Puhelinjohdon kytkentä

a d s l

Muutin uuteen kerrostaloasuntoon ja siellä ei ole perinteisiä puhelinpistorasioita, vaan rj45-liittimelliset puhelinrasiat. Kysynpä siis sopiiko päätelaitteen johdossa oleva rj11-liitin suoraan seinässä olevaan rj45-liittimeen, vai vaatiiko se jonkin adapterin väliin?

17

32209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimimerkki

      Käyhän se kun käyttää pientä väkivaltaa apuna.
      Mutta sitä ei suositella. Eli väliin tarvitaan kaapeli, jossa toisessa päässä on RJ11-liitin ja toisessa päässä RJ45-liitin.

      • höps

        Miten niin väkivaltaa ?

        RJ11 menee heittämällä RJ45 rasiaan kun se on juurikin samaa standardia, vain yhtä paria kapeampi. Jos on valmis piuha niin eikun kiinni vaan.


      • eli...
        höps kirjoitti:

        Miten niin väkivaltaa ?

        RJ11 menee heittämällä RJ45 rasiaan kun se on juurikin samaa standardia, vain yhtä paria kapeampi. Jos on valmis piuha niin eikun kiinni vaan.

        Kuinka se RJ11 työnnetään siihen RJ45-rasiaan, kun se on kapeampi, niin käy moneen kohtaan, vasemmalle reunalle, keskelle ja oikealle reunalle. Ja mahtaako RJ11-johdotus käydä suoraan noihin rasioihin. Että kuinka on?


      • RJ45-rasiassa
        eli... kirjoitti:

        Kuinka se RJ11 työnnetään siihen RJ45-rasiaan, kun se on kapeampi, niin käy moneen kohtaan, vasemmalle reunalle, keskelle ja oikealle reunalle. Ja mahtaako RJ11-johdotus käydä suoraan noihin rasioihin. Että kuinka on?

        RJ11-liitin pitäisi sopia keskelle RJ45-rasiaa. Puhelin käyttää liittimen kahta keskimmäistä johdinta ja sen pitäisi toimia ongelmitta.

        Tämä toimenpide usein kuitenkin tavallaan pilaa RJ45-rasian, koska liittimen reunimmaiset johtimet vääntyvät alas. Näitä reunimmaisia johtimia käyttäisi esim. ethernet-lähiverkko. Jos huoneistossa joskus myöhemmin tarvitaankin lähiverkkoa, rasioiden toimivuus voi olla kehno.


      • höps
        RJ45-rasiassa kirjoitti:

        RJ11-liitin pitäisi sopia keskelle RJ45-rasiaa. Puhelin käyttää liittimen kahta keskimmäistä johdinta ja sen pitäisi toimia ongelmitta.

        Tämä toimenpide usein kuitenkin tavallaan pilaa RJ45-rasian, koska liittimen reunimmaiset johtimet vääntyvät alas. Näitä reunimmaisia johtimia käyttäisi esim. ethernet-lähiverkko. Jos huoneistossa joskus myöhemmin tarvitaankin lähiverkkoa, rasioiden toimivuus voi olla kehno.

        Mikä tässä on niin vaikeaa ? Pitäisi saada myytyä asiakkaalle yksi ylimääräinen piuha "järkyttävään" hintaan vai ?

        RJ11 menee tasan yhteen kohtaan RJ45 rasiassa kun sen ohjaus/kiinnike lipare on juuri saman kokoinen kuin RJ45:ssa.

        >...tavallaan pilaa RJ45-rasian, koska liittimen reunimmaiset johtimet vääntyvät alas.

        Ei taida olla pahemmin kokemusta ? Ei todellakaan pilaa koska RJ11:n muoviosa on sen verran leveä että se painaa RJ45:n pinnit ylös lähes samalla tarkkuudella kuin itse 45:nen. Kysymys on kymmenesosa milleistä.


      • joihin viisas ei joudu
        höps kirjoitti:

        Mikä tässä on niin vaikeaa ? Pitäisi saada myytyä asiakkaalle yksi ylimääräinen piuha "järkyttävään" hintaan vai ?

        RJ11 menee tasan yhteen kohtaan RJ45 rasiassa kun sen ohjaus/kiinnike lipare on juuri saman kokoinen kuin RJ45:ssa.

        >...tavallaan pilaa RJ45-rasian, koska liittimen reunimmaiset johtimet vääntyvät alas.

        Ei taida olla pahemmin kokemusta ? Ei todellakaan pilaa koska RJ11:n muoviosa on sen verran leveä että se painaa RJ45:n pinnit ylös lähes samalla tarkkuudella kuin itse 45:nen. Kysymys on kymmenesosa milleistä.

        No, en tosiaan itse ole viitsinyt kokeilla, meneekö rasia pilalle. Netistä löytyy kyllä ihan riittävästi kertomuksia muiden kokemuksista.

        RJ11-liittimessä on kolot kuudelle pinnille. RJ45-rasiassa on kahdeksan pinniä. Reunassa olevat joutuvat muita pahempaan puristukseen -- tämä on fakta.


      • höps
        joihin viisas ei joudu kirjoitti:

        No, en tosiaan itse ole viitsinyt kokeilla, meneekö rasia pilalle. Netistä löytyy kyllä ihan riittävästi kertomuksia muiden kokemuksista.

        RJ11-liittimessä on kolot kuudelle pinnille. RJ45-rasiassa on kahdeksan pinniä. Reunassa olevat joutuvat muita pahempaan puristukseen -- tämä on fakta.

        >No, en tosiaan itse ole viitsinyt kokeilla,
        Jos olet alan väkeä, kuten annat ymmärtää, käy varastosta RJ45 jatkoholkki niin ei tarvitse asunnon tai konttorin asennuksia tärvätä.

        >Netistä löytyy kyllä ihan riittävästi kertomuksia muiden kokemuksista.
        Löytyisköhän linkkiä kun en itse ole törmännyt ?

        Ensin sanoit että:
        "liittimen reunimmaiset johtimet vääntyvät alas."
        sitten että:
        "Reunassa olevat joutuvat muita pahempaan puristukseen"

        Koeta nyt päättää kumminpäin ne taipuvat. :)

        >-- tämä on fakta.

        Ota nyt hyvä ihminen ja kokeile niin ne faktat kummasti kirkastuu.

        Ei sillä että tämä olis niin iso asia että kannattaisi kiistellä ;-)


      • tässä näyte
        höps kirjoitti:

        >No, en tosiaan itse ole viitsinyt kokeilla,
        Jos olet alan väkeä, kuten annat ymmärtää, käy varastosta RJ45 jatkoholkki niin ei tarvitse asunnon tai konttorin asennuksia tärvätä.

        >Netistä löytyy kyllä ihan riittävästi kertomuksia muiden kokemuksista.
        Löytyisköhän linkkiä kun en itse ole törmännyt ?

        Ensin sanoit että:
        "liittimen reunimmaiset johtimet vääntyvät alas."
        sitten että:
        "Reunassa olevat joutuvat muita pahempaan puristukseen"

        Koeta nyt päättää kumminpäin ne taipuvat. :)

        >-- tämä on fakta.

        Ota nyt hyvä ihminen ja kokeile niin ne faktat kummasti kirkastuu.

        Ei sillä että tämä olis niin iso asia että kannattaisi kiistellä ;-)

        http://groups.google.fi/groups?hl=fi&lr=&threadm=b67v01d8e9glmu100e8mmi4ugmm9bj0222@news.inet.fi&rnum=3&prev=/groups?q=rj45 rj11 sfnet&hl=fi&lr=&selm=b67v01d8e9glmu100e8mmi4ugmm9bj0222@news.inet.fi&rnum=3

        "Ihan kantapään kautta opittua: Käytin Fluken verkkomittaria
        puhelinpiuhaan (RJ11) kun vehjes osaa tulkita myös POTS-linjoja.

        Seuraavalla kerralla lähiverkkokaapelia mitatessani se sitten
        valitteli viallista piuhaa. Aikani ihmeteltyäni huomasin että RJ11 oli
        painanut RJ45-naaraan laitimaiset kontaktit alas eikä niihin syntynyt
        enää kosketusta.

        Eli jos yleiskaapeloinnin RJ45:sta käytetään puhelimeen niin siihen
        kannattaa suosiolla tehdä RJ45-RJ11 -välikaapeli."


      • höps
        tässä näyte kirjoitti:

        http://groups.google.fi/groups?hl=fi&lr=&threadm=b67v01d8e9glmu100e8mmi4ugmm9bj0222@news.inet.fi&rnum=3&prev=/groups?q=rj45 rj11 sfnet&hl=fi&lr=&selm=b67v01d8e9glmu100e8mmi4ugmm9bj0222@news.inet.fi&rnum=3

        "Ihan kantapään kautta opittua: Käytin Fluken verkkomittaria
        puhelinpiuhaan (RJ11) kun vehjes osaa tulkita myös POTS-linjoja.

