kannellinen pistorasia

asukki

Missä tiloissa (ulkotilojen lisäksi) pitää olla IP44/IP54 pistorasia ?

Esim. onko pesuhuoneessa oltava aina (esim. jos siihen kytkettty semmoinen 'pyyhekuivainteline')?

Vikavirtasuojaus tietty tarvitaan.

Miten WC jossa lattiakaivo ?

14

2359

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vallu

Tämä kannattaisi jättää sähkösuunnittelijan tai –urakoitsijan murheeksi. Maallikon ei tarvitse tietää sitä.

• asukki

.. liian vaikea ?

• Omat asiat kiinnostaa

Kyllä kai ihmisen omat pistorasiat saattaa kiinnostaa. Jos joku sattuu kysymään neuvoa, niin ei kai tartte heti alkaa vittuilemaan. Kyllä moni sähkömieskin tekee esim. putkihommia ja rakentelee taloja. Kysyä saa mielestäni mistä vaan, mutta vittuilla ei tarvi joka asiaan. Ei nyt kai sähkösuunnitelmia tarvitse tilata pistorasian vaihtoa tai lisäystä varten. Ei taida olla sinullakaan homma oikein hallinnassa, joten elä kommentoi ihan noin terävästi, jos et itse älyä miten asiat yleensä tehdään.

• Vallu
        Omat asiat kiinnostaa kirjoitti:

Kyllä kai ihmisen omat pistorasiat saattaa kiinnostaa. Jos joku sattuu kysymään neuvoa, niin ei kai tartte heti alkaa vittuilemaan. Kyllä moni sähkömieskin tekee esim. putkihommia ja rakentelee taloja. Kysyä saa mielestäni mistä vaan, mutta vittuilla ei tarvi joka asiaan. Ei nyt kai sähkösuunnitelmia tarvitse tilata pistorasian vaihtoa tai lisäystä varten. Ei taida olla sinullakaan homma oikein hallinnassa, joten elä kommentoi ihan noin terävästi, jos et itse älyä miten asiat yleensä tehdään.

Tässä juuri maallikko kysyy neuvoa voidakseen tehdä luvattoman sähkötyön, jotta se näyttäisi luvalliselta ja ammattilaisen tekemältä. Minä en voi kokeneena ammattilaisena kehottaa ketään luvattomiin sähkötöihin.

• näkökanta
        Vallu kirjoitti:

Tässä juuri maallikko kysyy neuvoa voidakseen tehdä luvattoman sähkötyön, jotta se näyttäisi luvalliselta ja ammattilaisen tekemältä. Minä en voi kokeneena ammattilaisena kehottaa ketään luvattomiin sähkötöihin.

"Tässä juuri maallikko kysyy neuvoa voidakseen tehdä luvattoman sähkötyön, jotta se näyttäisi luvalliselta ja ammattilaisen tekemältä. Minä en voi kokeneena ammattilaisena kehottaa ketään luvattomiin sähkötöihin".
        -kyllä maallikko saa ostaa laillisesti ihan millaisen rasian haluaa. Voihan hän esim. suorittaa hankintoja etukäteen että asentajalla on mitä asentaa. Ja vaikka asentaisikin itse, niin on ihan järkevää neuvoa kunnon ratkaisuun kun antaa
        toisen tahallaam tehdä sutta ja sekundaa. Tuskin hän jättää asentamatta siksi että sinä pottuilet?

• Vallu
        näkökanta kirjoitti:

"Tässä juuri maallikko kysyy neuvoa voidakseen tehdä luvattoman sähkötyön, jotta se näyttäisi luvalliselta ja ammattilaisen tekemältä. Minä en voi kokeneena ammattilaisena kehottaa ketään luvattomiin sähkötöihin".
        -kyllä maallikko saa ostaa laillisesti ihan millaisen rasian haluaa. Voihan hän esim. suorittaa hankintoja etukäteen että asentajalla on mitä asentaa. Ja vaikka asentaisikin itse, niin on ihan järkevää neuvoa kunnon ratkaisuun kun antaa
        toisen tahallaam tehdä sutta ja sekundaa. Tuskin hän jättää asentamatta siksi että sinä pottuilet?

Mitään ei voi tehdä ellei tiedä, miten se tehdään. Neuvojen saaminen alentaa kynnystä tehdä sellaista, joka ei ole luvallista.

Kyllä asentaja tuo itse tarvikkeensa mukanaan, niin minäkin teen.

• asukki
        Vallu kirjoitti:

Mitään ei voi tehdä ellei tiedä, miten se tehdään. Neuvojen saaminen alentaa kynnystä tehdä sellaista, joka ei ole luvallista.

