Masentuneen olotila

Anonyymi

Onko muita jotka makaavat päivä kausia vaan sängyssä vaikka ei unta tulekkaan?
Minä vaan siellä peiton alla olen puhelin äänettömällä kun en halua edes puhua kenenkään kanssa.

21

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      On. Mä kuuntelen rentoutus juttuja podcasteista ja YouTubesta ahdistuksen sietämiseksi.

      Voimia sinulle.

      • Anonyymi

        Sama täällä. En varsinaisesti tiedä olenko masentunut kun olen ollut tällainen aina. Olen aika herkkä ja tykkään kantaa kaikki maailman murheet mukanani. Katselen usein Youtubesta eri aiheisia dokumentteja ja rentoutusvideoita joista saa jotain uutta ajateltavaa. Joskus niistä saa ihan hyviä ideoitakin. Uusi harrastus, meditointitapa jne... Jos ottaa siltikin liian koville niin pyydän Luojaa ottamaan osan taakastani pois, se auttaa. Myös muiden ihmisten auttamisesta tulee parempi mieli, suosittelen. Voimia teille kaikille ja parempaa kesän jatkoa.


    • Anonyymi

      On. Tänään koko päivän olen makaillut petillä ja vain lueskellut nettiruutua välillä. Noustava ollut välipalalle ja vessaan, mitään oikeasti en halua tehdä. Kotityöt odottavat, pyykinpesukin, vaikka kone sen tekee. Tämä on inhottavaa. Kärsin myös syyllisyyttä laiskuudesta. Täällä olen kuin piilossa kaikelta ja kaikilta, kaihtimetkin alhaalla, vaikkei tänne ikkunasta kukaan näkisi. Olen jo vähän vanhempi ihminen ja kokemuksesta sen muistan, että ikäni ollut välillä tällaista ja että jo nyt voin itseäni lohduttaa, että tämäkin tila taas menee ohitse, väistyy aikanaan . On aaltoilua tämä elo. Helposti vertaan itseäni muihin ikäisiini ihmisiini ja sehän vaan masentaa myös. Rukoilen että Jumala vaikuttaisi minussa tahtomista!

    • Anonyymi

      Minulla koira estää parhaiten paikallaan olon pitkittymistä, pakko viedä ulos, antaa ruokaa ym. Muuten varmaan hyvin voisin.. Kun on huono olotila, niin mikään ei innosta. Nälkä kurnii mahassa, kun ei jaksa mennä hakemaan edes suklaapatukkaa, eikä tee mieli syödä, vaikka tuotaisi käteenkin. Kaikki on ihan yhden tekevää, ihan sama vaikka olisi miljoona asiaa tekemättä.

    • Anonyymi

      Tiedän tunteen... makaan viikkokausia sängyssäni katsoen netistä sarjoja, joihin voi paeta omaa kurjaa elämäänsä. Elämä pyörii sängyn, jääkaapin ja kylppärin välissä. Oisi ihanaa nukahtaa niin ettei enää heräisi. Häpeän omaa saamattomuuttani enkä halua tavata ketään. En usko, että kukaan ymmärtää.

      • Anonyymi

        Ymmärtäisin kyllä.. Olen hyvä "käskyttämään" muita, olisi kiva auttaa jotakuta vastaavassa ongelmassa. Minua ei vaan kukaan potki eteen päin, enkä itse kykene, kun en osaa päättää mitään, en tiedä mistään mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärtäisin kyllä.. Olen hyvä "käskyttämään" muita, olisi kiva auttaa jotakuta vastaavassa ongelmassa. Minua ei vaan kukaan potki eteen päin, enkä itse kykene, kun en osaa päättää mitään, en tiedä mistään mitään.

        Päättämättömyys on mitä hankalin vaiva! Se estää ihan kaiken toiminnan oikeastaan minulla. Nyt olen jo pari tuntia jahkaillut kävelylle lähteä, mutta kun en tiedä, menenkö siihen vain siihen suuntaan ja miten onkaan kätevintä (ja huomaamattominta!) pukeutua. Pähkäilen näitä ja ilta tässä kohta joutuu.


      • Anonyymi

        Näinpä. Pähkäillä kun voi ihan loputtomiin niin, että tilaisuudet menee ohi.. Ja kun kaikessa on monta tai äärettömästi vaihtoehtoja, pienissäkin, toisille itsestään selvissä asioissa


    • Anonyymi

      Niinkin helppo ja ilmainen keino vähentää ja ylimalkaan joutua masennuksen takia hyvin pohjille, olisi hengitystekniikan opettelu ja sen jatkuva harjoitus.
      Tiedätkö ap, mikä on PAH-tuloksesi. Sen voi mittauttaa terveysasemalla, ehkä jopa apteekissa.
      Vietin pahan nuoruusvaiheen kun en hallinnut hengitystekniikasta yhtään mitään. Talvien räkätauditkin alkoivat vuosi vuodelta vähenemään kun opettelin palleahengityksen
      Pohjattomalta vaikuttavat depressiot yrittävät nousta vielä pintaan jos kaikki menee överiksi. Menen rauhalliseen paikkaan ja hengitän pahanolon vaan pois. reino 64.

      • Anonyymi

        Kiitos reino64 tuosta kannustavasta selostuksestasi. Kyllähän sitäkin voisi kokeilla, silloinkin kun siis mikään muu ei suju sekä on aivan yksin, jolloin ei ole mitään pakkokaan skarpata. Se vain on hankalaa, kun kaikki itsensä auttaminen alkaa sanoilla 'tee', 'tee', 'tee' sitä ja tätä tehtävää... sekä 'kannattaa', 'yritä'. Mä olen niin herkistynyt käskysanoille, kun koen tässä itsekseni masiksessa ollessani samalla kovaa stressiä, ihan kaikesta mitä mun tarttis ja hyväksi olisi! Tämä kanssa on neuroottista. Kyvyttömyys rentoutua piinaa. Mutta kyllä on ideaa hengittämisessä, uskon. t.Elina


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos reino64 tuosta kannustavasta selostuksestasi. Kyllähän sitäkin voisi kokeilla, silloinkin kun siis mikään muu ei suju sekä on aivan yksin, jolloin ei ole mitään pakkokaan skarpata. Se vain on hankalaa, kun kaikki itsensä auttaminen alkaa sanoilla 'tee', 'tee', 'tee' sitä ja tätä tehtävää... sekä 'kannattaa', 'yritä'. Mä olen niin herkistynyt käskysanoille, kun koen tässä itsekseni masiksessa ollessani samalla kovaa stressiä, ihan kaikesta mitä mun tarttis ja hyväksi olisi! Tämä kanssa on neuroottista. Kyvyttömyys rentoutua piinaa. Mutta kyllä on ideaa hengittämisessä, uskon. t.Elina

        Mulla vähän sama. Kaikki vaatisi viitsimistä, jaksamista, oikeaa asennetta, taistelutahtoa ja vahvaa uskoa siihen, että jokin keino toimii. Itse tarvitsisin vain vertaistukea, mutten oikein tiedä, mistä sellaista saisi. Tämäkin kyllä helpottaa vähän, kun saa tietää muidenkin painivan vastaavanlaisten ongelmien kanssa..


    • Anonyymi

      Minä ryhdyin kotiasketiksi.

      En käy paljo missään. Pikku hommat teen ja luen historiaa,teologiaa ,maantietoa ym.

      Ei telkkuu.netti kännykästä.

      Minimi budjetilla ollaan.

    • Anonyymi

      Minä mietin tänäänkin metroasemalla, miltä tuntuisi työntää siinä reunalla oleva ihminen raiteille ja katsoa kun se menee ihan muusiksi. Kuinka tyhjänpäiväistä vain tallustaa tällä pallolla päivästä toiseen, kun ei ketään kiinnosta, mitä minulle kuuluu.

      Toivottavasti joku lentokone tippuisi taivaalta ja ihmisiä kuolisi.

      • Anonyymi

        Pakko nyt kysyä mutta miksi ihmeessä? Tekisikö se sinut oikeasti onnellisemmaksi jos esimerkiksi mainitsemasi lentokone putoaisi maahan? Veikkaan että ei.

        Itsekkäistä tai itsetuhoisista ajatuksista se apu tai onnellisuuden avaimet ei löydy. (Eikä myöskään viinasta tai muista "piristeistä", vaikka moni niin luuleekin.)

        Suosittelen että haet jostain apua. Puhu asiasta vaikka jollekin ystävällesi. Ja varaa aika mielenterveyshoitajalle. Varaa vaikka heti kerralla useampi aika ja puhu. Siis nimenomaan puhu. Jo se, että käyt elämäsi negatiivisia asioita jonkun kanssa aidosti läpi auttaa sinua ihan oikeasti käsittelemään ongelmiasi.

        Miksi muuten olet masentunut?


    • Anonyymi

      Mulla sama homma huonoina päivinä, jo pelkkä seisominen tuntuu työläältä. jos pitäisi hoitaa jotain asioita, nousee ahdistus. En vastaa puhelimeen ja myös mä katon joitakin sarjoja upoten niihin täysin, kai se on selviytymiskeino. Sitten tulee päiviä jolloin jaksan taas tehdä asioita ja illalla oon tyytyväinen kun sain hoidettua asioita"pois päiväjärjestyksestä". Pahimpina päivinä tunnen syyllisyyttä ja häpeää vaikka mistä, itkukohtauksia tulee koko ajan. Noina päivinä rauhoittavat onneks auttaa jonkin verran.
      -Vaikea-asteinen masennus

      • Anonyymi

        Mä myös jatkuvasti koen stressiä, häpeää (tyyliin onneksi kukaan ei tiedä tätä nyt), alemmuudentunteita (kun tulee vertailtua kaikkiin toimivimpiin ihmisiin). Mietin vain, että kauankohan mä elän.... Ouhh, ei hyvä. t.Elina


      • Anonyymi

        Elina hyvä, jokainen on tärkeä omana itsenään. Muihin vertaaminen on täysin turhaa, pelkkää egojen vertailua. Yksi on burnoutin partaalla oleva työnarkomaani, toinen harrastaa koko ajan jotain mutta ei osaa rauhoittua paikoilleen edes silloin kun haluaisi. Kolmas kadehtii kahta ensimmäistä ja kaksi ensimmäistä kadehtii sitä kolmatta joka osaa olla tekemättä mitään ylimääräistä... Ihmiset ovat erilaisia. Hyväksy se, nauti elämästäsi äläkä murehdi turhia. :)

        Jos tuntuu että haluaisit tehdä enemmän, hanki ihmeessä joku harrastus. Esimerkiksi sellaisista harrastuksista joissa voit auttaa muita tulee todella voimaannuttava olo. Suosittelen.


    • Anonyymi

      Kiitos. Hienosti käsittelit asiaa. Tarvitsen just tuollaista kannustusta, näkemystä. Siinä minulla miettimistä.
      Aikoinaan tein paljon ns. muiden ihmisten palvelua, auttamista. Ehkä ajoin siinäkin itseni johonkin burnoutiin. Lopulta en kuitenkaan jaksanut ja ehtinyt. Nyt olen jo aika vanha ja sikälikin päivät täyttyvät ja tuntuvat rasittavilta sinällään, kun neuroottisuus ja masiskin vaivaa, niin en pystyisi mihinkään auttamishommaan enää lähtemään. Tiedän kyllä, mitä tarkoitat, mutta mulla vissiin se nyt jo myöhäistä siihen enää tarttua.
      Nyt pitää löytää voimaa ja viisautta mielekkääseen elämään ihan muuten, olisi pystyttävä olemaan ihan vaan itsekseen ilman, että identiteettiäni varsinaisesti mikään ulkonainen tukee?
      Niin tosi viisaasti asiaa käsittelit tuossa ensimmäisessä kappaleessasi! t. Elina

      • Anonyymi

        Ei, kiitos sinulle.

        Puhut identiteetistä. Mutta oletko ikinä pysähtynyt pohtimaan mikä se jokaisen oma identiteetti pohjimmiltaan on? Moni luulee että se on merkkivaatteet, arvokas auto, uusi omakotitalo tai hulppea kesähuvila. Mutta onko se todella? Tai onko se sitä edes osittainkaan?

        Olen lukenut monia tarinoita joissa ne, joiden tiimalasista on hiekka vähissä, kertovat mitä menneestä elämästään ajattelevat. Joku katuu omaa käytöstään, toinen taas harmittelee ettei ollut enemmän perheensä kanssa ja kolmas pohtii miksei uskaltanut elämänsä aikana kokeilla sitä ja sitä asiaa. Kukaan ei kuitenkaan sano että olisinpa tehnyt enemmän ylitöitä, säästänyt itselleni suuremman omaisuuden tai että olisipa minulla se malliston hienoin purjevene.

        Tämä lienee se ihmisen todellinen identiteetti, kun kaikki egon tekemät kultaukset on raaputettu pinnasta pois. Tai ainakin viime hetken haavekuva siitä millaisen identiteetin kyseinen henkilö toivoisi omaavansa kun kello pysähtyy.

        Eikö se todellinen identiteetti lopulta muodostu siitä mitä itse ajattelet ja miten se ajatusmaailmasi heijastuu toisiin ihmisiin?


    • Anonyymi

      Tuo on sinänsä huono kehä, koska jos ei liiku, unikaan ei tule normaalisti.
      Toisaalta ei jaksa liikkua jos ei nuku.

      Suosittelen ottamaan muutaman kävelyaskeleen ulkona ja yrittämään pysyä jonkinasteisessa päivärytmissä jossa huolehtii perustarpeista edes jaksamisen mukaan, koska tämä edistää unta jolloin mahdollisesti uni paranee, ja täten jaksaminen. Kenties mielialakin. Kun alkaa nukkua paremmin, kannattaa jaksamisen mukaan lisäillä tekemistä.

      Perustarpeet mistä kannattaa huolehtia joka päivä;
      Säännöllinen monipuolinen syöminen (tukee unta)
      Vähän kävelyä (tukee unta)
      Valon saanti (tahdittaa sisäistä kelloa ja auttaa unta, onnistuu samalla kun käy vähän käppäisemässä ulkona)
      Säännöllinen rytmi, mutta erityisesti säännöllinen iltarytmi jossa tekee tietyt rituaalit ennen nukahtamista, mikä totuttaa kehoa säännöllisyyteen. Esimerkiksi alkaa illalla tiettyyn aikaan chillaamaan, ja tiettyyn aikaan kun alkaa vähän haukotuttamaan ei häärää muuta vaan keskittyy rentoutumaan. On tärkeää mennä nukkumaan kun nukuttaa eikä valvottaa itseään tietokoneella. Sininen valo tietokoneen näytöstä piristää ja hankaloittaa nukkumista

      Jos kittaa kahvia, kannattaa tiedostaa, että sen vaikutus kestää kehossa tunteja piristäen ja unensaantia hankaloittaen

      Jos jää vaan sänkyyn makaamaan eikä rasita kehoaan fyysisesti ollenkaan, ei se ihme ole että ei nukuta. Jos on vielä huoneessa verhot pimennettynä niin keho ei tiedä mikä vuorokaudenaika on. Uniongelmat tuosta seuraa ja masennus ei helpota, kenties pahenee.

      Kannattaa tehdä edes minimi hyvinvointinsa eteen.

    • Anonyymi

      Tuo on sinänsä huono kehä, koska jos ei liiku, unikaan ei tule normaalisti.
      Toisaalta ei jaksa liikkua jos ei nuku.

      Suosittelen ottamaan muutaman kävelyaskeleen ulkona ja yrittämään pysyä jonkinasteisessa päivärytmissä jossa huolehtii perustarpeista edes jaksamisen mukaan, koska tämä edistää unta jolloin mahdollisesti uni paranee, ja täten jaksaminen. Kenties mielialakin. Kun alkaa nukkua paremmin, kannattaa jaksamisen mukaan lisäillä tekemistä.

      Perustarpeet mistä kannattaa huolehtia joka päivä;
      Säännöllinen monipuolinen syöminen (tukee unta)
      Vähän kävelyä (tukee unta)
      Valon saanti (tahdittaa sisäistä kelloa ja auttaa unta, onnistuu samalla kun käy vähän käppäisemässä ulkona)
      Säännöllinen rytmi, mutta erityisesti säännöllinen iltarytmi jossa tekee tietyt rituaalit ennen nukahtamista, mikä totuttaa kehoa säännöllisyyteen. Esimerkiksi alkaa illalla tiettyyn aikaan chillaamaan, ja tiettyyn aikaan kun alkaa vähän haukotuttamaan ei häärää muuta vaan keskittyy rentoutumaan. On tärkeää mennä nukkumaan kun nukuttaa eikä valvottaa itseään tietokoneella. Sininen valo tietokoneen näytöstä piristää ja hankaloittaa nukkumista

      Jos kittaa kahvia, kannattaa tiedostaa, että sen vaikutus kestää kehossa tunteja piristäen ja unensaantia hankaloittaen

      Jos jää vaan sänkyyn makaamaan eikä rasita kehoaan fyysisesti ollenkaan, ei se ihme ole että ei nukuta. Jos on vielä huoneessa verhot pimennettynä niin keho ei tiedä mikä vuorokaudenaika on. Uniongelmat tuosta seuraa ja masennus ei helpota, kenties pahenee.

      Kannattaa tehdä edes minimi hyvinvointinsa eteen.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      249
      791
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe