Turvavälien merkitys ja tämän päivän kolari Espoossa

Olen vuosikausia tällä palstalla hehkuttanut turvavälien merkitystä, ja jälleen kerran se tulee esiin. Aamulla Turunväylällä oli seitsemän auton kolarisuma ennen kahdeksaa (ja vaikutus kyllä kesti huomattavasti yli tunnin, vaikka HS jotain muuta selittääkin). Seisoin itsekin kolmos- ja ykköskehien välillä sellaiset 40 minuttia.

Ja mikäs onnettomuuden aiheutti? Paikasta päätellen viime hetken kaistanvaihto ykköskehälle pyrkivältä. Tässä vaiheessa turvavälillä ei ole juuri merkitystä. Sillä, missä merkitystä on, on ne loput viisi autoa siinä paikassa (olettaen että tässä oli kyse normaalista ketjukolarista). Tuolla kun aika usein ajelen, niin turvaväli on silmämääräisesti arvioiden 0,2 ja 0,5 sekunnin välillä. Liian lyhyt, ellei olla kilpailuissa mukana. Suurin osa ei ole.

Yrittäkää hyvät ihmiset pitää turvavälit riittävinä. 1-2 sekuntia ruuhkassa olisi hyvä. Ei tarvitsisi edes polkea jarrua koko ajan kun jonon nopeus seilaa. Kun liikennettä on vähemmän, jopa 3 sekuntia on ihan perusteltu väli (yli 5 sekuntia, niin on turha puhua edes turvaväleistä - kyse on vain samalla tiellä ajavista autoista). Turvavälin lisäksi pitää huomioida liikennettä myös edellämenijä edellä ja ennakoida tilanteita. Äkkijarrutus on huono idea, jos pakko sellaista ei ole tehdä. Jarrutus tai väistö kannattaa aloittaa mahdollisimman aikaisin ja tehdä se hallitusti, niin takanatulijoilla on helpompi reagoida.

2

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jonoutuneessa liikenteessä ei pidä olla tarve koskea jarruun lähes ollenkaan kun turvaväli on tarpeeksi pitkä. Turvavälin pitää pystyä pitämään pelkällä kaasun säätämisellä (risteykset ja pakolliset hidastamiset/pysähtymiset ovat tietenkin asia erikseen).

      • Nimen omaan. Jatkuva jarrun painaminen on hyvä indikaattori siitä, että turvaväli (tai ennakointi) ei ole ihan kunnossa.

        Surullista on ajella tuolla aamuruuhkassa ja katsella, kuinka kuskeilla jarruvalot vilkkuvat jatkuvasti, kun itse selviää jalan nostolla kaasulta tai vakkarin poiskytkemisellä. Ja suurella osalla noista on luultavasti vielä manuaalivaihteetkin, joilla pysähtyminen on huomattavasti nopeampaa ilman jarrua muutenkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3270
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2852
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2676
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2628
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2496
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2335
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1793
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1747
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1610
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1466
    Aihe