Björn Wahlroos: Vain iankaikkista elämää ei voi ostaa

Anonyymi

Emerituspiispa Eero Huovinen haastatteli pankkiiri Björn Wahlroosia Kirkkopäivillä Jyväskylässä. Wahlroos luokittelee itsensä kristityksi, mutta armoa ilman omaa ansioita hänen on vaikea käsittää.

Kirkkopäivien juhlateltta on ääriään myöten täynnä, kun emerituspiispa Eero Huovinen ja pankkiiri Björn Wahlroos istuutuvat lavalla oleviin nojatuoleihin keskustelemaan. Huovinen aloittaa kysymällä Wahlroosilta, että mitä titteliä tämä toivoisi hänestä käytettävän. Hetken pohdittuaan Wahlroos valitsee:

– Kutsu vaikka majuriksi.

Huovinen kertoo saaneensa Wahlroosilta luvan kysyä ihan mitä vaan. Wahlroos oli tosin huomauttanut Huoviselle saamastaan ensimmäisestä kysymyslistasta, että se sisälsi liian vähän hengellisiä kysymyksiä. Piispa kysyykin Wahlroosilta kärkeen tämän sielun tilaa.

– Piispa Ambrosius kysyy aina tuota, kun tapaamme. Luulen, että mun sielu voi ihan hyvin. Olen saanut elää hyvän ja onnellisen elämän. Ajattelen, että hyvä elämä täällä maan päällä ennakoi hyvää elämää jatkossa.

– Tiedät varmaan, että tuo luterilaisten mielestä pakanallinen oppi.

Keskustelu jatkuu uskon peruskysymyksillä. Huovinen haluaa tietää, uskooko Wahlroos Jumalaan.

– Uskon Jumalaan, mutta vielä enemmän kirkkoon. Olen Ruotsin kirkon jäsen. Uskon uskontoon ja sitä kautta Jumalaan.

Roistoilla ei asiaa taivaaseen

Wahlroosin näkemyksen mukaan taivaaseen pääsee se, joka elää tämän elämän hyvin ja käyttää saamansa lahjat ja kyvyt oikein.

– Eikö tässä tule vähän se, että vain hyvä ihmiset pääsevät taivaaseen? Miten roistojen käy? Huovinen kysyy.

– Uskonnon ajatus on kannustaa ja tukea ihmisiä hyvyyteen ja oikeaan suuntaan. Tästä syystä roistojen ei kuulu päästä taivaaseen, Wahlroos toteaa.

Armon käsite ilman ihmisen omaa pyrkimystä ja ansiota on Wahlroosille vaikea pala.

Suomen evankelis-luterilainen kirkko on Wahlroosin mielestä tylsähkö.

Kirkon pitäisi olla kuin vanha honka, johon voi tarttua ja josta pitää kiinni. Kirkko on luopunut tästä. Honka ja kaikki käy eivät ole yhteensopivia käsitteitä. Honka on menetetty.
– Minusta kirkon tärkein ominaisuus on se, että se vaalii kirkon syvää perinnettä. Kirkon pitäisi olla kuin vanha honka, johon voi tarttua ja josta pitää kiinni. Kirkko on luopunut tästä. Honka ja kaikki käy eivät ole yhteensopivia käsitteitä. Honka on menetetty.

Vain iankaikkinen elämä ei ole kaupan

Talouden ja rahan parissa suurimman osan työurastaan tehneen Wahlroosin suhde rahaan on mutkaton. Hän näkee rahan välineenä saavuttaa jotain.

– Rahan voi vaihtaa kaikkeen paitsi iankaikkiseen elämään.

– Miksi se rajoitus? Huovinen haluaa tietää.

– En ole vielä löytänyt kauppapaikkaa, jossa se olisi myynnissä.

Huovinen muistuttaa, että iankaikkinen elämä on kuitenkin tarjolla, vaikka ei kaupan.

Rakkauskin on Wahlroosin mielestä ainakin osittain sidoksissa rahaan.

– Rakkaus ja onni eivät ole täysin riippumattomia rahasta, Wahlroos sanoo.

– Kääriliinoissa ei ole taskuja, Huovinen toteaa.

– Siksi meillä on perintökaari.

Rahanhimoa Wahlroos ei suostu näkemään ongelmana, eikä ahneutta. Hänen mielestään kaikki ihmiset haluavat paremman elämän. Wahlroos tosin myöntää, että joillekin ihmisille rahasta on tullut itseisarvo.

– Olen tavannut ihmisiä, joille on käynyt niin.

Elämä on opettanut perheen arvon

– Mikä on elämäsi tärkein asia?

– Nuorempana se oli tietoisuus siitä, että tekee jotain tärkeää ja merkityksellistä. Nyt jos minulta kysytään tuota, vastaan perhe ja lapsenlapset.

Perhe merkitsee Wahlroosille jatkumoa, melkeinpä kuolemattomuutta. Vaikka Wahlroosin lapset ovat kasvaneet runsaan varallisuuden keskellä hän pitää tärkeänä, ettei lapsilta viedä heidän kunnianhimoaan. Vauras kasvuympäristö ei saa johtaa laiskuuteen.

Nuoruudessaan Björn Wahlroos on elänyt neljän viiden vuoden vasemmistoradikaalivaiheen. Nykyisin itsensä oikeistolaiseksi arvoliberaaliksi määrittelevä Wahlroos näkee senkin vaiheen tärkeänä osana omaa elämänkaartaan.

– Kun on matkustanut kerran vasemmistolaisuuteen, tietää mitä se on.

Vasemmistolaisuusajan perintönä Wahlroos näkee edustamansa arvoliberalismin. Hänen mielestään jokainen voi elää niin kuin tahtoo. Wahlroos sallisi viinin myynnin kaupoissa ja laillistaisi marihuanan. Toisaalta hetken tivattuaan Huovinen saa Wahlroosin tunnustamaan myös tiettyä arvokonservatisimia omassa ajattelussaan.

– Elämä on opettanut. 20-vuotiaana en piitannut perheinstituutiosta. Nyt minulle perhe on tärkein asia elämässä.
– Elämä on opettanut. 20-vuotiaana en piitannut perheinstituutiosta. Nyt minulle perhe on tärkein asia elämässä.

Björn Wahlroos on toiminut yliopisto-opettajana ja sitten pankkiirina. Nyt hän kertoo olevansa teknisesti eläkkeellä, mutta tekevänsä edelleen töitä.

70

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Suomessa olematon debattikulttuuri

      Wahlroos on kritisoinut paljon Suomen ilmapiiriä ja keskustelukulttuuria. Hän asuukin nykyään Ruotsissa. Wahlroosin mielestä Suomi on jämähtänyt taloudellisesti paikalleen ja se heijastelee myös esimerkiksi kulttuuriin. Wahlroosin mukaan Suomessa ei ole lainkaan debattikulttuuria.

      – Yksi suomalaisen debatin painavampia puheenvuoroja on ehdoton hiljaisuus.

      – Suomi on synnyinmaasi. Mihin haluat tulla haudatuksi?

      – En tiedä. Täytyy neuvotella vaimon kanssa.

      – Ennen vai jälkeen kuoleman? Eero Huovinen yllättää.

      – Vaikka luokittelen itseni kristityksi, niin vahva uskoni ei kuitenkaan ole. Luulen, johonkin Salon seudulle, mutta voi olla, että vaimolla on tästä toinen ajatus.

      Elämä ei toimi ilman anteeksiantoa.
      Haastattelun lopuksi Huovinen kysyy, mikä on Wahlroosin mielestä Isä meidän -rukouksen tärkein kohta.

      – ”Anna meille meidän syntimme anteeksi niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.”

      – Miksi?

      – Koska elämä ei toimi ilman anteeksiantoa.

      https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/pankkiiri-bjorn-wahlroos-vain-iankaikkista-elamaa-ei-voi-ostaa/

      • Tämän haastettelun olisin hakunnut kuulla kokonaan 🤓


      • Anonyymi

        Huovinen näköjään yritti epätoivoisesti kirkon pappien tavoin iskeä puukkoa selkään, mutta ei onnistunut missään vaiheessa. Wahlroos tietää pappien metkut ja osasi varautua Huovisen ilkeän syyttäviin kysymyksiin. Pappien kysymyksen "Mikä on sielusi tila?" funktio on saada yliote ihmisestä jota pitää vastustajana eli vihamiehenä. Wahlroos oli todella tarkkanäköinen tuodessaan esiin kirkon rappeutuneen tilan, missä kaikki käy. Suomalaiset olemme rehellisiä ja tarkkavaistoisia ihmisiä eikä kirkon rappeutunut mielistely mene läpi, vaan ihmiset inhoaa lipevyyttä ja pirullista mielistelyä. Kirkon tosiaan pitäisi olla vankka, muuttumaton honka, joka maailman tuulista huolimatta seisoo paikallaan huojumatta ja horjumatta sellaisenaan vuosisadasta toiseen.


    • Anonyymi

      Kas siinä oiva esikuva patmoslaisillekin!

      Hallelujaa..

      IR

      • Anonyymi

        Missä mielessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä mielessä?

        "– Yksi suomalaisen debatin painavampia puheenvuoroja on ehdoton hiljaisuus."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "– Yksi suomalaisen debatin painavampia puheenvuoroja on ehdoton hiljaisuus."

        Ole hiljaa sitten!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ole hiljaa sitten!

        Täytyi vielä tulla kehumaan peukutuksesi käyttöä debatin painoarvona, uskis :D


    • Anonyymi

      no saaks herr valruus viedä kengillään hiekkaa taivaan saleihin ? Vai sanooko isoherra että vie rahapesu fyrkkas muualle ja lakaise jälkes mennessäs !

    • Kommunistipappi Kai Sadinmaa haukkui Nallen verraten tätä joukkomurhaaja Breivikiin. Luulin Sadinmaata palavaksi köyhän asian ajajaksi Kristuksen Hengessä. Sadinmaa osoittautuikin juopoksi homottajaksi. Kylläpä petyin. Wahlroosilla on perusasiat uskosta paremmin hallussa, kuin kommaripappi Sadinmaalla. Olin kyllä vähän, joskin positiivisesti yllättynyt...!

      • >>Luulen, että mun sielu voi ihan hyvin. Olen saanut elää hyvän ja onnellisen elämän. Ajattelen, että hyvä elämä täällä maan päällä ennakoi hyvää elämää jatkossa.<<

        Onko tämä luterilaista oppia? Menestysteologiaa paremminkin.


      • jjeeves kirjoitti:

        >>Luulen, että mun sielu voi ihan hyvin. Olen saanut elää hyvän ja onnellisen elämän. Ajattelen, että hyvä elämä täällä maan päällä ennakoi hyvää elämää jatkossa.<<

        Onko tämä luterilaista oppia? Menestysteologiaa paremminkin.

        Aivan, mutta aika moni kannattaa tuota menestysteologiaa, vaikkei sitä suoraan sano.


    • "Rahanhimoa Wahlroos ei suostu näkemään ongelmana, eikä ahneutta. Hänen mielestään kaikki ihmiset haluavat paremman elämän. Wahlroos tosin myöntää, että joillekin ihmisille rahasta on tullut itseisarvo."

      Eikös rahanhimo ja ahneus aiheutakin ongelmia muille ihmisille? Silloin ne ainakin ovat ongelma muille ihmisille.

      • Anonyymi

        Tällä palstalla ainakin nähdään vaivaa muiden rahoista ja uskosta. Eikö itsellä stten ole.....


      • "Silloin ne ainakin ovat ongelma muille ihmisille. "

        Silloin ne ovat ongelma todella monelle ihmisille, jos joidenkin varakkuus perustuu juuri näiden köyhimpien riistoon ja heidän elämänsä kurjuuteen.


    • Wahlroos: "Olen Ruotsin kirkon jäsen. Uskon uskontoon ja sitä kautta Jumalaan."

      "Wahlroosin näkemyksen mukaan taivaaseen pääsee se, joka elää tämän elämän hyvin ja käyttää saamansa lahjat ja kyvyt oikein."

      Jos näinkin epäkristillisiä käsityksiä olisi esittänyt joku punavihreä, niin uskopistevittalainen perskärpäsineen olisi ollut heti sontimassa foorumille sitä ihtiään mutta kun sen esitti Suomen yksi rikkaimmista kapitalisteista niin lössi sen kuin aamentaa.
      😂 🤣

    • Anonyymi

      > Rahanhimoa Wahlroos ei suostu näkemään ongelmana, eikä ahneutta. Hänen mielestään kaikki ihmiset haluavat paremman elämän.

      Ahneus ja rahanhimo eivät ole sama kuin että haluaa paremman elämän. Elämä ei välttämättä ole yhtään parempi, vaikka omistaisi kaiken tästä maailmasta.

      Ahneus on periaatteessa pelon yksi alalaji. Ja jos pelko hallitsee, ei ole päässyt korkealle tasolle.

      "Pelkoa ei rakkaudessa ole, vaan täydellinen rakkaus karkoittaa pelon, sillä pelossa on rangaistusta; ja joka pelkää, se ei ole päässyt täydelliseksi rakkaudessa".
      1 Joh. 4:18

      • Anonyymi

        Ahneus ja itsekkyys voi minunkin mielestäni johtua pelosta, ja harhaluulosta, että maallinen omaisuus jotenkin pelastaisi pahalta. Jokainen kuitenkin lähtee täältä kuten tulikin, ilman mitään maallista. Taivaspaikkaa ei voi rahalla ostaa, aivan totta. Mutta se ei ole mikään olankohautuksen paikka sitten, kun taivaspaikan toinen vaihtoehto on helvetti.

        Meidän ei tule tuomita ketään, vaan opettaa heitä Jumalan sanalla. Evankeliumi opettaa selvästi, että me kaikki olemme syntisiä ja ansaitsemme kuoleman. Jeesus sovitti verellään meidän kaikkien synnit. Meidän tarvitsee vain uskoa se ja tehdä parannus. Olen melko uusi kristitty ja minulle ei vielä ole täysin selvinnyt, miten tärkeää on se, että yrittää elää synnitöntä elämää. Synnittömyyteen emme taida kukaan pystyä, mutta yrittää pitäisi. Ehkä se on niin, että kun kristityt ehkä piankin temmataan ylös seitsemän vuoden vaivanajan alta, joudumme Kristuksen tuomioistuimen eteen ja tekomme punnitaan. Kaikki, mitä olemme kristityksi tulomme jälkeen tehneet Jeesukselle, palkitaan, ja kaikki, minkä motiivina on ollut itsekkyys ja oman voiton tavoittelu, palaa poroksi. Olemme pelastettuja Jeesuksen veren kautta, mutta jotkut meistä ovan keränneet aarteita taivaaseen, ja joidenkin maallisesta vaelluksesta jää vain kasa tuhkaa.

        Viimeinen tuomio on sitten pelastumattomille, ja siellä jokaisen joka teko ja sana ja ajatus paljastetaan kaikille ja kukin tuomitaan oikeudenmukaisesti. Jokainen meistä haluaisi mieluummin olla mukana ensimmäisessä tuomiossa, koska siellä ei tuomita helvettiin ja tulijärveen ikuisiksi ajoiksi kitumaan, vaan jaetaan vain palkkioita niille, jotka ovat olleet uskollisia Jeesukselle. Minä olen elänyt hyvin itsekkään elämän, kuten alussa mainittu henkilökin. Maallisessa mielessäkin olen varsin epäonnistunut. Ainut tärkeä asia elämässäni oli, että Jumala ravisteli minut uskoon, minut kovapäisen ja itsekeskeisen. Jeesuksen tulon odotus valaisee nyt jokaisen päiväni.

        Meidän tulisi opettaa pakanoita, niin rikkaita kuin köyhiä, niin lapsia kuin vanhuksia, oppineita ja oppimattomia, jotta he ymmärtäisivät, että tämän maallisen elämän tarkoitus ei ole ahnehtia väliaikaista kamaa, vaan valmistautua ikuiseen elämään ja kohtaamaan Jumalan.

        Jeesus tulee pian.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ahneus ja itsekkyys voi minunkin mielestäni johtua pelosta, ja harhaluulosta, että maallinen omaisuus jotenkin pelastaisi pahalta. Jokainen kuitenkin lähtee täältä kuten tulikin, ilman mitään maallista. Taivaspaikkaa ei voi rahalla ostaa, aivan totta. Mutta se ei ole mikään olankohautuksen paikka sitten, kun taivaspaikan toinen vaihtoehto on helvetti.

        Meidän ei tule tuomita ketään, vaan opettaa heitä Jumalan sanalla. Evankeliumi opettaa selvästi, että me kaikki olemme syntisiä ja ansaitsemme kuoleman. Jeesus sovitti verellään meidän kaikkien synnit. Meidän tarvitsee vain uskoa se ja tehdä parannus. Olen melko uusi kristitty ja minulle ei vielä ole täysin selvinnyt, miten tärkeää on se, että yrittää elää synnitöntä elämää. Synnittömyyteen emme taida kukaan pystyä, mutta yrittää pitäisi. Ehkä se on niin, että kun kristityt ehkä piankin temmataan ylös seitsemän vuoden vaivanajan alta, joudumme Kristuksen tuomioistuimen eteen ja tekomme punnitaan. Kaikki, mitä olemme kristityksi tulomme jälkeen tehneet Jeesukselle, palkitaan, ja kaikki, minkä motiivina on ollut itsekkyys ja oman voiton tavoittelu, palaa poroksi. Olemme pelastettuja Jeesuksen veren kautta, mutta jotkut meistä ovan keränneet aarteita taivaaseen, ja joidenkin maallisesta vaelluksesta jää vain kasa tuhkaa.

        Viimeinen tuomio on sitten pelastumattomille, ja siellä jokaisen joka teko ja sana ja ajatus paljastetaan kaikille ja kukin tuomitaan oikeudenmukaisesti. Jokainen meistä haluaisi mieluummin olla mukana ensimmäisessä tuomiossa, koska siellä ei tuomita helvettiin ja tulijärveen ikuisiksi ajoiksi kitumaan, vaan jaetaan vain palkkioita niille, jotka ovat olleet uskollisia Jeesukselle. Minä olen elänyt hyvin itsekkään elämän, kuten alussa mainittu henkilökin. Maallisessa mielessäkin olen varsin epäonnistunut. Ainut tärkeä asia elämässäni oli, että Jumala ravisteli minut uskoon, minut kovapäisen ja itsekeskeisen. Jeesuksen tulon odotus valaisee nyt jokaisen päiväni.

        Meidän tulisi opettaa pakanoita, niin rikkaita kuin köyhiä, niin lapsia kuin vanhuksia, oppineita ja oppimattomia, jotta he ymmärtäisivät, että tämän maallisen elämän tarkoitus ei ole ahnehtia väliaikaista kamaa, vaan valmistautua ikuiseen elämään ja kohtaamaan Jumalan.

        Jeesus tulee pian.

        ”Ahneus ja itsekkyys voi minunkin mielestäni johtua pelosta, ja harhaluulosta, että maallinen omaisuus jotenkin pelastaisi pahalta.”

        Varmaan osa on tuota. Ehkä kuvitellaan, että ne maalliset muurit, joita mm. omaisuuden avulla rakennamme tavalla tai toisella ympärillemme, antaa suoja ja turvaa. Osa tietysti lienee halua mukavaan elämään, ettei tarvitse nähdä enää vaivaa jokapäiväisen eteen.

        ”Synnittömyyteen emme taida kukaan pystyä, mutta yrittää pitäisi.”

        Emme ole synnittömiä, emmekä varmaan siihen koskaan pääsekään. Tosiaan tulee pyrkiä kohti Jumalaa, ja samalla näin tehdä ehkä vähemmän sitä syntiä?

        ”Viimeinen tuomio on sitten pelastumattomille, ja siellä jokaisen joka teko ja sana ja ajatus paljastetaan kaikille ja kukin tuomitaan oikeudenmukaisesti.”

        Eiköhän se ole niin, että me kaikki käymme tuolla?


    • Anonyymi

      Sen, joka kuvittelee maallisen yltäkylläisyyden merkitsevän myös taivaspaikkaa, kannattaa lukea, mitä Jeesus kertoi rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta.

    • "– Minusta kirkon tärkein ominaisuus on se, että se vaalii kirkon syvää perinnettä. "

      Kirkon syvä perinne on voiton tavoittelu, yksi usko, yksi mieli, Ja koska sillä on verotusoikeus se takoittaa, että kaikki maailmassa maksaisivat kirkollisveronsa kirkolle. Sama ajatus on islamissa. " Kunhan maksavat veronsa. " tässä tapauksessa kuitenkin moskeijalle. Molemmat ovat globalisteja.

      Aikoinaan tuo tarkoitti ikäänkuin henkiveroa, eli jäsenten turvallisuudesta luvattiin pitää huolta, jos kääntyivät, mutta kirkko on riisuttu aseista, joten sen turvallisuustakuu ei enää pidä paikkaansa.
      Kirkolla ei ole myöskään kotimaata, joten se ei pysty kutsumaan jäseniä kotiin jos heitä vainotaan. Se voi tarjota kotimaan ainoastaan mullan alla, tai siellä taivaassa. joka taivas tarkoittaa sitä, että Jeesuksen nimi elää mutta sinä et, muuten kuin tuossa nimessä. " Et elä enää sinä " jne....

      Ja Jeesuskin elää vain kirjassa.

    • " Meidän tulisi opettaa pakanoita, niin rikkaita kuin köyhiä, niin lapsia kuin vanhuksia, oppineita ja oppimattomia, jotta he ymmärtäisivät, että tämän maallisen elämän tarkoitus ei ole ahnehtia väliaikaista kamaa, vaan valmistautua ikuiseen elämään ja kohtaamaan Jumalan. "

      En ole samaa mieltä, pidän tuota kuoleman palvomisena. Kuolemasta tehdään elämän tarkoitus ja elämä itsessään unohtuu.

      • Anonyymi

        Kuoleman palvojat ovat matkalla helvettiin. Maallinen elämä on lähimpänä kokemusta helvetistä, jonka kristitty koskaan joutuu kokemaan. Taivaassa alkaa todellinen, ikuinen elämä. Pakanalle tämä maallinen elämä on lähin kokemus taivaasta, joten he palvovat mammonaansa epätoivon vimmalla. Se ei kuitenkaan heitä pelasta. Viisas valitsee Jumalan ja elämän. Meillä on vapaa tahto, jokainen päättää itse, missä viettää ikuisuutensa. Jeesus sovitti meidän jokaisen synnit, myös sinun ja minun likaiset, rumat synnit. Tuon sovituksen ylenkatsominen on synti, jota ei saa anteeksi.

        Rikkaus ei sinänsä ole synti, eikä köyhyyskään, ne vaan ovat mitättömiä asioita ikuisuuden rinnalla.

        Jeesus tulee pian.


    • Wahlroos näyttää räätälöineen juuri itselleen sopivan tulkinnan uskonasioista. Mutta niinhän kaikki ihmiset tekevät.

      Jos on rikas niin sanoo, että rikkaus on siunaus ja köyhyys on synnin seuraus ja se oikeuttaa olemaan välinpitämätön köyhiä kohtaa.

      Jos on köyhä, tuomitsee rikkaan, ja sanoo, ettei rikkaalla ole mitään mahdollisuuksia taivaaseen päästä, hän on jo palkkansa saanut.

    • Anonyymi

      Iankaikkisen elämän hinta on jo maksettu. Sen maksoi verellään ja kuolemallaan Jeesus Kristus Golgatan ristillä. Nyt vain sitten riippuu ihmisestä ottaako hän tämän tarjotun lahjan vastaan vai ei! Systeemi on sama kuin joululahjojen kohdalla. Se lapsi, joka suostuu ottamaan lahjan vastaan, niin saa lahjan ja se lapsi, joka ei suostu ottamaan lahjaa vastaan sitten millään konstilla, niin hän ei saa tätä lahjaansa. Amen

    • Erään sieluopillisen tulkinnan mukaan, ruumis on lainassa maalta ja laina pitää maksaa takaisin, eli luovuttaa ruumis takaisin maalle.

      Ongelma on vain se, jos on vanha kuollessaan, että ruumis on kulunut, ikäänkuin paljon käytetty raha, joka reunoiltaan kuluu. Se on vanha ja raihnainen, käyttökelvoton, sen arvokin on vain heikosti näkyvissä. Velkaa ei pystytä maksamaan täydessä arvossa takaisin.

      Sitten pyydetään, että anna meille meidän velkamme anteeksi. Mutta ei suinkaan pyydetä anteeksi taivaalta, vaan maalta.


      Kunnes sitten henkiopilliset hylkäsivät sieluopin ja tekivät maasta kokonaan pahan ilmentymän, jolle ei mitään velkojen maksua tarvinnut hyväksyä ja papit ryhtyivät antamaan syntejä anteeksi niille, jotka sitä palvelivat ja maksoivat veronsa. Samaan hengenvettoon naisista tuli yhtä, kuin maallinen synti.

    • "Iankaikkisen elämän hinta on jo maksettu. Sen maksoi verellään ja kuolemallaan Jeesus Kristus Golgatan ristillä. "

      Jos, kuten oletan, taivaallinen tuomioistuin on oikeudenmukainen. Silloin voidaan olettaa, että kaikki ne, jotka Jeesuksen Kristuksen nimessä on syyttämösti tapettu, vainottu, kidutettu, vain oman voiton tavoittelussa, ( maailma Kristukselle) ovat siellä odottamassa ja heidän sanansa on painava, koska ovat syyttömiä.

      Onhan sanottu, että " Viattomien veri huutaa maasta. " Joten ei kannata luottaa siihen, että kristinusko suinkaan on se pelastus, se voi olla päinvastoin, koska suuri on se joukko, joka siellä odottaa.

      Jumala ei julista syyllistä syyttömäksi, se ei ole oikeus ollenkaan.

    • Jos palataan vielä köyhyyteen ja rikkauteen.

      Köyhyyden on ajateltu eräiden kirkkoisien mukaan olevan osoitus siitä, että Jumala hyljännyt. Se tulee esille heidän juutalaisvastaisesta lainsäädännöstään.

      Kun kielettiin juutalaisilta melkein kaikkien ammattien harjoittaminen sen tarkoitus oli sysätä heidät köyhyyteen ja kurjuuteen. Jonka taas piti olla osoitus siitä, että Jumala on heidät hyljännyt ja kristinusko on oikea uskonto. Eihän tässä toiminut suinkaan Jumala vaan ihminen.

      "Augustinus kehitti teorian, että jonka mukaan juutalaiset ovat todistajakansa, joka on määrätty elämään sekä pahuuden, että kristillisen totuuden todistajana. Juutalaisia ei kuitenkaan saa tappaa, sillä he kantavat Kainin merkkiä. He eläkööt keskuudessamme, mutta kärsikööt, nöyryyttäkäämme heitä jatkuvasti. "

      "Teoriaa todistajakansasta käytettiin myöhemminkin verukkeena kun haluttiin lisätä juutalaisten kurjuutta. "

      Kristityt ovat uskoneet olevansa Jumalan vihan välikappale.

    • Anonyymi

      Luuk 16:9 Ja minä sanon teille: tehkää itsellenne ystäviä väärällä mammonalla, että he, kun se loppuu, ottaisivat teidät iäisiin majoihin.

      Kertokaapas Wahlroosille tuosta jakeesta.

    • " Vain iänkaikkista elämää ei voi ostaa. "

      Tottahan se on, ja johtuu siitä, että Jumala ei ota lahjuksia, hän on kieltänyt sen myös ihmis-tuomareilta.
      Ja mitä hän tekisi lahjuksella, hänen on kaikki mitä on.

    • ”Nykyisin itsensä oikeistolaiseksi arvoliberaaliksi määrittelevä Wahlroos näkee senkin vaiheen tärkeänä osana omaa elämänkaartaan.”
      ”Vasemmistolaisuusajan perintönä Wahlroos näkee edustamansa arvoliberalismin.”

      Mielenkiintoista. Eli Nalle on omaksunut kaksi aika ristiriitaista arvomaailmaa. Vasemmistolaisuus pitää sisällään sosiaaliliberalimismin, jossa kannatetaan valtiolle kuuluvien tehtävien tekemistä yhteisillä varoilla, eli hyvinvointivaltiota. Valtion tehtävä on siis turvata kaikille mahdollisuuksia tasa-arvoisesti.

      Sen sijaan oikeistoliberaali kannattaa valtion mahdollisimman vähäistä osallistumista talouteen. Samoin siinä kielletään ihmisten tasavertaisuus ja pidetään sitä luonnonvastaisena. Talousliberaalit eivät siis halua hyvinvointi yhteiskuntaa vaan vapaan markkinatalouden joka paikkaa.

      ”Rahanhimoa Wahlroos ei suostu näkemään ongelmana, eikä ahneutta. Hänen mielestään kaikki ihmiset haluavat paremman elämän.”

      Niinpä – hänelle ja pienelle piirille aivan varmaan. Samaan aikaan tuo vain ajaa yhä useammat muut ihmiset kurjaan elämään.

    • "Sen sijaan oikeistoliberaali kannattaa valtion mahdollisimman vähäistä osallistumista talouteen. "
      Niin, paitsi tukiaisten ja verohelpotusten muodossa.


      "Samoin siinä kielletään ihmisten tasavertaisuus ja pidetään sitä luonnonvastaisena. "
      Köyhät teillä on aina keskuudesanne, sanoi eräs. Hyvin Kristillistä siis.


      "Talousliberaalit eivät siis halua hyvinvointi yhteiskuntaa vaan vapaan markkinatalouden joka paikkaa. "
      Niinpä ja yritysten luuluu tuottaa voittoa ja sijoittajien saada osinkoja ja työntekijöiden kuuluu saada mahdollisimman vähän palkkaa, että edellämainittu voi toteutua.

      • "...yritysten luuluu tuottaa voittoa ja sijoittajien saada osinkoja ja työntekijöiden kuuluu saada mahdollisimman vähän palkkaa, että edellämainittu voi toteutua. "

        Tiukasti tiivistettynä jotakuinkin noin.


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        "...yritysten luuluu tuottaa voittoa ja sijoittajien saada osinkoja ja työntekijöiden kuuluu saada mahdollisimman vähän palkkaa, että edellämainittu voi toteutua. "

        Tiukasti tiivistettynä jotakuinkin noin.

        "...yritysten luuluu tuottaa voittoa ja sijoittajien saada osinkoja ja työntekijöiden kuuluu saada mahdollisimman vähän palkkaa, että edellämainittu voi toteutua. "

        Tämä on sitä vihanlietsontaa minkä avulla palkansaajat pidetään vihamielisinä ihmisille, jotka ovat antaneet heille työtä ja tarkoitusta elämälle ja sosiaalisen aseman ammattihenkilöinä. Minusta ay-väki on tehnyt julman teon palkansaajille, kun ei salli heidän elää onnellista ja tyytyväistä elämää kiittäen jokaisesta eurosta mitä ovat saaneet elääkseen etenkin kun Suomessa on niin hyvä elintaso, että työväestökin voi kevyesti tuhota maapallon ainakin kahteen kertaan omilla tuloillaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "...yritysten luuluu tuottaa voittoa ja sijoittajien saada osinkoja ja työntekijöiden kuuluu saada mahdollisimman vähän palkkaa, että edellämainittu voi toteutua. "

        Tämä on sitä vihanlietsontaa minkä avulla palkansaajat pidetään vihamielisinä ihmisille, jotka ovat antaneet heille työtä ja tarkoitusta elämälle ja sosiaalisen aseman ammattihenkilöinä. Minusta ay-väki on tehnyt julman teon palkansaajille, kun ei salli heidän elää onnellista ja tyytyväistä elämää kiittäen jokaisesta eurosta mitä ovat saaneet elääkseen etenkin kun Suomessa on niin hyvä elintaso, että työväestökin voi kevyesti tuhota maapallon ainakin kahteen kertaan omilla tuloillaan.

        ”Tämä on sitä vihanlietsontaa minkä avulla palkansaajat pidetään vihamielisinä…”

        :D Ehkä ensin otat selvää liiketalouden perusteista?

        Yrityksen tärkein tehtävä on tuottaa voittoa. Se tehdään tuotantokustannuksia laskemalla ja hinnoilla. Ei kukaan siksi laita yritystä pystyyn, että olisi hyväntekijänä, vaan siksi, että saisi mahdollisimman paljon rahaa eli voittoa.

        Koska eletään jatkuvan kasvun ideologiaa, on saatava aina vain enemmän voittoja. Miten muuten niitä voidaan saada, ellei maksamalla niin huonoja palkkoja kuin mahdollista?


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        ”Tämä on sitä vihanlietsontaa minkä avulla palkansaajat pidetään vihamielisinä…”

        :D Ehkä ensin otat selvää liiketalouden perusteista?

        Yrityksen tärkein tehtävä on tuottaa voittoa. Se tehdään tuotantokustannuksia laskemalla ja hinnoilla. Ei kukaan siksi laita yritystä pystyyn, että olisi hyväntekijänä, vaan siksi, että saisi mahdollisimman paljon rahaa eli voittoa.

        Koska eletään jatkuvan kasvun ideologiaa, on saatava aina vain enemmän voittoja. Miten muuten niitä voidaan saada, ellei maksamalla niin huonoja palkkoja kuin mahdollista?

        "Yrityksen tärkein tehtävä on tuottaa voittoa. "

        Ja yrityksen tärkein voimavara on työntekijät ja tätä ay-liike ei ymmärrä. Ay-liikkeen pitäisi kaikin tavoin tukea yrittäjiä, ei palkansaajia, koska yrityksen hyvinvointi valuu sitten myös palkansaajiin kun tästä huolehditaan.

        Itse en kuitenkaan enää kannata ay-liikkeen enkä kenenkään halua saada enemmän koska luonto ei enää tätä menoa kestä. Nyt pitäisi ay-liikkeen huolehtia hallitusta palkkojen ja elintason alentamisesta sille tasolle että ilmasto ja maapallo sen hyvin kestää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Yrityksen tärkein tehtävä on tuottaa voittoa. "

        Ja yrityksen tärkein voimavara on työntekijät ja tätä ay-liike ei ymmärrä. Ay-liikkeen pitäisi kaikin tavoin tukea yrittäjiä, ei palkansaajia, koska yrityksen hyvinvointi valuu sitten myös palkansaajiin kun tästä huolehditaan.

        Itse en kuitenkaan enää kannata ay-liikkeen enkä kenenkään halua saada enemmän koska luonto ei enää tätä menoa kestä. Nyt pitäisi ay-liikkeen huolehtia hallitusta palkkojen ja elintason alentamisesta sille tasolle että ilmasto ja maapallo sen hyvin kestää.

        ”…yrityksen hyvinvointi valuu sitten myös palkansaajiin…”

        Jaa a. Kun kyse on pienistä yrityksistä, näin toki saattaa olla. Mutta jos katsotaan globaalia markkinataloutta, ei tuo pidä paikkaansa.

        Teoria, jossa väitettiin että kun yksi saa oikein paljon, siitä valuu murusia myös vähempiosaisille – siis myös työntekijöille, on osoittautunut perättömäksi. Mitä suurempi yritys, sitä enemmän siellä tehdään töitä huonolla palkalla. Nyt kun yhteiskunta on muuttunut epäsäännöllistä työtä tekeväksi, ilmiö on vahvistunut. Ihmiset eivät enää elä palkkatyöllään.

        ”Nyt pitäisi ay-liikkeen huolehtia hallitusta palkkojen ja elintason alentamisesta sille tasolle että ilmasto ja maapallo sen hyvin kestää.”

        :D Entä jos yritykset laittaisivat vain ovet lukkoon ja lakkaisivat toimimasta – eikö silloin elintaso laskisi aika rivakkaa tahtia?


      • Anonyymi
        mummomuori kirjoitti:

        ”…yrityksen hyvinvointi valuu sitten myös palkansaajiin…”

        Jaa a. Kun kyse on pienistä yrityksistä, näin toki saattaa olla. Mutta jos katsotaan globaalia markkinataloutta, ei tuo pidä paikkaansa.

        Teoria, jossa väitettiin että kun yksi saa oikein paljon, siitä valuu murusia myös vähempiosaisille – siis myös työntekijöille, on osoittautunut perättömäksi. Mitä suurempi yritys, sitä enemmän siellä tehdään töitä huonolla palkalla. Nyt kun yhteiskunta on muuttunut epäsäännöllistä työtä tekeväksi, ilmiö on vahvistunut. Ihmiset eivät enää elä palkkatyöllään.

        ”Nyt pitäisi ay-liikkeen huolehtia hallitusta palkkojen ja elintason alentamisesta sille tasolle että ilmasto ja maapallo sen hyvin kestää.”

        :D Entä jos yritykset laittaisivat vain ovet lukkoon ja lakkaisivat toimimasta – eikö silloin elintaso laskisi aika rivakkaa tahtia?

        "”…yrityksen hyvinvointi valuu sitten myös palkansaajiin…”

        Jaa a. Kun kyse on pienistä yrityksistä, näin toki saattaa olla. Mutta jos katsotaan globaalia markkinataloutta, ei tuo pidä paikkaansa. "

        Yrityksen hyvinvointi valuu aina myös palkansaajiin ja tästä ei ole todistettavaa poikkeusta. Ei siis löydy yritystä jossa palkkataso oli vaikka nyt vuodelta 1950 riippumatta siitä onko ay-liike toiminut vai ei.


        "”Nyt pitäisi ay-liikkeen huolehtia hallitusta palkkojen ja elintason alentamisesta sille tasolle että ilmasto ja maapallo sen hyvin kestää.”

        :D Entä jos yritykset laittaisivat vain ovet lukkoon ja lakkaisivat toimimasta – eikö silloin elintaso laskisi aika rivakkaa tahtia?"

        Kun palkansaajien palkkaa alennetaan niin myös kuluttaminen vähenee eli yritysten ei tarvitse enää hiostaa hengiltä palkansaajia, vaan työntahti saadaan sellaiselle tasolle, että ihmiset haluaa olla työssä koko ajan. Näinhän toimittiin vielä reilu sata vuotta sitten, ei ollut vapaa-aikaa koska sitä ei tarvittu. Aika ei kulunut jos ei oltu työssä. Maalla tehtiin työtä kaikki valveillaoloaika, paitsi tietenkin pyhät ja juhlapyhät ja kekriaika ja Jouluaika jolloin ryypättiin muutama viikko.

        Ihmisten palkkataso tulisi saattaa tasolle, että luonto ja maapallo kestää ja rahanmeno siirretään asioihin jotka eivät kuluta luontoa ollenkaan. Mutta tuskin vasemmisto välittää aidosti ilmastosta ja luonnosta käytännössä? Katotaan millainen huuto on taas ensi syksynä kun hampaat irvessä vaaditaan vaan lisää rahaa ja palkkaa että aivan varmasti saadaan maapallo tuhottua ja vielä syödään lastemme rahavaratkin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "”…yrityksen hyvinvointi valuu sitten myös palkansaajiin…”

        Jaa a. Kun kyse on pienistä yrityksistä, näin toki saattaa olla. Mutta jos katsotaan globaalia markkinataloutta, ei tuo pidä paikkaansa. "

        Yrityksen hyvinvointi valuu aina myös palkansaajiin ja tästä ei ole todistettavaa poikkeusta. Ei siis löydy yritystä jossa palkkataso oli vaikka nyt vuodelta 1950 riippumatta siitä onko ay-liike toiminut vai ei.


        "”Nyt pitäisi ay-liikkeen huolehtia hallitusta palkkojen ja elintason alentamisesta sille tasolle että ilmasto ja maapallo sen hyvin kestää.”

        :D Entä jos yritykset laittaisivat vain ovet lukkoon ja lakkaisivat toimimasta – eikö silloin elintaso laskisi aika rivakkaa tahtia?"

        Kun palkansaajien palkkaa alennetaan niin myös kuluttaminen vähenee eli yritysten ei tarvitse enää hiostaa hengiltä palkansaajia, vaan työntahti saadaan sellaiselle tasolle, että ihmiset haluaa olla työssä koko ajan. Näinhän toimittiin vielä reilu sata vuotta sitten, ei ollut vapaa-aikaa koska sitä ei tarvittu. Aika ei kulunut jos ei oltu työssä. Maalla tehtiin työtä kaikki valveillaoloaika, paitsi tietenkin pyhät ja juhlapyhät ja kekriaika ja Jouluaika jolloin ryypättiin muutama viikko.

        Ihmisten palkkataso tulisi saattaa tasolle, että luonto ja maapallo kestää ja rahanmeno siirretään asioihin jotka eivät kuluta luontoa ollenkaan. Mutta tuskin vasemmisto välittää aidosti ilmastosta ja luonnosta käytännössä? Katotaan millainen huuto on taas ensi syksynä kun hampaat irvessä vaaditaan vaan lisää rahaa ja palkkaa että aivan varmasti saadaan maapallo tuhottua ja vielä syödään lastemme rahavaratkin.

        ”Yrityksen hyvinvointi valuu aina myös palkansaajiin ja tästä ei ole todistettavaa poikkeusta.”

        Oikeasti siitä on, sillä se ei toimi. Taidat unohtaa tykkänään ne yritykset, jotka lähtivät suomesta halvemman työvoiman maihin ja jättivät tuhansittain työttömiä suomeen?

        ”Ei siis löydy yritystä jossa palkkataso oli vaikka nyt vuodelta 1950 riippumatta siitä onko ay-liike toiminut vai ei.”

        Paitsi että palkansaajan etujärjestöt ovat tehneet niin hyvää työtä, että miltei kaikki työntekijät ovat siitä hyötyneet. Muutamia esimerkkejä:

        Ammattiyhdistysliikkeen ja työmarkkinakehityksen tärkeitä tapahtumia:
        • 1889 Asetus työväen suojelusta, ammattientarkastajat.
        • 1895 Tapaturmakorvauslaki.
        • 1917 8 tunnin työaikalaki.
        • 1922 Työsopimuslaki, vuosiloma 4 - 7 päivää.
        • 1923 Työehtosopimuslaki.
        • 1939 Vuosilomalaki, vuosiloma vakinaisissa töissä 5 -12 päivää.
        • 1946 Työsopimuslain uudistus, laki työriitojen sovittelusta ja laki työtuomioistuimesta. Työaikalain muutos pidentää vuosiloman 12 -14-päiväiseksi.
        • 1947 Valtakunnalliset työehtosopimukset muotoutuneet työehtosopimus¬järjestelmäksi. Luottamusmiesjärjestelmä luodaan.
        • 1948 Lapsilisälaki. Tapaturmavakuutuslaki.
        • 1958 Työturvallisuuslaki
        • 1959 Yleiseksi työajaksi 45 t/viikossa.
        • 1960 Vuosilomalain muutos, vuosiloma 18-24 päivää. Työttömyysvakuutuslaki.
        • 1964 Valtion virkamiesten työsuhteiden neuvottelemista koskeva menettelytapalaki.
        • 1965 Siirtyminen 40 tunnin viikkotyöaikaan.
        • 1966 Irtisanomissuojasopimus. Valtion eläkelaki.
        • 1967 Lomapalkkasopimus. Uusi ammattitautilaki.

        ”Kun palkansaajien palkkaa alennetaan niin myös kuluttaminen vähenee eli yritysten ei tarvitse enää hiostaa hengiltä palkansaajia…”

        Unohdat jälleen perusasioita. Mitä vähemmän palkkaa saadaan, sitä vähemmän yritykset myyvät ja sitä huonommin niillä menee. Mitä enemmän on kulutukseen käytettäviä varoja, sitä paremmin voivat yritykset.

        ”Näinhän toimittiin vielä reilu sata vuotta sitten, ei ollut vapaa-aikaa koska sitä ei tarvittu.”

        :D Tuo meni jo parodian puolella.


    • Aloitukseen ja markkinatalouteen liittyen voisi myös kysyä, että voiko iänkaikkista elämää myydä?

      Eikö täällä ole paljonkin iänkaikkisen elämän kauppiaita, etenkin kirkossa ja muissakin lahkoissa sitä kaupataan.
      Mikä tekee jostakin ihmisestä tällaisen kauppiaan, se olisi mielenkiintoinen pohdinnan aihe uskonnollisessa keskutelussa, ja onko tämä itseasiassa markkinatalouden syntymekanismin ja mainonnan juurioppi.

      Myydään jotakin mielikuvaa Vaikka varsinainen tuote, eli raamattu ei kerro siitä mitään. Opetuslapsetkin ihmettelivät Jeesuksen puhetta valtakunnasta, kun hän ei kertonut minkalainen ja missä se valtakunta on.

      • kun hän ei kertonut minkalainen ja missä se valtakunta on.

        Unohditko tämän:
        Luukkaan evankeliumi:
        17:21 eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä
        Taivasten valtakunta on mielen tila, aivan yhtä totta kuin on totuus että B on rikas. Kuitenkin maailmassa on tuhansia joilla on rahaa paljonkin enemän jos rikkaus on rahan määrä

        Monta jaetta löytyy jossa kuvataan taivasten valtakuntaa. Ne ovat mielikuvien kuvausta, vertauskuvia


      • enkelipallo kirjoitti:

        kun hän ei kertonut minkalainen ja missä se valtakunta on.

        Unohditko tämän:
        Luukkaan evankeliumi:
        17:21 eikä voida sanoa: 'Katso, täällä se on', tahi: 'Tuolla'; sillä katso, Jumalan valtakunta on sisällisesti teissä
        Taivasten valtakunta on mielen tila, aivan yhtä totta kuin on totuus että B on rikas. Kuitenkin maailmassa on tuhansia joilla on rahaa paljonkin enemän jos rikkaus on rahan määrä

        Monta jaetta löytyy jossa kuvataan taivasten valtakuntaa. Ne ovat mielikuvien kuvausta, vertauskuvia

        "Sisäpuolella ja ulkopuolella."

        Se ei vielä kerro minkälainen se on.

        Nykyisin monet tuovat sisäisen maailmansa näkyville valkokankaalla, mutta enimmäkseen se on kauhua, räiskettä, tulta, murhia, sotia, rytinää ja räjähdyksiä, pelkoa, hätää, kidutuksia. Masentavaaa.

        Ulkoinen näyttää pahemmalta kuin helvetti. Eikö kenelläkään luovalla persoonalla ole sisäisesti taivaallista unelmaa, joka voisi muuttua ulkoiseksi. Eivätkö ihmiset halua katsoa kaunista ?
        Mistä se johtuu ?


