Kissa muistisairaalla

Anonyymi

Vanhalla äidilläni on muistisairaus ja 17 vuotias kissa. Pidemmän aikaa on ollut ongelma ettei äitini enää muista tai välitä siivota kissan hiekkalaatikkoa. Sitten kissa pissaa ja kakkaa minne sattuu, kun on hiekat likaisena. Kissa on käytetty lääkärissä eikä mitään sellaista löytynyt mikä aiheuttaisia pissaamista esim. matoille. Kissa on varmastikkin masentunutkin kun äitini tuskin häntä enää millään lailla huomio. Vaikka on muistisairaus hänellä, niin ei itse sitä tajua. Väittää vaan että hän kyllä huolehtii kakat ym...ja on meille sitten vihainen kun yritämme siivoilla.
Kysymykseni onkin: Mikä olisi kissalle parasta. Ottaakko äidiltä kissa pois ? Vai kannattaisiko minun yrittää ottaa kissa itselleni? Sitä vaan mietin, että onko noin iäkästä kissaa enää järkevää ottaa vieraaseen paikkaan. Olisiko viisainta nukuttaa kissa ikiuneen. Äidiltähän ei lupaa tule kumpaankaan vaihtoehtoon, mutta tuntuu siltä että jotain on tehtävä. Mitä mieltä olette?

2

95

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kissa tarvitsee kodin jossa siitä kyetään pitää huolta, eikä vain nimellistä omistajaa. Muutenhan se on eläinsuojelurikkomuskin.

Itsellänikin on vanhemmat jotka alkavat jo pikkuhiljaa molemmat tietoisuudeltaan muuttua ja se on vain selitettävä kuin lapselle että miksi jotkin asiat tulee tehdä tietyllä tavalla. Vaikka ensin on kova kinuaminen, niin kyllä takaraivooon on toistaiseksi jäänyt se, että järkevät päätökset on tehty hyvästä syystä. Ole päättäväinen ja lempeä. Voi tuntua oudolle olla omalle vanhemmalle se auktoriteetti, mutta ilman muiden ohjausta muistisairas ei vain pärjää elämässä.

Jos olet valmis ottamaan kissan omaan talouteesi perheenjäseneksi, niin teethän sen. Sitten äitisikin voisi nähdä sitä välillä tai voit ottaa kuvia siitä. Tämä on jo siksi ettei hänen mieleensä jää katkeraa tunnetilaa jonka kokee aina sinut kohdatessaan kun on jo unohtanut tapahtuneen. Kokeilematta ei voi tietää koskaan onko kissa valmis uuteen kotiin. Minulle tuli nykyinen, hyvin aran puoleinen kissa vasta 15-vuotiaana ja kotiutui vain parissa kuukaudessa täysin, että alkoi tulemaan joka yö sängylle viereen nukkumaan ja hyppäsi syliin tietokoneella ollessa.

• Anonyymi

Kissan elämillä se tekee aika paljon. Koirilla on vähemmän.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 617
      10901
    2. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      12
      3488
    3. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      239
      2440
    4. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      25
      2318
    5. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      3
      1660
    6. 194
      1245
    7. Sun ulkonäkö on

Kyllä viehättävä. Kauniit piirteet. Todella sievät. Ja olemus on ihana. Olet tehnyt vaikutuksen.
      Ikävä
      49
      1214
    8. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      72
      1170
    9. Olen niin haaveillut

Sinusta. Ollut hullun rakastunut. Ajatellut kaikkea mitä yhdessä voisimme tehdä. Mutta ei ei yhtään mitään. Usko vaan lo
      Ikävä
      59
      1049
    10. Oletko koskaan

Tavannut/tuntenut ihmistä, jonka kanssa vuosisadan rakkaustarina olisi ollut mahdollinen, mutta joku este tuli väliin?
      Sinkut
      77
      999
    Aihe