objektin lisäys

peetee

Miten lisätään objekti suorituksen aikana. Eli kysyn siis koodivinkkiä, miten voin esim. Commandbuttoniin kirjoittaa koodin joka lisää textbox:in lomakkeeseen. Tarvitsisin Vba -koodia.

6

560

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

Jos tekstiruudun sijoittaa lomakkeelle ja määrittelee sen ensin näkymättömäksi (esim. Teksti1.Visible=FALSE). CommandButton-kontrollissa Teksti1.Visible=TRUE toisi tekstiruudun uudelleen lomakkeelle näkyviin. Samalla tekstiruudun kokoa ja sijaintia voisi tarvittaessa muuttaa?

• -jk-

VB6:ssa näin; en tiedä, toimiiko VBA:na.

Set txtBox1 = Controls.Add("VB.TextBox", "Text1")
      With txtBox1
      .Width = 2000
      .Height = 300
      .Top = 500
      .Left = 50
      .Visible = True
      .Text = "Eka tekstipoksi"
      End With

Set txtBox2 = Controls.Add("VB.TextBox", "Text2")
      With txtBox2
      .Width = 2000
      .Height = 300
      .Top = 500
      .Left = 2250
      .Visible = True
      .Text = "Toka tekstipoksi"
      End With

• peetee

Eipä näytä vba:ssa toimivan.

• Petri_Petri

Itse olen tehnyt tuon niin, että olen tehnyt yhden indeksikontrollin formille, koska käsittääkseni ilman sitä ei kontrolleja voi lisätä. Tai se on ainakin helpoin tapa.

Eli lisää formille TextBox:
      - laita nimeksi mikä tahansa, vaikka MunTekstiKontrolli
      - laita Index-properties nollaksi (jotta se on taulukkokontrolli eli indeksikontrolli)
      - laita kontrollin Visible-properties Falseksi, jotta se ei näy formissa

Sitten kun haluat ottaa sen käyttöön, niin muuta kontrollin Visible-properties Trueksi.

Nyt voit myös lisätä TextBoxeja kuinka monta tahansa.
      - Kontrollin lisäys: Load MunTekstiKontrolli(1)
      - Muuta se näkyväksi: MunTekstiKontrolli(1).Visible=True
      - Aseta sille koordinaatit, esim.: MunTekstiKontrolli(1).Top=100:MunTekstiKontrolli(1).Left=500
      - Määritä sen koko, esim.: MunTekstiKontrolli(1).Height=1000:MunTekstiKontrolli(1).Width=2000

Sama toimii myös muiden kontrollien kohdalla.

• peetee

Tuo ei ilmeisesti toimi vba:ssa, koska siinä ei objekteilla ole ominaisuutta index. Vb 6:ssa tuo kyllä toimii.

• Petri_Petri
        peetee kirjoitti:

Tuo ei ilmeisesti toimi vba:ssa, koska siinä ei objekteilla ole ominaisuutta index. Vb 6:ssa tuo kyllä toimii.

Luulin että kysyit sitä VB:stä. En ole paljon tehnyt VBA:lla, mutta täytyihän tuota yrittää.

Sain sen toimimaan Excelillä. Eli kun olet tehnyt formin (joka alla on nimellä "UserForm1"), niin seuraava ohjelmakoodi lisää aina uuden tekstikontrollin. Se tulee suoraan näkyviin, joten visible-propertiesta ei tarvitse asettaa Trueksi. Alla olevassa esimerkissä uusi TextBox tulee edellisen alle, jotta ne eivät mene päällekkäin. Uuden kontrollin tekstisisällöksi tulee sen Y-koordinaatti (eli TOP-properties).

Sub TekstikontrollinLisäys()
        'Tämä lisää Excel-formiin uuden tekstiboxin
        'Laitetaan se aina 20 pistettä edellisen alle
        Dim UusiKontrolli As Control
        Static Y

Set UusiKontrolli = UserForm1.Controls.Add("forms.textbox.1")
        Y = Y 20
        UusiKontrolli.Text = Str$(Y)
        UusiKontrolli.Top = Y

End Sub

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      720
      2740
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      347
      2387
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      26
      2182
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      34
      2136
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1768
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1292
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1289
    8. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      66
      1145
    9. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      1140
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      4
      1105
    Aihe