Pakon puolustajien mielestä he voivat huutaa kurkku suorana pakkoruotsia muille ja heilutella perustuslakia ja säätiömiljoonia ja nälviä "fennoja", joiden isovanhemmat kaatuivat sodissa ja nyt lapset takkuavat pakkoruotsinsa kanssa.
Mutta kun sitten joku tulee ja kysyy, eikö olisi ruotsinkielisillekin parempi, että heidän lapsensa saisivat mahdollisuuden kielikylpyyn suomeksi, koska "lisää kieliä, ei vähemmän", koska "pienet lapset imevät itseensä vieraita kieliä kuin sieni vettä", koska "kukaan ei ole valittanut, että osaa liikaa kieliä", niin eikun taas huutamaan.
Pakon puolustajilla on aivan mieletön usko siihen, että koko maailma on täällä teitä varten ja heillä on nyt niin vaikeaa muutenkin, kun suuren historian ja korkean sivistyksen jälkeen päätyivät pieneksi kielivähemmistöksi Jumalan selän taakse kaiken maailman itäbalttien ja puoliryssien sekaan.
Sellainen sana kuin reiluus kannattaisi pistää pohdintaan. Onko reilua vaatia muita opiskelemaan palvelupakkoruotsia, joka ei anna heille mitään, mutta kieltäytyä itse nostamasta maan pääkieltä ruotsinkielisissä kouluissa äidinkielen tasolle, kun siihen on erinomaiset mahdollisuudet ja kielelle on käyttöä?
Pakon puolustajat - huutoa riittää, ei kykyä ottaa reilusti vastuuta tai nähdä muitten tilannetta
15
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Meillä "pakon puolustajilla" on yksi ero teihin "pakon kriitikoihin" nähden: Me emme koe vieraita kieliä uhkana, vaan etuna. Kannatamme sitä, että lapsemme saavat jatkossakin opiskella monipuolisesti kieliä ja valita itse aloittavan kielensä.
- Anonyymi
Maalailet omiasi.
Pakkoruotsi on riesa.
Ruotsi kuuluu valinnaiskielten tarjottimelle, jolta saa valita vaikka hurumykky.
Mutta pakollinen ruotsi ei voi enää olla.
Te pakon puolustajat sen sijaan koette uhkana suomenkieliset ja uussuomalaiset lapset, jotka ruotsin sijaan panostavatkin itselleen oikeasti merkityksellisiin taitoihin. Miksi? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maalailet omiasi.
Pakkoruotsi on riesa.
Ruotsi kuuluu valinnaiskielten tarjottimelle, jolta saa valita vaikka hurumykky.
Te pakon puolustajat sen sijaan koette uhkana suomenkieliset ja uussuomalaiset lapset, jotka ruotsin sijaan panostavatkin itselleen oikeasti merkityksellisiin taitoihin. Miksi?Kielialoite vain 2000 nimeä.
Te aktiivit olette se oikea riesa, lapsellista jankutusta, onneksi olette niin vähäisiä määrältänne. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maalailet omiasi.
Pakkoruotsi on riesa.
Te pakon puolustajat sen sijaan koette uhkana suomenkieliset ja uussuomalaiset lapset, jotka ruotsin sijaan panostavatkin itselleen oikeasti merkityksellisiin taitoihin. Miksi?"Te pakon puolustajat sen sijaan koette uhkana suomenkieliset ja uussuomalaiset lapset"
Minä olen suomenkielinen suomalainen, joka ei koe ketään tai mitään uhkana, vaan haluaa tarjota lapselleen monipuolisen kielivarannon. Nyt siihen on jälleen hyvät mahdollisuudet. Minulla ei siksi ole tarvetta taistella täällä demokratiaa ja hyvää kielten opetusta vastaan jatkuvasti, kuten "eräillä" on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
"Te pakon puolustajat sen sijaan koette uhkana suomenkieliset ja uussuomalaiset lapset"
Minä olen suomenkielinen suomalainen, joka ei koe ketään tai mitään uhkana, vaan haluaa tarjota lapselleen monipuolisen kielivarannon. Nyt siihen on jälleen hyvät mahdollisuudet. Minulla ei siksi ole tarvetta taistella täällä demokratiaa ja hyvää kielten opetusta vastaan jatkuvasti, kuten "eräillä" on.Jos oikeasti haluat maalle hyvän kielivarannon, antaisit ihmisten valita ruotsin ja muitten kielten välillä.
Miksi haluat pakottaa muitten lapset lukemaan ruotsia alakoulusta yliopistoon, vailla vapautuksia? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos oikeasti haluat maalle hyvän kielivarannon, antaisit ihmisten valita ruotsin ja muitten kielten välillä.
Miksi haluat pakottaa muitten lapset lukemaan ruotsia alakoulusta yliopistoon, vailla vapautuksia?Minusta meillä on Suomessa nyt aivan erinomaiset mahdollisuudet tarjota omalle lapselle hyvä kielivaranto. Miksi taistelisin tuulimyllyjä vastaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minusta meillä on Suomessa nyt aivan erinomaiset mahdollisuudet tarjota omalle lapselle hyvä kielivaranto. Miksi taistelisin tuulimyllyjä vastaan?
Lapselle tarjotaan kielitaitoa, maalle rakennetaan kielivarantoa.
Pakkoruotsi on riesa, rasite ja este. Kun se lähtee, kielivaranto alkaa laajeta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minusta meillä on Suomessa nyt aivan erinomaiset mahdollisuudet tarjota omalle lapselle hyvä kielivaranto. Miksi taistelisin tuulimyllyjä vastaan?
Miksi haluat pakottaa muitten lapset lukemaan ruotsia alakoulusta yliopistoon, vailla vapautuksia?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi haluat pakottaa muitten lapset lukemaan ruotsia alakoulusta yliopistoon, vailla vapautuksia?
Kuka pakottaa ketä? Koulujen opetussuunnitelmasta vastaavat ammattilaiset yhdessä meidän valitsemiemme päättäjien kanssa. Minun ei tarvitse siksi pakottaa ketään, tai syytellä viattomia ihmisiä tällä palstalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kuka pakottaa ketä? Koulujen opetussuunnitelmasta vastaavat ammattilaiset yhdessä meidän valitsemiemme päättäjien kanssa. Minun ei tarvitse siksi pakottaa ketään, tai syytellä viattomia ihmisiä tällä palstalla.
Se, ettet halua ihmisten saavan valita ruotsin sijaan jotain muuta kieltä, on kyllä pakottamista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se, ettet halua ihmisten saavan valita ruotsin sijaan jotain muuta kieltä, on kyllä pakottamista.
Tietenkin se on pakkottamista, oppivelvollisuusaineet ovat KAIKKIALLA maailmassa pakollisia, eli niitä on pakko lukea. Hyvä kun ymmärsit tämänkin.
- Anonyymi
"Pakon puolustajien" ei tarvitse huutaa, olemme tyytyväisiä Suomen kielten opetukseen.
- Anonyymi
Tiedätkö, lapsesi saavat jatkaa entisenlaisella valikoimalla.
Meille muille vain aukeaa lisää mahdollisuuksia, kun pakkoruotsin voi vaihtaa... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tiedätkö, lapsesi saavat jatkaa entisenlaisella valikoimalla.
Meille muille vain aukeaa lisää mahdollisuuksia, kun pakkoruotsin voi vaihtaa...Pakon purkaminen ei vie keneltäkään mitään, se vain antaa lisää mahdollisuuksia.
Tärkeitä palveluja ei nytkään hoideta oikeasti pakkoruotsilla. Pakkoruotsinsa lukeneita riittää kuitenkin vuosikymmeniksi, joten palvelujen uudelleen rakentamiseen ajanmukaisin keinoin on hyvää aikaa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki1976038Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442837- 442307
- 932069
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382011Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2291405- 771382
Naton korkein sotilasjohtaja: Meidän on iskettävä ensin
Olen täysin samaa mieltä ja nämä iskut pitäisi olla jo suunniteltu ja tuhota käytännössä kaikki venäjän hyökkäysmateriaa2991375Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131307Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j61236