kokemusta suorastaan kymmenilllä, ellei jopa sadalla. Niistäkin valtaosa ranskalaisia. Eniten yksinpurjehduksia tehdään kohteeseen tai toiseen Atlantin yli, eivätkä ne ole kestoltaan kuukautta pidempiä.

Saan kyllä varmaan tietää, miten panelit on kytketty ja minä tyyppisiä paneleita ovat, kunhan Asteria kotiin tulee. Kerrotaan sitten muillekin, mikä niiden ongelma oli.
Anonyymi kirjoitti:
Olisiko sitä useamman kuukauden yhtämittaisesta kisasta kokemusta suorastaan kymmenilllä, ellei jopa sadalla. Niistäkin valtaosa ranskalaisia. Eniten yksinpurjehduksia tehdään kohteeseen tai toiseen Atlantin yli, eivätkä ne ole kestoltaan kuukautta pidempiä.

Saan kyllä varmaan tietää, miten panelit on kytketty ja minä tyyppisiä paneleita ovat, kunhan Asteria kotiin tulee. Kerrotaan sitten muillekin, mikä niiden ongelma oli.
Eiköhän pelkästään Vendee Globe osallistujista tule yli sata. 15-30/kisa ja järjestetty 8 kertaa. Tietysti jotkut ovat purjehtineet tuon useamman kerran, kuten VDH kahdesti (sijoitukset 3. ja 2.). Onhan noita muitakin pitkiä yksinpurjehduskisoja.
Anonyymi kirjoitti:
Eiköhän pelkästään Vendee Globe osallistujista tule yli sata. 15-30/kisa ja järjestetty 8 kertaa. Tietysti jotkut ovat purjehtineet tuon useamman kerran, kuten VDH kahdesti (sijoitukset 3. ja 2.). Onhan noita muitakin pitkiä yksinpurjehduskisoja.
Mutta onko VG:llä ja GGR:llä juurikaan muita yhtymäkohtia kuin että mennään soolona pallon ympäri? Täydellisesti eri kalusto rakennusmateriaaleja myöten. Sanoisin, että parempaa kokemusta on 80-luvun DH-kisoista saanut.
Anonyymi kirjoitti:
Mutta onko VG:llä ja GGR:llä juurikaan muita yhtymäkohtia kuin että mennään soolona pallon ympäri? Täydellisesti eri kalusto rakennusmateriaaleja myöten. Sanoisin, että parempaa kokemusta on 80-luvun DH-kisoista saanut.
VDH nyt ainakin on hyvä esimerkki VG-kisaajasta, joka oli aivan ylivoimainen GGR:ssä mastorikkoon saakka ja lopulta kuitenkin melko ylivoimainen. Uusimmat veneet ovat toki kaukana, mutta VG-purjehtijat ainakin tietävät miten jaksaa ja miten tärkeää on tehdä töitä vauhdin eteen. Ei siis lueta kirjoja eikä nukuta pitkiä pätkiä kerralla.

Vastaavasti myös Pechellä, joka oli kärkipaikoilla aina keskeyttämiseensä saakka on paljon kokemusta kilpailullisesta valtameripurjehduksesta. GGR-sivun mukaan 300 000 M kisakokemusta.

80-luvun kisaveneet olivat jo varsin erilaisia kuin nämä. 30-40 vuodessa ehtii unohtaa paljon, varsinkin kun ei siinä välissä kisaa valtamerillä.
Anonyymi kirjoitti:
VDH nyt ainakin on hyvä esimerkki VG-kisaajasta, joka oli aivan ylivoimainen GGR:ssä mastorikkoon saakka ja lopulta kuitenkin melko ylivoimainen. Uusimmat veneet ovat toki kaukana, mutta VG-purjehtijat ainakin tietävät miten jaksaa ja miten tärkeää on tehdä töitä vauhdin eteen. Ei siis lueta kirjoja eikä nukuta pitkiä pätkiä kerralla.

Vastaavasti myös Pechellä, joka oli kärkipaikoilla aina keskeyttämiseensä saakka on paljon kokemusta kilpailullisesta valtameripurjehduksesta. GGR-sivun mukaan 300 000 M kisakokemusta.

80-luvun kisaveneet olivat jo varsin erilaisia kuin nämä. 30-40 vuodessa ehtii unohtaa paljon, varsinkin kun ei siinä välissä kisaa valtamerillä.
VDH on kilpaillut valtamerillä valtavasti, korkealla tasolla ja pitkän aikaa. Hänellä oli ylivoimainen kokemus ja se näkyi. Vehkeet kesti maaliin saakka ja vene oli varustettu järkevästi. Kuinka monelle olisi tullut mieleen hankkia lyhyempi masto kilpailuun? Pidempi masto olisi hyvin todennäköisesti mennyt poikki tyynen meren kuperkeikassa. Lehtisellä on nyt paljon kokemusta kruisailusta, valitettavasti kilpapurjehdus jäi vähiin tällä kertaa, mutta kilpailusta on muuten kokemusta. Ensi kisassa hän olisi varmasti kova luu, kun henkinen kantti on rautainen. Silloin pitäisi kyllä valmistaa vene Ranskassa tai Englannissa, joissa on enemmän osaamista valtameripurjehduksen vaatimuksesta. Nyt on saatu nimi näkyville ja seuraavaan kisaan on helpompi lähteä. Tämä suoritus muistetaan alan piireissä.
Bossu kirjoitti:
VDH on kilpaillut valtamerillä valtavasti, korkealla tasolla ja pitkän aikaa. Hänellä oli ylivoimainen kokemus ja se näkyi. Vehkeet kesti maaliin saakka ja vene oli varustettu järkevästi. Kuinka monelle olisi tullut mieleen hankkia lyhyempi masto kilpailuun? Pidempi masto olisi hyvin todennäköisesti mennyt poikki tyynen meren kuperkeikassa. Lehtisellä on nyt paljon kokemusta kruisailusta, valitettavasti kilpapurjehdus jäi vähiin tällä kertaa, mutta kilpailusta on muuten kokemusta. Ensi kisassa hän olisi varmasti kova luu, kun henkinen kantti on rautainen. Silloin pitäisi kyllä valmistaa vene Ranskassa tai Englannissa, joissa on enemmän osaamista valtameripurjehduksen vaatimuksesta. Nyt on saatu nimi näkyville ja seuraavaan kisaan on helpompi lähteä. Tämä suoritus muistetaan alan piireissä.
Myös Pechellä oli runsaasti kokemusta. Silti hän oli ensimmäisten keskeyttäjien joukossa huonosti valittujen välineiden takia. Jos Tapio lähtee toiselle kierrokselle, hänellä ei ole mitään syytä vaihtaa paljoa muuta kuin pohjamaali ja aurinkopanelit.

Henkinen kantti ja kilpailijan luonne ovat enemmän synnynnäisiä kuin kokemuksen kautta saatuja ominaisuuksia. Henkisen kantin Tapio on vakuuttavasti kaikille osoittanut. Kilpailijan luonteen tuntevat hyvin hänen kanssaan kilpailleet.
Anonyymi kirjoitti:
Myös Pechellä oli runsaasti kokemusta. Silti hän oli ensimmäisten keskeyttäjien joukossa huonosti valittujen välineiden takia. Jos Tapio lähtee toiselle kierrokselle, hänellä ei ole mitään syytä vaihtaa paljoa muuta kuin pohjamaali ja aurinkopanelit.

Henkinen kantti ja kilpailijan luonne ovat enemmän synnynnäisiä kuin kokemuksen kautta saatuja ominaisuuksia. Henkisen kantin Tapio on vakuuttavasti kaikille osoittanut. Kilpailijan luonteen tuntevat hyvin hänen kanssaan kilpailleet.
Hesarissa kirjoitetaan jos Tapio lähtisi 2022 kisaan, hän haluaisi lukijoilta listan sadasta kirjasta ja ottaisi mukaan pokkareina enemmän sivuja kuin päättyneeseen kisaan.

Lähtisi siis lukemaan ei purjehtimaan kilpaa. Noiden yhdistäminen on mahdotonta ja tulos ei siitä muutu, että teknisiä ongelmia saadaan karsittua. Tai voi sillä pärjätä Istvanin kaltaisille, mutta ei VDH, Peche, Mark jne.

Kilpapurjehdukseen kuuluu keskeytykset. Peche lähtee voittamaan ei purjehtimaan mahdollisimman suurella todennäköisyydellä maaliin. VDH:lla taitaa olla poikkeuksellinen kyky yhdistää nuo.
Entäs kakkoseksi tullut Slats. Hänelläkin on rutkasti kokemusta, mutta jostain aivan muusta kuin purjehduksesta, varsinkaan valtameripurjehduksesta.

Rustlerin tyyppiset veneet osoittautuivat olevan alttiita kuperkeikoille. Ja kumpi olisi ollut VDH:n kannalta parempi ratkaisu, se pidempi masto vahvempana vai se lyhennetty, joka oli aiheuttamaisillaan keskeytyksen. Hänhän jo maatiimilleen ilmoitti menevänsä maihin Chilessä. Pechen keskeytys johtui aika karkeasta väärinarvioinnista, ei mistään sattumasta. Sellainen ei kuulu kilpapurjehdukseen. Edellä oleva tarkoittaa, että kaikkea ei voi lukea tulosluettelosta, kaikki voittajan valinnat eivät aina ole ne parhaat mahdolliset.
Anonyymi kirjoitti:
Entäs kakkoseksi tullut Slats. Hänelläkin on rutkasti kokemusta, mutta jostain aivan muusta kuin purjehduksesta, varsinkaan valtameripurjehduksesta.

Rustlerin tyyppiset veneet osoittautuivat olevan alttiita kuperkeikoille. Ja kumpi olisi ollut VDH:n kannalta parempi ratkaisu, se pidempi masto vahvempana vai se lyhennetty, joka oli aiheuttamaisillaan keskeytyksen. Hänhän jo maatiimilleen ilmoitti menevänsä maihin Chilessä. Pechen keskeytys johtui aika karkeasta väärinarvioinnista, ei mistään sattumasta. Sellainen ei kuulu kilpapurjehdukseen. Edellä oleva tarkoittaa, että kaikkea ei voi lukea tulosluettelosta, kaikki voittajan valinnat eivät aina ole ne parhaat mahdolliset.
Tietenkään voittajan valinnat eivät olleet parhaita mahdollisia, mutta riittävän hyviä voittoon. Ei GGR:n taso ole läheskään sellainen, että voittoon vaaditaan parasta mahdollista. Mark oli aivan ylivoimainen kakkonen. Hän teki kovasti töitä pitääkseen veneensä vauhdissa. Hänellä on paljon kokemusta työnteosta kilpailuissa, vaikka avomerikilpapurjehduskokemus ei ollutkaan alkunkaan VDH:n veroinen. Eihän hän pysynytkään VDH:n vauhdissa ennen VDH:n hidastumista kuperkeikasta. Toisaalta hänen vauhtinsa parani loppua kohden muiden jäädessä tolkuttoman kauas. Muut maaliintulleet nyt enemmänkin purjehtivat radan läpi tai taistelivat vaikeuksiensa kanssa.

Menihän tuolla monta muutakin venettä kuin Rustler ympäri. Se, että Gaia ei mennyt, ei vielä todista, että Gaia olisi merkittävästi vähemmän herkkä tuolle. Ei kai Ukun Rustlerkaan mennyt ympäri. Taisivat olla kaksi kisan onnekkainta? Aika pitkälle Susie ja VDH pääsivät ympäri menemättä. Hornin jälkeen ei kai kellään ollut keliä, jossa tuo olisi enää tapahtunut. Erittäin paljon on sattumasta kiinni osuuko juuri se kaatava keli kohdalle vai ei. Kysehän ei ole vain tuulen voimakkuudesta ja aaltojen korkeudesta.

Sitten kisassa enemmän maaliinpääsyä joskus kuin voittoa miettivä tekee valintoja, joilla riski vähenee. Purjehtii väärään suuntaan myrskyä kiertääkseen jne.

Pitää myös muistaa, että häntäjoukon sallittiin oikaista rataa eli eivät edes joutuneet alueelle, jossa VDH kaatui.

