Suosituksia "päiväpurreksi"

Anonyymi

Hei, etsin purjevenettä max 20-25 teur hintatasossa. Budjettiin pitäisi sisältyä tarvittaessa uusi kone, jos sitä ei ole uusittu ja tarve on muutaman vuoden sisään. Käyttö on pääasiassa ilta- ja viikonloppupurjehdukset ja satunnaiset pidemmät retket, pääasiassa yksin tai pienellä miehistöllä.

Kriteerit:
- Purjehtii hyvin / vähintään kohtalaisesti (tyyliin Lys 1,09 tai suurempi).
- Sisäkone
- St- fokka tai mahdollisuus sen asentamiseen plussaa
- Majoittaa viikonlopuksi tarvittaessa myös pienen perheen (tuplapunkka takana plussaa, muttei välttämättä tässä hintatasossa realistinen).

Kuulisin mielelläni, mitkä mallit osuvat kriteereihin ja lisäksi arvostaisin kovasti, jos tunnet ko. venetyypin, että kertoisit veneen ns. heikot lenkit. Eli asiat, joihin kannattaa kiinnittää huomiota venettä ostettaessa / tarkastettaessa.

Nyt listalla:
- Artina 29
- Inferno 28

28

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Inferno 28 näyttäisi täyttävän vaatimuksesi. Monissa löytyy myös se st-kisko. Omistin neljä vuotta sellaisen ja olimme erittäin tyytyväisiä (vaihdoimme sitten isompaan myös Södergenin suunnittelemaan veneeseen).
      St-kiskoa löytyy myös monesta Hansesta mutta ne ovat jo yleensä uudempia ja eivät ehkä mene tuohon budjettiin.

    • Anonyymi

      Oliko Inferno 28 niin tyhjentävä vastaus, ettei kannata enää muita miettiä? :). Saa siis esittää muitakin sopivia venemalleja. Kiitos!

      • Anonyymi

        Itse purjehtinut vuosia inferno 28:lla ja on kiva vene. Erityisesti kun tuuli on 1-4m/s kulkee vene kivasti. Eli kun keli on otetaan aurinkoa ja purjehditaan tällä voi oikeasti purjehtia eikä tarvii moottorilla ajella. 2 henkilöä asuu tuossa kivasti kuukauden ilman ongelmia. Jos huonoja puolia hakee niin istuinkaukalo on melko pieni. mutta kyllä sinne 3 henkilöä mahtuu ihan ok. Näitä ei paljoa liiku markkinoilla eli sen joutuu ostamaan mikä myynnissä sattuu olemaan.


    • Anonyymi

      Mites olisi Senorita Helmsman? Kiva vene purjehtia ja mahtuu varmasti budjettiisi.

      • Anonyymi

        Senorita on erittäin kiva purjehtia, mutta toivottoman ahdas majoittua.


      • Anonyymi

        Senorita ei tosiaan ole mikään kelluva kesämökki, mutta sopii alkuperäiseen päiväpursispeksiin kyllä hyvin. Purjehtii hyvin kelissä kuin kelissä ja antaa samanlaista purjehdusfiilistä kuin perinteiset puikulat, itseskuuttaava fokka löytyy ja majoittaa tarvittaessa neljäkin henkeä.


    • Anonyymi

      H323, Lys 1.13., purjehtii hyvin, on laadukkaasti tehty, umpilaminaattirunko, ei tyyppivikoja. Sisätiloihinsa ja hintaansa nähden nopea ja hyvän näköinen vene.

    • Anonyymi

      Miten olisi Albin Alpha?

    • Anonyymi

      x-99

    • Anonyymi

      FinnFlyer 31? Jää vielä muutama tonni varusteluun.

    • Anonyymi

      Comfortina 32.

    • Anonyymi

      Minkä pituinen kippari? Kokoluokka 28 - 31 ft modernilla layoutilla (perähytti ja pentteri käännetty salonkiin päin) tarjoaa yleensä vain max 178 - 180 cm seisomakorkeutta pentterin alueella. ja hellan edessä voi olla vielä reilusti vähemmän. Vanhemmalla layoutilla (pistopunkka ja wc keulakajuutan ja salongin välissä) pentteri on niin että saa pään luukusta ulos. Comfortina 32 ja FF 31 ovat aikoinaan olleet perhepursia pitkille lomapurjehduksille. Nytkö enää kelpaavat "päiväpursiksi" kun niitä on ehdotettu.

      • Anonyymi

        Kippari napakat 172cm, vaimo tosin pitksäärisenä vähän pidempi, noin 175. Hänen mukana ollessa koitamme viettää kuitenkin aikaa vaakatasossa, joten seisomakorkeudella ei niin väliä. Kiitos kommenteista!


      • Anonyymi

        Eikö aika monessa purressa pentteri ja hella ole aika lähekkäin, ainakin aloittajan mainitsemissa hintaluokan veneissä?


    • Anonyymi

      Vanha puolitonnari on ihan passeli päiväpurreksi yksinpurjehduksille. Pariskunnalle käy myös pidemmille reissuille, mutta ei niitä juuri näy enää perheveneinä kesälomareissuilla. Aloittelevat perheet liikkuvat niillä kotisataman lähistöllä ja harjoittelevat purjehduksen saloja. Ahvenanmaan kierros tehdään Bavarialla tai Hansen kelluvalla asuntovaunulla.

    • Anonyymi

      Albin Alpha. Tuntuu täyttävän kriteerisi hyvinkin : Suht. uudet purjeet, st-fokkakin löytyy vähän käytettynä, kone toista kesää käytössä (Solè 16 hv), On pappateltta, autopilotti, uusi plotteri, uudehko kylmäkompressori... Itse olen 175 cm ja voin seisoa suorassa. Kaksi hyttiä ja erillinen wc. Tämä vene on myls myytävänä tuohon hintaluokkaan jos kiinnostaa

      • Anonyymi

        Albin Alpha ei tasoituslukunsa puolesta täytä aloittajan kriteereitä (sailguide.com mukaan se on 0,91 kun aloittaja edellytti yli 1,9 lukua).

        Itse ostin pari vuotta sitten Maxi Magicin. Koneena 14 hv Kubota vuodelta 2000, lämppäri uusittu 2000-luvulla kuten kaikki purjeetkin. Vesivessa septillä, itseskuuttaava fokka, spinnuvarustus, autopilotti, nukkumapaikat (todellisuudessa) neljälle, minulle (186 cm) melkein seisomakorkeus pentterissä. Hinta 8.000 €. Kun siihen lisätään kompressoriboksin hankinta ja pienet muut lisähankinnat, niin kokonaishinnaksi on tullut n. 9.000 €. Erittäin kiva vene ja hauska purjehdittava ja joka lisäksi sopii hyvin yksinpurjehdukseenkin (mitä minä lähinnä harrastan) ja joka täyttää aloittajan speksit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Albin Alpha ei tasoituslukunsa puolesta täytä aloittajan kriteereitä (sailguide.com mukaan se on 0,91 kun aloittaja edellytti yli 1,9 lukua).

        Itse ostin pari vuotta sitten Maxi Magicin. Koneena 14 hv Kubota vuodelta 2000, lämppäri uusittu 2000-luvulla kuten kaikki purjeetkin. Vesivessa septillä, itseskuuttaava fokka, spinnuvarustus, autopilotti, nukkumapaikat (todellisuudessa) neljälle, minulle (186 cm) melkein seisomakorkeus pentterissä. Hinta 8.000 €. Kun siihen lisätään kompressoriboksin hankinta ja pienet muut lisähankinnat, niin kokonaishinnaksi on tullut n. 9.000 €. Erittäin kiva vene ja hauska purjehdittava ja joka lisäksi sopii hyvin yksinpurjehdukseenkin (mitä minä lähinnä harrastan) ja joka täyttää aloittajan speksit.

        Maxi Magicin lys on 1,08. Samaan rahaan saa huomattavasti nopeamman ja jonkin verran tilavamman H323:n, jonka matalin pyyntihinta nettiveneessä tällä hetkellä 10.000 ja ko. vene lähtee satavarmasti 8000 eurolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Albin Alpha ei tasoituslukunsa puolesta täytä aloittajan kriteereitä (sailguide.com mukaan se on 0,91 kun aloittaja edellytti yli 1,9 lukua).

        Itse ostin pari vuotta sitten Maxi Magicin. Koneena 14 hv Kubota vuodelta 2000, lämppäri uusittu 2000-luvulla kuten kaikki purjeetkin. Vesivessa septillä, itseskuuttaava fokka, spinnuvarustus, autopilotti, nukkumapaikat (todellisuudessa) neljälle, minulle (186 cm) melkein seisomakorkeus pentterissä. Hinta 8.000 €. Kun siihen lisätään kompressoriboksin hankinta ja pienet muut lisähankinnat, niin kokonaishinnaksi on tullut n. 9.000 €. Erittäin kiva vene ja hauska purjehdittava ja joka lisäksi sopii hyvin yksinpurjehdukseenkin (mitä minä lähinnä harrastan) ja joka täyttää aloittajan speksit.

        Albin Alphan LYS-luku Suomen taulukossa on 1,10. Ruotsissa on käytössä SRS, jonka nykyiset luvut pitää kertoa n. 1,22:lla saadakseen LYSiä vastaavan luvun.

        Alphan SRS on 0,912 ja Magicin 0,901.

        Alpha siis pääsee aloittajan kriteeriin 1,09, mutta Magic ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Albin Alpha ei tasoituslukunsa puolesta täytä aloittajan kriteereitä (sailguide.com mukaan se on 0,91 kun aloittaja edellytti yli 1,9 lukua).

        Itse ostin pari vuotta sitten Maxi Magicin. Koneena 14 hv Kubota vuodelta 2000, lämppäri uusittu 2000-luvulla kuten kaikki purjeetkin. Vesivessa septillä, itseskuuttaava fokka, spinnuvarustus, autopilotti, nukkumapaikat (todellisuudessa) neljälle, minulle (186 cm) melkein seisomakorkeus pentterissä. Hinta 8.000 €. Kun siihen lisätään kompressoriboksin hankinta ja pienet muut lisähankinnat, niin kokonaishinnaksi on tullut n. 9.000 €. Erittäin kiva vene ja hauska purjehdittava ja joka lisäksi sopii hyvin yksinpurjehdukseenkin (mitä minä lähinnä harrastan) ja joka täyttää aloittajan speksit.

        Ihmettelen kyllä,miten suomalainen lys 1.10 (ei juuri nyt voimassa) voi erota niin paljon ruotsalaisesta lysistä, niin kuin esität?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmettelen kyllä,miten suomalainen lys 1.10 (ei juuri nyt voimassa) voi erota niin paljon ruotsalaisesta lysistä, niin kuin esität?

        Sehän on vähän kuin vertaisi LYS-lukua GPH-lukuun. Eri menetelmä, eri luvut.


    • Anonyymi

      Inferno 28.n omistaneena voin suositella. Hyvin rakennettu. Kevyessä kelissä parhaimmillaan. Kovemman kelin kryssillä kaipaisi hieman syvempää köliä tai voisi olla hieman solakampi lyijyköli, koska rungon varalaita aika korkea pituuteen nähden. Nousukulma jää hieman alhaiseksi tällöin. Tilajärjestelyt sisällä kokoluokkansa huippua. Usein myös hyvin pidettyjä.

      • Anonyymi

        Moikka, osaisitko kertoa, onko Infernossa (28/31) joitain asioita, joihin erityisesti kannattaisi kiinnittää huomiota. Yt J


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Moikka, osaisitko kertoa, onko Infernossa (28/31) joitain asioita, joihin erityisesti kannattaisi kiinnittää huomiota. Yt J

        Eipä kai mitään sellaista tyyppivikaa löydy. Hieman saisi olla suuremmat skuuttivinssit (omassa oli vaihdettu isompiin)
        Yleispätevänä ohjeena tarkastaisin toki peräsimen akselin juuren.(peräsin vettyy käytännössä kaikissa vanhoissa purkkareissa jos sisällä uretaanivaahto eikä jo uusittu epoksivaahtoon). Mielestäni normaalit tarkastukset riittää. Kone vetolaite, runko, takila, peräsin, läpiviennit (myös sitloodan poistoputkien hanat jotka aika hankalassa paikassa ja näinollen käytön puutteesta kenties jumissa..), vesitiiveys,,,yms
        Ja kun ensikerran menet katsomaan venettä, niin luukun avattuasi nuuhkaise sisäilmaa heti. Voi kertoa paljon veneen hoidosta mikäli ummehtunut ta homeen tuoksu.
        Jos nyt valitsisin tuossa kokoluokssa niin valintani olisi 31 lähinnä kryssiominaisuuksien vuoksi, mutta hinta taitaa karata.


      • Anonyymi

        Ja puhun nyt 28.sta


      • Anonyymi

        Ja vielä. Löysin nurkista spinnusukan jota käytin 28.ssa aikoinaan. Käy myös hieman isompaan veneeseen (oli aiemmin isommassa): Edullisesti tarvitsevalle!


    • Anonyymi

      Finnark Pikkujätti tai H-vene, ne on vaihtoehdot!

    • Anonyymi

      Fe-83 tai Maxi Felix. Molemmat reippaasti alle budjetin. Fe:ssä tsekattaivia juttuja tavallisten lisäksi tyypillisesti kattoluuku, lämppäri, moottori ja peräsin. Foorumilla paljon juttua venetyypistä. Varsinaisesti ei mitään isompaa tyyppivikaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5650
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3587
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      207
      1710
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1702
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      92
      1166
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      28
      1119
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      917
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      846
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      839
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      828
    Aihe