Sanalla ”aika” löytyy hakukone Googlesta yli 61 miljoonaa hakutulosta. Englannin kielen vastaavaa tarkoittavalla sanalla ”time” hakutuloksia tulee yli viisi miljardia.
Aika on ihmisille hyvin tärkeä käsite ja myös konkreettinen arjen ja juhlan määrittelijä. Meitä suomalaisia sanotaan joskus täsmällisiksi. Meille on usein tavanomaista pysytellä minuutilleen sovitussa ajassa. Joissakin kulttuureissa aikakäsitys on väljempi, eikä tunnin tai kahden heitto aikataulussa ole epätavallista.
Raamatun mukaan myös Jumalalla on oma aikansa. Hän on antanut ajan sekä luomakunnalle että yksittäisen ihmisen elämälle. Alussa hän loi taivaan ja maan. Ajan täytyttyä hän syntyi Pojassaan Jeesuksessa ihmiseksi ja sovitti koko maailman synnit ristinkuolemallaan. Ajan lopussa Jeesus tulee toisen kerran maan päälle ja päättää tämän maailman ajan.
Jumalan aika on erilainen kuin meidän ihmisten aika: ”Herralle yksi päivä on kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta kuin yksi päivä” (2. Piet. 3:8). Jeesuksen toisen tulemisen hetkeä ei tiedä kukaan muu kuin Isä Jumala.
Me ihmiset emme tiedä myöskään itsemme ja toistemme henkilökohtaisen maailmanlopun, kuoleman hetkeä. Ihmisen elämänlanka on hauras, ja se saattaa katketa hetkenä minä hyvänsä. Sen vuoksi Raamattu kehottaa uskovaisia valvomaan joka hetki ja epäuskoisia tekemään viipymättä parannuksen.
Jumalan seurakunta julistaa Jeesuksen esimerkin ja kehotuksen mukaisesti ajan täyttymistä: ”Aika on täyttynyt, ja Jumalan valtakunta on tullut lähelle; tehkää parannus ja uskokaa evankeliumi.” Jumala lahjoittaa evankeliumin saarnan uskojalle omantunnon rauhan ja ikuisen elämän taivaassa. Taivaassa alkaa ilo, jolla on alku mutta ei loppua.
Pekka Aittakumpu
Jumala on ajan Herra
2
<50
Vastaukset
- Anonyymi
25 Älkäämme jättäkö omaa seurakunnankokoustamme, niinkuin muutamien on tapana, vaan kehoittakaamme toisiamme, sitä enemmän, kuta enemmän näette tuon päivän lähestyvän.
26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
29 kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!
30 Sillä me tunnemme hänet, joka on sanonut: "Minun on kosto, minä olen maksava"; ja vielä: "Herra on tuomitseva kansansa".
31 Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin.
32 Mutta muistakaa entisiä päiviä, jolloin te, valistetuiksi tultuanne, kestitte monet kärsimysten kilvoitukset,
33 kun te toisaalta olitte häväistysten ja ahdistusten alaisina, kaikkien katseltavina, toisaalta taas tulitte niiden osaveljiksi, joiden kävi samalla tavalla.
34 Sillä vankien kanssa te olette kärsineet ja ilolla pitäneet hyvänänne omaisuutenne ryöstön, tietäen, että teillä on parempi tavara, joka pysyy.
35 Älkää siis heittäkö pois uskallustanne, jonka palkka on suuri.
36 Sillä te tarvitsette kestäväisyyttä, tehdäksenne Jumalan tahdon ja saadaksenne sen, mikä luvattu on.
37 Sillä "vähän, aivan vähän aikaa vielä, niin tulee hän, joka tuleva on, eikä viivyttele;
38 mutta minun vanhurskaani on elävä uskosta, ja jos hän vetäytyy pois, ei minun sieluni mielisty häneen".
39 Mutta me emme ole niitä, jotka vetäytyvät pois omaksi kadotuksekseen, vaan niitä, jotka uskovat sielunsa pelastukseksi. - Anonyymi
Doctot Who on ajan herra.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "974419Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293283No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452370- 351378
- 331058
- 321016
- 111014
- 158997
- 6924
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12862