Olen kysyn monilla palstoilla mm Facebookissa kokemuksia verenpainelääke Moxonidista, kauppanimellä Physiotens. Tämä kuuluu harvinaisiin verenpainelääkkeisiin. Mistään ei saa kokemustietoa. Siksi ajattelin, jos tässä ryhmässä olisi joku, jolla on tämä lääke ja mitä hän tykkää lääkkeestä. Onko millaisia sivuvaikutuksia ja jääkö ne ajan kanssa pois. Lääke on keskushermoston kautta vaikuttava, kuivattaa suuta ja muitakin sivuoireita on. En ole vielä halunnut sitä alkaa käyttämään, mutta kun vaihtoehdot ovat vähissä, on pakko aloittaa. Mutta jos joku teistä tietää kertoa jotain em. lääkkeestä, olisin kiitollinen siitä
Kysyn verenpainelääkkeestä
17
412
Vastaukset
- Anonyymi
Ei ole tuttu nimi, mutta eihän kaikille samoja sivuvaikutuksia tule. Etpä voi muuta kuin kokeilla, jos vaikka apu löytyisi.
- Anonyymi
Miksiköhän sinulle on juuri sitä määrätty ?
Eikö sopivampia vaihtoehtoja ole ?
Tulee mieleen sukulaiseni tapaus. Terveyskeskuslääkäri pakotti häntä syömään erittäin kallista kolesterolilääkettä. Ei antanut vaihtolupaa rinnakkaislääkkeeseen,
Farmaseuttikin ihmetteli miksi pitää vähävaraiselle ihmiselle määrätään niin kallis lääke
kun on muitakin vastaavia.
Asia valkeni, tarvittiin "koekaniineja"markkinoille tulleelle uudelle lääkkeelle.
Saikohan lääkäri hyvän "bonuksen" lääketehtaalta, mietin.
Aloittajalle ehdotan lääkärin vaihtamista, jos vain on mahdollista.- Anonyymi
"Tulee mieleen sukulaiseni tapaus. Terveyskeskuslääkäri pakotti häntä syömään erittäin kallista kolesterolilääkettä. Ei antanut vaihtolupaa rinnakkaislääkkeeseen,
Farmaseuttikin ihmetteli miksi pitää vähävaraiselle ihmiselle määrätään niin kallis lääke
kun on muitakin vastaavia."
Kerron oman kokemukseni tuosta kolesteroli lääkkeestä, joka maksoi mk-aikaan yli 200,-mk, mutta nimeä en enää muista. Tuli sitten netti minullekin ja googlasin näitä lääkkeitä ja huomasin, että samaista rinnakkaislääkettä sai jotain 30,-mk, joten esitin tämän lääkevaihtoehdon lääkärilleni, johon hän totesi, että vaihdetaan.
Tarkkaa sanamuotoa en tietenkään enää muista, mutta jotenkin juttu eteni niin, että hän katsoi koneeltaa lääkevaihtoehtoja ja ensimmäisenä oli tämä kallis lääke, joten hän kirjoitti sitä ja silloin ei ollut viellä Apteekeissa vaihtomahdollisuutta, mikä nykyisin on.
Verenpaineeseen olen syönnyt jo vuosia Renitec.comp, joka sisältää myös nesteenpoistoa, mutta nyt ilmeni, että natriumarvoni oli pielessä tämän nesteenpoiston vuoksi, joten lääkitystä vaihdettiin (Amloratio ja Enlapirl), joten nyt sain kaksi lääkettä, joista en tiedä höikkäsenpöläystä, että mitä ne vaikuttaa pahimmillaan ja en ole vain viitsinyt googlailla niistä mitään.
Harvakseltaan mittailen verenpainettani, koska mittarini on sellainen sekunda, joka näyttää joskus oikein ja sitten heittelee mitä vain, koska lainasin kerran tuttavani mittaria, jonka kanssa arvioin oman mittarini lukemia.
- Anonyymi
Ooi joi,,,,,mitä potaskaa joku viitsiikin uhota!
- Anonyymi
tästä on englanniksi viitteitä
mutta ongelma on että valvoja poistaa sellaiset
moxonidineä näytetään määrättävän erityisesti jos on paino-ongelmia
ja toimii keskushermoston kautta muuten vähän samalla tavalla kuin kalkkisalpaajat
eli relaksoi valtimoiden seinämien lihaskudosta rentouttavasti
https://www.mydr.com.au/medicines/cmis/physiotens-tablets
https://patient.info/medicine/moxonidine-for-high-blood-pressure-physiotens- Anonyymi
Aloittaja vastaa:
Physiotens määrättiin, kun ei lääkeryhmistä löydy enää sopivia. Sartanit eivät käy, ja muitakin ongelmia mm turvotuksia kaikista muista. Olen pieni ja hoikka ihminen, ei paino-ongelmia. Näyttää olevan kuolema edessä, jos ei hyvää lääkettä löydy. Toki tuota moxonidiniä täytyy aloittaa mutta pelolla - Anonyymi
sartaani ei ole kalkkisalpaaja vaan proteiini-hormonin reseptorin estäjä
sartaaneja käytetään rinnakkain kalsiumkanavan-estäjän kanssa siis yhtä aikaa usein
koska kalsiumestäjissä on kuuluisia palkittu aine sitä on varmaan yritetty'
sinullekin eli siis amlodipiini (eri lääkenimiä)
eli tämä amlodipiini nimenomaan on se valtimonseinän lihasrentouttaja joka on jonkilainen rinnakkainen vaihtoehto
moxonidinille
ainakin netissä lohdutetaan moxonidinistä että sivuefektit ovat tunnettuja riippuvaisia annoksen koosta siis skaalautuvia ja hyvänlaatuisia ja yleisiin on kuten sanot kuivasuu, uneliaisuus päänsärky ainakin ensi viikkoina
Adverse events observed are well recognized, dose-related and benign. The most common adverse events reported by patients taking moxonidine for blood pressure control include dry mouth, somnolence and headache. https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-0031661560&origin=inward&txGid=623794f6f2c1dacf6efe56d6b9f16394 - Anonyymi
aloittaja kommentoi:
minulla on felodipiini joka liitettiin sartaaniin, ei hyväyhdistelmä minulle, eli juurikin angiotensiinin estäjä ja kalsiumsalpaaja. Nyt on yritys liittää felodipiini moxonidiiniin. Felodipiini turvottaa ja siten nostaa painetta - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sartaani ei ole kalkkisalpaaja vaan proteiini-hormonin reseptorin estäjä
sartaaneja käytetään rinnakkain kalsiumkanavan-estäjän kanssa siis yhtä aikaa usein
koska kalsiumestäjissä on kuuluisia palkittu aine sitä on varmaan yritetty'
sinullekin eli siis amlodipiini (eri lääkenimiä)
eli tämä amlodipiini nimenomaan on se valtimonseinän lihasrentouttaja joka on jonkilainen rinnakkainen vaihtoehto
moxonidinille
ainakin netissä lohdutetaan moxonidinistä että sivuefektit ovat tunnettuja riippuvaisia annoksen koosta siis skaalautuvia ja hyvänlaatuisia ja yleisiin on kuten sanot kuivasuu, uneliaisuus päänsärky ainakin ensi viikkoina
Adverse events observed are well recognized, dose-related and benign. The most common adverse events reported by patients taking moxonidine for blood pressure control include dry mouth, somnolence and headache. https://www.scopus.com/record/display.uri?eid=2-s2.0-0031661560&origin=inward&txGid=623794f6f2c1dacf6efe56d6b9f16394täytyy tarkentaa vielä, että mahtaneeko sopia yhteen felodipiini ja moxonidiini? mainitset tuossa, että moxo olisi jonkinlainen vaihtoehto felodipiinin tyyppisille lääkkeille. Kiitos vastauksistasi, olivat hyödyllisiä minulle
Anonyymi kirjoitti:
Aloittaja vastaa:
Physiotens määrättiin, kun ei lääkeryhmistä löydy enää sopivia. Sartanit eivät käy, ja muitakin ongelmia mm turvotuksia kaikista muista. Olen pieni ja hoikka ihminen, ei paino-ongelmia. Näyttää olevan kuolema edessä, jos ei hyvää lääkettä löydy. Toki tuota moxonidiniä täytyy aloittaa mutta pelollaJoka tietoa lisää, se tuskaa lisää, sanotaan. Olen syönyt ainakin pari vuotta Moxodinia, enkä ole huomannut mitään ongelmia. Kun en ole osannut edes epäillä sivuvaikutuksia.
Olen niitä, jotka luottavat lääkärin arviokykyyn. Hän on koulunsa käynyt, minä syön tropit, jotka määrätään (jos muistan).- Anonyymi
Onko sinulla, joka syöt Moxonidiniä, jokin muukin lääke lisäksi? Kiinnostaa tämä tieto..
- Anonyymi
Halvin ja paras keino suunkuivuuteen on pureskella xylitolpurkkaa, viitisen minuuttia riittää.
Sitä ei tarvitse pureskella kuin viitisen minuuttia, että purkan pinnassa oleva xylitol rikkoutuu ja sulaa suuhun.
Minulla on suun kuivuus ongelmana muuten vaan. Olen yrittänyt kaikki keinot, apteekissa on jotain aineita, mutta ei ne auta ja ovat kalliita. Apteekin pastilliaski kuivalle suulle tuomaan sylkeä
maksaa 5 euroa eikä ole mitään tehoa. Xylitol-suuvesi ei paljon mitään auta.
Minulla on aina purkkaa mukana, kun suu on niin kuiva, ettei saada puhutuksi, kieli tarttuu kitalakeen.
Purkkaa menee mulla vaihtelevasti 3-6 kpl päivässä. Isolla Xylitol-purkka purkkapussilla pärjää pitkään.
Jenkki xylitol on mukavinta.
Xylitol-purkka ei kannata kuitenkaan liikaa syödä, se vähän vaikuttaa vatsaan, löysentää vatsaa
(mikä voi olla jollekin hyväkin) ja voi tehdä vähän ilmavaivoja.
Hammaslääkärini neuvoi xylitol-purkan. Suun kuivuus tekee huonoa hampaille. - Anonyymi
Ksylitol-ohje yllä juuri näin pitää tehdä
Aloittajalle: kysymyksesi on niin spesifinen että pitäisi olla alan tutkija vastaamassa, joten miltään palstalta tai terveyskeskuslääkäriltä et saa vastausta - sitä ei ole käypähoidossa
ALOITTAJA "minulla on felodipiini joka liitettiin sartaaniin, ei hyväyhdistelmä minulle, eli juurikin angiotensiinin
estäjä ja kalsiumsalpaaja. Nyt on yritys liittää felodipiini moxonidiiniin. Felodipiini turvottaa ja siten nostaa painetta "
"että mahtaneeko sopia yhteen felodipiini ja moxonidiini? "
ok, dipiinin kuuluu vähän turvottaa kun virtaus (valtimo) lisääntyy ja pesusieni (kudos) vettyy (verta täyteen) ja paisuu. Voidaan vähentää diureetilla
KYSY lääkäriltäsi 1. miksi sinulle on pantu nimenomaan tämä (felo)dipiini
2. miksi felodipiini yhdistetään moxodiniiniin (eikä esim. mox. sartaaniin)
Kansanomaisesti sanottuna dipiini ja sauna ovat sama asia eli vähentävät paineita koska ne relaksoivat valtimoita niin kysy lopuksi 3.
3. miksi sinulle EI ole määrätty sanotaan esim. amlodipiiniä ja telmisartaania ja telmisartaaniin liitettyä tiatsidia (diureettia) joka heittää ylijäämäsuolan natriumin ja angiotensiinin loput virtsaan turvottamasta
Suunkuivaus-resepti:
Salivin (C-vitamiinipitoinen steviaa (ei sokeria) sisältävä ksylitoli-fluori-tabletti, tahmea) apteekista
yhdistyettynä kauppamakeiseen vaikka Xylimax, peppermint
purraan kevyesti yhteen iltasella ja imeskellään niin ettei luiskahda henkitorveen
nautitaan
Kuivasuuprobleeman ehdottomat asiantuntijat ovat kuivasilmätautiset
koska he kärsivät molemmista
https://www.sjogreninsyndrooma.fi/artikkelit/- Anonyymi
Olen huomannut, että itse täytyy kaikki selvittää. Kyllä niin hulluja lääkemääräyksiä olen saanut tk-lääkäreiltä, että olisi parempi kun ei itse mitään ymmärtäisi kysellä. Niitä reseptejä saatetaan määrätä vain soittamalla, ei siinä pysty asiaa tarkemmin tiedustelemaan. Puhelimitse tuli tämä Moxonidiinikin, ainoa ohje oli lääkkeen määrä päivässä ja soittoaika kuukauden päähän. No, kaikki vaihtoehdot on melkein käyty läpi, elimistö ei ota vastaan tai siedä näitä "käypähoidon" variaatioita, joten sydänlääkärille seuraavaksi. Totta tuo, että sjögrenin syndroomaa sairastavilla on erityisen hankala silmien ja suun kuivuminen. Erittäin hyviä suun hoidon ohjeita olette antaneet ja muutakin arvokasta, kiitos teille!
- Anonyymi
Ai ai sentäs, ko suukin jo kuivaa, emmää ennää ihmettele yhtää ! Silmät ei onneksi kauan pelkkiä kirjaimii kattelekkaa.
"silmissäskö kyyneleitä, pääsi poispäin käännä..... huh hih, - Anonyymi
Xylitol-purkka on tehokasta ja hampaillekin terveellistä eikä sitä tarvitse yhdistää kauppamakeisiin.
- Anonyymi
"Niitä reseptejä saatetaan määrätä vain soittamalla"
niin
elämä on sarja valintoja
toiset (hesari, yle, suvakisto, ...) ovat sitä mieltä, että lisää matua miljardeilla
ja
toisten mielestä voisi lisätä suomalaisten palveluja edes vähän
ilman muuta palvelut kuihtuvat kun säästetään matuja varten
Ongelma ei ole niin paha jos on akateeminen kielitaitoinen osaaja omistaja
ja silloin on pätäkkää
ja pystyy myös taltuttamaan lääkärin kysymyksillä vaatimuksilla ja puntariin panemalla
löytämään henkilääkärin
Valitkaa sopiva asumisalue, terveyskeskus ja lasten koulu ja ... ettette vain joudu matualueelle
https://www.suomenuutiset.fi/halla-aho-harhainen-ajatus-etta-lahioissa-syrjaytyvat-maahanmuuttajat-vetotekija-houkutellaan-osaajia-suomeen/
mitä perussuomalaisilla on tarjottavana palvelujen varassa eläville suomalaisille.
– Mielestämme julkista taloutta ei saada tasapainoon, jos köyhyysongelmaa lähestytään aina tulonsiirtojen näkökulmasta.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse984842Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1143962Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2113870Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1202265Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575801987Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.801386- 1371344
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1701333En ymmärrä ateisteja!
Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???5851259- 531145