Katsokaa kartalta, miten pienellä alueella suomi-ruotsi-kaksikielisyys meillä elää

Anonyymi

Tässä Ylen vaalituloksista kartta, jossa näkyy RKP:n osuus äänistä. Nuo alueet, jotka eroavat nollasta äänestystuloksesta, ovat ne, joilla on jonkinlaista suomi - ruotsi -kaksikielisyyttä.

Tästä näkyy selvästi se, miten koko SvenskFinland on nyt vain kaksi pientä kaistaletta rannikoilla.

https://vaalit.yle.fi/ev2019/fi/parties/5

Samaan aikaan pääkaupunkiseudulla joka neljäs koulunaloittaja on vieraskielinen (siis ei suomi eikä ruotsi tai saame).

Meillä on vahvasti kaksikielisiä ihmisiä ja lisää tulee, mutta suurin osa heistä ei ole sitä yhdistelmällä suomi ruotsi.

23

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kovin on pieni tämä Svenskfinland. Olisko hyvä ratkaisu antaa itsenäisyys Österbottenin ruotsinkieliselle alueelle niin Suomi menettäisi prosentin alueestaan ja muuttuisi kuin taikaiskusta yksikieliseksi.

    • Anonyymi

      Tuon kartan ääressä kyllä ajatus kirkastuu...

    • Anonyymi

      Ändå är vi långt äver över200 000 människor på lilla området.

      • Anonyymi

        Toki. Paljonko meitä muita olikaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki. Paljonko meitä muita olikaan?

        På världskartan är Finland inte så stort heller.


      • Anonyymi kirjoitti:

        På världskartan är Finland inte så stort heller.

        Siksi maailmakielet, kuomaseni, maailmankielet...


      • Anonyymi
        RuotsiValinnaiseksi kirjoitti:

        Siksi maailmakielet, kuomaseni, maailmankielet...

        Suomessa opetetaan maailmankieliä koulussa, on opetettu iät ajat, ja takuulla enemmän kuin muissa maissa tänä päivänä. Valinnanvaraa on parhaimmillaan 10 eri kielessä. Ja sinä se vaan päivästä toiseen jaksat haikailla niitä 'maailmankieliä'... Missä sinä kävit koulusi, eikö siellä niitä saanut opiskella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomessa opetetaan maailmankieliä koulussa, on opetettu iät ajat, ja takuulla enemmän kuin muissa maissa tänä päivänä. Valinnanvaraa on parhaimmillaan 10 eri kielessä. Ja sinä se vaan päivästä toiseen jaksat haikailla niitä 'maailmankieliä'... Missä sinä kävit koulusi, eikö siellä niitä saanut opiskella?

        Blaablaa

        Soininvaara: on muka yhtä helppoa lukea ruotsia JA venäjää kuin pelkkää venäjää, ei pidä paikkaansa. Muuten voisimme lisätä kaikki maailman kielet opetussuunnitelmaan, koska uusi kieli ei ole mistään poissa...


    • Anonyymi

      Kielipolitiikan tulee perustua todellisuuteen. Siksi kartta...

    • Anonyymi

      Suruen määrä vähenee koko ajan, joten nuo pienet pläntit tulee katoamaan.

      • Anonyymi

        Dom här "små fläckarna"lever ändå inte på bara understöd ,det arbetas och betalas skatt som inte alltid förekommer på de "stora ytorna. "


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dom här "små fläckarna"lever ändå inte på bara understöd ,det arbetas och betalas skatt som inte alltid förekommer på de "stora ytorna. "

        Katsoitko jo sen kartan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katsoitko jo sen kartan?

        Storleken har inte så "stor "betydelse,Monaco tex. klarar sig utmärkt trots liten yta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Storleken har inte så "stor "betydelse,Monaco tex. klarar sig utmärkt trots liten yta.

        Jos pärjäätte itse, niin miksi vaaditte muilta pakkoruotsia ja palvelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pärjäätte itse, niin miksi vaaditte muilta pakkoruotsia ja palvelua.

        No se "bättre folk" asenne kun heillä edelleen on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos pärjäätte itse, niin miksi vaaditte muilta pakkoruotsia ja palvelua.

        Vi fordrar ingenting,det är samhället som anser att både finsk - och svenskspråkiga har laglig rätt till vissa tjänster på sitt modersmål.
        Det är bara som ni ändrar på grundlagen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vi fordrar ingenting,det är samhället som anser att både finsk - och svenskspråkiga har laglig rätt till vissa tjänster på sitt modersmål.
        Det är bara som ni ändrar på grundlagen.

        Det är ju ett passande projekt.


    • Anonyymi

      Miten näin pienellä vähemmistöllä on niin suuret vaatimukset?

      • Anonyymi

        Sitä sopii kysyä.


    • Anonyymi

      Lopulta kielikartta näyttää, että Manner-Suomessa ei enää ole ruotsinkielisiä alueita.

    • Tuolla kartalla ei vaadita palvelua!

    • Anonyymi

      Tuo kartta kasvattaa realismia, jos sitä katsoo avoimin silmin.

    • Anonyymi

      Ruotsinkieliset ovat kyllä ymmärtäneet, mitä tuo kartta merkitsee. Siksi sitä ei kommentoida.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe