Miten helluntailaiset otatte uudet henkilöt vastaan seurakunnassa?

Anonyymi

Tässä nyt pähkäilen, et mennäkö helluntaiseurakunnan jumalanpalvelukseen vai ei,

en oo ikinä ollu ennen ja saatan olla joskus todella ihmispelkoinenkin varsinkin uusien ihmisten kanssa, niin voiko olla, ettei sitä katsota sielä hyvällä tai tullaan heti tyyliin osoittamaan sormella, että minussa on jokin pelon henki ja en tunne kristusta jne....

Vai otetaanko uudet/ns.tutustujat vastaan aina rakkaudella vai ollaanko vaan kuin heitä ei sielä olisikaan ja vähän ehkä katsotaan et ’mitähän toi joku ihminen on tänne tullu’ ja odotetaan että rupeaisin jotenkin esittäytymään... no, multa se ei kyllä onnistu tän pelon hengen takia.. tai mikä ikinä sitten onkaan...

Entä ehtoollinen? Onko siinä joku ehto et saa ottaa vaan jos on seurakunnassa tai käynyt upotuskasteella tau jotain muuta ja mitä?

Entä tuleeko sielä heti ihmiset urkkimaan uusia, että kuka olen ja miksi olen sinne tullut?

Toivon saavani jotain vastauksia edes, jos onnistuisi ilman niitä joka kertaisia vihakommentteja.. kiitos !

8

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On seurakunnissa eroa. Meillä on käytäntö että ehtoollinen annetaan uskossa oleville. Ei vaadita upotuskastetta. Ei ainakaan meillä tulla käännyttämään. Voi olla ovella joku tervehtimässä. Rohkeasti vain. Suomalaisilla on turhaa arkuutta ja sosiaalisia pelkoja. Kun vain menee mukaan niin siitä se lähtee. Käy
      meidänkin srk:ssa tuntemattomia. Voi olla sukuloimassa tai haluaa tutustua uusiin hengellisiin kuvioihin. Tavallisia ihmisiä me hallarit ollaan. Ei

• Anonyymi

Kysymykseesi ei ole mitään oikeaa vastausta koska seurakunnat ja ihmiset eroavat kovasti toisistaan. Jossakin seurakunnassa saa istua täysin anonyymina koko kokouksen ajan eikä kukaan tule puhuttelemaan. Toisessa seurakunnassa tullaan juttelemaan heti ovella ja ollaan iloisia uudesta kävijästä. Ja sitten on niitä tuijottajia, Mutta kukaan helluntailainen ei tuijota tai käännytä pahalla tarkoituksella. Voi jossakin seurakunnassa olla kovin innokas käännyttäjä. Mutta ohita sellainen ihminen sen kummempia miettimättä, että mitä se tahtoo minusta ja mitä tarkoittaa. Mene siis rohkeasti ja varaudu kaikenlaiseen kohteluun. Mutta suurin mahdollisuus on, että sinut otetaan erittäin hyvin vastaan ja löydät ehkä jo ensi käynnillä uusia ystäviä joiden kanssa voit keskustella uskon asioista.

• Anonyymi

Vanhana hellarina on mutu ettei noita päälle käyviä intoijoita enää ole. Olen kyllä maalaisseurakunnan jäsen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vanhana hellarina on mutu ettei noita päälle käyviä intoijoita enää ole. Olen kyllä maalaisseurakunnan jäsen.

Pikemminkin päinvastoin. Pääkaupunkiseudulla ketään ei vois uusi ihminen vähemmän kiinnostaa. Rauhassa saat tulla ja rauhassa mennä. Ei epäsosiaalinen suomalainen muutu sosiaaliseksi sillä että hän liittyy hellareihin.:)

• Anonyymi

Jos uusi tutustuja on luterilaista taustaa, niin haukutaan koko kirkko alimpaan helvettiin kirosanojen saattelemana ja vihan vimmassa.

• Anonyymi

Ei takuulla pidä paikkaansa.

• Anonyymi

Joissain paikoissa on joku ovella kättelemässä kaikki tulijat, muuten saa olla rauhassa.
      Vanha helluntailainen.

• Anonyymi

Vähän vaikeaa on antaa tarkkaa vastausta, kun ei ole tietoa, minkä paikkakunnan helluntaiseurakunnan ovi ollaan avaamassa.

Mutta, voita arkuutesi, mene rohkeasti sisään, jos ovella on joku tervehtimässä, paiskaa kättä hänen kanssaan ja jatka rohkeasti peremmälle, istu rauhassa siihen, missä on vapaata - ei kukaan tule sinua siitä häätämään. Jos seurakunta on pieni jäsenmäärältään, niin todennäköisesti sinua tullaan jututtamaan ihan ystävällisessä mielessä "smal talk" tyyliin vain. Pienessä seurakunnassa kun havaitaan heti uusi kasvo. Isossa seurakunnassa taas ei kukaan tunne kaikkia, joten saatat tuntea itsesi yksinäiseksi, kun kukaan ei sinua huomaa sen kummemmin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minä häviän tämän taistelun

Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      88
      8149
    2. Jos jokin ihme

Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      89
      6238
    3. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      55
      6178
    4. Sydän karrella

Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      34
      4741
    5. Miksi halusit

Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      50
      3245
    6. Onko yhtään ikävä

Vai pitäisikö sinut unohtaa
      Ikävä
      36
      3234
    7. Sinulle J mies

Hyvää joulua ❤️
      Ikävä
      44
      2789
    8. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      46
      2730
    9. Mikä tarkoitus tällä kaikella

On ollut? Osaatko vastata tähän?
      Ikävä
      46
      2687
    10. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      56
      2602
    Aihe