Olen vuosikausia tällä palstalla hehkuttanut turvavälien merkitystä, ja jälleen kerran se tulee esiin. Aamulla Turunväylällä oli seitsemän auton kolarisuma ennen kahdeksaa (ja vaikutus kyllä kesti huomattavasti yli tunnin, vaikka HS jotain muuta selittääkin). Seisoin itsekin kolmos- ja ykköskehien välillä sellaiset 40 minuttia.
Ja mikäs onnettomuuden aiheutti? Paikasta päätellen viime hetken kaistanvaihto ykköskehälle pyrkivältä. Tässä vaiheessa turvavälillä ei ole juuri merkitystä. Sillä, missä merkitystä on, on ne loput viisi autoa siinä paikassa (olettaen että tässä oli kyse normaalista ketjukolarista). Tuolla kun aika usein ajelen, niin turvaväli on silmämääräisesti arvioiden 0,2 ja 0,5 sekunnin välillä. Liian lyhyt, ellei olla kilpailuissa mukana. Suurin osa ei ole.
Yrittäkää hyvät ihmiset pitää turvavälit riittävinä. 1-2 sekuntia ruuhkassa olisi hyvä. Ei tarvitsisi edes polkea jarrua koko ajan kun jonon nopeus seilaa. Kun liikennettä on vähemmän, jopa 3 sekuntia on ihan perusteltu väli (yli 5 sekuntia, niin on turha puhua edes turvaväleistä - kyse on vain samalla tiellä ajavista autoista). Turvavälin lisäksi pitää huomioida liikennettä myös edellämenijä edellä ja ennakoida tilanteita. Äkkijarrutus on huono idea, jos pakko sellaista ei ole tehdä. Jarrutus tai väistö kannattaa aloittaa mahdollisimman aikaisin ja tehdä se hallitusti, niin takanatulijoilla on helpompi reagoida.
Turvavälien merkitys ja tämän päivän kolari Espoossa
2
60
Vastaukset
- Anonyymi
Jonoutuneessa liikenteessä ei pidä olla tarve koskea jarruun lähes ollenkaan kun turvaväli on tarpeeksi pitkä. Turvavälin pitää pystyä pitämään pelkällä kaasun säätämisellä (risteykset ja pakolliset hidastamiset/pysähtymiset ovat tietenkin asia erikseen).
Nimen omaan. Jatkuva jarrun painaminen on hyvä indikaattori siitä, että turvaväli (tai ennakointi) ei ole ihan kunnossa.
Surullista on ajella tuolla aamuruuhkassa ja katsella, kuinka kuskeilla jarruvalot vilkkuvat jatkuvasti, kun itse selviää jalan nostolla kaasulta tai vakkarin poiskytkemisellä. Ja suurella osalla noista on luultavasti vielä manuaalivaihteetkin, joilla pysähtyminen on huomattavasti nopeampaa ilman jarrua muutenkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1065467Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453653Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503235Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4512544Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2611600- 881335
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito131309Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321253- 771248
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1471180