Voiko minulla olla anoreksia?

Anonyymi

Niin eli ennemin olin 47,7kg ja nyt olen 42,8kg. Pituus on 168cm ja olen 15v. Tiedän että anoreksia ei ole vaan painosta mutta voiko näin painavalla edes olla anoreksiaa, tai kun painokin on pudonnut niin vähän. Minulla on muitakin oireita ja vihaan itseäni todella paljon ja näytän tosi lihavalta. Mulla ei oo kuukautisia mutta en tiedä olisko niitä muutenkaan vielä kun mun äitilläkin alko aika myöhään. Olenko siis sairas? Mitä pitää tehdä? Onko mun paino hyvä vai oonko liian painava?

11

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Jaa-a luiden painoa on mahdoton pudottaa.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        mutta kannattaa toki syödä kasviperäistä ruokaa pääsääntöisesti, sinun tilanteessa kuitenkin liha voi tehdä oikeen hyvää (:

        elikkä tyyliin jos koulussa on seka ruokaa yms. niin syö menemään vaan ja hae santsilautanen kans. (:


      • Anonyymi

        Laihtuahan aloittaja haluaa, eikä lihoa.


      • Anonyymi

        Mutta kun ei kukaan ikinä sano mulle että oon laiha. Ehkä vaaka on rikki ja painan oikeasti 10 kiloa enemmän

        T:aloittaja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta kun ei kukaan ikinä sano mulle että oon laiha. Ehkä vaaka on rikki ja painan oikeasti 10 kiloa enemmän

        T:aloittaja

        Painoindeksisi on n. 15 ja olet huomattavan alipainoinen. Normaalipainoisen painoindeksi on 20-25


    • Anonyymi

      Tietysti vaaka on rikki. Niin verenpainemittaritehtaatkin kukoistavat, kun ihmiset luulevat vian olevan mittarissa.

      Joka tapauksessa olet laihtunut yli 10 % painostasi, vaikka olet kasvu- ja kehitysiässä. Normaali hormonaalinen kehitys edellyttää tietyn määrän rasvakudosta. Kuukautiset eivät ala, jos on liian laiha.

      Anoreksia on psyykkinen sairaus. Ja yleensäkin mikä vaan sairaus on helpointa hoitaa alussa, ei sitten, kun se on kroonistunut. Suosittelisin, että haet apua. Mene terveyskeskukseen, opiskelijaterveydenhuoltoon tms. mihin sitten kuulutkin ja pyydä lähete eteenpäin. Usko vanhaa ja kovia kokenutta tätiä. Ei kannata pilata terveyttä, ja se mahdollisuus anoreksiassa on.

      Nuorelle ihmiselle ajatus vanhana olemisesta on mahdoton, mutta jossain vaiheessa tilanne on edessä joka tapauksessa - jollei kuole nuorena. Ja anoreksiaan kuolee ihmisiä, se on tappava sairaus. Eli jos olet joskus vanhempi, tulet katumaan anoreksian vuoksi menetettyjä asioita. Joudut salailemaan laihuttaasi ja syömistapojasi - siitäkin huolimatta, että näet itsesi lihavana. Salailu heikentää sosiaalisia suhteita.

      Nälkiintynyt voi olla alussa henkisesti hyvinkin terävä, mutta jossain vaiheessa iskee ruumiillinen väsymys ja aivosumu. Viimeksi eilen katsoin anoreksiapotilaan näköistä nuorta miestä, joka yritti juosta. Hän juoksi muutaman askeleen ja lepäsi, eikä päässyt eteenpäin paljoakaan nopeammin kuin itse kävellen, vaikka olen hidas ja selkäongelmainen. Haluatteko olla vanhuksia huonokuntoisempia, oikeasti?

      Yksi kallis henkinen hinta syömishäiröistä on lapsettomuus. Moni toki pystyy saamaan lapsia parannuttuaan, mutta joka toinen ei parannu, ja osalla hormonitoiminta on pysyvästi liian sekaisin raskaaksi tulemiseen.

      Fyysisellä puolella kallis hinta on hammasremontti. Hammaseroosiota ei hoideta julkisella puolella. Eli kannattaa varata rahaa tulevaisuudessa hienon henkilöauton verran hammasremonttiin. Kyllä, sillä lyhentäisi myös ison pätkän asuntolainaa.

      Liian vähäinen kehon rasva vaikuttaa myös muihin kuin sukupuolihormoneihin. Anoreksiassa ja ylipainossa on samat sydänriskit. Rasvakudos on elin, joka tuottaa tiettyjä hormoneja (kuten leptiini). Liian vähäiset rasvavarastot altistavat sydäninfarktille ihan samalla lailla kuin huomattava ylipaino. Todennäköisesti terveellisintä on olla hieman liian painava, mutta hyväkuntoinen ja liikunnallinen (ja silloinhan osa nk. ylipainoa on todellisuudessa lihasmassaa, mikä on terveydelle hyväksi).

    • Anonyymi

      Pojan näkökulmasta sulla olis tosi kivan hoikka ja siro kroppa, mutta kun täällä ei saa sanoa mitään positiivista laihuuteen liittyen, niin sovitaan etten sanonut mitään :D

      • Anonyymi

        Jos on siro rakenteeltaan muutenkin niin kyllä on hyvännäkönen (: t:sama


    • Anonyymi

      Ala käymään salilla. Kuin lihakset kehittyvät näyttää kroppasi paremmalta. Ja nosta painoja, älä polje kuntopyörää!

      Nykyisellä mallilla matkaa vielä anoreksiaan. Painoindeksin voit tarkkailla vaikka: https://painoindeksilaskuri.com/

      • Anonyymi

        Aliravitussa kropassa lihakset eivät kehity koska kaikki saatava energia menee tärkeimpien elintoimintojen ylläpitämiseen. Aliravitsemustilassa kroppa alkaa sammuttaa ja hidastaa elintoimintoja jotka eivät suoraa ole suunnattu eloonjäämiseen.
        Ihminen ei nimittäin suostu kuolemaan kovin helposti!
        Olen itse hyvin pitkän linjan anorektikko ja nykyään syömishäiriöinen koska anoreksian kriteereitä en enää täytä. Painan juuri ylle alimman painon.
        Tiedän mistä aloitttaja puhuu. Neuvoa en voi enkä auttaa mitenkään. Tiedän että kun tuo vaihe on saavutettu on aivot jo siinä kunnossa että mikään puhe ei mene perille. En aio kertoa paljonko painoin alimmillaan koska en halua triggeröidä ketään, mutta sairaalassa odotin kuolemaa kaksi kertaa. ja se että edes kuoleman läheisyys ei herättänyt on merkki siitä miten vakavasta sairaudesta on kyse. Toivon että jokin järjen kipinä vielä sinussa eläisi ja hakisit ja saisit apua. Anoreksia on helvetti maan päällä.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3149
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2791
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2608
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2578
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2446
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2295
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1733
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1687
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      36
      1535
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1406
    Aihe