Ei väsyttävä mielialalääke

Anonyymi

Moikka.
Olen pitkän aikaa harkinnut psykiatrille menoa ja lääkityksen pyytämistä sitten sitä myötä kun tuntuu ettei mistään tule mitään. En saa mitään oikein aikaan, mieliala heittelee päivästä toiseen ja toisena päivänä olen tehokas, että jee pistetään elämä kuntoon, mutta seuraavana taas haluan kuolla. Olen ollut aiemmin itsetuhoinen, viillellyt (joo tiedän typerää), mutta en tunteakseni jotain tai lievittääkseni sillä tavoin henkistä kipua vaan koska yksinkertaisesti koen että sillä voi rankaista itseään kun satuttaa itseään. Näillä on menty. Sittemmin todennut ettei viiltely hyödytä mitään, koska sillä en saa näkyviä tuloksia aikaan, kuten ehkä kuolemani aiheuttaisi sen, että jonkun muun elämä paranisi. Olen tehnyt vitusti virheitä näin viimeisen 10 vuoden sisään, ja ne painaa mieltä joka päivä. En näe ihmisarvoa itselläni tekojeni takia suurimpana osana päivistä. Kyse on kumminkin omasta toilailusta, ei huonosta lapsuudesta tms. Olen onnellisesta varakkaasta perheestä ja lapsuuteni oli täydellinen, ikinä ei tarvinnut huolia mistään, mutta niin sanotusti olen itse kussut kaiken pilaamalla toisten ihmisten elämää teini-iästä alkaen. En pysty näistä asioista edes puhumaan ääneen mitä olen tehnyt, mutta tunnen itseni elinkelvottomaksi huoraksi suurimman osan päivistä, jos se huora sana nyt sitten kertoo teille jotakin. Ja sitten, jos on hyvä päivä, yksikin pieni juttu, pieni moka, huono palaute, saa taas minut vihaamaan kaikkea. En ole perfektionisti mutta kuitenkin jos huomaan että olen tehnyt yhdenkin huonon jutun, unohtanut vaikka jonkin asian tms, mieli on taas maassa. Saatan räjähtää nollasta sataan sekunneissa vaikka olin ennen maailman rauhallisin ihminen. Näin yleensä tapahtuu jos saan jotain negatiivista palautetta. Kävin myös läheiseni päälle joku aika sitten kesken riidan, ja en ole ikinä ikinä tehnyt vastaavaa aikaisemmin. En pysty antamaan sitä anteeksi itselleni, sillä hän on saanut nähdä väkivaltaa tarpeeksi elämässään aiemmin ja oli viimeinen ihminen ketä voisin satuttaa, mutta näin tapahtui. Mitä mulle on tapahtunut, en tiedä. Ehkä monien asioiden summa jota en voi tänne vuodattaa. Mutta joo, olen ärtynyt vaikka olisin syönyt mutta myös, ruokahalu usein nollassa, mikä ei ole minulle todellakaan minulle tyypillistä. Painoa on varmaan lähtenyt 20 kiloa, joo olen ylipainoinen, mutta tämä kertoo ehkä enemmän henkisestä olostani, en syö terveellisesti vaan ei huvita syödä mitään. Olen väsynyt vaikka olen nukkunut hyvin, kaikki tämä. Valittaminenkin tuntuu väärältä, sillä mä oon saanut hyvän elämän. Toiveeni olisi ettei kukaan välittäisi minusta ja voisin vain lähteä, mutta valitettavasti näin ei ole ja pilaisin sillä ainakin muutaman ihmisen elämän totaalisesti. Olen umpikujassa koska teen silti koko ajan virheitä, ja läsnäolonikin täällä tuntuu pilaavan monen elämän

Mutta asiaan, jotta osasin lääkärille selittää, onko mitään ei väsyttäviä mielialalääkkeitä, jotka saisivat toimimaan kuten normaalit ihmiset ja tasaisivat mielialaa? En todellakaan voi ottaa mitään väsyttäviä lääkkeitä, olen nyt jo ihan liian uninen koko ajan. Kiitos vastauksista jo etukäteen.

21

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Kandee lukea kirja;
      V E Frankl: Ihmisyyden rajalla.

Kerro sen jälkeen tuntemuksesi.

• Anonyymi

Tämä on hyvä kirja munkin mielestä :) Aika raskasta luettavaa tosin kun tilanne on pahimmillaan...

• Anonyymi

Ota yhteys lääkäriin.
      Jos tarvitset lääkitystä sopiva lääke varmasti löytyy.

• Anonyymi

Näkökulmaa täältä, mielenterveyteen yleisesti ja psykiatriaan:
      https://madinfinland.org/

"ehkä monien asioiden summa jota en voi tänne vuodattaa. " Sulle on varmasti tapahtunut paljon sellaista mistä olisi hyvä puhua jonkun kanssa.

"et halua tänne vuodattaa", ja "pilaisit monen elämän"... ajattelet liikaa muita. Kannat liikaa taakkoja. Niitä pitäisi päästä purkamaan. Mielenterveysjärjestelmästä et kuitenkaan välttämättä löydä tarvitsemaasi apua ... Nuo kuvailemasi tuntemukset ovat luonnollisia inhimillisiä tiloja, jotka syntyvät kuormittavassa elämäntilanteessa, kestävät aikansa ja korjaantuvat kun niihin saa oikeanlaista tukea. Mt-järjestelmä tarjoaa kuitenkin ennen mitään apua jonkinlaisen diagnoosin. Se ei välttämättä helpota oloa pitemmällä tähtäimellä, eikä kerro, mikä olisi oikea hoitomuoto.

Pitäisi olla matalan kynnyksen inhimillisiä paikkoja, joista tavallinen, kärsivä ihminen saisi tarvitsemaansa apua riittävästi ja riittävän nopeasti.

Psyykenlääkkeet eivät ole varsinaisesti mitään lääkkeitä, vaan keskushermostoon vaikuttavia aineita, jotka ovat vaikutukseltaan yleisluontoisia ja vaikutusmekanismiltaan verrattavissa huumeisin ja päihteisiin. Ne voivat helpottaa oloa hetkellisesti, mutta hinta on kova riippuvuuden, vierotusoireiden ja monien fysiologisten haittavaikutusten osalta. Tehokas pika-apu olisi liikunta (sopivaksi kokemasi laji) ja ravitsemuksen parantaminen. Näihin panostaminen vaatii enemmän aktiviteettia kuin reseptin noutaminen apteekista, mutta teho onkin sitten pitemmällä tähtäimellä paljon parempi. Katso esim.

https://madinfinland.org/psykobiooteista-apua-ahdistukseen-ja-masennukseen/

Voimia sinulle :)

• Anonyymi

Serotoniini, esim. Seronil piristää, mutta voi piristää liikaa, ei saa hyvin unta illalla,
      Söin sitä aikoinaan pienimmällä annostuksella pari kuukautta, se auttoi nopeasti ja hyvin masennukseen ja ahdistukseen.
      En osaa sanoa tietenkään mikä sopii kellekin, on niin monenlaista masennusta ja sen astetta.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Valeriaana on hyvä vanha luontaislääke moneen. Rauhoittaa. Parantaa unta. Vaikuttaa keskushermostoon, on siis kolmiolääke. Saatavissa luontaistuotekaupoista ja apteekista. Kumpikin yhtä hyvää, apteekissa kalliimpaa ja turhilla lisäaineilla höystettyä. Luontaistuotteena saatavissa kapseli, joka pelkkää valeriaanakasvia ja siitä valmistettu kapselin kuorikin.

Mulla auttoi uneen, ja yleiseen rauhoittumiseen, kun oli ahdistusta ja liian korkea vireystila. Päiväksi jos otin tuli liikaakin tokkuraa, mutta yöksi reipas annos teki terää.

Valeriaanaa on tutkittukin, sitä pidetään turvallisena. Sitä on vanhastaan käytetty epilepsialääkkeenä ja hermosärkyihin, unettomuuden ja ahdistuneisuuden lisäksi.

Peittoaa varmaan SSRI-moskat.

• Anonyymi

Nuo kuvailemasi tuntemukset ovat luonnollisia inhimillisiä tiloja, jotka syntyvät kuormittavassa elämäntilanteessa, kestävät aikansa ja korjaantuvat kun niihin saa oikeanlaista tukea. Mt-järjestelmä tarjoaa kuitenkin ennen mitään apua jonkinlaisen diagnoosin. Se ei välttämättä helpota oloa pitemmällä tähtäimellä, eikä kerro, mikä olisi oikea hoitomuoto. "

Terapiaan kannattaa koettaa hakeutua, mutta mielenterveysjärjestelmän kautta se on aika hankalaa kun tarvitaan joku diagnoosi, etkä välttämättä tule siinä prosessissa kovin hyvin ymmärretyksi. Terapialla ei pohjimmiltaan ole paljoakaan tekemistä lääketieteen kanssa.

Kun näistä mt-järjestelmän portinvartijoista pääsee ohi, niin terapia voi alkaa ja uskoisin että siitä voisi olla sinulle paljon hyötyä.

• Anonyymi

Diagnoosi seuraa mukana loppuelämän.Jos menet julkiselle kaikki mitä sanot tallennetaan kantaan joka on koko sairaanhoitopiirin luettavissa hoitajat yms.

• Anonyymi

Tämä ei ole totta. Potilaalle itselleen näkyvät kirjaukset eivät ole kaikkien nähtävävillä. Kanta-järjestelmässä voi itse määrittää kuka hoitokirjauksia saa lukea ja missä laajuudessa tai kieltää kokonaankin, toki myös osittain. Kannattaa lukea Kanta-ohjeet huolella ja sitten tehdä omat säädöt, joita voi muuttaa milloin tahansa. Tehtyihin kirjauksiin voi myös pyytää korjausta, jos niissä olevilla "virheillä" on oleellista merkitystä. Merkintöjen tekijän suomen kielen taidolla on merkitystä tekstissä, vaikka lääketieteelliset termit olisivatkin ihan kohdallaan. Kokemusta on:)

• Anonyymi

https://www.youtube.com/watch?v=FY-5npruTGc
      Lääkkeillä pyritään lyhyen kantaman vaikutuksiin, joka tarkoittaa lähinnä lamaantumista, ja lääkeyhtiöiden rikastuttamiseen. Pitkään käytettyinä myrkkyä ja vaikea päästä irti. Elämän ongelmat pitää kohdata ja yrittää selättää muuten.

• Anonyymi

Olin kova äijä töitä tekemään. Tein raskasta duunia miesvaltaisessa työyhteisössä. Puhuin hyvälle psykiatrille että minulla on ajoittain vaikeuksia ajatusten hallinnan kanssa.
        Hän määräsi mielialalääkettä kapseleina. Ne olivat hyvin vahvoja, vain tiettyyn ahdistukseen soveltuvia.

Jouduin ennenaikaisesti sairaseläkkeelle. Menin tapaamaan psykiatria hänen ok-talossaan. Sinä voit nyt jättää mielialalääkkeesi kokonaan pois...ja ota vaimo.
        Niin tein. En enää tarvinnut psykofarmakoita. Lääkkeitä on vieläkin jäljellä. Ansiotyön loputtua mun piti hankkia kotitreenilaitteita, joilla pidän kuntoani yllä.

• Anonyymi

Lääkkeet vaikuttavat yksilöllisesti. Aloitusannos on useimmiten erilainen kuin ylläpitoannos, joka hioutuu käytössä ja seurannassa sopivaksi. Vaikka lääke alkuun väsyttäisi tai tuntuisi muuten epämukavalta, sen vaikutus tasoittuu parissa viikossa. Jos ahdistuneisuus on suuri, väsyttävyyttä ei kannata pelätä, vaan varata itselleen tuo sopeutumisaika - ja levätä! Kun ahdistus lievenee, ajattelukin selkeytyy, itsesyyttele lievenee, asioiden mittasuhteet realisoituvat. Jos jokin valmiste ei sovi, vaihtoehtoja on paljon, mutta maltillisuus on tärkeää vaihdossakin. Ongelmat eivät ole alkaneet hetkessä, joten eivät ne yks kaks muutu ja poistu millään lääkkeellä, millään huitaisutekniikalla, vaan vaativat prosessointia ja uudelleenohjautumista . Toivon sinulle selkeyttävää matkaa - itseesi ja maailmaan ympärilläsi! Kaikkea hyvää!

• Anonyymi

Joku kirjoitti " Potilaalle itselleen näkyvät kirjaukset eivät ole kaikkien nähtävävillä. Kanta-järjestelmässä voi itse määrittää kuka hoitokirjauksia saa lukea ja missä laajuudessa "

Tämä on väärää tietoa. Omakannan ohjeet ovat aika epäselvät monelle.

Kannan kirjaukset (siis kaikki) näkyvät kaikille potilasta hoitaville henkilöille siinä terveydenhuollon yksikössä missä ne on tehty.

Yksikön määritelmät vaihtelevat eri alueilla, se voi olla joko koko sairaanhoitopiiri tai kunta. Esimerkiksi Uudellamaalla HUS on sairaanhoitopiiri ja terveydenhuollon yksikkö. Lähtökohtaisesti kaikki potilaasta HUS:n alueella tehdyt merkinnät näkyvät koko HUS:ssa. Omakannassa tehdyt kiellot eivät toimi siinä terveydenhuollon yksikössä missä ne on tehty, joten kaikki mitä potilaasta on kirjoitettu HUS:ssa näkyy sen kaikissa hoitopaikoissa: terveyskeskuksessa, sairaaloissa, hammashoitolassa jne. KÄYNTIKOHTAISET KIELLOT EIVÄT SIIS TOIMI.

Joissakin isoissa sairaanhoitopiireissä on erotettu omaksi yksiköikseen kunnat, HUS:ssa siis Espoo, Helsinki, Vantaa ja Kirkkonummi. Nämä on Omakannassa mahdollista rajata niin että merkinnät näkyvät vain niiden sisällä. Eli terveyskeskusmerkinnät näkyvät kunnan perusterveydenhuollossa (terveysasemat, hammashoitolat, psykiatrian poli, neuvolat, fysioterapia jne. ) mutta eivät erikoissairaanhoidossa (sairaalat ja muut erikoissairaanhoidon paikat). Useimmissa pienemmissä sairaanhoitopiireissä tämäkään rajaus ei ole mahdollinen, vaan kaikki näkyy koko sh-piirissä.

Huomatkaa, että Omakanta ei siis mahdollista kieltojen tekemistä näin määritellyissä yksiköissä. Voitte ruksia vaikka joka käynnin kohdalle rastin, ja se ei omassa sh-piirissä merkitse yhtään mitään (korkeintaan tuo kuntaraja on mahdollinen jossain).

Omakannan kiellot toimivat yksiköstä toiseen päin. Kun muistaa miten yksikkö on määritelty. Sh-piirin ulkopuolelle piiloon ruksitut käynnit eivät näy - siis esimerkiksi HUS:n merkinnät eivät näy yksityisille lääkäriasemille ja muille julkisille sh-piireille kuten esim. TAYS:iin tai TYKS:iin.

Et siis voi estää esimerkiksi terveysaseman psykologin kirjauksia näkymästä yleislääkärille, neuvolaan tai fysioterapiaan.

Monissa sairaanhoitopiireissä on ohje "kokonaisvaltaisesta hoidosta", joka tarkoittaa että hoitohenkilöiden on hyvä perehtyä mahdollisimman laajasti potilaaseen ja lukea, jos ehtivät, kaikkien erikoisalojen merkinnät.

Lääkärit ym. pääsevät helposti näkemään psykiatriset ja psykologiset merkinnät, sillä ne näkyvät joissain paikoissa suoraan samalla näkymällä kuin somaattiset, ja ovat muuten helposti aukaistavissa. Jossain paikoissa niiden avaamiseksi pitää vastata kysymykseen "haluatko varmasti avata tämän tiedoston" mutta siihen voi vastata kyllä, niin esteitä ei ole. Ja syyksi lukemiseen riittää siis pelkkä kokonaisvaltainen perehtyminen.

YTHS on yksi niistä hoitopaikoista, joissa psykologin merkinnät on laitettu samalle lehdelle kuin yleislääketiede. Siis joka psykologikäynnistä missä kerrot esim. masennuksesta, perheasioista, hyvin arkaluontoistakin, tehdään muistiinpanoja, ja ne aukeavat yleislääkärille ilman eri klikkausta. Siis ovat hänen nähtävillään halusi tai ei, kun hän avaa oman yleislääkärinnäkymänsä.

Omakanta ei mahdollista sellaista yksityisyyttä kuin moni luulee ja toivoo.

Lisäksi vielä kaikki eivät tiedä, että Omakannassa potilaalle näkyy vain osa hänestä tehdyistä merkinnöistä. Kaikkea ei siirretä sinne hoitopaikan omista potilastietojärjestelmistä. Esimerkiksi sairaaloiden hoitajakeskustelut ovat tällaista. Nämäkin merkinnät ovat kuitenkin luettavissa kaikille kyseisessä organisaatiossa toimiville potilasta hoitaville.

Potilastietojen lukeminen on oikeutettua sillon kun on hoitosuhde. Hoitosuhteeksi katsotaan mikä tahansa asiointi potilaan kanssa: hoitotyön lisäksi esim. toimistotehtävät. Nykyään on myös sellainen käytäntö, että tietojen lukeminen on sallittua muutenkin kuin hoitotapahtuman yhteydessä. On siis luvallista lukea esimerkiksi psykiatrisia merkintöjä myöhemminkin, halutessaan tietää miten potilaan hoito etenee. Vaikkei olisi kyseistä potilasta vuosiin hoitanutkaan, voi kurkata hänen psykiatri- tai psykologikeskustelujaan siis. Tätä myös tehdään.

Joten katsokaa mitä puhutte missäkin hoitotilanteessa, ja vaatikaa mahdollisuutta neuvotella kirjauksista. Kyse on jokaisen omista yksityisasioista kuitenkin.

• Anonyymi

Lisäys, että jos haluaa tietää kuka on lukenut omia terveystietoja, pitää tilata lokit. Omakannassa näkyy, milloin tietoja on luovutettu toiseen terveydenhuollon yksikköön, mutta ei lokeja eli sitä kuka on mitäkin lukenut.

• Anonyymi

Noin minäkin potilaana olen kaiken käsittänyt kuin mitä (ilmeisesti joku ammattilainen) edellä kerrot, hyvä selvitys. Siitä myös huomaa, miten sekavaa kaikki lopulta on. Minä asennoidun niin, että sama se mitä näkyy minnekin, eipä minulla ole kuin ihmisen asioita, vaikka mielenterveyskin aina brakannut. Käsitän myös niin, että koko organisaatioiden ammattihenkilöt eivät toki jaksa olla kiinnostuneita näistä ihmisten sairasteluasioista, kyllähän siihen leipääntyykin. Se että kaikki näkyy oikeastaan kaikkialle, estää kyllä jos jostakin syystä haluaa kieroilla tai jopa valehdella tai salata jotakin... en ota kantaa onko näin hyvä, niin siis että paljastuu, kunkaikki on avointa kaikille. Mutta ketä kiinnostaa kuitenkaan. Yksi seikka on ainoastaan se, että tuttuja ja sukulaisia on terveydenhuoltohenkilöstössä, sellainen seikka kyllä kismittää, jos tietämättäni tämmöinen ihminen tietää minun tosi henk.koht. asioitani!

Kirjoitat edellä "Omakannassa näkyy, milloin tietoja on luovutettu toiseen terveydenhuollon yksikköön, mutta ei lokeja eli sitä kuka on mitäkin lukenut". Mikä ihme tuo luovutus käytännössä on? Tätä olen miettinyt. Mikä ero on että joku lukee tiedokseen jotakin ja sitten termi luovutus. Ei nykyaikana papereita kuljetella, mutta lähetetäänkö sitten kopio tekstistä sähköisesti jonnekin? Mitä tuo luovutus on? Eihän se pelkkää lukemista ole. terv Potilas X

• Anonyymi

Listan terveydenhuollon yksiköistä saa Omakannassa kohdasta Suostumukset ja kiellot. Siinä näkyy lista koko maan terveydenhuollon yksiköistä. Yleensä oman alueen yksikkö on koko sairaanhoitopiiri, joissain paikoissa se on jaettu kuntiin.

Näiden terveydenhuollon yksikköjen sisällä potilas ei siis voi rajata tietojen näkymistä. Ei siis millään tavalla. Kaikki mikä potilaasta on kirjoitettu näiden yksiköiden sisällä näkyy kaikille häntä hoitaville, ja kaikkien potilastietojen lukeminen on heille myös täysin luvallista, sekä hoitotilanteessa että jälkeenpäin.

• Anonyymi

Kiitoksia vastauksista kaikille. Merkintöjä mielenterveyspuolella minulta löytyykin jo nuorempaa, kun viinapäissäni 15 vuotiaana viilsin ranteeni auki. Kerran ollut myös osastolla lyhyen aikaa tosin. Nyt kyse kuitenkin paljon pahemmista tunnetiloista. En tosin sitten tiedä miten kauan nuo merkinnät näkyvät kun niistä jo melkein 10 vuotta.

Tappaisin itseni jos minulla ei olisi yhtä todella tärkeää ihmissuhdetta. Mutta jos mokaan joitain tiettyjä asioita vielä, olen sopinut itseni kanssa että sitten on lähtö. Jos teen muiden ihmisten elämästä helvettiä niin en ansaitse elää enää. Olen todennut että jossain vaiheessa pitää osata puhaltaa peli poikki. Jos ihminen on vain kävelevä katastrofi, ei sen voi antaa jatkua. Toivoisin etten olisi koskaan syntynyt tähän maailmaan, sillä keskeneräisestä elämästä on aina vaikeampi lähteä kun on saanut jo jonkun välittämään itsestään. En haluaisi aiheuttaa sitä paskaa kenellekään ja koitan elää normaalia elämää mutta kuten alkuun kirjoitinkin se on hiton vaikeaa. Toisena hetkenä mieli on korkeana toisena se saa minut sängyn pohjalle, en syö, olen vihainen ja agressiivinen. Sitten kun lähden miettimään tekojani se syventyy ja syventyy.

T. Aloittaja

• Anonyymi

Etkö vain voisi antaa itsellesi anteeksi näitä tekoja mistä kerrot. Koska ihmisyyteen kuuluu se että tekee vihreitä, jolloinka niistä oppii, ja on entistä parempi ihminen. Et ole se mitä olit ennen tai teit ennen, vaan se minkä menneiyys on sinusta tehny, eli se mitä olet tänään. Se että kannat menneisyyttä taakkana kertoo sen kuinka kaunis ja hyvä ihminen olet, koska et muuten välittäisi ja kokisi taakkaa näistä teoista. Tä elämä on tosi lyhyt muista se, eikä me tiedetä minne täältä mennään. Ei tätä elämää kannata kesken lopettaa, kohta se loppuu kuitenkin. Ja muista että elämä on eräänlainen oppikoulu, ja olet nyt sielä missä olet aina vain kehittyneempänä ihmisenä, ja anna itsellesi anteeksi, ja rakasta itseäsi! Ja jos jotkut teot painaa, niin voithan tässä lyhyessä elämässä missä ei ole mitään menetettävää tai hävettävää, niin koittaa jälkeen päin tehdä jotai konkreettista joka parantaa mieltäsi. Ottaa vaikka yhteyttä ihmisiin jotka liittyy tekoisisi tms. mitä nämä teot nyt sitten onkaan. Ja jos se ei jostain syystä ole mahdollista, niin silloin sitten tiedät että ei ole, ja voit antaa itsellesi anteeksi ja rauhan silti, ja mennä eteen päin ollen se mikä olet nyt ja saaden hyvää mieltä itsellesi toimilla tässä hetkessä hyvin, ja hengittää siitä, ja kokea että olet se mitä teet tässä hetkessä etkä se mitä teit ennen, ja valjastat vain menneisyyden rikastuttava oppina elämästä.

Ymmärrän tuon miten kuvaat asioiden vain syventyvän ja syventyvän mielessä. Osittain asiat voi olla neurolgista harhaa ikään kuin ja huono psykofyysinen tasapaino saa asiat tuntumaan siinä hetkessä valtavilta ilman toivoa oikeasta tavasta käsitellä niitä, mutta sitten on se todellinen psykologinen puoli, ja näiden kahden raja voi olla häilyvää. Koita huolehtia tästä fysioloigesta puolesta elämällä mahdollisemman terveellisesti ruokavaliosta liikuntaan ja unirytmiin jne. Ja mitä psykoglogiaan tulee niin asiat on jossain määrin hyvä kahlata läpi, jotta niihin saa muodostettua ajatusmallin millä ne asiat saa ikään kuin käsitellyt-kansioon siirrettyä syrjään poissa kummittelmasta ja taakkana. Sen ajatusmallin rakentuminen ja ymmärtäminen voi toki olla vaikea ja aikaa vievä prosessi. Asiota voi myös oikoa jos on mahdollista tehdä jotain konkreettista vaivaavalle asialla, aina toki tälläistä mahdollisuutta ei ole edes teoriassa, mutta sanoinkin oikoa.

En suosittelisi luonnottomia luonnollista psykofyysistä toimintaasi sotkevia ja psykofyysisiä tuntemuksia salpaavia mielialalääkkeitä, mutta en lähde asiasta itsetuhoiselle saarnaamaankaan. Jos tilanne on niin paha, että tarvitset pakosti jotain apua. Vaikka avuksi en lähtökohtasesti mieliealalääkkeitä laske. Mieti nyt kuitenkin millä eri keinoilla voisit tuoda itsellesi hyvinvointia ilman lääkkeitä, mieti tarkkaan tarpeitasi ja vastaavasti elämäsi rasitteita, saako jotain rasitetta karsittua. Mikä voisi tuottaa sinulle iloa, merkityksellityyssä tai muuten hyvinvointia? Rakasta itseäsi ja ole armollinen itsellesi.

• Anonyymi

" Jos teen muiden ihmisten elämästä helvettiä niin en ansaitse elää enää."

Olet minusta jotenkin perustavanlaatuisesti väärin käsittänyt vastuusi. Pitäisi päästä pohtimaan jonkun luotettavaksi kokemasi ihmisen kanssa mitä oikeasti on tapahtunut ja mitä ei.

Kaikki me joskus aiheutamme ikäviäkin ja pahojakin asioita, elämä on sellaista, kukaan ei siltä välty. Et ole mitenkään poikkeus, mistä tahansa onkin kyse. Jotenkin se on varmaan mielessäsi paisunut ja saanut sellaisen tulkinnan mitä kannattaisi tarkastella kriittisesti.

Tekevälle sattuu. Sille joka ELÄÄ, varmasti sattuu. Kukaan ei voi välttyä tekemästä pahaa, joskus tahallaan joskus vahingossa. Kaikki me teemme pahaa myös siis ihan tahallamme joskus, moni vaan ei tiedosta sitä, koska ei viitsi tai ei kykene näkemään vikoja itsessään tai ei kykene tuntemaan syyllisyyttä. Mistä sinulle on tullut käsitys, että olisit jotenkin erilainen tässä suhteessa kuin muut, että muka vain sinä tekisit "läheistesi elämästä helvettiä"? Niin kuin moni muu ei olisi tehnyt samaa sinua kohtaan joskus?

Sori vaan - olet väärässä. :) sinä, tai se tai ne, jotka ovat joskus iskostaneet sinuun tuollaisen käsityksen, kasvattamalla tai manipuloimalla tai esimerkkiä antamalla.

Et kuitenkaan voi estää itseäsi aiheuttamasta kaikenlaista läheisillesi, kuten me kaikki muutkin aiheutamme. Aiheutamme pahaa, hyvää ja kaikkea siltä väliltä. Joskus aiheutamme erittäin pahaa, joskus erittäin hyvää. Kuolema taitaa todella olla ainoa keino varmistaa, että mitään pahaa ei koskaan aiheuta. Siinä vaan menetetään myös mahdollisuus kaikken hyväänkin. Et ehkä juuri nyt pysty näkemään kaikkea sitä hyvää, minkä olet tehnyt. Siksi sinun pitäisi mielestäni päästä juttelemaan jonkun kanssa joka voi kertoa ainakin toisen näkökulman. Silloin kun on kovin ahdistunut, ihmisellä on ns. putkinäkö ja näkee vain sen mitä ennalta odottaa, senkin vääristyneesti.

Tulee sellainen olo, että sinua on manipuloitu. Onkohan lähipiirissäsi ollut joku marttyyrimäinen henkilö, sellainen joka kärsii hirveästi, mutta ei anna auttaa itseään... sellainen joka ei anna hyvittää itselleen, jos joku on joskus loukannut heitä... sellainen joka hyötyy siitä että koet noin?

Tässä on video, jossa psykologi kertoo gaslightingiksi kutsuttavasta manipuloinnin muodosta. Sellaisesta vuorovaikutustyylistä, jolla saadaan ihminen epäilemään itseään, kyvykkyyttään ja havaintojaan, ja tuntemaan syyllisyyttä, aiheetonta tai liiallista:
      https://www.youtube.com/watch?v=4uxipIsaUGA

• Anonyymi

PS. Gaslighting-tyyppistä ja muuta manipulaatiota voi tapahtua joskus tahoilta joilta sitä ei mitenkään odottaisi... yksilöiltä, jotka toimivat järjestelmissä, ja kokonaisilta järjestelmiltä, jotka ovat ehkä rakennettukin vähän sillä tavoin että manipulointi on osa niitä. Terveydenhuoltojärjestelmä ja mielenterveysjärjestelmä etenkin ovat sellaisia.... Oikeastaan vähän kaikki jotenkin valtaa käyttävät järjestelmät, ja henkilöt, jotka toimivat niissä. Omasta edustaan on siis kyse ja kuinka toimivat sen edistämiseksi epäsuorasti... voi olla ihan tiedostamatontakin jonkun yksilön taholta tietenkin, ja sen vuoksi vielä vaikeampaa torjua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      122
      5115
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      30
      3658
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2460
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1578
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1560
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1504
    7. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      23
      1391
    8. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1292
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1198
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1117
    Aihe