Onko Suhali herkempi vai vähemmän herkkä kaatumaan kuin Rustler tai Gaia? 1968 se oli ainoa läpi päässyt ja 2018 ainoa Suhali kaatui.
+Lisää kommentti
Poikkeuksellisesti 20.5. aamuuutisissa oli purjehdusta. Tenkanen treenaa jollapurjehdusta varten puntin nostoa. GGR ja Lehtinen ei ylittänyt uutiskynnystä!
Seppomartti
1 VASTAUS:
Tänään ylen iltauutisissa taas tenkanen JA Lehtinen 20sek!!
-vdhd
+Lisää kommentti
Hienoa Tapio! Minunkin on tunnustettava olleeni epäuskovainen matkan varrella maaliinpääsystä.
Nyt kun reissu on heitetty, toivottavasti ggr-keskustelu jatkukoon, tai alkaa alusta faktoihin perustuen. Kovasti mieltäni kiinnostaa staagiongelmat, peräkaiteen sahailutarve, aurinkopaneeliasennukset, keulan vuodot, myrkkyväritotuus, moottoriongeilmien syyt, ja muut meriselitykset. Ggr sivuilla on niin paljon tavaraa, pitkiä videoita, että olisin kiitollinen, mikäli vaikka tältä palstalla voisi lukea ytimekkäämpiä yhteenvetoja.
Ilmoita
Nyt vene ylös ja pohjasta kuvia
Ilmoita
Jep jep!

GGR:n lärvärisivuilla on nyt kuvia pohjasta. Voisi sanoa, että ötököiden vaikutusta vauhtiin ei ole liioiteltu!

Näyttäisi, että fyffet korjauksiin ja kotimatkaan järjestyy myymällä nuo ranskalaisille herkkusuille vaikka vähän alennettuunkin kilohintaan...

Sivuilla myös aamun haastattelut, johon mahtuu muutakin kun se kurjin hetki.

Feedimies
Ilmoita
Onnittelut Tapiolle maaliintulosta. Monet meistä epäilivät maaliin pääsyä ja kilpapurjehtijat olivat jossakin vaiheessa jopa epätoivoisia tilanteesta. Taisi siellä joku jopa sanoa jäävänsä pois täältä kotikatsomosta kun ei kestänyt seurata hidasta etenemistä.

Minun täytyy nyt tehdä tunnustus. Kun lauantai aamuna 11/5 tulin tänne sivustolle ja näin että joku oli avannut yöllä uuden ketjun nimeltä ”GGR viimeinen tonni menossa”, ja vakiokaarti oli siihen muutaman postauksen tehnytkin.

Minusta se oli meidän GGR seuraamiseen tehty porovokaatio. Olihan muutama päivä aikaisemmin jo ehdotettu, ettei enää avattaisi uutta GGR viikkoakaan.

Tuosta hermostuneena avasin tämän keskustelun ja tavoittelin samaa sävyä kuin tuo ”viimeinen tonni rikki” keskustelun avaus. Halusin nähdä meneekö tuo GGR viikojärjestelmä pois pelistä. Kuvittelin että tämän avaaminen saisi porukat palaamaan aidoille GGR sivuille. Niinhän siinä kävi ettei sitä GGR aloittajan alkuun panemaa hyvää systeemiä saatu pidettyä loppuun saakka.

Kyllä nämä keskustelut löytyvät hakutoiminnalla, mutta niitä joutuu siellä hieman plaraamaan, mikä olisi voitu välttää pitämällä selvä linja loppuun asti.
Toivotan hyvää kesää kaikille mukana olleille.

MareBalticum
3 VASTAUSTA:
Ordnung muss es sein !
Anonyymi kirjoitti:
Ordnung muss es sein !
Tuon on ehkä voinut suositella voin tietenkin olla muuallakin. Mistä tämä voisi aikaisemmin tietää. Tässä on sitten oikea vastaus: Jawohl, Ganz sicher,
Tuo edellä oleva siansaksa on tarkoitettu sensuurille purtavaksi.
Kun aikaisemmin vastasin noilla samoilla sanoilla, niin viesti oli poistettu.
Aika erikoista, että tuo ”järjestys täytyy olla” sai olla rauhassa.
Anonyymi kirjoitti:
Tuon on ehkä voinut suositella voin tietenkin olla muuallakin. Mistä tämä voisi aikaisemmin tietää. Tässä on sitten oikea vastaus: Jawohl, Ganz sicher,
Tuo edellä oleva siansaksa on tarkoitettu sensuurille purtavaksi.
Kun aikaisemmin vastasin noilla samoilla sanoilla, niin viesti oli poistettu.
Aika erikoista, että tuo ”järjestys täytyy olla” sai olla rauhassa.
Mucho bueno!
+Lisää kommentti
Tapio söi viimein barnakkelin:

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000006112391.html?utm_campaign=tf-HS&utm_term=2&utm_source=tf-other&share=9ee4036f7a35b21565f0172d8e4e8057

Ehkä ne olisi saanut irrottamaan matkalla otteensa jollain voimakkaalla ultraäänilaitteella rungon läpi.
2 VASTAUSTA:
Hieno saavutus Tapiolta kaikkien vaikeuksien jälkeen. Itse en ennen Hornia uskonut, että tulee pääluokassa maaliin saakka, mutta vauhti paranikin Atlantin puolella merkittävästi. Syyt siihen olisi mielenkiintoista tietää. Loppuiko into lukemiseen ja purjehti aktiivisemmin? Oppiko säätämään purjeet paremmin? Tekikö vähemmän sähköä vesigenulla? Vähenikö siimajalat? Tuskin elukoiden väheneminen vaikutti juuri mitään, niin paljon niitä oli edelleen maalissa.
Lopun vauhdin salaisuus olivat suotuisat tuulet yhdistettynä maltilliseen merenkäyntiin. Azoreilta maaliin tilanne oli muutamaa lyhyttä heikkotuulista pätkää lukuun ottamatta lähes optimaalinen. Paremmassa kunnossa olevalla pohjalla vauhti olisi toki ollut solmun verran parempi - viiden solmun keskinopeuden sijasta kuusi - jolloin perille olisi tultu reilussa kahdeksassa päivässä kymmenen sijaan..

Ei vauhti Kap Hornin jälkeen loppua lukuun ottamatta muuten mitenkään erikoinen ollut, mutta osasta potentiaalisista laajoista tyvenistä pääsi kuin koira veräjästä.

Siimajalka
+Lisää kommentti
Kun katseli Aterian pohjaa, siellä näkyi aika paljon irronneita hanhenkaulojen kiinnityskohta. Olisikohan lämmin vesi tehnyt tehtävänsä ja osa kuollut. Selittäisi miksi vauhti kasvoi. Osaksi saattaa tietysti olla että Tapio purjehti vähemmän varovaisesti. Ongelmista matkalla, staagien pituus oli aivan lapsellinen moka, maalivalinta ehkä osaksi jonkinlainen kommunikaatiokatkos, ihan yleistietoa paljon purjehtineelle joten uskoisin että Tapio luuli asian olevan kunnossa, aurinkopaneelit taas asennus firman täydellistä tietämättömyyttä, sarjaan kytkentä eri puolille venettä sulaa hulluutta, aivan täydellisen väärä tapa kytkeä tässä tapauksessa, koneen tilttaus voisi sattua kelle vaan, klassinen moka ja näitä sattuu paremmissakin piireissä. Mutta hatunnoston arvoinen suoritus ja 5/18 sijoitus.
Ilmoita
Eri mediat on aika kiitettävästi uutisoineet Lehtisen maaliintulosta. Esimerkiksi tämän päivän Hesarissa oli neljän sivun juttu.
1 VASTAUS:
Turkkarissa oli myös koko sivun juttu, mikä vastaa Hesarin formaatissa 2 sivua.
+Lisää kommentti
Asteria on matkalla Suomeen. Tällä hetkellä Englannin kanaalissa.
Ilmoita

Vastaa alkuperäiseen viestiin

GGR Nyt on loppuhuipennuksen aika

Hienosti on Tapio sieltä tulossa. Täytyisi varmaan tilata liput maaliin tuloa katsomaan.
Kyllä suomalaiset ovat kovaa purjehduskansaa, yeah.

5000 merkkiä jäljellä

Rekisteröidy, jos haluat käyttää nimimerkkiä.

Peruuta