Hyvät venekiikarit?

Anonyymi

Millaiset kiikarit kannattaa hankkia? Tarvitsenko kompassia tai muita varusteita kiikareissa? Saako viissatasella kunnolliset vai meneekö toinenkin?

Tällä hetkellä on käytössä 70-lukulaiset peruskiikarit joilla näkee suunnilleen saman kuin ilmankin. Millaiset kiikarit Sinulla on ja millaisia kokemuksia on kertynyt?

16

2627

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mulla on Cat eye 7x50Kamakura Sea Master 7×50 ,jossa on etäisyymittari, valaistu kompassi. Vesitiivis, typpitäyttö ja kumipinta.

Jos nyt ostaisin uuden niin se olisi ehkä Kamakura Sea Master 7×50 Compass.

• Anonyymi

oops. po
      Mulla on Cat eye 7×50 jossa on etäisyymittari, valaistu kompassi. Vesitiivis, typpitäyttö ja kumipinta.

Jos nyt ostaisin uuden niin se olisi ehkä Kamakura Sea Master 7×50 Compass.

• Anonyymi

Olen käyttänyt monenmoisia kiikareita veneissä ja laivoilla. Parhaat ovat olleet Zeissin 7x50 automaattitarkeinteiset kiikarit. Hinta vaan on ihan liian kallis tavis veneilijälle. Sitten olen käyttänyt ihmeellisiä komapassilla varustettuja merikiikareita joista molemmat kokeilemani olivat kiikareina kelvottomia. Omassa veneessäni omalla tahjalla ostettuna ovat venäläiset 7x50 kiikarit. Olivat itäblokin sotilakiikareiden vakiomalli ja neuvostoliiton kävijöiden vakiotuliainen kun eivät juuri mitään maksaneet. Ne olivat tehty sotilas-standardien mukaan ja siis kestävät ja toimivat ilman mitään hienouksia. Optisesti sieltä paremmasta päästä vaikka vertaa niitä nykypinnoitettuihin laatukiikareihin. Nyt niitä (Tento) saa esim tori.fi ostettua edullisesti.

• Anonyymi

Minulla on yhdet venäläiset kiikarit. Olisikohan Tento ollut juuri merkki. Ostettu 80-90 -lukujen taitteesta sen ajan NL:sta. Tosi paskat. Samoin on myös sellaiset hyvin yleiset 70-lukulaiset joita näkee lähes joka toreilla. Me vaatisivat avaamisen ja puhdistuksen. Ovat niin likaiset jo jopa sisältäkin.
        t: Aloittaja

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulla on yhdet venäläiset kiikarit. Olisikohan Tento ollut juuri merkki. Ostettu 80-90 -lukujen taitteesta sen ajan NL:sta. Tosi paskat. Samoin on myös sellaiset hyvin yleiset 70-lukulaiset joita näkee lähes joka toreilla. Me vaatisivat avaamisen ja puhdistuksen. Ovat niin likaiset jo jopa sisältäkin.

Kamakura Sea Master 7x50
        Vene-lehti: hinta-laatusuhteeltaan ylivoimaisesti paras kiikari.

• Anonyymi

Se tarvitsetko kompassia on ihan sinun oma valinta. Mihin sitä olet ajatellut käyttää?

Veneeni yksissä kiikareissa on kompassi ja käytän näitä kiikareita mm. navigoinnin tukena, joten se on minulle pakollinen varuste. Parissa muissa veneeni kiikareissa kompassai ei ole enkä niihin sitä kaipaa. Mutta jos et ota suuntimia navigoidessasi, niin tuskin tarvitset kompassia kiikareihin.

Kiikarin kompassissa ei ole valoa, mutta on järjestely millä kompassin saa valaistua. En halua riskiä, että paristo pääsee vuotamaan kiikariin. Olen ollut tyytyväien tähän järjestelyyn.

Se mitä omainaisuuksia eniten kaipaan on hyrrävakautus ja valovahvistin. Mutta perus-veneilijän eurot ei sellaisiin kiikareihin riitä.

• Anonyymi

Katselen kiikareilla toisia veneitä, laivoja, lintuja, saaria ja yläosattomia naisia mökkilaitureilla mutta myös viittoja, merimerkkejä, kiviä ja navigointia edesauttavia maamerkkejä. Tämä viimeinen ryhmä on se tärkein ja usein huonoissa olosuhteissa eteensattuva tarve. Kuten tuossa jo sanoin, nykykalusto alkaa olemaan aika paskana ja ajattelin että jos viissatasen laittaisin uusiiin kiikareihin niin lieköhän tuo vielä mitään. Canonilla olisi todella houkutteleva vakaimellinen malli, mutta hinta on tonnin enemmän. Ei oikein viitsis kiikareihin niin paljoa laittaa.

t: aloittaja

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Katselen kiikareilla toisia veneitä, laivoja, lintuja, saaria ja yläosattomia naisia mökkilaitureilla mutta myös viittoja, merimerkkejä, kiviä ja navigointia edesauttavia maamerkkejä. Tämä viimeinen ryhmä on se tärkein ja usein huonoissa olosuhteissa eteensattuva tarve. Kuten tuossa jo sanoin, nykykalusto alkaa olemaan aika paskana ja ajattelin että jos viissatasen laittaisin uusiiin kiikareihin niin lieköhän tuo vielä mitään. Canonilla olisi todella houkutteleva vakaimellinen malli, mutta hinta on tonnin enemmän. Ei oikein viitsis kiikareihin niin paljoa laittaa.

t: aloittaja

Edelleenkään tuo listasi ei ole sellainen, joka vaatii kompassin. Ellet sitten etsi jotain kohdetta jonka suunnan tiedät. Otat esim. kartalta suuntiman johonkin (radiomasto, reimari, majakka, jne) ja etsit sen kiikareilla kompassin avulla. Eli jos aktiivisesti käytät suuntimia (suuntia kartalta), niin silloin kompassi on hyvä lisä. Muuten ihan turha. Jos ajelet vain plotterilla, niin silloin suuntia ei yleensä juuri oteta navigoinnin tueksi.

Itselläni on Nikon 7x50CF WP GLOBAL COMPASS kiikarit. Mielestäni ihan riittävän hyvä optiikka ja kompassi toimii hyvin.

https://www.nikon.fi/fi_FI/product/sport-optics/binoculars/marine/7x50cf-wp-global-compass

On minulla veneessäni hyvät lintukiikaritkin, vähän parempi optiikka niissä on, mutta olivat ne kallimatkin.

• Anonyymi

Olet ihan oikeassa. Siksi vähän tuossa kyselinkin että onko siitä kompassista sunnuntaiveneilijälle mitään iloa. Jääköön se siis pois hankinnasta.
        Nuo Nikonit vaikuttavat kovinkin kiinnostaville.

• Anonyymi

Kiikarien käytössä eniten näköä haittaa se kuvan pomppiminen ja tärinä. Parhaita ovat Canonin optisella kuvanvakaajalla varustetut kiikarit. Mulla on se pienin malli. Ei ole veden kestävä, mutta ei tarvitsekaan.

• Anonyymi

Veneessä on kahdet: n 100$ maksaneet Bushnellit ja 1000$ maksaneet Steinerit. 7x50 luonnollisesti molemmat. Hyvässä valossa noiden kahden ero on todella pieni. Hämärässä Steinerit selvästi paremmat. Kompassia en kaipaa kiikariin ja kummassakaan sitä ei ole.

Jossain vaiheessa kehuttiin kovasti Fujinon 7x50 kiikarin hinta-laatusuhdetta. Parit sellaiset olen kavereille hankkinut lahjaksi ja monessa veneessä kokeillut ja melko hyviksi todennut.

• Anonyymi

Fujilta tulossa uusi FUJINON TS-X 14x40

• Anonyymi

Fujilla näyttä olevan myös TS 12x28 ja uudempi TS16x28 vakautettu kiikari

• Anonyymi

Itsellä Talamexin 7*50 kompassikiikarit, maksoivat pari vuotta sitten tarjouksessa 80 €. Hyvin ovat asiansa ajaneet ne pari kertaa kesässä kun olen niitä käyttänyt (lähinnä ajan tappamiseen hiljaisilla tuulilla). Pidän tosin kiikareita sen verran turhana varusteena saaristoveneilyssä, että olisin kyllä sijoittanut tuon kahdeksankymppisen johonkin muuhun elleivät kiikarit olisi katsastusvaruste.

• Anonyymi

Kyllä vastauksista päätellen kiikareiden valinnassa taitavat makuasiat vaikuttaa paljon. Joku on tyytyväinen "ladaan" ja toinen haluaan "mersun".

Itselläni on Steinerin huippumalli Commander Global 7x50 Compass. Ei tarvitse miettiä teinkö komromissin. Mitä kauemmin näitä on käyttänyt niin sitä tyytyväisempi olen ollut. Tosin laadusta saa kyllä sitten maksaa:
      https://www.steiner-optics.com/binoculars/marine/commander-global-7x50

• Anonyymi

Ainoo asia mitä kiikareista löysin on nämä teksit oisko kellään mitään tietoo arvosta/ominaisuuksista? star 12x50 antireflex field 5° S7-695No91966 TRIPLE TESTED ja ei googlesta ei löydy yhtään mitään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nyt tajusin mitä haet takaa

En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä
      Ikävä
      40
      3057
    2. Kaksi tyttöä putosi

Minkä takia ne tytöt katolle oli kiivenny?
      Helsinki
      80
      2801
    3. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      184
      2428
    4. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      36
      2155
    5. Kiitos kun sanoit ikävästi minulle, herkälle

Sait kesälomani pilattua😔
      Ikävä
      18
      1476
    6. Naiselle mieheltä

Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?
      Ikävä
      23
      1403
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1396
    8. Kaipaan niin....

Aaawww mikä kaipuun tunne iski ja lujaa🥺😭❤️
      Ikävä
      10
      1274
    9. Eiii...

Etkä! 😘
      Ikävä
      13