        Seuraavalla kerralla lähiverkkokaapelia mitatessani se sitten
        valitteli viallista piuhaa. Aikani ihmeteltyäni huomasin että RJ11 oli
        painanut RJ45-naaraan laitimaiset kontaktit alas eikä niihin syntynyt
        enää kosketusta.

        Eli jos yleiskaapeloinnin RJ45:sta käytetään puhelimeen niin siihen
        kannattaa suosiolla tehdä RJ45-RJ11 -välikaapeli."

        Tuohon ei voi muuta todeta kuin että kyseessä on ollut viallinen rasia ja asentaja inhimilliseen tapaan koettanut keksiä loogisen selityksen tapahtuneelle.

        Olen itse varmaan satoja kertoja käyttänyt samassa RJ45 rasiassa RJ11- ja RJ45-pistokkeita ristiin eikä koskaan mitään ongelmaa. Ainoat ongelmat mitä olen ko. liittimien kanssa nähnyt se että joskus kaapelin päätä puristettaessa kaikki säikeet ei leikkaudu kupariin asti vaan on tehtävä uusi liitos.


      • jyr
        höps kirjoitti:

        Tuohon ei voi muuta todeta kuin että kyseessä on ollut viallinen rasia ja asentaja inhimilliseen tapaan koettanut keksiä loogisen selityksen tapahtuneelle.

        Olen itse varmaan satoja kertoja käyttänyt samassa RJ45 rasiassa RJ11- ja RJ45-pistokkeita ristiin eikä koskaan mitään ongelmaa. Ainoat ongelmat mitä olen ko. liittimien kanssa nähnyt se että joskus kaapelin päätä puristettaessa kaikki säikeet ei leikkaudu kupariin asti vaan on tehtävä uusi liitos.

        tiedätkö onko alavudella sellaista paikkaa mistäsaa sinkuja


    • HST

      jos yliopiston ohjeisiin on uskominen. Käyppä katsomassa.

      http://www.ltdk.helsinki.fi/personal/rpaetau/Medioma-ATK/RJ45.htm

      • höps

        Nyt meni vähän pieleen kun tuolla puhutaan Ethernet kaapelista.

        Se ei tietenkään toimi RJ11:lla kun ei siinä edes ole kaikkia pinnejä.

        Alkuperäisessä kysymyksessä oli kysymys ADSL-purkin ja puhelinverkon välisestä kaapelista johon entinen kaapeli käy vaikka rasian tyyppi seinässä on muuttunut.


      • Mika
        höps kirjoitti:

        Nyt meni vähän pieleen kun tuolla puhutaan Ethernet kaapelista.

        Se ei tietenkään toimi RJ11:lla kun ei siinä edes ole kaikkia pinnejä.

        Alkuperäisessä kysymyksessä oli kysymys ADSL-purkin ja puhelinverkon välisestä kaapelista johon entinen kaapeli käy vaikka rasian tyyppi seinässä on muuttunut.

        Mä en vaan oikeen ymärrä minkä ihmeen takia sinne olis ylipäätänsä kytketty puhelinrasiaksi rj45-rasia. Tuskin siellä nyt samassa kaapelissa on tarkotus ethernetliikennettä ja normaalia puhelinliikennettä siirtää, miksi siellä siis olis puhelinliitännässä ethernet:n kanssa käytettä'vä rj45-rasia?

        Mä olen melkosen varma, että se ei edes ole puhelinliitäntä, vaan ethernet-verkkorasia, joita monissa uusissa taloissa nykyään on jo valmiina.


    • Mika

      Ootko nyt ihan varma, että se on puhelinliitäntä ? Ettei se nyt vaan sattus olemaan taloyhtiön sisänen ethernet verkon verkkorasia? Monissa uusissa taloissahan ethernet kaapelointi tehdään jo rakennusvaiheessa.

      Mä voisin melkeen klyödä vaikka vetoa, että se on verkkorasia eikä puhelintöpseli. Kysyppäs taloyhtiöstä onko siellä käytössä taloyhtiönetti, johonm kytkeydytään pelkällä verkkokortin ja seinärasian välisellä normaalilla parikaapelilla.

      Itse olen asunut talossa, jossa juuri noin oli.

      • PEE

        Uudisrakennuksissa varaudutaan jo nykypäivänä tietoliikenteeseen. Eli uudet rakennukset yleensä kaapeloidaan yleiskaapeloinnilla ja vieläpä tupla rasioilla eli samassa rasiassa on 2xrj 45. Tämä aisia tehdään siksi, että asukas voi itse valita puhelinpisteensä ja tarvittaessa rakentaa ko. huoneistoonsa lähiverkon.

        Yleensä jokaiseen asuntoon on nousukaapelina tuplakaapeli eli 2xcat 5 tai nykyisin 6. Tämän tupla kaapeloinnin ansiosta voidaan vielä taloyhtiön talojakamossa kytkentäkaapelilla tai aktiivi laitteilla tehdä useamman huoneiston kattavan lähiverkon. JA yleensä käytetään vielä sellaisia keskuksia ns. it-keskus, jossa on sähkökeskukseen rakennettu heikkovirtaosio. Tällöin saat esim. adsl-modeemin sähkökeskukseen ja sieltä jaat yleiskaapeloinnin kautta liitynnät tietokoneille. Tämähän tarkoittaa myös sitä että adsl-modeemissa pitää olla sisäinen kytkin tai erillinen kytkin.

        Itse olen ollut sähköurakoitsijana sellaisessa kerrostalotuotannossa, että sinne rakennettiin yleiskaapelointi cat 6.


      • Jacques
        PEE kirjoitti:

        Uudisrakennuksissa varaudutaan jo nykypäivänä tietoliikenteeseen. Eli uudet rakennukset yleensä kaapeloidaan yleiskaapeloinnilla ja vieläpä tupla rasioilla eli samassa rasiassa on 2xrj 45. Tämä aisia tehdään siksi, että asukas voi itse valita puhelinpisteensä ja tarvittaessa rakentaa ko. huoneistoonsa lähiverkon.

        Yleensä jokaiseen asuntoon on nousukaapelina tuplakaapeli eli 2xcat 5 tai nykyisin 6. Tämän tupla kaapeloinnin ansiosta voidaan vielä taloyhtiön talojakamossa kytkentäkaapelilla tai aktiivi laitteilla tehdä useamman huoneiston kattavan lähiverkon. JA yleensä käytetään vielä sellaisia keskuksia ns. it-keskus, jossa on sähkökeskukseen rakennettu heikkovirtaosio. Tällöin saat esim. adsl-modeemin sähkökeskukseen ja sieltä jaat yleiskaapeloinnin kautta liitynnät tietokoneille. Tämähän tarkoittaa myös sitä että adsl-modeemissa pitää olla sisäinen kytkin tai erillinen kytkin.

        Itse olen ollut sähköurakoitsijana sellaisessa kerrostalotuotannossa, että sinne rakennettiin yleiskaapelointi cat 6.

        Itse olen juuri muuttanut uudisrakennukseen jossa jokaiseen huoneeseen tulee 2xrj45.

        Vasemmanpuoleinen on puhelinpistoke joka on suoraan johdettu keskukseen. Ja oikeanpuoleinen on lähiverkkopistoke, joka on johdettu asunnon sähkökeskukseen.

        Itse juuri haen tietoa, mistä saisin hyvän rj11 -> rj-45 adapterin.


        Kyllä se RJ-11 sinne RJ-45 rasiaan menee, mutta sitä ei tosiaankaan suositella.


      • uskokaajo
        Jacques kirjoitti:

        Itse olen juuri muuttanut uudisrakennukseen jossa jokaiseen huoneeseen tulee 2xrj45.

        Vasemmanpuoleinen on puhelinpistoke joka on suoraan johdettu keskukseen. Ja oikeanpuoleinen on lähiverkkopistoke, joka on johdettu asunnon sähkökeskukseen.

        Itse juuri haen tietoa, mistä saisin hyvän rj11 -> rj-45 adapterin.


        Kyllä se RJ-11 sinne RJ-45 rasiaan menee, mutta sitä ei tosiaankaan suositella.

        Uusissa asunnoissa ja toimistorakennuksissa on vain rj45 pistokkeita, jotka on tarkoitettu sekä puhelin, että tietokonekäyttöön. Puhelimet kytketään töpseliin aivan normaalisti rj11-rj11 liittimellä ja se ei voi mennä rj45 töpseliin väärin, eikä rikkoa sitä. Sisäverkon töpselit yhdistellään/kytketään sitten laite/kytkin kaapissa halutulla tavalla. Olen tehny puhelin&tietoverkkoasennuksia satoihin toimistoihin ja tuhansiin työpisteisiin. Koskaan en ole törmännyt ongelmaan että rj11 olisi vaurioittanut rj45 pistoketta. Teen päivittäin yhteistyötä useiden puhelinyhtiöiden asentajien ja sähkömiesten kanssa, enkä ole heiltäkään moista sontaa kuullut.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      101
      1944
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1460
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      93
      1363
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1327
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1144
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      476
      1060
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      47
      938
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      933
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      872
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      846
    Aihe