Jumala on ajan Herra

Anonyymi

Sanalla ”aika” löytyy hakukone Googlesta yli 61 miljoonaa hakutulosta. Englannin kielen vastaavaa tarkoittavalla sanalla ”time” hakutuloksia tulee yli viisi miljardia.
Aika on ihmisille hyvin tärkeä käsite ja myös konkreettinen arjen ja juhlan määrittelijä. Meitä suomalaisia sanotaan joskus täsmällisiksi. Meille on usein tavanomaista pysytellä minuutilleen sovitussa ajassa. Joissakin kulttuureissa aikakäsitys on väljempi, eikä tunnin tai kahden heitto aikataulussa ole epätavallista.

Raamatun mukaan myös Jumalalla on oma aikansa. Hän on antanut ajan sekä luomakunnalle että yksittäisen ihmisen elämälle. Alussa hän loi taivaan ja maan. Ajan täytyttyä hän syntyi Pojassaan Jeesuksessa ihmiseksi ja sovitti koko maailman synnit ristinkuolemallaan. Ajan lopussa Jeesus tulee toisen kerran maan päälle ja päättää tämän maailman ajan.

Jumalan aika on erilainen kuin meidän ihmisten aika: ”Herralle yksi päivä on kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta kuin yksi päivä” (2. Piet. 3:8). Jeesuksen toisen tulemisen hetkeä ei tiedä kukaan muu kuin Isä Jumala.

Me ihmiset emme tiedä myöskään itsemme ja toistemme henkilökohtaisen maailmanlopun, kuoleman hetkeä. Ihmisen elämänlanka on hauras, ja se saattaa katketa hetkenä minä hyvänsä. Sen vuoksi Raamattu kehottaa uskovaisia valvomaan joka hetki ja epäuskoisia tekemään viipymättä parannuksen.

Jumalan seurakunta julistaa Jeesuksen esimerkin ja kehotuksen mukaisesti ajan täyttymistä: ”Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.” Jumala lahjoittaa evankeliumin saarnan uskojalle omantunnon rauhan ja ikuisen elämän taivaassa. Taivaassa alkaa ilo, jolla on alku mutta ei loppua.

Pekka Aittakumpu

2

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

25 Älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän.
      26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
      27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
      28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
      29 kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!
      30 Sillä me tunnemme hänet, joka on sanonut: "Minun on kosto, minä olen maksava"; ja vielä: "Herra on tuomitseva kansansa".
      31 Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin.
      32 Mutta muistakaa entisiä päiviä, jolloin te, valistetuiksi tultuanne, kestitte monet kärsimysten kilvoitukset,
      33 kun te toisaalta olitte häväistysten ja ahdistusten alaisina, kaikkien katseltavina, toisaalta taas tulitte niiden osaveljiksi, joiden kävi samalla tavalla.
      34 Sillä vankien kanssa te olette kärsineet ja ilolla pitäneet hyvänänne omaisuutenne ryöstön, tietäen, että teillä on parempi tavara, joka pysyy.
      35 Älkää siis heittäkö pois uskallustanne, jonka palkka on suuri.
      36 Sillä te tarvitsette kestäväisyyttä, tehdäksenne Jumalan tahdon ja saadaksenne sen, mikä luvattu on.
      37 Sillä "vähän, aivan vähän aikaa vielä, niin tulee hän, joka tuleva on, eikä viivyttele;
      38 mutta minun vanhurskaani on elävä uskosta, ja jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielisty häneen".
      39 Mutta me emme ole niitä, jotka vetäytyvät pois omaksi kadotuksekseen, vaan niitä, jotka uskovat sielunsa pelastukseksi.

• Anonyymi

Doctot Who on ajan herra.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      97
      4419
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3283
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2370
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1378
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      33
      1058
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      32
      1016
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      11
      1014
    8. 158
      997
    9. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      924
    10. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      862
    Aihe