Vaimoni on erään yrityksen hallituksen varajäsen ja kaverini on saman yrityksen hallituksen varsinainen jäsen. Yrityksen omistaa kolmas taho. Yritys sai tarvitsemansa rahoituksen toiminnan käynnistämiseen mutta kesken kaiken yksi rahoittajista ajautui vaikeuksiin eikä voi enää rahoittaa hanketta. Kysymys kuuluu: meneekö hallituksen varsinaiselta jäseneltä ja varajäseneltä automattisesti luottotiedot, mikäli he ovat näissä asemissa mikäli yritys ajautuu maksukyvyttömäksi ja konkurssiin?
Kumpikaan ei ole taannut yrityksen lainoja tai kanna sinällään suoraa vastuuta yhtiön taloudellisesta tilanteesta eikä ole yrityksessä töissä. Kysymys siis kuuluu, riittääkö pelkkä oy:n hallitusvastuu ja varajäsen vastuu viemään heiltä luottotiedot konkurssitilanteessa?
Luottotiedot ja hallituksen jäsenyys / varajäsenyys Oy:n konkurssitilanteessa
7
1473
Vastaukset
- Anonyymi
Kuulemma nykyisten sääntöjen mukaan Yritysrekisterin ja henkilörekisterin tiettoja yhdistellä. Osakeyhtiön konkurssitilanne voi vaikuttaa hallituksen jäsenten ja myös varajäsenten omaan henkilökohtaiseen luottostatukseen.
https://www.kauppakamarilehti.fi/index.php/neuvontapalvelut/yritysluottotiedot-ja-henkilokohtaiset-tiedot-voidaan-yhdistaa/ - Anonyymi
Suomen Asiakastiedon rekisteriin ei tule merkintää luottokelpoisuuden menettämisestä. Mutta sinne tulee vastuuhenkilön kohdalle merkintä "negatiivinen henkilöhistoria". Luottotietoja kysynyt (pankki, muu luoton myöntäjä, vakuutusyhtiö, työnantaja, kännykkäoperaattori...) joutuu sitten itse pohtimaan mikä tämän merkinnän painoarvo on kussakin tilanteessa. Vaikein tilanne on uuden yrityksen kanssa. On tapauksia, joissa uudella aloittavalla firmalla ei onnistunut edes tilin avaaminen pankissa, kun hallituksessa oli tällainen "negatiivinen henkilöhistoria" -henkilö. Hän ikään kuin "saastutti" koko firman. Henkilön omissa asioissa tällainen tilanne saattaa tulla vastaan osamaksu/luottokauppojen yhteydessä. Pankkien kanssa selviää yleensä, kun selvittää mistä on ollut kyse.
- Anonyymi
Lue tämä artikkeli tarkasti ja mieti kannattaako hallitus sittenkin vaihtaa, louttotiedottomana ei kannata olla:
https://tilisanomat.fi/kolumnit/vahtera/luottokelpoisuuden-menettaneen-yrittajan-epatosi-elama
Täältä löytyy uusi hallitus:
http://www.konkurssikonsultit.com/
Hinta 2000-5000 ja huolet ohi. - Anonyymi
On toki hyvä ymmärtää, että Asiakastiedon "negatiivinen henkilöhistoria" säilyy myös sillä aiemmalla hallituksen jäsenellä. Se säilyy, kunnes firma on tehnyt kaksi "puhdasta" tilinpäätöstä, muutoin viisi vuotta.
Saattohoitaja auttaa siinä, että et tee konkurssia omalla nimelläsi. Mutta myös aikaisemmat vastuuhenkilöt saavat tuon ikävän merkinnän Asiakastiedon raportteihin.- Anonyymi
Näytäppä tälläinen raportti ! Mikä raportti se on, kun en löydä, olen ollut konkurssiyrityksessä johtavassa asemassa.
- Anonyymi
Eihän toisen, eli sinun henkilökohtaisia luottotietoja kukaan ulkopuolinen sinulle voi näyttää.
Tietääkseni edelleen on olemassa sääntö, että omat luottotietonsa saa tarkistaa veloituksetta luottofirman sivulta tai puhelimitsekin. Vaatii tunnistautumisen pankkitunnuksilla. - Anonyymi
"...olen ollut konkurssiyrityksessä johtavassa asemassa. .."
Riippuu asemastasi. Tuo merkintä tulee hallituksen jäsenille sekä toimitusjohtajille. Jos olet jokin muu "johtavassa asemassa oleva", niin sinä et kiinnosta ketään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 854578
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺864416Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli173572Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102784En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212711IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392113Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581758Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1101316