Laatua....

Anonyymi

19

1417

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihmeempi ois jos ei ois lähtenny kun vajassa pressun alla pidetty säiltä suojassa.

      • Anonyymi

        Toi nykyajan bensa vanhentuu, joten ei oo itsestäänselvää, että koneet starttaa pitkän tauon jälkeen.


    • Anonyymi

      Ja mitäkö tuo raina sitten kertoo??

      • Anonyymi

        No katoppas miten ruoste näkyy valkoisessa korissa. Kun ovi jätetään auki niin näkyy miten ruoste on syönyt alareunan. Auto on siis 30 vuotta vanha.

        Tässä puolestaan laatua, corolla joka on vain puolet tuon pösörottelon iästä:

        https://www.youtube.com/watch?v=1v9Lel3MnJA

        Ei suotta suomalaiset pidä corollaa maailman parhaana autona.


      • Anonyymi

        Ei paha tuo Corolla, ei ihme jos on Valittujen Palojen lukijoitten kestosuosikki.


      • Anonyymi

        Se kertoo sen, että ko. vehkeellä on tuupattu 400 000 kansipahvin vaihdolla. Suattaapi tehdä joillakin merkeillä tiukkaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se kertoo sen, että ko. vehkeellä on tuupattu 400 000 kansipahvin vaihdolla. Suattaapi tehdä joillakin merkeillä tiukkaa?

        Voihan se joillakin merkeillä tehdä tiukkaa, mutta ei sittenkään niin monella 1990 luvun merkillä kuin mielikuvasi on.

        Sen ajan moottorit kestää, kestää vielä 2000 luvunkin moottorit jonnekin vuoteen 2008 asti kohtuullisesti.


    • Anonyymi

      Peugeot 309 malli tuli markkinoille 1985. Tästä olisi pitänyt tulla Talbot, mutta tehdas päätti lopettaa Talbotin valmistuksen ja näin syntyi 309.
      Tämä malli, Profil, on ns. karvalakkimalli. 309 Profilissa on 1,4 litrainen TU-moottori ja esimerkiksi moottorin kierrosnopeusmittari puuttuu. Verhousmateriaali on huono laatuisempaa, mutta kyllä sekin ensimmäiset 450.000 km ja 30 vuotta kestävät.
      Peugeoteissa on vaan yksi paha ongelma. Se ei ruostu ja näin vanhat pösöt jäävät varastojen nurkkiin vanhentumaan kun ei hyväkuntoista autoa kehtaa poiskaan heittää.
      Minulla oli 309 GR 1,6 moottorilla vm 1986 ja toinen oli diesel 1987.
      Kummallakin oli yli 350.000 km kun panin vaihtoon.

      • Anonyymi

        " 309 Profilissa on 1,4 litrainen TU-moottori "

        Ei ollut ainakaan kaikissa. Niissä oli alkuvaiheessa simcalta saatu 1,3 litrainen ,moottori joka oli käytössä jo 304 mallissa 70-luvun alussa. Myös 305 käytti tuota moottoria, kuten myös talbotin eri mallit. Peugeot 205:ssäkin tuota käytettiin.

        Moottori oli alunperin otettu simcalla käyttöön jo vuonna 1961.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " 309 Profilissa on 1,4 litrainen TU-moottori "

        Ei ollut ainakaan kaikissa. Niissä oli alkuvaiheessa simcalta saatu 1,3 litrainen ,moottori joka oli käytössä jo 304 mallissa 70-luvun alussa. Myös 305 käytti tuota moottoria, kuten myös talbotin eri mallit. Peugeot 205:ssäkin tuota käytettiin.

        Moottori oli alunperin otettu simcalla käyttöön jo vuonna 1961.

        Olet oikeassa, mutta tästä esimerkkiautossa näkyy olevan TU-moottori. Perässä lukee Profil. Venttiilit vähän ääntää. Näissä normaali säätö. i 0,2 mm ja P 0,4 mm.

        Näissä ensimmäisissä GL-mlleissa oli Simcan, myöhemmin Simca Chrysler 1307 moottori. PSA osti Simca Chryslerin 1980-luvun vaihteessa ja nimeksi muuttui Talbot.
        Talbot-nimi vaihtui 1985 Peugeot 309, joiden pienempi moottori (G1A) oli edelleen Simcan kone. 1,4 TU-moottori 1988 korvasi Simcan moottorin. Näissä oli pensa 1,6 XU- ja diesel XUD9-moottorit.

        Peugeot 304 ei ole ollut Simcan konetta. Siinä oli XL5 ja XR5- moottori, jonka alla oli vaihteisto. Kytkin oli vasemmalla puolen. Tuulettimen hihna kävi tekemässä 90° kulman kampiakselin kytkimen puoleisessa päässä olevasta
        hihnapyörässä.
        Sama koskee myös 305 ekamalleja. Ensimmäisissä 305 oli sama moottori kuin 304, mutta 1983 tuli XU-moottorit sekä pensana että dieselinä. 306 tuli 1993, joka korvasi 309. XU-moottorin aikakausi kesti vuoteen 2001.
        205 tuli vasta 1983 ja se ei ole nähnytkään Simcan konetta.
        Tuumannelosessa ja kakkosnelosessa oli sama kone kuin 205 ensimmäisinä pikkumoottoreina.
        Tässä jotain muistinvaraisesti.
        Olin Peugeot-asentajana 20 vuotta - 1980.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet oikeassa, mutta tästä esimerkkiautossa näkyy olevan TU-moottori. Perässä lukee Profil. Venttiilit vähän ääntää. Näissä normaali säätö. i 0,2 mm ja P 0,4 mm.

        Näissä ensimmäisissä GL-mlleissa oli Simcan, myöhemmin Simca Chrysler 1307 moottori. PSA osti Simca Chryslerin 1980-luvun vaihteessa ja nimeksi muuttui Talbot.
        Talbot-nimi vaihtui 1985 Peugeot 309, joiden pienempi moottori (G1A) oli edelleen Simcan kone. 1,4 TU-moottori 1988 korvasi Simcan moottorin. Näissä oli pensa 1,6 XU- ja diesel XUD9-moottorit.

        Peugeot 304 ei ole ollut Simcan konetta. Siinä oli XL5 ja XR5- moottori, jonka alla oli vaihteisto. Kytkin oli vasemmalla puolen. Tuulettimen hihna kävi tekemässä 90° kulman kampiakselin kytkimen puoleisessa päässä olevasta
        hihnapyörässä.
        Sama koskee myös 305 ekamalleja. Ensimmäisissä 305 oli sama moottori kuin 304, mutta 1983 tuli XU-moottorit sekä pensana että dieselinä. 306 tuli 1993, joka korvasi 309. XU-moottorin aikakausi kesti vuoteen 2001.
        205 tuli vasta 1983 ja se ei ole nähnytkään Simcan konetta.
        Tuumannelosessa ja kakkosnelosessa oli sama kone kuin 205 ensimmäisinä pikkumoottoreina.
        Tässä jotain muistinvaraisesti.
        Olin Peugeot-asentajana 20 vuotta - 1980.

        "Olet oikeassa, mutta tästä esimerkkiautossa näkyy olevan TU-moottori."

        Niinpä tietysti, en katsonut suoraan videolta että mikä moottori siellä pellin alla oikeasti oli.

        "1,4 TU-moottori 1988 korvasi Simcan moottorin. Näissä oli pensa 1,6 XU- ja diesel XUD9-moottorit."

        Kuin myös bensa 1,9 XU moottorit, XUD8 moottori taisi olla vain 205 mallissa.

        "Peugeot 304 ei ole ollut Simcan konetta."

        Juu ei ole. Sekoitin asioita.

        "Siinä oli XL5 ja XR5- moottori, jonka alla oli vaihteisto."

        Siinä oli vaihtoehtoina XK5, XL3, XL3S, XL5 ja XL5S moottorit. Moottorin alla oli vaihteisto ja moottori oli alumiinia, putkikone.

        "Tuulettimen hihna kävi tekemässä 90° kulman kampiakselin kytkimen puoleisessa päässä olevasta hihnapyörässä."

        Juu, tuo oli aika mielenkiintoinen ratkaisu. Kun omistin 304S mallin ja ajoin sillä Porvoon moottoritiellä, hihna lähti paikaltaan ja sitähän ei mitenkään saanut tien päällä ilman apuvoimia paikalleen.

        "Sama koskee myös 305 ekamalleja. Ensimmäisissä 305 oli sama moottori kuin 304, mutta 1983 tuli XU-moottorit sekä pensana että dieselinä."

        XL5 ja XR5 moottorit olivat tarjolla XU moottoreiden rinnalla aina vuoteen 1987 asti.

        "306 tuli 1993, joka korvasi 309. XU-moottorin aikakausi kesti vuoteen 2001."

        XU moottoreita tehdään ja käytetään edelleenkin ! Iranissa valmistetaan 405 ja 406 malleja edelleenkin, hieman modernisoituina. Molemmissa on käytössä XU-moottorit. Erittäin hyvä moottori, itsekin ajelen vielä sellaisella.

        "205 tuli vasta 1983 ja se ei ole nähnytkään Simcan konetta."

        Kyllä sitä sai simcan koneella. Espanjassa valmistettiin 1987 -1991 malleja jotka oli varustettu tuolla simcan moottorilla. Ei noita varmaankaan Suomessa ole nähty.

        "Tässä jotain muistinvaraisesti."

        Hyvin muistettu, minä jouduin kaivamaan muistini tueksi faktat internetin syövereistä. Hyvähän näitä on välillä kerrata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Olet oikeassa, mutta tästä esimerkkiautossa näkyy olevan TU-moottori."

        Niinpä tietysti, en katsonut suoraan videolta että mikä moottori siellä pellin alla oikeasti oli.

        "1,4 TU-moottori 1988 korvasi Simcan moottorin. Näissä oli pensa 1,6 XU- ja diesel XUD9-moottorit."

        Kuin myös bensa 1,9 XU moottorit, XUD8 moottori taisi olla vain 205 mallissa.

        "Peugeot 304 ei ole ollut Simcan konetta."

        Juu ei ole. Sekoitin asioita.

        "Siinä oli XL5 ja XR5- moottori, jonka alla oli vaihteisto."

        Siinä oli vaihtoehtoina XK5, XL3, XL3S, XL5 ja XL5S moottorit. Moottorin alla oli vaihteisto ja moottori oli alumiinia, putkikone.

        "Tuulettimen hihna kävi tekemässä 90° kulman kampiakselin kytkimen puoleisessa päässä olevasta hihnapyörässä."

        Juu, tuo oli aika mielenkiintoinen ratkaisu. Kun omistin 304S mallin ja ajoin sillä Porvoon moottoritiellä, hihna lähti paikaltaan ja sitähän ei mitenkään saanut tien päällä ilman apuvoimia paikalleen.

        "Sama koskee myös 305 ekamalleja. Ensimmäisissä 305 oli sama moottori kuin 304, mutta 1983 tuli XU-moottorit sekä pensana että dieselinä."

        XL5 ja XR5 moottorit olivat tarjolla XU moottoreiden rinnalla aina vuoteen 1987 asti.

        "306 tuli 1993, joka korvasi 309. XU-moottorin aikakausi kesti vuoteen 2001."

        XU moottoreita tehdään ja käytetään edelleenkin ! Iranissa valmistetaan 405 ja 406 malleja edelleenkin, hieman modernisoituina. Molemmissa on käytössä XU-moottorit. Erittäin hyvä moottori, itsekin ajelen vielä sellaisella.

        "205 tuli vasta 1983 ja se ei ole nähnytkään Simcan konetta."

        Kyllä sitä sai simcan koneella. Espanjassa valmistettiin 1987 -1991 malleja jotka oli varustettu tuolla simcan moottorilla. Ei noita varmaankaan Suomessa ole nähty.

        "Tässä jotain muistinvaraisesti."

        Hyvin muistettu, minä jouduin kaivamaan muistini tueksi faktat internetin syövereistä. Hyvähän näitä on välillä kerrata.

        Kiva muistella näin eläkkeellä ollessa. 46 vuotta meni autohommissa. Yli 20 automerkin edustuksia eri korjaamoissa. Jotain jää vaatteisiin, mutta Peugeot on ollut ykkösmerkkinä.
        Selvä käännekohta Peugeotin nousuun oli 1983 kun tuli 205 malli. Autolehdetkin hehkuttivat 205 ominaisuuksista. Niitä myytiin kuin tupakkia. Jatkuvasti sai olla ylitöissä varustelemassa autoja asiakkaalle. Radio ja lämmitin olivat pää artikkelit.

