Olen vuosikausia tällä palstalla hehkuttanut turvavälien merkitystä, ja jälleen kerran se tulee esiin. Aamulla Turunväylällä oli seitsemän auton kolarisuma ennen kahdeksaa (ja vaikutus kyllä kesti huomattavasti yli tunnin, vaikka HS jotain muuta selittääkin). Seisoin itsekin kolmos- ja ykköskehien välillä sellaiset 40 minuttia.
Ja mikäs onnettomuuden aiheutti? Paikasta päätellen viime hetken kaistanvaihto ykköskehälle pyrkivältä. Tässä vaiheessa turvavälillä ei ole juuri merkitystä. Sillä, missä merkitystä on, on ne loput viisi autoa siinä paikassa (olettaen että tässä oli kyse normaalista ketjukolarista). Tuolla kun aika usein ajelen, niin turvaväli on silmämääräisesti arvioiden 0,2 ja 0,5 sekunnin välillä. Liian lyhyt, ellei olla kilpailuissa mukana. Suurin osa ei ole.
Yrittäkää hyvät ihmiset pitää turvavälit riittävinä. 1-2 sekuntia ruuhkassa olisi hyvä. Ei tarvitsisi edes polkea jarrua koko ajan kun jonon nopeus seilaa. Kun liikennettä on vähemmän, jopa 3 sekuntia on ihan perusteltu väli (yli 5 sekuntia, niin on turha puhua edes turvaväleistä - kyse on vain samalla tiellä ajavista autoista). Turvavälin lisäksi pitää huomioida liikennettä myös edellämenijä edellä ja ennakoida tilanteita. Äkkijarrutus on huono idea, jos pakko sellaista ei ole tehdä. Jarrutus tai väistö kannattaa aloittaa mahdollisimman aikaisin ja tehdä se hallitusti, niin takanatulijoilla on helpompi reagoida.
Turvavälien merkitys ja tämän päivän kolari Espoossa
2
112
Vastaukset
- Anonyymi
Jonoutuneessa liikenteessä ei pidä olla tarve koskea jarruun lähes ollenkaan kun turvaväli on tarpeeksi pitkä. Turvavälin pitää pystyä pitämään pelkällä kaasun säätämisellä (risteykset ja pakolliset hidastamiset/pysähtymiset ovat tietenkin asia erikseen).
Nimen omaan. Jatkuva jarrun painaminen on hyvä indikaattori siitä, että turvaväli (tai ennakointi) ei ole ihan kunnossa.
Surullista on ajella tuolla aamuruuhkassa ja katsella, kuinka kuskeilla jarruvalot vilkkuvat jatkuvasti, kun itse selviää jalan nostolla kaasulta tai vakkarin poiskytkemisellä. Ja suurella osalla noista on luultavasti vielä manuaalivaihteetkin, joilla pysähtyminen on huomattavasti nopeampaa ilman jarrua muutenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.
Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.172324Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä
Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain2331972Purrasta tehty huoli-ilmoitus
Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b0162071782Pelottaa kohdata hänet
En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt1021451Olisin halunnu vaan tutustua
Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno481346Naiseni on todellinen seksipeto
Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu551217Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas1791153- 941100
Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.
Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.149970Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."
Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks14911