Pakon puolustaja laatii ketunhäntä kainalossa hankkeita, jottei pakkoruotsia poistettaisi

Pakon puolustaja valittelee, ettei pakon kriitikoille kelpaa hänen keksimänsä kuusi tapaa vetkutella pakkoruotsille jatkoaikaa:
- lisää kieliä ja varhemmin, jottei pakkoruotsia poistettaisi,
- vähemmän englantia, jottei pakkoruotsia poistettaisi,
- ei vapautuksia kieliopintoihin esim. maahanmuuttajille tai dysleksikoille, jottei pakkoruotsia poistettaisi,
- lisää tukiopetusta, jottei pakkoruotsia poistettaisi,
- vaihdetaan yliopistojen pakkoruotsin nimi testaukseksi, jottei pakkoruorsia poistettaisi,
- lisätään kieliä vielä enemmän, jottei pakkoruotsia poistettaisi.

Tiivistetään: lisää turhas työtä ja resurssien tuhlausta, jottei pakkoruotsia poistettaisi.

Kuka hullu tuollaista edes ehdottaa, kun haetaan järkevää ja reilua kieltenopetusta!

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pakkoruotsia suojelemalla ei voi uudistaa kieltenopetusta eikä kehittää koulutusta.

      • Anonyymi

        Kielten opetuksen uudistus tehtiin, jotta kielten oppimista saataisiin tehostettua (aikaistus valinnanmahdollisuudet). Tämä oli juuri se, mitä kaivattiinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kielten opetuksen uudistus tehtiin, jotta kielten oppimista saataisiin tehostettua (aikaistus valinnanmahdollisuudet). Tämä oli juuri se, mitä kaivattiinkin.

        Englannin vaihtaminen saksaan tai ranskaan?

        No ei tasan ollut se, mitä kaivattiin.

        Kaivattiin vapautta valita pakkoruotsin sijaan jokin muu kieli.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Englannin vaihtaminen saksaan tai ranskaan?

        No ei tasan ollut se, mitä kaivattiin.

        Kaivattiin vapautta valita pakkoruotsin sijaan jokin muu kieli.

        "Kaivattiin vapautta valita pakkoruotsin sijaan jokin muu kieli."

        Ni fick den friheten, vilken givetvis den svenskspråkiga befolkningen inte fick. Ni använde den och nu har ni till 100 % frivillig svenska. Det kund vara dags att demontera foliehatten och inse faktum.

        P.S. Hur känns det att spamma hatinlägg för sig själv dagar och nätter?


      • Anonyymi
        Peppu-Reino kirjoitti:

        "Kaivattiin vapautta valita pakkoruotsin sijaan jokin muu kieli."

        Ni fick den friheten, vilken givetvis den svenskspråkiga befolkningen inte fick. Ni använde den och nu har ni till 100 % frivillig svenska. Det kund vara dags att demontera foliehatten och inse faktum.

        P.S. Hur känns det att spamma hatinlägg för sig själv dagar och nätter?

        "Hur känns det att spamma hatinlägg för sig själv dagar och nätter?"

        Ja vielä vuodesta toiseen.
        Sinulta, Reino, pitäisi kysyä tätä.
        Vastaa nyt itsellesi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Englannin vaihtaminen saksaan tai ranskaan?

        No ei tasan ollut se, mitä kaivattiin.

        Kaivattiin vapautta valita pakkoruotsin sijaan jokin muu kieli.

        "Kaivattiin vapautta valita pakkoruotsin sijaan jokin muu kieli."

        Tällaista mahdollisuutta kaivattiin ehkä siinä vaiheessa, kun meillä oli vielä tiukka kielten lukemisjärjestys: englanti, ruotsi valinnainen kieli. Ja muutenkin monet pienet kunnat olivat kykenemättömiä tarjoamaan eri kieliä.

        Nyt tilanne on ihan toinen ja vapautta on niin paljon, että yhden kielen pakko ei siinä kauheasti tunnu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kaivattiin vapautta valita pakkoruotsin sijaan jokin muu kieli."

        Tällaista mahdollisuutta kaivattiin ehkä siinä vaiheessa, kun meillä oli vielä tiukka kielten lukemisjärjestys: englanti, ruotsi valinnainen kieli. Ja muutenkin monet pienet kunnat olivat kykenemättömiä tarjoamaan eri kieliä.

        Nyt tilanne on ihan toinen ja vapautta on niin paljon, että yhden kielen pakko ei siinä kauheasti tunnu.

        Ehkä ei todellakaan kaivattu lukemisjärjestyksen muutosta vaan pakkoruotsin sijaan muita kieliä.

        Englannin vapaaehtoisuus ei ole kielivapautta. Englanti on kuitenkin osattava - onneksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ehkä ei todellakaan kaivattu lukemisjärjestyksen muutosta vaan pakkoruotsin sijaan muita kieliä.

        Englannin vapaaehtoisuus ei ole kielivapautta. Englanti on kuitenkin osattava - onneksi.

        Kaivattiin mahdollisuutta aloittaa muulla kuin englannilla, jotta saataisiin eri kielten (muiden kuin englannin) osaajia. Tätä Suomi tarvitsee nyt. Englantia osaavia meillä on jo riittävästi. Englannin osaajia ei ehkä ollut riittävästi joskus 20-30 vuotta sitten. Tilanne on nyt toinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaivattiin mahdollisuutta aloittaa muulla kuin englannilla, jotta saataisiin eri kielten (muiden kuin englannin) osaajia. Tätä Suomi tarvitsee nyt. Englantia osaavia meillä on jo riittävästi. Englannin osaajia ei ehkä ollut riittävästi joskus 20-30 vuotta sitten. Tilanne on nyt toinen.

        Suomi ei tarvitse pakkoruotsia. Lähdetään järkevöittämään kieltenopetusta poistamalla pakkoruotsi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomi ei tarvitse pakkoruotsia. Lähdetään järkevöittämään kieltenopetusta poistamalla pakkoruotsi!

        Vain pakkoruotsin poistolla saadaan kielivarantoa lavennettua.

        Varsinainen vitsi tämä "onhan meillä kielivapaus, englanti on vapaaehtoinen"!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain pakkoruotsin poistolla saadaan kielivarantoa lavennettua.

        Varsinainen vitsi tämä "onhan meillä kielivapaus, englanti on vapaaehtoinen"!

        Englanti on välttämätön.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Englanti on välttämätön.

        Ruotsi ei ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vain pakkoruotsin poistolla saadaan kielivarantoa lavennettua.

        Varsinainen vitsi tämä "onhan meillä kielivapaus, englanti on vapaaehtoinen"!

        "Varsinainen vitsi tämä "onhan meillä kielivapaus, englanti on vapaaehtoinen"!"

        Kukaan ei ole sanonut näin, paitsi kieliaktiivi itse. Suosittelen k-aktiiville luetun ymmärtämisen opettelua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Varsinainen vitsi tämä "onhan meillä kielivapaus, englanti on vapaaehtoinen"!"

        Kukaan ei ole sanonut näin, paitsi kieliaktiivi itse. Suosittelen k-aktiiville luetun ymmärtämisen opettelua.

        Kyllä sinä olet juuri näin sanonut. Sinusta on niin vapaata, kun englannin saa vaihtaa toiseen kieleen, ettei enää haittaa, vaikka ruotsi onkin pakollinen.

        Mutta tietysti tämä on sellaista leikkiä sinulta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä sinä olet juuri näin sanonut. Sinusta on niin vapaata, kun englannin saa vaihtaa toiseen kieleen, ettei enää haittaa, vaikka ruotsi onkin pakollinen.

        Mutta tietysti tämä on sellaista leikkiä sinulta.

        Sinä kirjoitit, että "englanti on vapaaehtoinen" ja siksi meillä on muka kielivapaus. Ei kukaan muu kuin sinä itse ja kieliaktiivit ole tällaista sanoneet.

        Minä olen sanonut ainoastaan, että meillä saa nykyään valita 1. kielen, mikä on suurta vapautta. Sillä, onko englanti pakollinen vai ei, ei ole tässä merkitystä, koska englannin valitsevat kaikki joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin. Edistystä (lue: vapautta) on juuri se, että oppilas voi lukea kieliä omassa järjestyksessä, vaikkapa: ranska ruotsi englanti. Tämä tarjoaa mahdollisuuden oppia lisää kieliä, koska "vaikein" kieli voi olla se ensimmäinen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1364
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      102
      881
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      521
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      389
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    Aihe