Palstalla pitää sietää vähän vinoilukin, ei tuo palautteesi kovin pahaa ole ollut..

Olet siinä oikeassa että saatan kuulua 'vaaralliseen' ryhmään, sillä teen itselleni sähkötöitä oma-asennusoikeuksilla.

Luvanvastaista tämä ei kuitenkaan ole.

Käyttöönottotarkastuksen teen itse ja vielä tulee erikseen varmennustarkastus Tukesin hyväksymältä tarkastajalta.

Nämä märkätilojen määräykset ip-luokista ovat sen verran mutkikkaita, että pakko kaivaa tietoa..

Olen kylläkin sitä mieltä ettei näiden ammattimiesten tiedotkaan tältä osin ole aina ajan tasalla.

Jos vaikka tehtäisiin muutama kysymys aiheesta esim. kymmenelle urakoitsijalle, vastaukset eivät taatusti olisi samanlaisia...

• kjyllä totta
        Vallu kirjoitti:

"Mitään ei voi tehdä ellei tiedä, miten se tehdään"

Et kai kulje tietäsi silmälaput päällä?

• riippuu

niin monesta eri tekijästä, esim. etäisyydestä
      suihkukoppiin ym. että tällä palstalla on
      jokseenkin mahdotonta asiaa selittää, kun lisäksi
      asianomaisessa standardissa on runsaasti kuviakin.
      Suosittelen tutustumista standardiin SFS 6000.

• asukki

• mihinkin tilaan
        asukki kirjoitti:

.. netistä löytyi itseni iloksi ja Vallullekin.
        http://www.gustavsberg.com/gustavsberg/smpage.fwx?lang=4&page=125&PADITEM=49&MENUITEM=5

pitää monesti tapauskohtaisesti käsitellä. Aina ei löydy vastausta määräyksistä, vaan asia riippuu myös tilan käytöstä. Esim WC jossa lattiakaivo. Jos huoneessa ei suihkutella siten, että kosteutta voisi tiivistyä seinille, ei tartte olla IP44 kamaa. Joskus tarvii joskus ei.

• Suihkutiloiksi
        mihinkin tilaan kirjoitti:

pitää monesti tapauskohtaisesti käsitellä. Aina ei löydy vastausta määräyksistä, vaan asia riippuu myös tilan käytöstä. Esim WC jossa lattiakaivo. Jos huoneessa ei suihkutella siten, että kosteutta voisi tiivistyä seinille, ei tartte olla IP44 kamaa. Joskus tarvii joskus ei.

Voidaan katsoa huone jossa on koko vartalon pesuun tarkoitettu suihku. Wc-tila jossa on lattiakaivo ja alapesusuihku katsotaan suihkuhuoneeksi vain jos siinä on koko vartalon pesua varten varattu tila.
        Ihmettelempä mistä nämä Gustavbergin sivulla olevat pistorasian tiiveysluokan vaatimukset ovat peräisin kun uppoasennuksessa saa käyttää eri tiiveysluokkaa kun pinta asennuksessa.
        Eiköhän alueelle 3 asennettavat pistorasiat pidä olla vähintään IP 21. Eli käytännössä IP 44.

• Kop

www.tukes.fi

• tarkastaja

Ei tuollaista kotelointiluokkaa (vierasainesuojaus eli ensimmäinen numero) edellytetä ulkopistorasioiltakaan kuin ehkä erikoistapauksissa. Normaali kotelointiluokkavaatimus vettä vastaan on roiskevesisuojaus eli IPX4. Ulkoseinällä yli metrin korkeudessa riittää IPX3 ja esim. katoksen alla sopivasti suojattuna riittää IPX1. Esimerkkikuvan löydät standardista SFS 6000-8-804, kuva 804A.

Asuinrakennuksen peseytymistiloissa (sen tunnistaa kokovartalosuihkusta) pistorasia pitää olla alueella 3 (1,2 m suihkusta tai ammeen reunasta) tai kauempana, jolloin kotelointiluokaksi riittää IP X0. Vahvana suosituksena voi kuitenkin pitää kotelointiluokkaa IPX1, joka voi olla myös paremmin korroosiosuojattu.

Käsittääkseni kotimaisista kalusteista kotelointiluokka IPX0 alkaa hävitä kokonaan ja kaikki kuivan tilan kalusteilta näyttävät pistorasiat ja kytkimet alkavat olla kotelointiluokkaa IP21.

Enintään 30 mA:n vikavirtasuojakuytkin on oltava kaikissa peseytymistilojen pistorasioissa.

Lattiakaivo ei vaikuta asiaan mitään eikä tilan käyttö WC:nä. Ainoa asia, joka merkitsee on siis tuo kokovartalosuihku.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1578
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      974
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      812
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe