Kiitoslaulu epätoivossa

Anonyymi

Mitä tehdä, kun tilanne on epätoivoinen? Pitäisikö suuttua, kasvattaa katkeruutta vai hakisiko jostakin apua? Mistä sitä saisi?
On sanottu, että oikeanlainen aggressio, vihastuminen, saa puolustamaan sitä, minkä uskoo oikeaksi. Varsinainen suuttuminen, vihapäissään toimiminen edesauttaa harvoin hyviä asioita.

Apostolien teoissa kerrotaan Paavalin ja Silaksen joutumisesta vankilaan. Vankilaan joutuminen kuulostaa aina pahalta asialta. Joskus käy niinkin, että sinne joutuu syytön. Nyt oli käynyt juuri niin. Kaupungissa väitettiin heidän opettaneen kiellettyjä tapoja. He olivat kuitenkin vain toimineet, kuten Jeesus seuraajiansa kehotti toimimaan: opettaneet, saarnanneet evankeliumia, ajaneet eräästä orjatytöstä pois ennustajahengen.

Kansa ja hallitusmiehet nousivat heitä vastaan. Heidät piestiin ruoskimalla ja laitettiin sen jälkeen vankilaan, varmuuden vuoksi vielä jalkapuuhun kiinni. Vartijaa kehotettiin olemaan erityisesti tarkkana.

Voisi kuvitella Paavalin ja Silaksen olleen vihaisia ja katkeria. Tai epätoivoisia. Teksti kertoo kuitenkin toisenlaisesta tunnelmasta. Vangitut ja piestyt rukoilevat ja laulavat ylistäen Jumalaa toisten vankien kuunnellessa heitä.

Vankilassa tuntuu todellisena se, mitä Paavali kirjoittaa toisaalla: “Me olemme kaikin tavoin ahtaalla mutta emme umpikujassa, neuvottomia mutta emme toivottomia, vainottuja mutta emme hylättyjä, maahan lyötyjä mutta emme tuhottuja. Me kannamme aina ruumiissamme Jeesuksen kuolemaa, jotta myös Jeesuksen elämä tulisi meidän ruumiissamme näkyviin.” (2. Kor. 4:8–10.)

Kesken kaiken tulee maanjäristys. Vankilan ovet aukeavat, kahleet kirpoavat.

Silloin työvuoroonsa nukahtanut vartija herää, näkee avoimet ovet ja kuvittelee kaikkien vankien karanneen. Hän ehtii varmasti pelätä mielessään, mitä hänelle nyt tapahtuu. Hän on epäonnistunut työssään. Vanginvartija tietää, että häntä voidaan rangaista kovalla kädellä.

Epätoivoisessa tilanteessa hän aikoo syöstä itsensä miekkaan. Paavali puuttuu silloin tilanteeseen: ”Älä tee itsellesi mitään! Me olemme kaikki täällä.” (Ap. t. 16:28.)

Dramaattisessa ja pelottavassa tilanteessa sanat ja vangittujen toiminta puhuttelevat vanginvartijaa. Hän ehkä miettii, mikä näistä miehistä tekee pelottomia, rohkeampia kuin hän itse on, vaikka hän on sotilas, vartija. Ja miksi he eivät pakene, vaikka se olisi mahdollista?

Hän kysyy tärkeän kysymyksen: mitä minun pitää tehdä, että pelastuisin?

Vankeuden, epäonnistumisen ja keskiyön pimeyden kehystämässä tilanteessa käydään nyt keskustelua elämästä ja kuolemasta. Paavalin vastaus kysymykseen on yksiselitteinen. “Usko Herraan Jeesukseen, niin pelastut, sinä ja perhekuntasi.” (Ap. t. 16:31.)

Paavali selittää Silaksen kanssa vanginvartijan perheenjäsenille Herran sanaa. Sanoma Kristuksesta, sovituksesta ja syntien anteeksiantamuksesta saa tarttumapintaa sydämessä, joka juuri on ollut kuolemanpelossa.

Usko synnyttää rakkauden, ja vanginvartija palvelee: pesee piestyjen haavat, kutsuu nämä yhtäkkiä tutuksi ja ystäviksi tulleet aterialle. Teksti kertoo, että koko talonväki riemuitsee yhdessä siitä, että he uskovat Jumalaan.

Sakari Typpö

4

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mahdetaanko suositella epätoivon vaihtamista epäuskoon?

• Anonyymi

Vankilassa tuntuu todellisena se, mitä Paavali kirjoittaa toisaalla: “Me olemme kaikin tavoin ahtaalla mutta emme umpikujassa, neuvottomia mutta emme toivottomia, vainottuja mutta emme hylättyjä, maahan lyötyjä mutta emme tuhottuja. Me kannamme aina ruumiissamme Jeesuksen kuolemaa, jotta myös Jeesuksen elämä tulisi meidän ruumiissamme näkyviin.” (2. Kor. 4:8–10.)

• Anonyymi

Mitä tehdä, kun tilanne on epätoivoinen? Pitäisikö suuttua, kasvattaa katkeruutta vai hakisiko jostakin apua? Mistä sitä saisi?
      On sanottu, että oikeanlainen aggressio, vihastuminen, saa puolustamaan sitä, minkä uskoo oikeaksi. Varsinainen suuttuminen, vihapäissään toimiminen edesauttaa harvoin hyviä asioita.

• Anonyymi

1 Sentähden, pyhät veljet, jotka olette taivaallisesta kutsumuksesta osalliset, kiinnittäkää mielenne meidän tunnustuksemme apostoliin ja ylimmäiseen pappiin, Jeesukseen,
      2 joka on uskollinen asettajalleen, niinkuin Mooseskin oli "uskollinen koko hänen huoneessansa".
      3 Sillä hänen on Moosekseen verraten katsottu ansaitsevan niin paljoa suuremman kirkkauden, kuin huoneen rakentajan kunnia on suurempi kuin huoneen.
      4 Sillä jokainen huone on jonkun rakentama, mutta kaiken rakentaja on Jumala.
      5 Ja Mooses tosin oli "palvelijana uskollinen koko hänen huoneessansa", todistukseksi siitä, mikä vastedes piti sanottaman,
      6 mutta Kristus on uskollinen Poikana, hänen huoneensa haltijana; ja hänen huoneensa olemme me, jos loppuun asti pidämme vahvana toivon rohkeuden ja kerskauksen.
      7 Sentähden, niinkuin Pyhä Henki sanoo: "Tänä päivänä, jos te kuulette hänen äänensä,
      8 Älkää paaduttako sydämiänne, niinkuin teitte katkeroituksessa, kiusauksen päivänä erämaassa,
      9 jossa teidän isänne minua kiusasivat ja koettelivat, vaikka olivat nähneet minun tekojani neljäkymmentä vuotta;
      10 sentähden minä vihastuin tähän sukupolveen ja sanoin: 'Aina he eksyvät sydämessään'; mutta he eivät oppineet tuntemaan minun teitäni;
      11 ja niin minä vihassani vannoin: 'He eivät pääse minun lepooni'."

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4088
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    10. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    Aihe