Jos Suomen luonnosta ottaa sisäkasvatukseen
jotain kasveja, niin pysyvätkö ne "ikivihreänä",
vai onko niillä jokin automaattinen kuihtuminen,
odottaen talvea?
Vesikasveilla käsittääkseni ainakin on tälläinen
sopeutuma?
Kasveja luonnosta?
3
103
Vastaukset
- Anonyymi
Ei luonnonkasvit elä kauan sisällä.
Huonekasvit on jalostettu viihtymään sisällä. - Anonyymi
Osaa huonekasveista ei ole jalostettu mitenkään mutta niiden normaali elinympäristö muistuttaa enemmän meidän huoneolosuhteitamme kuin meidän luontomme täällä kotona.
Esim traakkipuut kerätään alkujaan jostakin Ruandan viidakosta jossa ne kasvaa aluskasvillisuutena. Silloin kun siellä oli sota oli erittäin vaikea saada traakkipuun taimia tukuista Hollannista.
Kentianpalmu tulee alkujaan Lord Howe-nimiseltä saarelta 600 km itään Australian rannikolta. Sekin on viidakkokasvi ja lisätään siemenestä. Moni ison rungon omaava isompi viherkasvi on valitettavasti otettu luonnosta jostain substrooppisesta metsästä sellaisenaan. Ne vaan käyvät mutkan suurien puutarhojen ja kasvitukkujen kautta niin että nähdään että ne elävät ensimmäisen siirron jälkeen. Hollannissa yhdellä suurimmalla kasvihuoneella on 14 metrin huonekorkeus ja näitä suuria kasveja ei todellakaan kasvateta siellä koska siihen ei ole varaa eikä kellään olisi varaa ostaa niitä. Moni näistä kasveista pärjää yllättävän vähällä valolla joten siksi ne pärjäävät meidän olohuoneissa joissa voi olla pimeää mutta tasainen lämpö. Kasvinjalostus on lähinnä keskittynyt kukkiviin kasveihin joita on helpompi risteyttää ja lisätä meristeenilisäyksellä. Ja siemenetkin ovat edelleen aika tärkeässä osassa kasvinjalostuksessa. - Anonyymi
Veikkaisin, että esim. voikukka saattaisi jollain tapaa toimia ympärivuotisena kasvina, ottaen huomioon sen varsin monipuolisen esiintymisalueen.Olen monta kertaa jo meinannnut kokeilun laittaa käyntiin, mutta toistaiseksi ei ole jäänyt kiinnostavammilta kasvijutuilta tarpeeksi tilaa käyttöön. Metsämansikka on ollut joskus noin vuoden sisällä kasvussa. Kukinto häiriintyy ilman minkäänlaista viileyttä ja muutama marja minkä sain oli aika erikoisia väritykseltään. Mansikanmakuisia tosin. Vihreet osat kyllä kasvoi vähän luonnottomankin hyvin sisällä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies kateissa Lapualla
Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla1176096Poliisi tutkii murhaa Paltamossa
Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta334217- 823372
Jos me voitais puhua
Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä183006Jenna meni seksilakkoon
"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t2582120Joo nyt mä sen tajuan
Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?882014Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."
Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui441892- 1441819
Olipa ihana rakas
❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau81706Vain yksi elämä
Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu881579