      • fari.g kirjoitti:

        "Sisäpuolella ja ulkopuolella."

        Se ei vielä kerro minkälainen se on.

        Nykyisin monet tuovat sisäisen maailmansa näkyville valkokankaalla, mutta enimmäkseen se on kauhua, räiskettä, tulta, murhia, sotia, rytinää ja räjähdyksiä, pelkoa, hätää, kidutuksia. Masentavaaa.

        Ulkoinen näyttää pahemmalta kuin helvetti. Eikö kenelläkään luovalla persoonalla ole sisäisesti taivaallista unelmaa, joka voisi muuttua ulkoiseksi. Eivätkö ihmiset halua katsoa kaunista ?
        Mistä se johtuu ?

        Eivätkö ihmiset halua katsoa kaunista ?

        Vain draama kiehtoo todella lähes jokaista. Hallitusneuvotteluista on tehtävä dramaattisia. Muu ei kiinnosta.
        Paras toistaiseksi kuulemani selitys monenlaisen taistelun (sota, rikollisuus, jne..) kiinnostavuudesta:
        Kun rikollinen saa rangaistuksensa katsoja tuntee tyydytystä - syyllinen ulkopuolellani. Raamattua lukeneille tämä on muistikuva siitä että syyllinen oli Eeva käärme, siis jokin minun ulkopuolellani.

        Kun tietoisuus on kuitenkin jokaisen sisäinen asia, tietoisuudessani minä kuvittelen ja uskon että Jumala rankaisee (Aatamin) Sen sijaan että antaisin anteeksi Eevalle, käärmeelle, Jumalalle.... Eli omalle mielikuvalleni syyllisyydestäni. Syyllisyys on jokaisen omassa tietoisuudessa.
        Valitettavasti Luterilainen uskon selitys antaa ymmärtää että Jumala milloin mitäkin mieltä, kostoa ja rakkautta vuorotellen vaiko yhtaikaa


    • Se on halpaa mitä rahalla saa.

    • Anonyymi

      Jos otetaan sata ihmistä, heill ekaikille annetaan sitä tasa-arvoa, eli pistetään kouraan kymppitonni euroja ja kehoitetaan elämään sitä tasaista arvon elämää.

      palataan asiaan kymmenen vuoden päästä ja todetaan, kas osasta on tullut köyhiä, osasta rikkaampia, eli mihinkäs se tasa-arvo katosikaan ja kuka on syyllinen sillä kertaa!

    • Anonyymi

      "palataan asiaan kymmenen vuoden päästä ja todetaan, kas osasta on tullut köyhiä, osasta rikkaampia, eli mihinkäs se tasa-arvo katosikaan ja kuka on syyllinen sillä kertaa!"

      Rahan määrä ei näytä eikä osoita kuka on syyllinen tai syytön.
      Jeeuksen puhe rikkaasta miehestä on nähtävissä myös rikkautena tai köyhyytenä etiikan ja moraalin kannalta,

    • Tämä oli outo lause : " Uskon Jumalaan, mutta vielä enemmän kirkkoon " " Uskon uskontoon ja sitä kautta Jumalaan. "

      Tämä lause tekee Wahlroosista hirviön, joka ei liity rahaan, vaan hänen sisäiseen maailmaansa. Hän puhuu kuin se, joka ei tiedä, tai ei välitä, tai, joka hyväksyy vääriä todistuksia.

      • Anonyymi

        "Tämä oli outo lause : " Uskon Jumalaan, mutta vielä enemmän kirkkoon " " Uskon uskontoon ja sitä kautta Jumalaan. "

        Tämä lause tekee Wahlroosista hirviön, joka ..."

        Kirkon pappien usein toistama lause moninkin eri tavoin!


      • Eikö jokainen puhu omasta maailmankuvastaan käsin.
        Eli jos sinä puhuisit näin
        "Uskon Jumalaan, mutta vielä enemmän kirkkoon " " Uskon uskontoon ja sitä kautta Jumalaan. "

        Silloin sinä teet mielessäsi:
        Tämä lause tekee Wahlroosista hirviön, joka ei liity rahaan, vaan hänen sisäiseen maailmaansa

        Nyt en mitenkään halua tuomita ajatuksiasi, sinulla on oikeus lausua ja puhua kuten jokaisella. aivan kuten B.llä


    • " Uskon kirkkoon ja uskontoon. "

      Wahlroos pankkiirina ei varmastikkaan usko esim. Luukkaan sanoihin: " Lainatkaa sinne mistä ette saa takaisin " .

      Jos uskoisi, hän ei olisi menestynyt pankkiirina, vaan lähtö olisi tullut.

      • :D Ei tosiaan taida uskoa...


    • "Huovinen muistuttaa, että iankaikkinen elämä on kuitenkin tarjolla, vaikka ei kaupan. "

      Niinpä, käärmehän sanoi jo paratiisissa Evalle: " Ette suinkaan kuole. "

      Vaikka Jumala oli sanonut, " jos syötte niin kuolette. "

      • Anonyymi

        Olemme kahden maan kansalaisia. Wahlroos on sen ymmärtänyt. Hän on älykäs ja jopa viisas henkilö, sillä jo kirkkoon kuuluminen antaa suunnan heikompien auttamiseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olemme kahden maan kansalaisia. Wahlroos on sen ymmärtänyt. Hän on älykäs ja jopa viisas henkilö, sillä jo kirkkoon kuuluminen antaa suunnan heikompien auttamiseen.

        "Kahden maan kansalaisia. "

        Wahlroosilla todennäköisesti on kahden maan kansalaisuus, Suomen ja Ruotsin, en tosin tiedä, eikä kiinnosta. Mutta sinä ehkä tarkoitit kirkkomaata sillä toisella kansalaisuudella. Minulle se tarkoittaa hautausmaata, joka itseasiassa on meille samaa Suomen maata, joka tosin on kirkon omistuksessa.

        Wahlroos ei osannut sanoa, että kumpaan haluaa tulla haudatuksi, Suomen vai Ruotsin kirkkomaahan. Joka taas kertoo siitä, että kirkolla ei ole yhtä yhteistä hengellistä kirkkomaata, jolloin olisi ihan sama, että minkä maan kirkkomaahan tulee haudatuksi, koska se olisi aina samaa kirkkomaata.

        Tässä näyttäisi olevan kahden kirkkomaan kansalaisuus myös.


      • Anonyymi
        fari.g kirjoitti:

        "Kahden maan kansalaisia. "

        Wahlroosilla todennäköisesti on kahden maan kansalaisuus, Suomen ja Ruotsin, en tosin tiedä, eikä kiinnosta. Mutta sinä ehkä tarkoitit kirkkomaata sillä toisella kansalaisuudella. Minulle se tarkoittaa hautausmaata, joka itseasiassa on meille samaa Suomen maata, joka tosin on kirkon omistuksessa.

        Wahlroos ei osannut sanoa, että kumpaan haluaa tulla haudatuksi, Suomen vai Ruotsin kirkkomaahan. Joka taas kertoo siitä, että kirkolla ei ole yhtä yhteistä hengellistä kirkkomaata, jolloin olisi ihan sama, että minkä maan kirkkomaahan tulee haudatuksi, koska se olisi aina samaa kirkkomaata.

        Tässä näyttäisi olevan kahden kirkkomaan kansalaisuus myös.

        Wahlroosin hautapaikka tuleekin sitten pröystäilyssään olemaan koominen tapaus.

        Tulee taatusti jotain muuta kuin vaatimaton puuristi ja Nalle pyörii haudassaan aina kun joku kengissään tuo hiekkaa hautausmaalle ;D

        Voi kuvitella myös, että siitä tulee pyhiinvaelluskohde tietyn pankin ex-asiakkaille, jotka käyvät tarpeillaan sillä hautapaikalla. Mikä on tietysti epäsopivaa, mutta – ”Anna meille meidän syntimme anteeksi niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.”


