Beetlehem eli Bet Lehem (leivän talo) on Jooseefin kaupunki. Siis kaupunki jossa hän vakinaisesti asui. Siksi Joosefin oli palattava sinne rekisteröitymään (apographesthai, apographē) Nasaretista.
Luukas 2:3 Kaikki menivät kirjoittautumaan veroluetteloon, kukin OMAAN KAUPUNKIINSA. 4 Niin myös Joosef lähti Galileasta, Nasaretin kaupungista ja meni verollepanoa varten Juudeaan, Daavidin kaupunkiin Betlehemiin, sillä hän kuului Daavidin sukuun.
2:3 Ja kaikki menivät verolle pantaviksi, kukin OMAAN KAUPUNKIINSA. 4 Niin Joosefkin lähti Galileasta, Nasaretin kaupungista, ylös Juudeaan, Daavidin kaupunkiin, jonka nimi on Beetlehem, hän kun oli Daavidin huonetta ja sukua,
2:3 Ja kukin meni KAUPUNKIINSA antamaan itsiänsä arvattaa. 4 Niin myös Joseph Galileasta, Natsaretin kaupungista, meni ylös Juudeaan, Davidin kaupunkiin, joka kutsutaan Betlehem, (sillä hän oli Davidin huoneesta ja suvusta)
Hukattu pointti joka muuttaa kaiken
20
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Mariakin on Daavidin suvusta.
- Anonyymi
Väärin. Raamatun mukaan Maria on papillista sukua Aaronin verestä ja Leevin heimosta kuten pappi Sakarias ja sukulaisensa Elisabeth. Marian vanhempina pidetään vanhimmassa kristillisessä perinteessä Annaa ja pappi Joakimia. Marian suku tai perhe oli mahdollisesti lähtöisin alunperin Hebronista tai jostain sen lähiseudulta. Jeesuksen syntyman aikoihin Nasaret oli nimittäin vielä hyvin nuori ja hyvin pieni kylä Sephoriksen esikaupunkina. Arviolta Nasaretissa oli tuolloin vasta 20 - 50 taloa, eikä vielä virallista synagogaa. Nasaretin synagoga joko kokoontui kylän kaivonluona (nyk. Marian kaivo) tai vähän matkan päässä Sepforiksessa. Tämä on tokin vähän noloa kristinuskon kannalta ja siksi Jeesuksen Raamatussa esiintyviä sukupuita on yritetty nyt modernina aikana selittää milllin mitenkin päin. Teoria että toinen sukupuista edustaisi Marian sukulinjaa on hyvin nuori ja esitettiin ensikertaa vasta 1800-luvulla jota ennen siitä ei edes oltu puhuttu. Aiemmin riitti se että Jeesus on vain oikeudellisesti Daavidin perillinen eikä suinkaan Verisukulainen. Myöskin Joosefin ajateltiin olevan Beetlehemiläinen ja muuttaneen olleen Nasaretissa mennäkseen naimisiin Marian kanssa, mutta palanneet sitten Joosefin kotiin Beetlehemiin, mutta Beetlehemissä Maria synnytti luolassa sillä talossa ei ollut tilaa synnyttää. Itse uotan enemmän 900 vuotta vanhaan perinteeseen kuin enemmän tähän vain vähän päälle 100 vuotta vanhaan sepiteltyyn teoriaan jotta ei tarvitse arpoa kumpi Evankeliumin sukupuu on oikeassa. Mahdollisesti molemmat sukupuut ovat oikeassa ja Joosef periytyy kahden sukulinjan kautta Daavidista. Väkisinkin ja varmaan viekä usemmankin. Ja tuskin Joosef oli siinä ainoa juutalainen jolla oli verisukulaisuus Daavidiin. Mutta todella ennen 1800- lukua ei ole ei ole esitetty sanaakaan että Maria olisi Daavidin verisukulainen. Tosin nykyään useimmat tutkijat katsoo ettei kumpikaan Jeesuksen vanhemmista ollut ja että Jeesus ei koskaan syntynyt Beetlehemissä jota he pitävät jälkeenoäin sepitettynä tarinana jotta Jeesus saatiin ennustusten mukaan liitettyä Beetlehemiin. Tästä hyvänä argumenttina se että Quiriniuksen verolle pano pidettiin vasta 10 vuotta Herodeksen kuoleman jälkeen ja että Luukkaan kertoma tapa on lähempänä juutalaista väestönlaskentaa kuin roomalaista verollepanoa. Roomalaiset keräsivät verot nimittäin sieltä missä asuttiin, ei sen mukaan mistä suku on kotoisin. Ja tuskin muutenkaan sekulaarit ja sivistyneet roomalaiset olisivat pakottaneet raskaana olevaa naista pitkälle vaaralliselle matkalle täysin tuntemattomalle paikkakunnalle.
- Anonyymi
Onnea nykytutkijoille.
- Anonyymi
Luukas "Hän oli, niinkuin luultiin, Joosefin poika". Eeli oli Marian isä ja Joosefin appiukko.
Siksi kaksi sukuluetteloa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luukas "Hän oli, niinkuin luultiin, Joosefin poika". Eeli oli Marian isä ja Joosefin appiukko.
Siksi kaksi sukuluetteloa.Eli oli myös Jeesuksen siittäjä. Maria oli 12 vuotiaana joutunut Elin elin oli tunkeutunut neitseelliseen pimperoon.
"Eli Eli lama sabaktani!"
Pedofiilit olivat Raamatun aikaan ihan normaaleja ja kunnioitettuja ihmisiä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Luukas "Hän oli, niinkuin luultiin, Joosefin poika". Eeli oli Marian isä ja Joosefin appiukko.
Siksi kaksi sukuluetteloa.Tämä on vasta nuori siis hyvin nuori eli 1800 -luvulla kehitelty teoria selittämään kaksi erilaista sukupuuta. Ota kuitenkin huomioon että nämä kaksi sukupuuta risteää Serubbabelin ja Mattanin/Mattatin kohdalla eli kyse on yhden sukupuun kahdesta linjasta (sukupuut ovat mutkikkata).
Joosefin isä on Jaakob/Heli ja äiti tuntematon, ja hänellä oli useita veljiä kuten Alfeus joka tunnetaan myös Klopaksena (nimestä (K)hilfai). Heidän perheellä oli iso talo Beetlehemin laidalla ja he olivat varakkaita. Marialla ei ollut tilaa synnyttää Joosefin kodissa joten hän vetäytyi synnyttämään eläinsuojaan joka oli talon alla tai vieressä olleessa luolasyvennyksessä. Vanhemmat olivat jo ennalta sopineet Marian ja Joosefin avioliitosta kunnes tämä täyttäisi14 ja annettaisiin sitten naimakaupassa "lapsivaimoksi" noin 20-30 vuotiaalle Joosefille (Joosefin iästä ei tiedetä muuta kuin että tämä oli paljon Mariaa vanhempi).
Marialla ilmoitettiin kihlauksesta kun tämä täytti 14 vuotta. Joosefille Maria synnytti ensin Jeesuksen esikoisena ennen kuin liitto oli vahvistettu ja sitten monta muuta sisarusta myöhemmin. Marian sukupuu on papillinen, siis Aaronin huonetta ja Leevin heimoa kuten sukulaisensa Elisabeth. Marian äiti on vanhassa kristillisessä perinteessä Anna ja isä pappi Joakim. Vanhemmille tämä erityinen liitto on aivan varmasti ollut merkittävä sillä kyse on ollut aaronilaosesta ja daavidilaisesta ainutlaatuisesta liitosta. Täyden myötäjäisten arvoinen.
Kun tavan mukaiset kihlausseremoniat oli käyty läpi, joosef meni Beetlehemiin laittakseen talonsa kuntoon ja valmistellakseen naimisiinmenoon liittyviä asioita. Ja samaan aikaan Maria muiden ikäistensä neitsyiden kanssa palasivat Galileaan odottamaan sulhojaan. Kolme kuuta siitä myöhemmin Joosefin kerrotaan kulkeneen Juudeasta Galileaan aikomuksenaan naida kihlattunsa, sillloin Marian kolmikuinen raskaus tuli ilmi. Olivathan he tavanneet Jerusalemissa kihlausseremonian aikana. Nähdessään Marian Raskauden Joosef halusi salassa purkaa kihlauksen, mutta päättikin lopulta toisin ottaa Marian vaimokseen siitä huolimatta että heitä syytettäisiin haureudesta. Tästä johtuen aikuisena Jeesus toruikin juutalaisia siitä että nämä kutsuivat häntä huoran pojaksi ja äpäräksi.
Kumpikaan Raamatussa esitetty sukupuu ei ole kuitenkaan Marian. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tämä on vasta nuori siis hyvin nuori eli 1800 -luvulla kehitelty teoria selittämään kaksi erilaista sukupuuta. Ota kuitenkin huomioon että nämä kaksi sukupuuta risteää Serubbabelin ja Mattanin/Mattatin kohdalla eli kyse on yhden sukupuun kahdesta linjasta (sukupuut ovat mutkikkata).
Joosefin isä on Jaakob/Heli ja äiti tuntematon, ja hänellä oli useita veljiä kuten Alfeus joka tunnetaan myös Klopaksena (nimestä (K)hilfai). Heidän perheellä oli iso talo Beetlehemin laidalla ja he olivat varakkaita. Marialla ei ollut tilaa synnyttää Joosefin kodissa joten hän vetäytyi synnyttämään eläinsuojaan joka oli talon alla tai vieressä olleessa luolasyvennyksessä. Vanhemmat olivat jo ennalta sopineet Marian ja Joosefin avioliitosta kunnes tämä täyttäisi14 ja annettaisiin sitten naimakaupassa "lapsivaimoksi" noin 20-30 vuotiaalle Joosefille (Joosefin iästä ei tiedetä muuta kuin että tämä oli paljon Mariaa vanhempi).
Marialla ilmoitettiin kihlauksesta kun tämä täytti 14 vuotta. Joosefille Maria synnytti ensin Jeesuksen esikoisena ennen kuin liitto oli vahvistettu ja sitten monta muuta sisarusta myöhemmin. Marian sukupuu on papillinen, siis Aaronin huonetta ja Leevin heimoa kuten sukulaisensa Elisabeth. Marian äiti on vanhassa kristillisessä perinteessä Anna ja isä pappi Joakim. Vanhemmille tämä erityinen liitto on aivan varmasti ollut merkittävä sillä kyse on ollut aaronilaosesta ja daavidilaisesta ainutlaatuisesta liitosta. Täyden myötäjäisten arvoinen.
Kun tavan mukaiset kihlausseremoniat oli käyty läpi, joosef meni Beetlehemiin laittakseen talonsa kuntoon ja valmistellakseen naimisiinmenoon liittyviä asioita. Ja samaan aikaan Maria muiden ikäistensä neitsyiden kanssa palasivat Galileaan odottamaan sulhojaan. Kolme kuuta siitä myöhemmin Joosefin kerrotaan kulkeneen Juudeasta Galileaan aikomuksenaan naida kihlattunsa, sillloin Marian kolmikuinen raskaus tuli ilmi. Olivathan he tavanneet Jerusalemissa kihlausseremonian aikana. Nähdessään Marian Raskauden Joosef halusi salassa purkaa kihlauksen, mutta päättikin lopulta toisin ottaa Marian vaimokseen siitä huolimatta että heitä syytettäisiin haureudesta. Tästä johtuen aikuisena Jeesus toruikin juutalaisia siitä että nämä kutsuivat häntä huoran pojaksi ja äpäräksi.
Kumpikaan Raamatussa esitetty sukupuu ei ole kuitenkaan Marian.On epäloogista säilyttää kahta sukupuuta kirjoituksisssa jollei sillä olr myös kaksinaista merkitystä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On epäloogista säilyttää kahta sukupuuta kirjoituksisssa jollei sillä olr myös kaksinaista merkitystä.
Luukkaan sukupuu lähtee Daavidin pojasta Natanista, Natan ei kuitenkaan ollut laillinen vallanperijä vaan Daavidin nuorimpia poikia. Vallanperimys järjestyksessä ensimmäisenä on Salomon, näin Jeesus olisi osa samaa linjaa vallanperimisjärjestyksessä. Tosi ihmiskunta on lisääntymässä eikämsupistumassa, niimpa väkisin on pakko olla useita risteäviä sukulinjoja. Muuten ihmiset loppuisi maailmasta kesken.
- Anonyymi
Luukkaan esittämä sukupuu esiintyy jo varhaisissa evankeliumeissa, kun taas matteusken ensimmäinen luku ei syntymäkertomus ei. Koska markus alkaa jo suoraan Jeesuksen kasteesta on tästä päätelty että syntymäkertomus ei ole kuulunut alunperin lainkaan matteuksen evankeliumiin vaan joku hurskas kristitty on lisännyt sen jälkkeenpäin kuten kuten markuksen viimeisen luvun. Tämä seikka ratkaisee koko kiistan siitä kumpi sukupuu on oikea.
- Anonyymi
Uskoakseni Resa (Luuk. 3:27) on sama kuin Berekja (1. Aik. 3:20) ja Abihud (Matt. 1:13) on sama kuin "isukki" Hovadja (1. Aik. 3:24). Samoin Mattan (Matt. 1:15) ja Mattat (Luuk. 3:24) ovat yksi ja sama henkilö. Lisäksi Luukkaan esittämä sukuluettelo ei voi olla Marian sukuluettelo sillä sukuluettelossa esiintyy nimi Johannes (Luuk. 3:27), mutta Johannes ei kuitenkaan esiinny Sakariaan eikä Elisabetin sukuluetteloissa (Luuk. 1:59-61).
- Anonyymi
Luukkaan sukupuu on Marian, Matteuksen on Joosefin. Näin sanoo Raamattu ja Raamattu on Jumalan sanaa. Eikä Jumalan sana voi olla väärässä.
Kaksi sukupuuta, kaksi tarinaa, joita vain ja korkeintaan toinen voi olla totta.
Ja sikäli, kun väitetään Marian sukupuun johtaneen Daavidiin, ei sillä oikeasti ole mitään arvoa juutalaisten silmissä, joten molemmat sukupuut viittaavat siis toki Joosefiin, josta sekä Matt että Luuk puhuvat eri kieltä, ja molemmat vihjaavat ettei Joosef olisi kuitenkaan Jeesuksen oikea isä.
No, miten tahansa tätä farssia tulkitseekin, varmaa on ainoastaan se, että Matt ja Luuk sukupuut menivät täydellä höyryllä Roomassa, jossa ei juutalaisten sukupuusta (tai muustakaan) niin paljon ymmärretty, mutta juutalaisten keskuudessa Joosefin oletetuilla sukupuilla ei ollut mitään todistusarvoa Jeesuksen olleen Daavidin jälkeläinen.
Mutta Matt ja Luuk ei ollutkaan kirjoitettu juutalaisia varten...- Anonyymi
Ei ole mahdotonta. Ihmiskunta on lisääntymässä eikä suinkaan supistumassa, niimpa väkisin on pakko olla useita risteäviä sukulinjoja. Muuten ihmiset loppuisi maailmasta kesken. Itsellänikin on sekä äitilinjassa että isälinjassa yhteisiä esi-isiä vaikka kyse on kahdesta eri suvusta. Sama on myös äitini isä ja äitilinjassa. Jos näin on ollut Suomen alueell niin miksei myös Jeesuksen sukuhistoriassa. Mattan ja Mattat on sitäpaitsi hyvin todennäköisesti yksi ja sama henkilö. Joosefin isä on Eeli, mutta Jaakob on adabtaatio vanhasta testamentista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole mahdotonta. Ihmiskunta on lisääntymässä eikä suinkaan supistumassa, niimpa väkisin on pakko olla useita risteäviä sukulinjoja. Muuten ihmiset loppuisi maailmasta kesken. Itsellänikin on sekä äitilinjassa että isälinjassa yhteisiä esi-isiä vaikka kyse on kahdesta eri suvusta. Sama on myös äitini isä ja äitilinjassa. Jos näin on ollut Suomen alueell niin miksei myös Jeesuksen sukuhistoriassa. Mattan ja Mattat on sitäpaitsi hyvin todennäköisesti yksi ja sama henkilö. Joosefin isä on Eeli, mutta Jaakob on adabtaatio vanhasta testamentista.
Sukututkims on aika jännää, Suomessakin on nimittäin yllättävän paljon ihmisiä jotka on biologista sukua esimerkiksi Harald Sinihampaalle tai Novgorodin ruhtinas Rurikille.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sukututkims on aika jännää, Suomessakin on nimittäin yllättävän paljon ihmisiä jotka on biologista sukua esimerkiksi Harald Sinihampaalle tai Novgorodin ruhtinas Rurikille.
Tuli muuten mieleen että Juhan III :llä eli Ruotsin Juhana-herttualla kerrotaan olleen sutinaa piikatyttöjen kanssa Turunlinnassa. Siksi Turusta lähtöisin on paljon Juhanan jälkeläisiä.
- Anonyymi
Pelkkiä perättömiä sukutarinoita. Suomessa on tuskin kenekään kuninkaallisen, aatelisen tai merkkihenkilön jälkeläisiä. Kunhan vaan kuvittelette. Ensinnäkään kirkon kirjoihin ei ole mitään luottamista ja maistraattilaitos perustettiin vasta 1978 eikä kunnollista uskottavaa sukututkimusta pysty tekemään Suomessa sitä pidemmälle.
Anonyymi kirjoitti:
Pelkkiä perättömiä sukutarinoita. Suomessa on tuskin kenekään kuninkaallisen, aatelisen tai merkkihenkilön jälkeläisiä. Kunhan vaan kuvittelette. Ensinnäkään kirkon kirjoihin ei ole mitään luottamista ja maistraattilaitos perustettiin vasta 1978 eikä kunnollista uskottavaa sukututkimusta pysty tekemään Suomessa sitä pidemmälle.
Niinhän sinä kuvittelet.
- Anonyymi
Exap kirjoitti:
Niinhän sinä kuvittelet.
Kateelliset ihmiset vain mahtailevat ja satuilevat kokeakseen itsensä tärkeiksi kun pelkäävät olevansa ei mitään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kateelliset ihmiset vain mahtailevat ja satuilevat kokeakseen itsensä tärkeiksi kun pelkäävät olevansa ei mitään.
Taidat kuule olla vain itse kateellinen.
- Anonyymi
Joosef oli Nasarethin pienessä kylässä vain rakentamassa ehkä Seforiksen kaupunkia.
Tietääkseni tämä kulma Israelia oli osaksi pakanallista ja kreikankielistä aluetta.
Kun UT oli kirjoitettu kokonaan kreikaksi eikä juutalaisten omilla kielillä niin koko kristillinen kertomus on tehty pakanalliseen muotiin ja heille eksytykseksi.
Juutalaiskristityt olivat joku lahko ehkä esselaisia ,jotka paransivat ja ajoivat demoneja ihmisistä.
Heille ei ollut tarkoitetut uudet ruokasäännökset jaJeesuksen jumaluuden harha
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin
Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-201400005167733- 2312682
- 262581
- 1611940
- 1141788
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?51502Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata
Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p21376- 761203
Nyt mielipiteitä kehiin?
Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu621178IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."
Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka41155