        Kaikki muistavat vielä kun kolme eri suomalaista voittivat rallin maailmanmestaruuden 205 T 16 B-ryhmän autoilla.
        Minulla oli kunnia käydä Pariisissa sijaitsevassa tehtaassa, jossa 205 T 16 tehtiin. Se sijaitsi keskellä Pariisia kun itse päätehtaalla Pariisin Poissyssä.

        Itsellä pihassa kaksi neloskutosta. Molemmilla ajettu lähes 300.000 km.
        Harmikseni katsastukseen joutuu laittamaan yhden raidetangon pään. Helppo sinänsä tuossa pihassakin vaihtaa. Maksoi 17 €.
        Jarrut on hyvä herkistää kerran vuodessa. Vaikka nurkka/päivä jos ei sada.


    • Anonyymi

      AutotAutouutiset
      Audi, BMW ja Mercedes rakentavat uudet tehtaansa Unkariin - alhainen palkkataso houkuttelee

      -nämä merkit boikottiin

    • Anonyymi

      Pösö laatuauto?
      Hah hah haaa höh höh höh hööö hahhaa hahahaa....höh höh höö.!!

    • Anonyymi

      Taxikuski osti uuden Peugeot 504 GLD/1978.
      Autolla oli ajettu 3000km kun auto hinattiin korjaamolle.
      Autoon tuli iso remontti takuutyönä.
      Seuraavaksi hajosi kytkin kun asiakas oli kyydissä.
      Asiakkaalle soitettiin toinen taxi.Matka jatkui Mersulla.
      Pösö hinattiin korjaamolle.
      Vielä monet kerrat jäi keikkoja ajamatta kun Pösö oli jo niin tutulla korjaamolla.
      Taxikuski sanoi ettei enää ikinä osta Ranskalaista autoa.
      Pösö vaihtui sitten Volvoon.Sitten olikin 5 Volvoa,Audi 100 ja vielä turbodiesel C-Mersu.

      • Anonyymi

        Voihan se olla että vuoden 1978 jälkeen on tapahtunut muutoksia siinä laadussa.
        Suuntaan jos toiseen, ja jokaisella valmistajalla.

        Tarkoitan sitä, että vaikka tarina oli mielenkiintoinen, sillä ei ehkä ole juurikaan sidoksia nykyajan tuotteisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voihan se olla että vuoden 1978 jälkeen on tapahtunut muutoksia siinä laadussa.
        Suuntaan jos toiseen, ja jokaisella valmistajalla.

        Tarkoitan sitä, että vaikka tarina oli mielenkiintoinen, sillä ei ehkä ole juurikaan sidoksia nykyajan tuotteisiin.

        1970-luyvulla Peugeot indenor XDP-dieseleissä oli ongelmia kannentiivisteen ja sylinteriputkien alapään tiiviisteiden kestävyyden kanssa. Ei ne viat kuitenkaan matkalle jättäneet. Nämä jutut ovat kaljabaaritarinoita, jotka tojo-miehen korvissa herkästi paisuu. Kytkin ei ole mennyt koskaan niin pahaksi, että välille olisi jäänyt.
        Peugeot 504 dieseleitä oli taksissa paljon 1975 molemmin puolin. Oli sohvamallisia (yhtenäinen etupenkki) Moottorina oli pienempi XD88. Tällä penkkiratkaisulla oli se etu, että auto sai rekisteröityä 6 hengelle. Taksissa se etu, että pystyi kolmostaksaa käyttää.
        Tämä mallimerkintä oli 504 LD kun erillispenkkinä ja isommalla XD90 moottorilla oli 504 GLD ja paremmin varusteltu GRD.
        Näitä Peugeotin indenor dieseleitä käytti myös Toyota Crown-malleissa sekä Volgissa. Meri-dieseleinä nämä oli yleisiä.
        Näillä mentiin kunnes tuli 1979 Peugeot 505 ja siinä XD2 2,3 litran moottori kuivilla putkilla. Kannentiivistekin alkoi paremmin kestämään.
        Näissä oli myös turbo-moottorivaihtoehdot XD2S ja 2,5 litrainen XD3S.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1970-luyvulla Peugeot indenor XDP-dieseleissä oli ongelmia kannentiivisteen ja sylinteriputkien alapään tiiviisteiden kestävyyden kanssa. Ei ne viat kuitenkaan matkalle jättäneet. Nämä jutut ovat kaljabaaritarinoita, jotka tojo-miehen korvissa herkästi paisuu. Kytkin ei ole mennyt koskaan niin pahaksi, että välille olisi jäänyt.
        Peugeot 504 dieseleitä oli taksissa paljon 1975 molemmin puolin. Oli sohvamallisia (yhtenäinen etupenkki) Moottorina oli pienempi XD88. Tällä penkkiratkaisulla oli se etu, että auto sai rekisteröityä 6 hengelle. Taksissa se etu, että pystyi kolmostaksaa käyttää.
        Tämä mallimerkintä oli 504 LD kun erillispenkkinä ja isommalla XD90 moottorilla oli 504 GLD ja paremmin varusteltu GRD.
        Näitä Peugeotin indenor dieseleitä käytti myös Toyota Crown-malleissa sekä Volgissa. Meri-dieseleinä nämä oli yleisiä.
        Näillä mentiin kunnes tuli 1979 Peugeot 505 ja siinä XD2 2,3 litran moottori kuivilla putkilla. Kannentiivistekin alkoi paremmin kestämään.
        Näissä oli myös turbo-moottorivaihtoehdot XD2S ja 2,5 litrainen XD3S.

        504:ssä en ole ollut koskaan edes kyydissä, mutta 505 mulla oli.

        Auto oli yli 600tkm ajettu diesel, mutta se oli yllättävän hyvässä kunnossa. 88 heppainen diesel kuljetti autoa aika mukavasti ja ajo-ominaisuudet oli sellaiset että tehoa olisi helposti voinut olla tuplaten.

        Takavetoiseksi autoksi siinä oli myös sellainen ominaisuus, että voimansiirrosta puuttui muissa sen ajan takavetoisissa autoissa ollut väljyys. Mersussa kun nosti kytkimen niin aina se jostakin kolahti löysät pois voimansiirrosta. Pösössä oli vetopyörästön ja vaihdelaatikon välillä putki, jonka sisällä kardaaniakseli kulki. Sillä oli merkittävä vaikutus.

        Kaiholla muistelleen, hieno auto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        504:ssä en ole ollut koskaan edes kyydissä, mutta 505 mulla oli.

        Auto oli yli 600tkm ajettu diesel, mutta se oli yllättävän hyvässä kunnossa. 88 heppainen diesel kuljetti autoa aika mukavasti ja ajo-ominaisuudet oli sellaiset että tehoa olisi helposti voinut olla tuplaten.

        Takavetoiseksi autoksi siinä oli myös sellainen ominaisuus, että voimansiirrosta puuttui muissa sen ajan takavetoisissa autoissa ollut väljyys. Mersussa kun nosti kytkimen niin aina se jostakin kolahti löysät pois voimansiirrosta. Pösössä oli vetopyörästön ja vaihdelaatikon välillä putki, jonka sisällä kardaaniakseli kulki. Sillä oli merkittävä vaikutus.

        Kaiholla muistelleen, hieno auto.

        505 oli hypoid perän, jossa kitkalukko. Kitkalukko poisti tasauspyörästön mahdollisen välyksen.
        505 sedan malleissa oli kardaaniputki täysin jäykkä vaihteistosta perään. kardaani oli sen sisällä ja kiinnitys oli booreilla eli niveliä ei ollut välyksiä synnyttämässä. Akseli oli keskeltä tuettu laakeri, jota voitiin rasvanipan kautta voidella. Kardaaniakselin päässä oli muutaman sentin mittainen jousi estämässä akselin pituussuunnassa olevaa välystä. Takapää oli erillisjousilla, joka mahdollisti jäykän rakenteen.
        Sen sijaan farkuissa oli jäykkä taka-akseli ja se vaati nivelen kardaanin vaihteiston päähän.

        Tämä systeemi oli hyvinkin varma ja luotettava. Vikoja ei juurikaan ollut. Joskus joutui farkkujen etunivel vaihtamaan, mutta ei se vaihtokaan mitään tähtitiedettä ollut. Kardaanin keskilaakeri oli lähes ikuinen.

        Peugeot ei ole koskaan ollut myyntitaulukkojen kärjessä johtuen kestävästä rakenteesta. Keulapaikat on vallanneet muut merkit kun niitä vaihdetaan lähes joka vuosi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      54
      4216
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2189
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1694
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1497
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1458
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      23
      1380
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1268
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1184
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      10
      1109
    10. 22
      1066
    Aihe