    • Köyhät kateelliset haukkuu rikasta Nallea. Nallekin on lähimmäinen, ja minun ja kaikkien oikeauskoisten luterilaisten tulee rukoilla, että hänen liiketoimensa menestyisivät ja hänen omaisuutensa enenisi ja varjeltuisi... Eipä ole minulta pois Nallen vaurastuminen. Toivotan Björn Wahlroosille menestystä ja Jumalan siunausta!

      • Anonyymi

        Vielä enemmän toivotan menestystä ja siunausta Heikki Hurstin toiminnalle.


    • Tietoisesti tai tietämättään sekoitetaan henkinen eli ajattelu, tietoisuus, tunteet
      fyysiseen eli paperiin jota kutsutaan rahaksi joka on uskomus että se "pitää arvonsa"?

      Rahallakin on vai se arvo minkä ihmisten usko siihen sijoittaa. Kun riittävän suuri joukko menettää uskonsa rahaan seurauksena on pörrssiromahdus
      Jäljelle jää tietoisuus, mieli, tunteet, uskonnoista ateismista rahasta uskomuksista riippumatta.

      • ”Rahallakin on vai se arvo minkä ihmisten usko siihen sijoittaa…”

        Kun rahan arvo irrotettiin konkretiasta eli kultakannasta, tosiaan näin kävi. Rahalla on vain se arvo, mikä sillä milloinkin uskotaan olevan.


      • mummomuori kirjoitti:

        ”Rahallakin on vai se arvo minkä ihmisten usko siihen sijoittaa…”

        Kun rahan arvo irrotettiin konkretiasta eli kultakannasta, tosiaan näin kävi. Rahalla on vain se arvo, mikä sillä milloinkin uskotaan olevan.

        Siis uskonasia se rahakin.

        Absurdia ja totta.

        Onneksi kultaa voi ostaa. Varantona se on arvossaan ihan niin kuin vanha isoäiti, joka on kultaakin kalliimpi, kun hätä tulee.


      • mummomuori kirjoitti:

        ”Rahallakin on vai se arvo minkä ihmisten usko siihen sijoittaa…”

        Kun rahan arvo irrotettiin konkretiasta eli kultakannasta, tosiaan näin kävi. Rahalla on vain se arvo, mikä sillä milloinkin uskotaan olevan.

        Sillä arvolla on helppo hankkia kaikkea muuta mutta ei ikuista elämää.


      • jjeeves kirjoitti:

        Siis uskonasia se rahakin.

        Absurdia ja totta.

        Onneksi kultaa voi ostaa. Varantona se on arvossaan ihan niin kuin vanha isoäiti, joka on kultaakin kalliimpi, kun hätä tulee.

        Niinpä. Kun miettii ensin sitä, miten raha on nykyään virtuaalista, eli sitä ei tarvitse olla fyysisesti olemassa, vaan se on pelkkiä lukuja, joita siirrellään tileiltä toisille. Virtuaalivaluuttaa toisin sanoen.

        Tätä virtuaalivaluuttaa voidaan luoda aina vain lisää. Lainat ja erilaiset korot määrittelevät rahan hintaa. Samoin valuuttojen ostamisilla ja myynneillä määräytyy omat hintansa.

        Näihin sitten tosiaan vaikuttavat enemmän ”uskon” asiat, eli miten ostajat ja myyjät kokevat kulloisenkin tilanteen. Eniten vaikuttavat mm. maailmanpoliittiset tilanteet, talouden tunnusluvut, uhkakuvat, joiden oletetaan vaikuttavan paljon jne.

        ”Onneksi kultaa voi ostaa. Varantona se on arvossaan…”

        Kulta on tietysti yksi tapa laittaa hätävaraa talteen. Senkin arvo tosin vaihtelee samojen periaatteiden mukaisesti. Mutta sitten kullalla on erityisen suuri arvo, kun talous sakkaa ja pahasti.


      • mummomuori kirjoitti:

        Niinpä. Kun miettii ensin sitä, miten raha on nykyään virtuaalista, eli sitä ei tarvitse olla fyysisesti olemassa, vaan se on pelkkiä lukuja, joita siirrellään tileiltä toisille. Virtuaalivaluuttaa toisin sanoen.

        Tätä virtuaalivaluuttaa voidaan luoda aina vain lisää. Lainat ja erilaiset korot määrittelevät rahan hintaa. Samoin valuuttojen ostamisilla ja myynneillä määräytyy omat hintansa.

        Näihin sitten tosiaan vaikuttavat enemmän ”uskon” asiat, eli miten ostajat ja myyjät kokevat kulloisenkin tilanteen. Eniten vaikuttavat mm. maailmanpoliittiset tilanteet, talouden tunnusluvut, uhkakuvat, joiden oletetaan vaikuttavan paljon jne.

        ”Onneksi kultaa voi ostaa. Varantona se on arvossaan…”

        Kulta on tietysti yksi tapa laittaa hätävaraa talteen. Senkin arvo tosin vaihtelee samojen periaatteiden mukaisesti. Mutta sitten kullalla on erityisen suuri arvo, kun talous sakkaa ja pahasti.

        Saa sitten nähdä milloin ateistit väittävät että rahaa ei ole olemassa: Todisteet pöytään


    • Anonyymi

      Yhdellä avaruustieteilijällä sielua ei haastatellessa ollut. Ateismi on olemassa niine eväineen.

    • Periikö Nalle korkoja?

      Koraanin mukaan jos perii korkoa se on sama kuin, että saatana on lyönyt halvauksella.

      • Nalle taitaa elää niillä koroilla.

        Aikoinaan muuten kristityt katsoivat, ettei korkoa saa periä lainasta. Näin rahaliikenne jäi juutalaisille. Kun heidän menestyksensä huomattiin, peruttiin tämä "synti".


      • mummomuori kirjoitti:

        Nalle taitaa elää niillä koroilla.

        Aikoinaan muuten kristityt katsoivat, ettei korkoa saa periä lainasta. Näin rahaliikenne jäi juutalaisille. Kun heidän menestyksensä huomattiin, peruttiin tämä "synti".

        Kyllä kristikansa vieläkin sanoo juutalaisia koronkiskureiksi.


      • Anonyymi
        fari.g kirjoitti:

        Kyllä kristikansa vieläkin sanoo juutalaisia koronkiskureiksi.

        Velallisten anteeksiannosta taidetaan puhua jopa Isä Meidän -rukouksessa... mikä varmaan tarkoittaa myös Nallen pankin asiakkaista suurinta osaa...

        https://evl.fi/verkkokirkko/rukous/isa-meidan

        ekumeeninen sanamuoto:
        "Ja anna meille anteeksi velkamme,
        niin kuin mekin annamme anteeksi velallisillemme."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Velallisten anteeksiannosta taidetaan puhua jopa Isä Meidän -rukouksessa... mikä varmaan tarkoittaa myös Nallen pankin asiakkaista suurinta osaa...

        https://evl.fi/verkkokirkko/rukous/isa-meidan

        ekumeeninen sanamuoto:
        "Ja anna meille anteeksi velkamme,
        niin kuin mekin annamme anteeksi velallisillemme."

        Velka voi olla vain rahaa.

        onko anteksianto rahaa

        rakkaus voi olla vain jyystämistä niinhän

        Mukavaa kun ei ei tarvi ajatella mitään kunhan heittelee viisauksia

        anonyymi


      • Anonyymi kirjoitti:

        Velallisten anteeksiannosta taidetaan puhua jopa Isä Meidän -rukouksessa... mikä varmaan tarkoittaa myös Nallen pankin asiakkaista suurinta osaa...

        https://evl.fi/verkkokirkko/rukous/isa-meidan

        ekumeeninen sanamuoto:
        "Ja anna meille anteeksi velkamme,
        niin kuin mekin annamme anteeksi velallisillemme."

        Aluksi näitä noudatettiin tarkoin:

        Matt. 6:12 ja anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme;

        Room. 13:8 Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    6. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    8. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    9. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe